HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Page 3 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  salik on Thu Sep 10, 2009 6:45 am

zali wrote:
salik wrote:NAK TULIS SEBANYAK MANA PUN TAKKAN KETEMU JUGAK

sapa nak bertemu sapa nih?
'bersatu bukan satu berpisah bukan dua'
rasa bukan raba...

Kena bius Hilang rasa.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Yuzia on Thu Sep 10, 2009 9:06 am

farquhar wrote:
ferolled wrote:
farquhar wrote:
ferolled wrote:Jadi, seharus kita berfokus kepada FIRAUN bukan Muhammad.
Sapa SOKONG aku? Twisted Evil

emm...
ini pun dari kumpulan THE SITH!!!
DARK SIDE OF THE FORCE....

Firaun lebih berani menyatakan selain Muhammad yang memilih bulu.

ape bezanya MUSA as dan FIRAUN pada zaman mereka???


Bezanya Musa (watak Baik Malaikat) dan Firaun (watak Jahat Syaitan)
Mesti berpasang-pasangan pada setiap waktu tak bercerai tanggal
Allah/Muhammad
Malaikat/Syaitan
Syurga/Neraka
Israk/Mikraj
Pahala/Dosa
Kanan/Kiri
Depan/Belakang
Jantan/Betina
Baik/Jahat

Tidak kah kamu melihat??

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  ferolled on Thu Sep 10, 2009 4:33 pm

FIRAUN berani menyatakan. Biar salah biar benar biar kafir biar zindiq nyata tetap nyata.
FIRAUN tiada pergantungan. Ia hidup untuk dirinya sendiri. Setiap perkataan arahan fokus untuknya.

MUHAMMAD tak sudah bergantungan kepada ALLAH. Dia dari ALLAH, SYURGA dari ALLAH malah UMATnya pun untuk ALLAH.
Jadi siapa MUHAMMAD yang tiada sifat kebertanggungjawapan pada kerja tangannya? Malang lagi ALLAH yang diomong2kannya tak pernah MUNCUL!

Baiklah FIRAUN. Walau lama, walau berhama, walau kedut sejuta, walau dah tak nampak rupa, IA masih bersama kita. ADA.
Kembalilah ke AL-MAZHAB WAL FIRAUN. farao

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  tokbiru on Thu Sep 10, 2009 4:53 pm

ferolled wrote:FIRAUN berani menyatakan. Biar salah biar benar biar kafir biar zindiq nyata tetap nyata.
FIRAUN tiada pergantungan. Ia hidup untuk dirinya sendiri. Setiap perkataan arahan fokus untuknya.

MUHAMMAD tak sudah bergantungan kepada ALLAH. Dia dari ALLAH, SYURGA dari ALLAH malah UMATnya pun untuk ALLAH.
Jadi siapa MUHAMMAD yang tiada sifat kebertanggungjawapan pada kerja tangannya? Malang lagi ALLAH yang diomong2kannya tak pernah MUNCUL!

Baiklah FIRAUN. Walau lama, walau berhama, walau kedut sejuta, walau dah tak nampak rupa, IA masih bersama kita. ADA.
Kembalilah ke AL-MAZHAB WAL FIRAUN. farao

Rahsia kegelapan The One........ bounce

Gelap kalau disuluh bole nampak, terang kalau disuluh apa yg nampak.. Al kisahnyee tersebut lah riwayat.... affraid

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  farquhar on Thu Sep 10, 2009 7:24 pm

Yuzia wrote:
farquhar wrote:
ferolled wrote:
farquhar wrote:
ferolled wrote:Jadi, seharus kita berfokus kepada FIRAUN bukan Muhammad.
Sapa SOKONG aku? Twisted Evil

emm...
ini pun dari kumpulan THE SITH!!!
DARK SIDE OF THE FORCE....

Firaun lebih berani menyatakan selain Muhammad yang memilih bulu.

ape bezanya MUSA as dan FIRAUN pada zaman mereka???


Bezanya Musa (watak Baik Malaikat) dan Firaun (watak Jahat Syaitan)
Mesti berpasang-pasangan pada setiap waktu tak bercerai tanggal
Allah/Muhammad
Malaikat/Syaitan
Syurga/Neraka
Israk/Mikraj
Pahala/Dosa
Kanan/Kiri
Depan/Belakang
Jantan/Betina
Baik/Jahat

Tidak kah kamu melihat??

BUKAN SEKADAR MELIHAT SAHAJA TUAN....

MANUSIA LAWANNYA APA YA???

farquhar

Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Yuzia on Fri Sep 11, 2009 9:08 am

Manusia : Zahir dan Batin ( berpasangan)

Manusia Zahir : Adam pasangannya Hawa (berpasangan)
Manusia Batin : Muhammad pasangannya Allah ( " " )

Berpasangan ni sejak Adam sampai sekarang malah haiwan yg diperintah kan naik ke bahtera Nabi Nuh a.s berpasangan juga.
Begitu uniknya pasangan2 ini

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  spanjunk on Fri Sep 11, 2009 11:19 pm

Yuzia wrote:Manusia : Zahir dan Batin ( berpasangan)

Manusia Zahir : Adam pasangannya Hawa (berpasangan)
Manusia Batin : Muhammad pasangannya Allah ( " " )

Berpasangan ni sejak Adam sampai sekarang malah haiwan yg diperintah kan naik ke bahtera Nabi Nuh a.s berpasangan juga.
Begitu uniknya pasangan2 ini

bukankah manusia zahir dan batin itu, hakikatnya tetap satu bangsa manusia yg boleh ' dilihat '
jadi dimanakah lawannya bagi manusia....
sedangkan syaitan itu lawannya malaikat...
jika syaitan dan malaikat itu dijadikan berpasang-pasangan yang lain dari lawannya/ketaksamaan nya maka wujudkah syaitan betina dan syaitan jantan.....???
jika wujud... makanya syaitan tidak ada nafsu nak goda manusia adam dan hawa pun.....
LEBIH AFDAL KALAU SYAITAN JANTAN GI ' NGORAT ' SYAITAN BETINA....
WAKAKAKAKAKA

yang nyatanya ada perbezaan antara...
kesamaan dan ketaksamaan linear.....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  hafisabu on Sat Sep 26, 2009 12:43 pm

ferolled wrote:Jadi, seharus kita berfokus kepada FIRAUN bukan Muhammad.
Sapa SOKONG aku? Twisted Evil

taknak sokong............

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  hafisabu on Sat Sep 26, 2009 12:50 pm

ferolled wrote:FIRAUN berani menyatakan. Biar salah biar benar biar kafir biar zindiq nyata tetap nyata.
FIRAUN tiada pergantungan. Ia hidup untuk dirinya sendiri. Setiap perkataan arahan fokus untuknya.

MUHAMMAD tak sudah bergantungan kepada ALLAH. Dia dari ALLAH, SYURGA dari ALLAH malah UMATnya pun untuk ALLAH.
Jadi siapa MUHAMMAD yang tiada sifat kebertanggungjawapan pada kerja tangannya? Malang lagi ALLAH yang diomong2kannya tak pernah MUNCUL!

Baiklah FIRAUN. Walau lama, walau berhama, walau kedut sejuta, walau dah tak nampak rupa, IA masih bersama kita. ADA.
Kembalilah ke AL-MAZHAB WAL FIRAUN. farao

hamba dan tuhan...
fakir hina dhoif miskin...

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  farquhar on Sun Sep 27, 2009 8:51 pm

ferolled wrote:FIRAUN berani menyatakan. Biar salah biar benar biar kafir biar zindiq nyata tetap nyata.
FIRAUN tiada pergantungan. Ia hidup untuk dirinya sendiri. Setiap perkataan arahan fokus untuknya.

MUHAMMAD tak sudah bergantungan kepada ALLAH. Dia dari ALLAH, SYURGA dari ALLAH malah UMATnya pun untuk ALLAH.
Jadi siapa MUHAMMAD yang tiada sifat kebertanggungjawapan pada kerja tangannya? Malang lagi ALLAH yang diomong2kannya tak pernah MUNCUL!

Baiklah FIRAUN. Walau lama, walau berhama, walau kedut sejuta, walau dah tak nampak rupa, IA masih bersama kita. ADA.
Kembalilah ke AL-MAZHAB WAL FIRAUN. farao

seterer mane pun firaun itu, tumpas juga ditangan musa a.s....
firaun juga tidak bebas dari rupa2/bentuk2.... masih terperangkap dengan rupa/bentuk2....
nama, sifat, serta perlakuan firaun hanyalah terjemahan kepada 'DARK SIDE OF THE FORCE'...
kita mempunyai timbang tara untuk menimbang yg mana lebih berharga.... dan kurang berharga...
maka kedua2nya pulangkanlah kembali kepada yang haq...

jadik diri sendiri lagi best!!! Very Happy

farquhar

Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  salik on Mon Sep 28, 2009 12:57 am

farquhar wrote:
jadik diri sendiri lagi best!!! Very Happy

Lagi bebas merdeka,,,yer tak?

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  spanjunk on Mon Sep 28, 2009 1:17 am

salik wrote:
farquhar wrote:
jadik diri sendiri lagi best!!! Very Happy

Lagi bebas merdeka,,,yer tak?

ya... benar tuh tuan salik....
setiap hamba itu jiwanya adalah merdeka...

LEARN ABOUT THE FORCE...

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  spanjunk on Mon Sep 28, 2009 1:19 am

farquhar wrote:
ferolled wrote:FIRAUN berani menyatakan. Biar salah biar benar biar kafir biar zindiq nyata tetap nyata.
FIRAUN tiada pergantungan. Ia hidup untuk dirinya sendiri. Setiap perkataan arahan fokus untuknya.

MUHAMMAD tak sudah bergantungan kepada ALLAH. Dia dari ALLAH, SYURGA dari ALLAH malah UMATnya pun untuk ALLAH.
Jadi siapa MUHAMMAD yang tiada sifat kebertanggungjawapan pada kerja tangannya? Malang lagi ALLAH yang diomong2kannya tak pernah MUNCUL!

Baiklah FIRAUN. Walau lama, walau berhama, walau kedut sejuta, walau dah tak nampak rupa, IA masih bersama kita. ADA.
Kembalilah ke AL-MAZHAB WAL FIRAUN. farao

seterer mane pun firaun itu, tumpas juga ditangan musa a.s....
firaun juga tidak bebas dari rupa2/bentuk2.... masih terperangkap dengan rupa/bentuk2....
nama, sifat, serta perlakuan firaun hanyalah terjemahan kepada 'DARK SIDE OF THE FORCE'...
kita mempunyai timbang tara untuk menimbang yg mana lebih berharga.... dan kurang berharga...
maka kedua2nya pulangkanlah kembali kepada yang haq...

jadik diri sendiri lagi best!!! Very Happy

SALAMUNKAULANMINRABBINRAHIM....

SIFU FARQUHAR....

MAY THE FORCE BE WITH U.....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  hamim on Mon Sep 28, 2009 1:24 am

spanjunk wrote:
farquhar wrote:

seterer mane pun firaun itu, tumpas juga ditangan musa a.s....
firaun juga tidak bebas dari rupa2/bentuk2.... masih terperangkap dengan rupa/bentuk2....
nama, sifat, serta perlakuan firaun hanyalah terjemahan kepada 'DARK SIDE OF THE FORCE'...
kita mempunyai timbang tara untuk menimbang yg mana lebih berharga.... dan kurang berharga...
maka kedua2nya pulangkanlah kembali kepada yang haq...

jadik diri sendiri lagi best!!! Very Happy

SALAMUNKAULANMINRABBINRAHIM....

SIFU FARQUHAR....

MAY THE FORCE BE WITH U.....

AMEN.........

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  shazlida on Tue Sep 29, 2009 1:18 am

Merpati Putih wrote:
Syaitan dijadikan bahan jenaka, kerana ia menghasut adam dan hawa. Untuk apa dia berbuat sedemikian? Untung apakah yang diraihnya sehingga ia sanggup 'membuang masa'nya? Satu dari keganjilan dari keganjilan2 mitos.

Agaknya setan pun berNAFSU kot!... kalu betul, maknanya menate NAFSU nih lagi tinggilah darjatnya dari Syaitan yang tak henti2 direjam tuh. Ye ke? Rolling Eyes

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  prime on Tue Sep 29, 2009 8:21 am

shazlida wrote:
Merpati Putih wrote:
Syaitan dijadikan bahan jenaka, kerana ia menghasut adam dan hawa. Untuk apa dia berbuat sedemikian? Untung apakah yang diraihnya sehingga ia sanggup 'membuang masa'nya? Satu dari keganjilan dari keganjilan2 mitos.

Agaknya setan pun berNAFSU kot!... kalu betul, maknanya menate NAFSU nih lagi tinggilah darjatnya dari Syaitan yang tak henti2 direjam tuh. Ye ke? Rolling Eyes

nafsu memang lagi power dari setan.

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Yuzia on Tue Sep 29, 2009 9:31 am

prime wrote:
shazlida wrote:
Merpati Putih wrote:
Syaitan dijadikan bahan jenaka, kerana ia menghasut adam dan hawa. Untuk apa dia berbuat sedemikian? Untung apakah yang diraihnya sehingga ia sanggup 'membuang masa'nya? Satu dari keganjilan dari keganjilan2 mitos.

Agaknya setan pun berNAFSU kot!... kalu betul, maknanya menate NAFSU nih lagi tinggilah darjatnya dari Syaitan yang tak henti2 direjam tuh. Ye ke? Rolling Eyes

nafsu memang lagi power dari setan.


Adakah syaitan bernafsu??????
Nafsu adalah untuk jin dan manusia sahaja sebab itu dalam AQ di kata kena beribadah pada 2 makhluk ini sahaja
sedangkan Malaikat dan syaitan sentiasa beribadah dan menurut perintah tidak mempunyai akal dan nafsu hanya menurut arahan dari empunya arahan..... jangan kita samakan watak malaikat dan syaitan berfikir macam kita manusia yg berakal...
Syaitan boleh dapat tahap nafsu mutmainnah atau radhiah kee???
ini hanya peringatan untuk saudara fikirkan dengan dengan akal/hati....
teruskan saudara semua meneruskan perbincangan....maaf jika tersilap bahasa

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  zali on Tue Sep 29, 2009 11:54 am

Yuzia wrote:
Adakah syaitan bernafsu??????
Nafsu adalah untuk jin dan manusia sahaja sebab itu dalam AQ di kata kena beribadah pada 2 makhluk ini sahaja
sedangkan Malaikat dan syaitan sentiasa beribadah dan menurut perintah tidak mempunyai akal dan nafsu hanya menurut arahan dari empunya arahan..... jangan kita samakan watak malaikat dan syaitan berfikir macam kita manusia yg berakal...
Syaitan boleh dapat tahap nafsu mutmainnah atau radhiah kee???
ini hanya peringatan untuk saudara fikirkan dengan dengan akal/hati....
teruskan saudara semua meneruskan perbincangan....maaf jika tersilap bahasa

haaah...nafsu tu datang dari mana pulak?
siapa yang bagi?

untuk apa di beri nafsu yang keputusan akhirnya
hanya boleh untuk disiksa dalam neraka saja?

Allah tak adil ker?

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  farquhar on Tue Sep 29, 2009 8:22 pm

salam semua...

wah makin hebat perbincangan yg nyata diperhebatkan....

bagi saya...
nafsu adalah nafsu dan syaitan adalah syaitan....
syaitan adalah transformasi yg menuju kearah ' dark side of the force ' bagi the one...
nama beserta tajalli sifat/perlakuan yg menjurus kepada ' kehebatan diri ' konon2 le hebat....
tapi gelap.... the other side of the force...

nafsu pula adalah bertakluk/berkait rapat dengan alkudrat dan iradat the one...
jadi, bila the one berkehendakkan sesuatu maka jadilah dia....

nafsu = the force yg terhasil akibat/isyarat samaada baik atau buruk....

kalau buruk yg dikehendaki maka buruk lah ....
kalau baik yg dikehendaki maka baiklah....

nafsu is the inner side of the force....

farquhar

Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  shazlida on Wed Sep 30, 2009 12:10 am

Yuzia wrote:Adakah syaitan bernafsu??????
Nafsu adalah untuk jin dan manusia sahaja sebab itu dalam AQ di kata kena beribadah pada 2 makhluk ini sahaja
sedangkan Malaikat dan syaitan sentiasa beribadah dan menurut perintah tidak mempunyai akal dan nafsu hanya menurut arahan dari empunya arahan..... jangan kita samakan watak malaikat dan syaitan berfikir macam kita manusia yg berakal...
Syaitan boleh dapat tahap nafsu mutmainnah atau radhiah kee???
ini hanya peringatan untuk saudara fikirkan dengan dengan akal/hati....
teruskan saudara semua meneruskan perbincangan....maaf jika tersilap bahasa

Maaf ye Tuan Yuzia kerana mengakal-nakal. Agaknya macam manalah gamaknya PEMIKIRAN syaitan yang tiada AKAL tu yer? Laughing

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  salik on Wed Sep 30, 2009 2:34 am

shazlida wrote:
Yuzia wrote:Adakah syaitan bernafsu??????
Nafsu adalah untuk jin dan manusia sahaja sebab itu dalam AQ di kata kena beribadah pada 2 makhluk ini sahaja
sedangkan Malaikat dan syaitan sentiasa beribadah dan menurut perintah tidak mempunyai akal dan nafsu hanya menurut arahan dari empunya arahan..... jangan kita samakan watak malaikat dan syaitan berfikir macam kita manusia yg berakal...
Syaitan boleh dapat tahap nafsu mutmainnah atau radhiah kee???
ini hanya peringatan untuk saudara fikirkan dengan dengan akal/hati....
teruskan saudara semua meneruskan perbincangan....maaf jika tersilap bahasa

Maaf ye Tuan Yuzia kerana mengakal-nakal. Agaknya macam manalah gamaknya PEMIKIRAN syaitan yang tiada AKAL tu yer? Laughing

Bila bergabung dengan manusia dia akan menyusup masuk dalam akal manusia, syaitan jadi berakal .
Dan ketika itu manusia berakal dengan Akal Syaitaniah.
Maka dengan itulah dikatakan SYAITAN MANUSIA.

( Tapi cerita nie bukan Syaitan yang memberitahu si salik....wahaha)

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  spanjunk on Wed Sep 30, 2009 5:05 am

salik wrote:

Bila bergabung dengan manusia dia akan menyusup masuk dalam akal manusia, syaitan jadi berakal .
Dan ketika itu manusia berakal dengan Akal Syaitaniah.
Maka dengan itulah dikatakan SYAITAN MANUSIA.

( Tapi cerita nie bukan Syaitan yang memberitahu si salik....wahaha)

wakkaakkakaak......
maaf... tumpag gelak skali.... tuan
syaitan yg makan nasik memang banyak yg boleh ditemui....
wakakakaka...
konfirm....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Wed Sep 30, 2009 9:19 am

ada pulak yang mengidam nk makan 'otak syaitan'. kalu ada sesiapa yg terjumpa atau menyimpan 'otak syaitan'.... silakan wat iklan.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  ferolled on Fri Oct 02, 2009 10:45 am

Jika aku nampak syaitan, Ia adalah kepelbagaianKU.
Jika akau nampak hantu, Ia adalah juga kepelbagaianku. Namun kehadhirannya beserta pakej remangan bulu roma.
Aku sendiri tak faham mengapa begitu. Ketidak fahaman yang menjadi rahsia pada diriKU lantas menyatakan aku Maha Mencipta.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  hafisabu on Sat Oct 03, 2009 7:27 am

sungguh syaitan itu mengetahui akan tiap2 sesuatu...
namun tidak mengetahui akan tiap2 sesuatu akan diri INSAN itu...

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Sponsored content Today at 5:55 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum