HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Wed Sep 02, 2009 11:57 pm

Bah 1

وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلكِن يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

[16:93] Dan kalau Allah menghendaki, niscaya Dia menjadikan kamu satu umat (saja), tetapi Allah menyesatkan siapa yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan sesungguhnya kamu akan ditanya tentang apa yang telah kamu kerjakan.

Apakah Syaitan itu benar2 ujud atau 'Tuhan = As Syaitan = Al Mudhil = Yang Menyesatkan.

وَلأُضِلَّنَّهُمْ وَلأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الأَنْعَامِ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَمَن يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيّاً مِّن دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَاناً مُّبِيناً


[4:119 Dan Aku benar-benar akan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan menyuruh mereka memotong telinga-telinga binatang ternak, lalu mereka benar-benar memotongnya, dan akan Aku suruh mereka mengubah ciptaan Allah, lalu benar-benar mereka merubahnya". Barangsiapa yang menjadikan syaitan menjadi Pemimpin selain Allah, maka sesungguhnya ia menderita kerugian yang nyata.

Yang anihnya Allah/ Tuhan berbuat sekehendakNya tetapi Syaitan pula yang dapat nama. Lembu punya susu sapi dapat nama.

Yang sinisnya manusia menamakan AS Syaitan 'berkuasa' ditempatkan pada nama Allah dalam 'PENYESATAN2 Manusia'.


BERSAMBUNG....

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Thu Sep 03, 2009 4:58 am

Perlukah 'Tuhan Yg Maha Berilmu dan Maha Mengetahui' apa yang akan terjadi, menukar atau merobah wahyuNYA berkali2? Apakah 'Tuhan' tidak dapat menjangka keperluan2 yang mendatang? atau sengaja berbuat demikian, tetapi untuk apa?

Apakah 'Tuhan' tidak mampu menyampaikan wahyu kepada setiap manusia, tanpa memperalatkan malaikat2 dan nabi2, atau menyesatkan manusia tanpa perantaraan syaitan?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  hamim on Thu Sep 03, 2009 7:10 am

Merpati Putih wrote:
Perlukah 'Tuhan Yg Maha Berilmu dan Maha Mengetahui' apa yang akan terjadi, menukar atau merobah wahyuNYA berkali2? Apakah 'Tuhan' tidak dapat menjangka keperluan2 yang mendatang? atau sengaja berbuat demikian, tetapi untuk apa?

Apakah 'Tuhan' tidak mampu menyampaikan wahyu kepada setiap manusia, tanpa memperalatkan malaikat2 dan nabi2, atau menyesatkan manusia tanpa perantaraan syaitan?

semuanya sebagai isyarat cuma....
bukan ke begitu .....?
menukar atau merubahnya berkali2 cuma isyarat menunjukkan af'alnya yang macam2 ada..... ,apa lagi yang nak dijangka2 jika cuma " aku . Dia , dan kami sahaja yang ada.....

apakah perlu wahyu itu disampaikan jika ianya telah tersedia ada....? mungkin kata isyarat dengan " perantaraan jibril " cuma kiasan menunjukkan tuhan itu maha kaya dan maha agong.... Sang raja yang memerintah semestinya mempunyai barisan " kabinetnya " . Inilah sistem yang diajarkan oleh Raja diatas Raja kepada manusia....

syaitan , jin , malaikat dan nabi2 cumalah kata " isyarat terhadap " af'alnya yang ternyata ' berbeza / esa diantara satu sama lain.... dimana pelakunya cuma lah satu sahaja.....


Dan bagi Allah jualah apa yang ada di langit dan yang ada di bumi; dan cukuplah Allah sebagai Pengawal (yang mentadbirkan dan menguasai segala-galanya).

faham , tak faham atau cuba2 buat tak faham ditajalikan/transformasikan disini.....

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  beruk on Thu Sep 03, 2009 4:24 pm

Merpati Putih wrote:
Perlukah 'Tuhan Yg Maha Berilmu dan Maha Mengetahui' apa yang akan terjadi, menukar atau merobah wahyuNYA berkali2? Apakah 'Tuhan' tidak dapat menjangka keperluan2 yang mendatang? atau sengaja berbuat demikian, tetapi untuk apa?

Apakah 'Tuhan' tidak mampu menyampaikan wahyu kepada setiap manusia, tanpa memperalatkan malaikat2 dan nabi2, atau menyesatkan manusia tanpa perantaraan syaitan?

Syaitan adalah watak utama dlm drama ini..tanpa syaiton siapalah Nabi2 , Rasul2 tu??..

Malaikat2 pun mungkin dah lama dipecat.. Exclamation Exclamation Sungguh membosankan dunia tanpa Syaiton..

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  hamim on Thu Sep 03, 2009 9:48 pm

beruk wrote:
Merpati Putih wrote:
Perlukah 'Tuhan Yg Maha Berilmu dan Maha Mengetahui' apa yang akan terjadi, menukar atau merobah wahyuNYA berkali2? Apakah 'Tuhan' tidak dapat menjangka keperluan2 yang mendatang? atau sengaja berbuat demikian, tetapi untuk apa?

Apakah 'Tuhan' tidak mampu menyampaikan wahyu kepada setiap manusia, tanpa memperalatkan malaikat2 dan nabi2, atau menyesatkan manusia tanpa perantaraan syaitan?

Syaitan adalah watak utama dlm drama ini..tanpa syaiton siapalah Nabi2 , Rasul2 tu??..

Malaikat2 pun mungkin dah lama dipecat.. Exclamation Exclamation Sungguh membosankan dunia tanpa Syaiton..

maka tajalikan/transformasikan lah sifat2 syaitan itu wahai sang beruk... bangkitkanlah angan2 kosong kepada mereka..... tiada daya dan upaya kamu untuk menyesatkan mereka melainkan dengan kuasa Allah juga wahai syaitan yang bertubuh sang beruk.... mungkin ???

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  T R I N I T Y on Fri Sep 04, 2009 3:06 am

Bebaskan diri untuk mengenal pelbagai wajah.Jika masih berpegang pada sifat,perbuatan dan nama2
maka hanya dikenali adalah bukan zatnya.

Syariat adalah perbuatan,nama2 adalah pengenalan.Semuanya mempunyai jalan untuk tujuan
pokoknya adalah hakikat semua itu.Sejauh mana usaha syariat dan jalan tarikatnya membuka
kepada hakikat yg.akhirnya terputus hubungan jiwa roh itu kepada setiap yg.bernama,bersifat dan
berperbuatan.

Sampai disatu sempada yg.ruh sudah tiada segalanya,..maka layaklah ia bermakrifah.Dalam
kedudukan makrifah,..maka saksikan dan tadbirkanlah alam masing2.Siapa yg.sebenarnya
berjaya diatas jalan petunjuknya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Fri Sep 04, 2009 5:47 am

'Ketuhanan' mencerminkan kedirianNya (tansformasi) kedimensi kepelbagaian.

Dimana saja kamu menghadapkan wajahMu, disana wajahNya = diamana saja Insan menghadapkan wajahNya, disana wajahNya dalam dimensi mimpi2 yang berulang2 = dimana saja manusia menghadapkan/ melihat, maka sentiasalah manusia melihat cermin sifat kediriannya.

Manusia/ perasaan menduga bahawa apa yang dilihatnya seolah2 'orang lain', bahkan ia sentiasa melihat kediriannya dalam dimensi yang berbeza2.

Sepanjang hayatnya, manusia lupa yang dirinya sentiasa 'keseorangan/ kesendirian', tanpa makhluk2 disekelilingnya. Begitulah anihnya tipudaya perasaan. 'Keseluruhan Keberadaan' seolah2 ada diluar minda, namun 'keberadaan' hanya/ sentiasa ada dilingkungan 'AR RUH PENCIPTA'/ PERASAAN KEBERADAAN.

Yang diumpat, yang dihina, yang dipuji, yang disangka, yang dilihat, yang di perkatakan.... tetap dirinya yang sentiasa kesendirian.

Yang anihnya !!! Manusia seolah2 ramai, namun yang pasti, 'MANUSIA adalah TUNGGAL', kepada yang ingin memahami haqiqat, yang menentang arus kebiasaan.

SESUATU YG RUMIT UNTUK DIFAHAMI, KECUALI DGN PENGLIHATAN/ PEMAHAMAN BATIN YANG TEMBUS/ TAJAM.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  beruk on Fri Sep 04, 2009 1:30 pm

hamim wrote:
maka tajalikan/transformasikan lah sifat2 syaitan itu wahai sang beruk... bangkitkanlah angan2 kosong kepada mereka..... tiada daya dan upaya kamu untuk menyesatkan mereka melainkan dengan kuasa Allah juga wahai syaitan yang bertubuh sang beruk.... mungkin ???

seburuk2 setan, seburuk2 beruk...lebih buruk pencipta setan dan tuan punya beruk..

kalo disesatkan setan dan digigit beruk...jgn hanya salahkan setan dan juga beruk...belasah dia punya tuan sekali.!!!. Laughing Laughing


Last edited by beruk on Fri Sep 04, 2009 5:03 pm; edited 1 time in total

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  zali on Fri Sep 04, 2009 1:40 pm

beruk wrote:
Merpati Putih wrote:
Perlukah 'Tuhan Yg Maha Berilmu dan Maha Mengetahui' apa yang akan terjadi, menukar atau merobah wahyuNYA berkali2? Apakah 'Tuhan' tidak dapat menjangka keperluan2 yang mendatang? atau sengaja berbuat demikian, tetapi untuk apa?

Apakah 'Tuhan' tidak mampu menyampaikan wahyu kepada setiap manusia, tanpa memperalatkan malaikat2 dan nabi2, atau menyesatkan manusia tanpa perantaraan syaitan?

Syaitan adalah watak utama dlm drama ini..tanpa syaiton siapalah Nabi2 , Rasul2 tu??..

Malaikat2 pun mungkin dah lama dipecat.. Exclamation Exclamation Sungguh membosankan dunia tanpa Syaiton..

setan juga sentiasa jadi kambing hitam

manusia merogol...setan kena
manusia membunuh...setan kena
pendek kata...semua setan kena

tapi dalam masa yang sama mereka
kata...'buruk baik dari Allah'

semua matrix adalah baik/cemerlang.

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Fri Sep 04, 2009 2:17 pm

Dalam 'BULAN PUASA', syaitan terpaksa kena rantai, baru orang Islam bolih berpuasa????

Kalau syaitan2 dah kena rantai.. tiadalah kejahatan2, namun masih ada yang mencuri, merogol, berjudi dan ta' puasa.....

Kesian syaitan kena jadi 'kambing hitam' Allah.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Yuzia on Fri Sep 04, 2009 3:34 pm

Syaitan hanya watak yg akan menunjukkan AKU yg dikategorikan JAHAT (semua AKU ciptakan berpasang-pasangan)
Syaitan/iblis lawannya Malaikat (dikategorikan Baik).
AKU ciptakan watak2 ini untuk menunjukkan yg AKU berkuasa dan hendak melaksanakan cerita2 yg telah AKU olah.
Tanpa segala2 watak ini tiadalah cerita yg hendak dijalankan...
Diciptakan watak beruk untuk provokasi dan diciptakan Tuan MP untuk menasihat dan pembuka ilmu...

Syaitan/Malaikat tidak ada diluar sana semua nya didalam diri manusia sendiri.....
Manusia boleh menukar watak2 menjadi Syaitan (menghasut), Iblis (menjalankan kemungkaran) dan Malaikat (melaksanakan perintah)
Aku telah tetap kan watak mana manusia itu akan ikut...guna akal untuk memikir..

Kita ini telah dijadikan rojak/pasembur

P.S Rogol juga satu ibadah...bagi yg memahami... kena redho kalau kita diarahkan (kalau nak sampai nafsu Radiah)

Kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  beruk on Fri Sep 04, 2009 4:56 pm

rabbit
Yuzia wrote:Syaitan hanya watak yg akan menunjukkan AKU yg dikategorikan JAHAT (semua AKU ciptakan berpasang-pasangan)
Syaitan/iblis lawannya Malaikat (dikategorikan Baik).
AKU ciptakan watak2 ini untuk menunjukkan yg AKU berkuasa dan hendak melaksanakan cerita2 yg telah AKU olah.
Tanpa segala2 watak ini tiadalah cerita yg hendak dijalankan...
Diciptakan watak beruk untuk provokasi dan diciptakan Tuan MP untuk menasihat dan pembuka ilmu...

Syaitan/Malaikat tidak ada diluar sana semua nya didalam diri manusia sendiri.....
Manusia boleh menukar watak2 menjadi Syaitan (menghasut), Iblis (menjalankan kemungkaran) dan Malaikat (melaksanakan perintah)
Aku telah tetap kan watak mana manusia itu akan ikut...guna akal untuk memikir..

Kita ini telah dijadikan rojak/pasembur

P.S Rogol juga satu ibadah...bagi yg memahami... kena redho kalau kita diarahkan (kalau nak sampai nafsu Radiah)

Kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..

itu jer Matlamatnya?? utk menunjukkan bhw diri sendiri superman??...itu riak namanya??..

kalo dah ada yg termakan hasutan jgn pulak menghukum durang sesuka hati pulak ya!!..sebab diri sendiri juga ada bahagian dlm proses yg menyebabkan durang sesat...kesiannn... Basketball Basketball


*jgn salah paham sdr. watak beruk bukan utk provokasi...beruk ialah watak utk memberi pencerahan.. rabbit rabbit

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Yuzia on Fri Sep 04, 2009 5:24 pm

Ya saudara beruk,

kalau seseorang yg telah menerima arahan utk membuat kemungkaran... lantak pi kat diaorng leeee kita jadi saksi cukup
tapi kalau kita dpt arahan utk menghalang itu cerita lain...
Kalau bukan kerana alasan utk menunjukkan AKU berkuasa so apa lagi sebab nya??
sila tuan beruk beri pencerahan sikit
masing2 punya ilmu masing2 punya rezeki

semua ilmu tak kira betul ke salah adalah dariNYA juga.... saya tak akan sesekali menolaknya terima sahaja dengan ikhlas!!!!!

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  hamim on Fri Sep 04, 2009 9:29 pm

beruk wrote:
hamim wrote:
maka tajalikan/transformasikan lah sifat2 syaitan itu wahai sang beruk... bangkitkanlah angan2 kosong kepada mereka..... tiada daya dan upaya kamu untuk menyesatkan mereka melainkan dengan kuasa Allah juga wahai syaitan yang bertubuh sang beruk.... mungkin ???

seburuk2 setan, seburuk2 beruk...lebih buruk pencipta setan dan tuan punya beruk..

kalo disesatkan setan dan digigit beruk...jgn hanya salahkan setan dan juga beruk...belasah dia punya tuan sekali.!!!. Laughing Laughing

Dia lah tuan bagi dirinya.... kerana tiada tuan/tuhan selain dirinya...

belajar2 lah menginsafi diri.... supaya boleh berlaku adil terhadap diri sendiri... disini atau disana tiada bezanya..
semua isyarat2 kata telah ku nafikan/matikan.... maka telah mati diri yang tiada ini sebelum dimatikan.... hiduplah engkau semula sebagai dia.... yang tiada mati/akhirnya.....


Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  zali on Fri Sep 04, 2009 11:31 pm

hamim wrote:
beruk wrote:
hamim wrote:
maka tajalikan/transformasikan lah sifat2 syaitan itu wahai sang beruk... bangkitkanlah angan2 kosong kepada mereka..... tiada daya dan upaya kamu untuk menyesatkan mereka melainkan dengan kuasa Allah juga wahai syaitan yang bertubuh sang beruk.... mungkin ???

seburuk2 setan, seburuk2 beruk...lebih buruk pencipta setan dan tuan punya beruk..

kalo disesatkan setan dan digigit beruk...jgn hanya salahkan setan dan juga beruk...belasah dia punya tuan sekali.!!!. Laughing Laughing

Dia lah tuan bagi dirinya.... kerana tiada tuan/tuhan selain dirinya...

belajar2 lah menginsafi diri.... supaya boleh berlaku adil terhadap diri sendiri... disini atau disana tiada bezanya..
semua isyarat2 kata telah ku nafikan/matikan.... maka telah mati diri yang tiada ini sebelum dimatikan.... hiduplah engkau semula sebagai dia.... yang tiada mati/akhirnya.....


Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.

Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman [kena hasutan setan]
padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri [kena tipu daya setan]
sedang mereka tidak menyedarinya [kena kencing setan]

setan betul la!...hu hu.
bulan puasa ni selamat la setan dari tuduhan.
tapi sapa pulak yang jalankan kerja setan tu ya tok merpati...

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  zali on Fri Sep 04, 2009 11:40 pm

Yuzia wrote:Rogol juga satu ibadah...bagi yg memahami... kena redho kalau kita diarahkan (kalau nak sampai nafsu Radiah)

dalam tu en yuzia...


zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  spanjunk on Sat Sep 05, 2009 3:01 am

zali wrote:
hamim wrote:
beruk wrote:
hamim wrote:
maka tajalikan/transformasikan lah sifat2 syaitan itu wahai sang beruk... bangkitkanlah angan2 kosong kepada mereka..... tiada daya dan upaya kamu untuk menyesatkan mereka melainkan dengan kuasa Allah juga wahai syaitan yang bertubuh sang beruk.... mungkin ???

seburuk2 setan, seburuk2 beruk...lebih buruk pencipta setan dan tuan punya beruk..

kalo disesatkan setan dan digigit beruk...jgn hanya salahkan setan dan juga beruk...belasah dia punya tuan sekali.!!!. Laughing Laughing

Dia lah tuan bagi dirinya.... kerana tiada tuan/tuhan selain dirinya...

belajar2 lah menginsafi diri.... supaya boleh berlaku adil terhadap diri sendiri... disini atau disana tiada bezanya..
semua isyarat2 kata telah ku nafikan/matikan.... maka telah mati diri yang tiada ini sebelum dimatikan.... hiduplah engkau semula sebagai dia.... yang tiada mati/akhirnya.....


Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.

Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman [kena hasutan setan]
padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri [kena tipu daya setan]
sedang mereka tidak menyedarinya [kena kencing setan]

setan betul la!...hu hu.
bulan puasa ni selamat la setan dari tuduhan.
tapi sapa pulak yang jalankan kerja setan tu ya tok merpati...

en. zali...
kalau setan lawannya malaikat....
jadi manusia lawannya apa???
ceh!!! macam main teka teki jek.....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Sat Sep 05, 2009 3:03 am

Syaitan dijadikan bahan jenaka, kerana ia menghasut adam dan hawa. Untuk apa dia berbuat sedemikian? Untung apakah yang diraihnya sehingga ia sanggup 'membuang masa'nya? Satu dari keganjilan dari keganjilan2 mitos.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Merpati Putih on Sat Sep 05, 2009 3:29 am

Keberadaan yang teratur rapi, "seolah2" tidak ada yang mengatur...karena kecelaruan kesadaran individu/ sifatNYA, ketika "berpindah" selera kehidupanNYA.

Syaitan makhluk yang bernama yang ikut serta dalam lakunan 'WAYANG'
dan menjadi penentu bagi lainNYA.

Yang jelas lakunan2 dihadirkan kepada diriNYA.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  beruk on Sat Sep 05, 2009 1:15 pm

Yuzia wrote:Ya saudara beruk,

kalau seseorang yg telah menerima arahan utk membuat kemungkaran... lantak pi kat diaorng leeee kita jadi saksi cukup
tapi kalau kita dpt arahan utk menghalang itu cerita lain...
Kalau bukan kerana alasan utk menunjukkan AKU berkuasa so apa lagi sebab nya??
sila tuan beruk beri pencerahan sikit
masing2 punya ilmu masing2 punya rezeki

semua ilmu tak kira betul ke salah adalah dariNYA juga.... saya tak akan sesekali menolaknya terima sahaja dengan ikhlas!!!!!


beruk belum punya teori yg lebih tepat...tp itu bukan beerti beruk tiada hak utk menolak teori yg didakwa "Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang mencipta Syaiton utk menyesatkan manusia lalu mengkuhum manusia yg termakan hasutan" ..

sesiapa shj yg mempunyai akal yg waras akan menolak teori ini dgn serta merta.. beruk beri satu contoh..sekiranya sdr Yuzia digigit oleh seekor anjing yg dipelihara...di antara memuliakan tuan anjing itu atau pun meminta tuannya utk bertanggung jawab atas kejadian tersebut , mana satukah tindakan yg saudara fikirkan wajar?? ataupun mungkinkah sdr membiarkan diri sdr dihukum kerana kecuaian sdr membiarkan digigit anjing itu (pasrah) ??

Ramai yg mengaku kata dirinya dah benar2 menganali tuhan dan faham segala2 rancangan tuhan namun apabila ditanya ternyata tiada siapa yg mampu menjawab..
confused confused

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  rentap on Sat Sep 05, 2009 2:09 pm

beruk wrote:
Yuzia wrote:Ya saudara beruk,

kalau seseorang yg telah menerima arahan utk membuat kemungkaran... lantak pi kat diaorng leeee kita jadi saksi cukup
tapi kalau kita dpt arahan utk menghalang itu cerita lain...
Kalau bukan kerana alasan utk menunjukkan AKU berkuasa so apa lagi sebab nya??
sila tuan beruk beri pencerahan sikit
masing2 punya ilmu masing2 punya rezeki

semua ilmu tak kira betul ke salah adalah dariNYA juga.... saya tak akan sesekali menolaknya terima sahaja dengan ikhlas!!!!!


beruk belum punya teori yg lebih tepat...tp itu bukan beerti beruk tiada hak utk menolak teori yg didakwa "Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang mencipta Syaiton utk menyesatkan manusia lalu mengkuhum manusia yg termakan hasutan" ..

sesiapa shj yg mempunyai akal yg waras akan menolak teori ini dgn serta merta.. beruk beri satu contoh..sekiranya sdr Yuzia digigit oleh seekor anjing yg dipelihara...di antara memuliakan tuan anjing itu atau pun meminta tuannya utk bertanggung jawab atas kejadian tersebut , mana satukah tindakan yg saudara fikirkan wajar?? ataupun mungkinkah sdr membiarkan diri sdr dihukum kerana kecuaian sdr membiarkan digigit anjing itu (pasrah) ??

Ramai yg mengaku kata dirinya dah benar2 menganali tuhan dan faham segala2 rancangan tuhan namun apabila ditanya ternyata tiada siapa yg mampu menjawab..
confused confused
Evil or Very Mad Twisted Evil serupa tiada beza

rentap

Jumlah posting : 3
Registration date : 2009-09-04

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  beruk on Sat Sep 05, 2009 7:27 pm

Merpati Putih wrote:
Syaitan dijadikan bahan jenaka, kerana ia menghasut adam dan hawa. Untuk apa dia berbuat sedemikian? Untung apakah yang diraihnya sehingga ia sanggup 'membuang masa'nya? Satu dari keganjilan dari keganjilan2 mitos.


Tuhan umpamakan pengedar dadah yg mencari keuntungan dgn hasil jualan dadahnya lalu membina pusat pemulihan dadah??...Allahu Akbar affraid affraid

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  spanjunk on Sat Sep 05, 2009 9:25 pm

beruk wrote:
Yuzia wrote:Ya saudara beruk,

kalau seseorang yg telah menerima arahan utk membuat kemungkaran... lantak pi kat diaorng leeee kita jadi saksi cukup
tapi kalau kita dpt arahan utk menghalang itu cerita lain...
Kalau bukan kerana alasan utk menunjukkan AKU berkuasa so apa lagi sebab nya??
sila tuan beruk beri pencerahan sikit
masing2 punya ilmu masing2 punya rezeki

semua ilmu tak kira betul ke salah adalah dariNYA juga.... saya tak akan sesekali menolaknya terima sahaja dengan ikhlas!!!!!


beruk belum punya teori yg lebih tepat...tp itu bukan beerti beruk tiada hak utk menolak teori yg didakwa "Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang mencipta Syaiton utk menyesatkan manusia lalu mengkuhum manusia yg termakan hasutan" ..

sesiapa shj yg mempunyai akal yg waras akan menolak teori ini dgn serta merta.. beruk beri satu contoh..sekiranya sdr Yuzia digigit oleh seekor anjing yg dipelihara...di antara memuliakan tuan anjing itu atau pun meminta tuannya utk bertanggung jawab atas kejadian tersebut , mana satukah tindakan yg saudara fikirkan wajar?? ataupun mungkinkah sdr membiarkan diri sdr dihukum kerana kecuaian sdr membiarkan digigit anjing itu (pasrah) ??

Ramai yg mengaku kata dirinya dah benar2 menganali tuhan dan faham segala2 rancangan tuhan namun apabila ditanya ternyata tiada siapa yg mampu menjawab..
confused confused

wakakakakak....
cuba tanya anjing tuh....
apsal dia gigit Yuzia.....????
wakakakakakakaka.......
wakakakakakakakaka.....
APA LA AGAKNYA SI ANJING TUH JAWAB.....???
APSAL LAK TAK LEH TANYE.... YE TAK???
WALAU PUN SEKOR ANJING.....
WAKAKAKAKAKKA.....

takkanlah BERUK nak JAWAB untuk ANJING plak.....
melainkan sedara mara sepupu sepapat.....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  beruk on Sun Sep 06, 2009 12:10 am

spanjunk wrote:

wakakakakak....
cuba tanya anjing tuh....
apsal dia gigit Yuzia.....????
wakakakakakakaka.......
wakakakakakakakaka.....
APA LA AGAKNYA SI ANJING TUH JAWAB.....???
APSAL LAK TAK LEH TANYE.... YE TAK???
WALAU PUN SEKOR ANJING.....
WAKAKAKAKAKKA.....

takkanlah BERUK nak JAWAB untuk ANJING plak.....
melainkan sedara mara sepupu sepapat.....



TUAN SIPANJANG YG ARIF..

mungkin perumpamaan/teori yg saya beri agak kebudakan2..tp saya yakin org yg arif spt tuan spanjang dan lain2 nya akan dpt tangkap..


dlm cerita ini watak tuhan ialah tuan kpd anjing..
manakala anjing tadi pula ialah syaiton durjana
dan sdr Yuzia adalah makhluk yg bergelar manusia


so apabila sdr Yuzia digigit anjing apakah tuan punya anjing tadi langsung akan lari dr tanggung jawabnya??

dlm hal ini serupa juga spt kes tuhan yg melepaskan syaitonnya dgn sewenang2nya...apakah Dia langsung nak lari dr tanggung jawabNya??.... Evil or Very Mad Twisted Evil

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  spanjunk on Sun Sep 06, 2009 12:39 am

beruk wrote:
spanjunk wrote:

wakakakakak....
cuba tanya anjing tuh....
apsal dia gigit Yuzia.....????
wakakakakakakaka.......
wakakakakakakakaka.....
APA LA AGAKNYA SI ANJING TUH JAWAB.....???
APSAL LAK TAK LEH TANYE.... YE TAK???
WALAU PUN SEKOR ANJING.....
WAKAKAKAKAKKA.....

takkanlah BERUK nak JAWAB untuk ANJING plak.....
melainkan sedara mara sepupu sepapat.....



TUAN SIPANJANG YG ARIF..

mungkin perumpamaan/teori yg saya beri agak kebudakan2..tp saya yakin org yg arif spt tuan spanjang dan lain2 nya akan dpt tangkap..


dlm cerita ini watak tuhan ialah tuan kpd anjing..
manakala anjing tadi pula ialah syaiton durjana
dan sdr Yuzia adalah makhluk yg bergelar manusia


so apabila sdr Yuzia digigit anjing apakah tuan punya anjing tadi langsung akan lari dr tanggung jawabnya??

dlm hal ini serupa juga spt kes tuhan yg melepaskan syaitonnya dgn sewenang2nya...apakah Dia langsung nak lari dr tanggung jawabNya??.... Evil or Very Mad Twisted Evil

salamunkaulanminrabbinrahim...

bro beruk yg dikasihi....
sesungguhnya tuan untuk anjing tuh tiada....
melainkan anjing jek yg ada....
syaitan yg durjana itu pun tiada...
melainkan anjing yg durjana juga ada.....
dan... saudara yuzia juga adalah atas nama.....

tidakkah bro beruk nampak bahawa.... wujud hanya lah satu..... mungkin bro beruk telah dikelirukan oleh af'al yg nyatanya infiniti.... ketakterhinggaan.....

remember ok.... wujud hanyalah satu.....
SEJALAN MENUJU TAUHID.........

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: HAQIQAT SYAITAN.. (siapakah syaitan sebenarnya?)

Post  Sponsored content Today at 5:56 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum