HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Page 4 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Sat Oct 03, 2009 8:50 pm



Aku kepingin na' jadi kambing tolol........
Aku makan, tidur, berak dan kencing... berjimak sesuka hati,
Beranak pinak.. kemudian aku disembelih, tanpa aku mendakwa dan didakwai.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  salik on Sun Oct 04, 2009 4:49 am

Merpati Putih wrote:
Aku kepingin na' jadi kambing tolol........
Aku makan, tidur, berak dan kencing... berjimak sesuka hati,
Beranak pinak.. kemudian aku disembelih, tanpa aku mendakwa dan didakwai.

Kalau dah mengidam macam tu , tak lama lagi dapat lah tu tok.

hehe, tok nie belum habis lagi dengan
satu kenyataan provokasi yang indah

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Yuzia on Mon Oct 05, 2009 9:33 am

[quote="salik"]
shazlida wrote:
Yuzia wrote:Adakah syaitan bernafsu??????
Nafsu adalah untuk jin dan manusia sahaja sebab itu dalam AQ di kata kena beribadah pada 2 makhluk ini sahaja
sedangkan Malaikat dan syaitan sentiasa beribadah dan menurut perintah tidak mempunyai akal dan nafsu hanya menurut arahan dari empunya arahan..... jangan kita samakan watak malaikat dan syaitan berfikir macam kita manusia yg berakal...
Syaitan boleh dapat tahap nafsu mutmainnah atau radhiah kee???
ini hanya peringatan untuk saudara fikirkan dengan dengan akal/hati....
teruskan saudara semua meneruskan perbincangan....maaf jika tersilap bahasa

Maaf ye Tuan Yuzia kerana mengakal-nakal. Agaknya macam manalah gamaknya PEMIKIRAN syaitan yang tiada AKAL tu yer? Laughing

Bila bergabung dengan manusia dia akan menyusup masuk dalam akal manusia, syaitan jadi berakal .
Dan ketika itu manusia berakal dengan Akal Syaitaniah.
Maka dengan itulah dikatakan SYAITAN MANUSIA.


Benar Tuan Salik...
Syaitan hanya menurut perintah, tanpa izin tak akan jadi cerita ini...
Kalau dah kena hasut maka ikut lah apa yg dihasut
nescaya kamu tidak akan berbuat perkara yg AKU tidak izinkan
Disini tiada duka.............

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 5:45 am

'Syaitan' atau 'haqiqat kepintaran Manusia', yang mampu memanipulasi serta menyusun perkataan2 yang menghasilkan ide2: 'Tuhan' itu 'terpisah' dari jasad manusia, agar manusia bergantung kepada selain dari 'intipati kediriannya YANG TERDIRI DAN TERPERI (The Original God)'.

Kebiasaanya manusia percaya kepada ide2 'YANG TERSASAR' ini, dan akhirnya manusia mengutip2 ilmu yang sia2 serta lupa kepada 'kemampuan yang telah tersedia ada' (AL LADUNIYAH) pada dirinya YANG BERDIRI DENGAN SENDIRINYA.

Maka manusia telah menutup jalan kepada 'KEBENARAN' yang dicari2.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  salik on Sun Oct 18, 2009 5:57 am

Kerana itulah maka Muhammad tidak diizinkan berilmu dengan tulis dan baca.
Apabila diterangkan dengan tulisan yang tidak bernahu dan tidah berbunyi pendek dan panjang harakatnya
Maka cerita yang satu akan difaham oleh pembaca seolah olah dua.

contohnya bila di tulis.

ENGKAU ADALAH RAHSIA KU
AKU LAH RAHSIANYA.

Hakikatnya cuma satu.
tapi jika salah mengerti akan faham DUA

Apabila di keluarkan maka Batillah ia

Betul tak pak tok?


Last edited by salik on Sun Oct 18, 2009 6:20 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 6:02 am

"We now know that what we once thought was true, is not true."

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 6:54 am

Manusia menyedari bahwa dalam 'dirinya terdapat potensi luar biasa' untuk memahami ,

Dan ia juga menyedari bahwa "ulama2" juga mempunya hawa nafsu

Sayang sekali, potensi 'KEDIRIAN JATI' berkubur oleh tradisi2 "ulama2',

Ilmu ulama2 disanjungi setinggi langit. 'Kita ta' memiliki kemampuan?' Jadi kita terus jer mengikuti ilmu2 mereka, walaupun ianya tersasar dari kebenaran.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  salik on Sun Oct 18, 2009 11:37 am

BEBASKAN DIRI DARI APA JUA BENTUK BENTUK.....HAHAHA

Nescaya Akan terserlah kejatian dir
i


Segala bentuk /rupa/kehebatan/ilmu ilmu /huruf huruf / suara suara para pengucap akan menarik kepada dirinya masing masing.

Sedangkan kamu hai manusia??????

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  mek on Mon Oct 19, 2009 10:49 am

siapa lagi kalau bukan Dia Sleep

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Ideologi_Wali on Mon Nov 09, 2009 10:00 am

Ada 2 jenis makhluk yg dihumban ke neraka, satu jenis jin, satu jenis manusia. Syaitan ni jenis jin dan ada jenis manusia dan jin juga mempunyai nafsu macam manusia yg ada nafsu. Bila nafsu yg bercampur dengan hasutan syaitan menguasai diri jadilah manusia itu syaitan.

Ideologi_Wali

Jumlah posting : 22
Registration date : 2009-11-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Mon Nov 09, 2009 12:52 pm

sdr Ideologi-Wali

1. Tuhan yang 'Mencipta' dan 'MAHA' mengetahui tentang apa yang akan terjadi kepada ciptaan2Nya...

2. Kemudian ciptaan2Nya yang tidak mampu berfikir dan berkuasa dengan sendirinya dicampak pula kedalam neraka...

3. Tak leceh ker tuhan yang macam nih?

4. Layakkah (t/ kecil) tuhan ini digelar 'Tuhan Yang Bersifat Maha Pengasih dan Penyayang'?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Ideologi_Wali on Tue Nov 10, 2009 12:45 am

Merpati Putih wrote:sdr Ideologi_wali

1. Tuhan yang 'Mencipta' dan 'MAHA' mengetahui tentang apa yang akan terjadi kepada ciptaan2Nya...

2. Kemudian ciptaan2Nya yang tidak mampu berfikir dan berkuasa dengan sendirinya dicampak pula kedalam neraka...

3. Tak leceh ker tuhan yang macam nih?

4. Layakkah (t/ kecil) tuhan ini digelar 'Tuhan Yang Bersifat Maha Pengasih dan Penyayang'?

Saudara merpati putih..
Allah juga Maha Bijaksana dan Maha Adil, Dia tahu apa yg diperbuatNya tak kira samaada Dia mahu campakkan manusia ke neraka atau diletakkan tenang dalam syurga, Itu hakNya sebagai Maharaja segala raja. Kita sebagai makhluk tak layak mengungkit perbuatan Allah seolah-olah kita lebih bijaksana dari Allah. Dimana keimanan kita dimana keyakinan kita terhadap kemahakebijaksanaan Allah dalam mengukir takdir makhluknya.

Cuba kamu tanya kenapa Allah letakkan kepala manusia di atas tidak dibawah kaki. Atau tidak diperut. Tidakkah bukti kejadian manusia sendiri sudah membuktikan kemahakebijaksanan Allah.

Kenapa terus bertanya ttg kekuasaan Allah, kenapa tidak bertanya betapa kita masih jauh dari Allah dengan diri yg serba kurang, dengan perlakuan maksiat yg masih terlarang, dengan kelemahan diri dalam mencegah kemungkaran dan dengan sejuta kekurangan yg menyukarkan kita untuk hampir ke syurga Tuhan..?

Ideologi_Wali

Jumlah posting : 22
Registration date : 2009-11-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Wed Nov 11, 2009 6:22 am

Saudara merpati putih..
Allah juga Maha Bijaksana dan Maha Adil, Dia tahu apa yg diperbuatNya tak kira samaada Dia mahu campakkan manusia ke neraka atau diletakkan tenang dalam syurga, Itu hakNya sebagai Maharaja segala raja. Kita sebagai makhluk tak layak mengungkit perbuatan Allah seolah-olah kita lebih bijaksana dari Allah????. Dimana keimanan kita dimana keyakinan kita terhadap kemahakebijaksanaan Allah dalam mengukir takdir makhluknya.


Siapa kata Merpati Putih tidak bolih mempersoal dan mengungkit Perbuatan Allah???? Jasad Merpati Putih hanyalah boneka Ketuhanan. Adakah Merpati Putih minta dilahirkan???

Siapakah menganimasikan jasad Merpati Putih???? bukankah Kedirian 'TUHAN' itu sendiri yang berkata2 dan mempersoalkan? Bahkan 'Nafs' Tuhanlah itu sediri yang sentiasa hidup, berkehendak, berilmu, berkata2, merasa, mencium..... Jasad Merpati Putih hanyalah mayat/ daging yang tak mampu bergerak walaupun seimbas kilasan.


Rukun iman yang keenam: Qadar buruk dan baik dari 'tuhan'.. Mengapa tak dipersalahkan Tuhan? adakah ujud kuasa lain disisi 'Tuhan'?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  spanjunk on Thu Nov 12, 2009 5:40 am

Ideologi_Wali wrote:
Merpati Putih wrote:sdr Ideologi_wali

1. Tuhan yang 'Mencipta' dan 'MAHA' mengetahui tentang apa yang akan terjadi kepada ciptaan2Nya...

2. Kemudian ciptaan2Nya yang tidak mampu berfikir dan berkuasa dengan sendirinya dicampak pula kedalam neraka...

3. Tak leceh ker tuhan yang macam nih?

4. Layakkah (t/ kecil) tuhan ini digelar 'Tuhan Yang Bersifat Maha Pengasih dan Penyayang'?

Saudara merpati putih..
Allah juga Maha Bijaksana dan Maha Adil, Dia tahu apa yg diperbuatNya tak kira samaada Dia mahu campakkan manusia ke neraka atau diletakkan tenang dalam syurga, Itu hakNya sebagai Maharaja segala raja. Kita sebagai makhluk tak layak mengungkit perbuatan Allah seolah-olah kita lebih bijaksana dari Allah. Dimana keimanan kita dimana keyakinan kita terhadap kemahakebijaksanaan Allah dalam mengukir takdir makhluknya.

Cuba kamu tanya kenapa Allah letakkan kepala manusia di atas tidak dibawah kaki. Atau tidak diperut. Tidakkah bukti kejadian manusia sendiri sudah membuktikan kemahakebijaksanan Allah.

wakakakakakaakkaka
bro...
lu perasan jek kepala lu kat atas....
first hijab pun lu tak perasa.....
wakakakakakaka.....

sebenarnye imej yg terpancar dimata sejak azali adealah sebaliknya...!!!
wakakakakaka...
wakakakkakaka...
wakakakakakaka....

oleh kerana ' Qadim lagi azali ' qudratnya/keadaannya....
maka dia ' berupaya ' memperbetulkan apa sahaja....
malah ' menyalahkan apa2 aje pun boleh"...
wAKAKAKAKAK....
ITULAH TUHAN "AKU" YG MAHA PERKASA
LAGI BIJAKSANA.....



Kenapa terus bertanya ttg kekuasaan Allah, kenapa tidak bertanya betapa kita masih jauh dari Allah dengan diri yg serba kurang, dengan perlakuan maksiat yg masih terlarang, dengan kelemahan diri dalam mencegah kemungkaran dan dengan sejuta kekurangan yg menyukarkan kita untuk hampir ke syurga Tuhan..?

WAKAKAKA...
wakakakakaak...
wakakakakakakk...

semuanya mencari yg lurus.....
bila dh jumpa kene 'modified' yg lurus tuh....
wakakakaka...
wakakkakakak...
wakakakakakaka....

' BUKANKAH DUNIA INI BULAT/SFERA....
BAGI YG LURUS TUH....
KALAU TERSASAR JUGA NAK SALAHKAN SAPE???
OLEH KERANA ENGKAU LURUS....
JGAN SALAHKAN SAPE2 LAK BILA TERSASAR KAT DUNIA NH!!!!
PASAL DUNIA YG ' FANA ' NH MEMANG BULAT/SFERA'
NAFAS DAN NIATKU TELAH BERTEMU...
WELL.... NOTHING ELSE MATTER....




spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  salik on Thu Nov 12, 2009 11:20 pm

Dari nabi s.a.w.
Bahawa di tempat terbenam matahari ini ada bumi yang putih nur putihnya.
Dan putih nurnya menurut perjalanan matahari empat puluh hari

Dengan dia diciptakan dari ciptaan Allah Azzazjawalla
Mereka tiada berbuat maksiat pada Allah, walau sekejap mata

Sahabat bertanya rasulullah: Wahai rasulullah , dimanakah syaitan dari mereka?
Nabi s,a,w menjawab: mereka tidak tahu , telah di jadikan syaitan atau belum"

Sahabat bertanya: Dari anak adam???
Nabi s.a.w menjawab: "Mereka tidak tahu telah dijadikan adam atau belum"

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Fri Nov 13, 2009 12:20 am

sdr salik,

Dari nabi s.a.w.
Bahawa di tempat terbenam matahari ini ada bumi yang putih nur putihnya.
Dan putih nurnya menurut perjalanan matahari empat puluh hari.

sdr tahukah dimana bumi yang putih nurnya ini?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  salik on Fri Nov 13, 2009 12:35 am

Merpati Putih wrote:sdr salik,

Dari nabi s.a.w.
Bahawa di tempat terbenam matahari ini ada bumi yang putih nur putihnya.
Dan putih nurnya menurut perjalanan matahari empat puluh hari.

sdr tahukah dimana bumi yang putih nurnya ini?

Setakat ini belum tahu lagi tok.
Insya Allah mungkin boleh tok jelaskan? cheers

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Fri Nov 13, 2009 1:27 am

Alam Nur = Alam Aqal = Alam Al Quddhus = Alam suci bersih dari imej2, ilmu, huruf2 dan suara2...

Yang pasti bukan lain dariNya. Akal itu adalah sifat Tuhan yang mengetahui manusia itu ada atau tiada.

العقل من نور الله
Ertinya Akal itu dari cahaya Zat yang merasakan “ada sesuatu”. Yang terawal/ pertama dirasakan dikhayalkan adalah akal.

أوّل ما خلق الله العقل
Yang terawal/ pertama dicipta adalah akal = Dirasakan/ dikhayalkan adalah akal.
Inilah bumi yang terawal bagi Insan. Bumi yang putih bersih.

(ALAM AL-QUDDUS)= Alam tanpa kesan2 bentuk dan sifat = Alam cahaya Allah/Tuhan

Maka tercabutlah/ lupuslah pengertian lahir dan batin itu kepada keEsaan KeTuhananNya sahaja. Dan. SegalaNya mengeNyakan diriNya KeEsaan KeeNyaanNya.

Memaparkan perkata ‘lain dan kecuali’ adalah paparan kejahilan ahli bahasa. Ahli2 bahasa ada sifat2 megerasi/ Qahar KeTuhanan, Yang mengucar-ngacirkan keEsaanNya pada ujud. Setiap ungkapan bersifat Qahar/membatasi/mengrahsiai pengertian KeEsaNya Yang Mutlaq.

كل صفة موجودة قائمة أوجبت حكما
Tiap sifat yang ujud pada perasaan/Zihin atau seolah2 diluar perasaan/khorij berdiri ia dengan ZatNya maka diwajibkan dengan hukum2.

Manakala cemerlang pada minda NurNya ,nescaya hilanglah ujud segala, setiap sangkaan dan keraguan. “KepadaNyalah kembali persoalan seluruhnya”

Yang asyik akalnya tidak memerlukan kepada bicara/cerita. Adapun yang asyik kehewanan , maka ia memakai alat tutur yang bertubuh untuk mengibaratkan bicara/cerita.

ما لا يتصور في العقل وجوده
Barang yang tiada terupa pada akal ujudnya. Maka wajib ditolak/nafi.


Sekiranya sdr bedah otak sdr, nescaya sdr tak sempat nak' kata 'ada'. Tanpa otak segala2nya tiada. Jadi disini mana ada adam atau hawa, muhammad, diri manusia.... dan seluruhnya?


Kiranya sdr mentalaah Ihya (terjemahan melayu) cuba baca muka2 surat yang terakhir dari jilid yang akhir.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  spanjunk on Fri Nov 13, 2009 7:33 am

salamunkaulanminrabbinrahim...

panjang bebeno tok merpati merapu...
wakakakaka....
gua pun sama daaa..

Dari nabi s.a.w.
Bahawa di tempat terbenam matahari ini ada bumi yang putih nur putihnya.
Dan putih nurnya menurut perjalanan matahari empat puluh hari

insan dan manikam....

ingat ibu2 aje ke yg mengandung....?
sebenartnye itu ' manikam ' telah dikandung oleh bapa selama 40 ari
SEBELUM DILARUTKAN/DIPINDAHKAN KEPADA IBU2 UNTUK DIKANDUNG


Dengan dia diciptakan dari ciptaan Allah Azzazjawalla
Mereka tiada berbuat maksiat pada Allah, walau sekejap mata

' KAMU SEMUA ADALAH DARIPADA AKU ' ( NUR MUHAMMAD )
' DAN AKU DARIPADA ALLAH ' ( NUR ALLAH )
' AKU LAH BAPA SEGALA ROH ' ( SABDA NABI SAW)
yg maksum tu siape???
wakakakakak

Sahabat bertanya rasulullah: Wahai rasulullah , dimanakah syaitan dari mereka?
Nabi s,a,w menjawab: mereka tidak tahu , telah di jadikan syaitan atau belum"

Sahabat bertanya: Dari anak adam???
Nabi s.a.w menjawab: "Mereka tidak tahu telah dijadikan adam atau belum"

Sabdanya...
kamu semua adalah daripada aku....

sedangkan sebelum ADAM a.s menjadi nabi ... aku telah menjadi rasul.....

WAKAKAKAKA....
SYAITAN SENDIRI PUN TAK TAHU DARI MANA IA TERTAJALLI....
tu la pasal ianya sakit hati....

”Aku (Tuhan) menjadikan segala perkara kerana engkau (wahai Muhammad) dan Aku jadikan engkau keranaKu”.Juga dinukilkannya hadith yang bermaksud “kalaulah tidak kerana engkau Aku tidak jadikan sekelian falak ini.”.Dinukilkan beliau juga hadith yang bermaksud:”Aku telahpun menjadi nabi walhal Adam berada antara air dan tanah”.

”Perkara yang paling awal yang diciptakan Allah ialah akal” dan yang bermaksud ”Perkara yang paling awal yang diciptakan Allah aialah al-Qalam”, dan yang bermaksud ”Perkara yang awal sekali yang diciptakan Allah ialah ruh-ruh”.Akal, qalam, dan ruh itu ialah kejadian nur Muhammad s.a.w.

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Fri Nov 13, 2009 8:20 am

sdr spanjunk,

panjang bebeno tok merpati merapu...
wakakakaka....
gua pun sama daaa..

sdr citer tentang awal tariqat.
mp citer tentang awal majzub.

entahle!!!!.... dua2nya masih didaerah kalam, huruf dan suara,,, belasah jerlah. lagi nak wat ape? merapu jer lagi yang tinggal.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  salik on Fri Nov 13, 2009 11:05 pm

Merpati Putih wrote:sdr spanjunk,

panjang bebeno tok merpati merapu...
wakakakaka....
gua pun sama daaa..

sdr citer tentang awal tariqat.
mp citer tentang awal majzub.

entahle!!!!.... dua2nya masih didaerah kalam, huruf dan suara,,, belasah jerlah. lagi nak wat ape? merapu jer lagi yang tinggal.

Ada benarnya,
satu cerita yang sama di dalam maqam yang berlainan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maka tangguhkanlah hai orang yang berakal akan pikiranmu pada alam malakut,.

Semoga ia membuka bagimu,akan pintu pintu langit

Lalu kamu berkeliling dengan hati mu pada tepi tepinya

dan sampai hatimu berdiri di hadapan Arasy tuhan yang maha pengasih.

Maka ketika itu kadang kadang di harapkan bagi engkau

bahawa sampaikanlah engkau kepada tingkat Umar bin Al khattab ,
dimana ia mengatakan

"HATIKU MELIHAT TUHANKU"
Di petik dari ihya ulumiddin
==================================================================================
MATA MELIHAT ALAM

HATI MELIHAT TUHAN.

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\


Maka Dengan itu gila lah cerita kita huhuhuhu
Dan Hati tidak sanggup lagi memarahi makhluk makhluk tuhan
dan tidak sanggup lagi menzalimi kejadian kejadian
Hilanglah sifat mazmumah buat seketika
kerana memandang dengan pandangan dari yang maha pengasih
Melalui akal dari cahaya Ketuhanan

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Sat Nov 14, 2009 1:19 am

Hurmmmmmmmm!!!!!!

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  hamim on Sat Nov 14, 2009 5:10 am

Merpati Putih wrote:sdr spanjunk,

panjang bebeno tok merpati merapu...
wakakakaka....
gua pun sama daaa..

sdr citer tentang awal tariqat.
mp citer tentang awal majzub.

entahle!!!!.... dua2nya masih didaerah kalam, huruf dan suara,,, belasah jerlah. lagi nak wat ape? merapu jer lagi yang tinggal.

salam sifu....

apa perlukah DIBEZA UPAYAKAN... lagi diantara awal-akhir..... baru dan lama...... tarikat dan hakikat mahupun makrifat...DAN SEGALA2 YG BERWUJUD diantara satu sama lain APABILA SESEORANG ITU TELAH meyakini KEPUNCAK... SIFU2 SEKALIAN???

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Sat Nov 14, 2009 7:04 pm





Bagi Ketuhanan itu 'Rahsia', kalau dizahirkan, maka batallah Kenabian. Bagi Kenabian itu 'Rahsia'. kalau dibukakan, maka batallah ilmu. Bagi ulama'2 itu 'Rahsia', kalau mereka zahirkan, maka batallah hukum2. (Syariat, tariqat, haqiqat, ma'rifat).


Manusia yang baqa'billah' kekal dihaderat TuhanNya. Telah fana' 'segala' dari sisi Tuhan, maka jdlah ia.. seakan2 kelakuan syeh siti Jenar.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Sun Dec 06, 2009 3:18 pm

Syaitan telah mengoda, menyesatkan dan membuat saya melakukan kedosaan..
________________________________________
Ayat yang kita sering dengar dari manusia yang putus asa.

Apakah sdr2 pernah bertemu dengan syaitan2 ini beraksi atau ia cuma satu alasan untuk menghindari tanggungjawab, dikeranakan kelemahan sendiri. Syaitan dikambing hitamkan sebagai bahan untuk menutupi kedayusan2.

Adat manusia memang suka meletakan kesalahan dan keburukan kepada selain dari dirinya, dan ia sentiasa seakan bersih dan suci dari najis. Tak seorang pun ingin bertanggungjawab atas tindakanya yang tersasar dari arus kekamilan berfikir..

Adalah lebih senang meletakan kesilapan keatas 'makhluk' yang tidak mampu diketemui manusia, tambah2an 'makluk' ini tidak pernah ujud sekali2., kerana ianya cuma makhluk matrik/ rekaan para2 filosof2 zaman purba. Bahan yang diguna pakai untuk memanipulasi minda2 tolol..


"Iblis telah menggodaku"... Senang kan??? meletakan keburukan kepada yang tidak pernah ada,. Dan 'yang penting' tidak ada sesiapapun yang mampu bertanya dan ketemu dengan 'siIblis rekaan'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Sponsored content Today at 5:54 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum