'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

View previous topic View next topic Go down

'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  Merpati Putih on Wed Dec 17, 2008 6:49 pm

Ada yang kaya, ada yang miskin, yang sakit, yang sihat. Mengapa ada yang masuk syurga dan ada yang masuk neraka, dan mengapa ta' dimasukan semua keneraka semuanya? Padan muka!!!

Tuhan yang ta' adil ini, layak kah ia digelar 'TUHAN' atau kita adun sahaja ia, kita buat kuih muih, kemudian kita kunyah2.

Saudara2, Apakah ada kaedah2, agar dapat kita kawal 'tuhan ini'. agar ia bersifat adil? lol!


Last edited by Merpati Putih on Thu Aug 06, 2009 12:06 pm; edited 2 times in total (Reason for editing : spelling)

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  Merpati Putih on Thu Dec 18, 2008 12:57 am

Ada yang berkata 'TUHAN' ta' adil umpamanya: Dia mencipta 'kejahatan', kemudian Dia memasukan orang yang berbuat kejahatan kedalam 'neraka'. Adakah patut 'TUHAN' ini diganti dengan tuhan lain?

Ada yang mengantikan 'TUHAN' ini dengan patung batu, Kerana memberi ia peluang memaki tuhannya. Tuhan patung ta' mampu mengangkat tangan untuk memukulnya.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  negro41 on Thu Dec 18, 2008 9:03 am

Mengapa nak bertanya Tuhan tu adil ke tidak adil ? , bukankah lebih baik Tuan jawab sendiri , Tuan yang lebih tahu apa yang Tuan cipta dan apa yang Tuan buat , tiada percampuran / libatan selain dari Tuan lah yang melakukan nya.
wajib / harus / mustahil / bersalah2an ...macam2 istilah yang membingongkan diri sendiri , ` Mengapa Tuhan tu dikatakan tak adil , adakah atas dalil yang Allah jadikan itu dan ini ianya dikatakan tak Adil .
Bagaimana pulak satu hari nanti ayam yang Tuan2 makan itu akan bertanya balik pada Tuan2 , " Hai manusia mengapa banyak2 ayam , aku pulak yang kau sembelih " Very Happy ..agak2nya apalah yang tuan nak jawab

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  Merpati Putih on Thu Dec 18, 2008 10:19 am

Tuhan memjadikan 'berhala2', kemudian mencipta manusia menyembahnya, kemudian mencampakkan mereka2 ini kedalam neraka.

Tuhan mencipta kaabah, kemudian manusia berpusu2 mengelilinginya.....

Tuhan mejadikan patung Isa, disemadikan digereja2.....

Tuhan mencipta patung2 Buddha...

Apakah tuhan ini ta' punya ilmu untuk mencipta satu ugama untuk semua?

TUHAN INI PATUT DIGANTIKAN DENGAN TUHAN YANG BESIFAT ADIL DAN SAKSAMA BAGI SEMUA. BUKAN KAH BEGITU? Question

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  negro41 on Thu Dec 18, 2008 11:58 am

Merpati Putih wrote:Tuhan memjadikan 'berhala2', kemudian mencipta manusia menyembahnya, kemudian mencampakkan mereka2 ini kedalam neraka.

Tuhan mencipta kaabah, kemudian manusia berpusu2 mengelilinginya.....

Tuhan mejadikan patung Isa, disemadikan digereja2.....

Tuhan mencipta patung2 Buddha...

Apakah tuhan ini ta' punya ilmu untuk mencipta satu ugama untuk semua?

TUHAN INI PATUT DIGANTIKAN DENGAN TUHAN YANG BESIFAT ADIL DAN SAKSAMA BAGI SEMUA. BUKAN KAH BEGITU? Question

Bercakap dalam capacity sebagai seorang Islam , memang lah bagitu hukumnya kalau menyembah berhala . Tetapi , kalau bercakap pulak dalam capacity sebagai seorang yang berugama selain Islam , mereka akan berkata " Hai bodoh nya orang2 Islam , adakah patut dia menyembah pada Tuhan yang tak nampak " , bagitulah bodoh nya jadi manusia Very Happy jadi Allah kan senang bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  nackea on Thu Dec 18, 2008 12:26 pm

negro41 wrote:Mengapa nak bertanya Tuhan tu adil ke tidak adil ? , bukankah lebih baik Tuan jawab sendiri , Tuan yang lebih tahu apa yang Tuan cipta dan apa yang Tuan buat , tiada percampuran / libatan selain dari Tuan lah yang melakukan nya.
wajib / harus / mustahil / bersalah2an ...macam2 istilah yang membingongkan diri sendiri , ` Mengapa Tuhan tu dikatakan tak adil , adakah atas dalil yang Allah jadikan itu dan ini ianya dikatakan tak Adil .
Bagaimana pulak satu hari nanti ayam yang Tuan2 makan itu akan bertanya balik pada Tuan2 , " Hai manusia mengapa banyak2 ayam , aku pulak yang kau sembelih " Very Happy ..agak2nya apalah yang tuan nak jawab
Ketika Nabi MUSA as sedang lena berbaring sekawan semut2 naik ke atas dadanya. Salah sekor dari semut2 tadi kemudiannya mengigit kulit dada Nabi MUSA as apalagi terjagalah dia lalu ditampar dan dikuisnya semua semut2 itu dari dadanya. Satu suara (suara hati la kot ?)berkata kepada baginda "Yang gigit engkau cuma sekor semut je kenapa ditampar dan dikuis semua semut2 yang lain pula ? Very Happy
Fuhhh makan dalam tu

nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 5:14 am

negro41 wrote:Bagaimana pulak satu hari nanti ayam yang Tuan2 makan itu akan bertanya balik pada Tuan2 , " Hai manusia mengapa banyak2 ayam , aku pulak yang kau sembelih " Very Happy ..agak2nya apalah yang tuan nak jawab

Mengapa tak suruh jer tuan yang menyembelih ayam 'yang dah kena sembelih' tu: 'Kenapa kau ta' lari sebelum kamu kena sembelih?' Padan muka kamu 'Siapa suruh kamu jadi ayam'. jocolor

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 5:35 am

nackea wrote:Ketika Nabi MUSA as sedang lena berbaring sekawan semut2 naik ke atas dadanya. Salah sekor dari semut2 tadi kemudiannya mengigit kulit dada Nabi MUSA as apalagi terjagalah dia lalu ditampar dan dikuisnya semua semut2 itu dari dadanya. Satu suara (suara hati la kot ?)berkata kepada baginda "Yang gigit engkau cuma sekor semut je kenapa ditampar dan dikuis semua semut2 yang lain pula ? Very Happy
Fuhhh makan dalam tu [/color]

Nabi ni ada jugak tolol ya!!! mangapa pulak ler baring tempat yang bersemut? Cari ler tempat yang selesa sikit.
Semut yang menggit nabi ni mungkin balas dendam kot!! Agak2 nyer nabi ni ada buat silap dengan semut ni. Yang semut lain mengapa pulak ikut sama naik atas dada nabi ni. 'Tunjuk perasaan berkumpulan kot!!!' Atau na' buat sarang kat bulu dada nabi. 'Jadi nabi kena lah sabar', melainkan perintah AR RUH yang bernama Musa 'Pukul dan kuislah semut tu'. Macam itu ke jawab nyer? Kalau salah buat lain, bolih ker?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  T R I N I T Y on Thu Jan 21, 2010 1:57 am

Sememang nya Allah itu sangat adil.Kerana manusia tidak sampai kepada ilmunya
maka terhijablah dari diberi tahu.

Kita mengatakan tak adil,..kerana kita berada di posisi makhluk.
Cuba kita duduk di posisi ketuhanan,...tentu kita akan melakukan yg.sama.

Allah tu adil sebab ia mengadakan segala keperluan hambanya.Yang berminat
nak mencari jalan susah dan senang,yang nak jadi jahil dan bijak,yang tak
suka dengan peraturan tetap dan yg.nak taat.....semua jalan dah di ilhamkan.

Allah hanya menunaikan janji2 atas hukum ciptaannya berdasarkan famula2nya
seperti sunah yg.tetap....yang harus...dan yang wajib.
Apa2 urusan yg.melibatkan sesama makhluk yg.perlu diadili...apa2 yg.harus dimaafkan,
dipertimbangkan dan dihukum berdasarkan peraturannya.

Oleh kerana manusia tak mempelajari memahami ketetapan dan mengikut peraturan
keharusannya maka akibatnya sendiri la tanggung.

Sebagai contoh...sebuah kenderaan dicipta untuk kemudahan dan bukan untuk bahayakan
pengguna.Namun telah diberitahu...kenderaan itu akan jadi bahaya pada diri jika kesilapan
menggunakan.Kesilapan juga boleh terjadi walaupun telah mengikut peraturan mengguna,..
kerana ia nya disebabkan oleh perkara diluar kuasa pengguna.

Jadi soal manusia menerima nasib pelbagai kurnia perlu sedar sebagai haq pengguna dan
akur pada asal usul ditempatkan.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  T R I N I T Y on Thu Jan 21, 2010 2:11 am

Kita yg.ada anak kecil pun kadang2 di kira macam bapa yg.bodoh juga.
Sebabnya melayan anak2 punya kehendak.Kalau tak layan dan buat satu
peraturan yg.sebenarnya,...tentulah anak tu kata tak adil.

Sebab alam kanak2 perlu hal2 itu di kehidupannya.
Maka perlulah juga adil pada kanak2 dan alamnya walaupun ia suatu yg.
tak memberi apa2 faedah jangka panjang.

Amalan manusia ada bermacam-macam.Mengukurnya bukan dari sudut pandangan
ramai semata mata.Kebenaran amal adalah diketahui oleh diri masing2.Keadilan juga
ada bermacam macam.

Adil dalam bentuk jemaah dan adil dalam bentuk peribadi.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  salik on Thu Jan 21, 2010 10:38 am

[quote="Merpati Putih"]
nackea wrote:Ketika Nabi MUSA as sedang lena berbaring sekawan semut2 naik ke atas dadanya. Salah sekor dari semut2 tadi kemudiannya mengigit kulit dada Nabi MUSA as apalagi terjagalah dia lalu ditampar dan dikuisnya semua semut2 itu dari dadanya. Satu suara (suara hati la kot ?)berkata kepada baginda "Yang gigit engkau cuma sekor semut je kenapa ditampar dan dikuis semua semut2 yang lain pula ? Very Happy
Fuhhh makan dalam tu [/color]

bagus information nie,
pepatah orang tua tua kita kata , kerana nyamok seekor habis kelambu di bakar.
Jika hanya seekor semut mengigit nabi musa, maka tuhan mengajar nabi musa supaya tidak menguiskan / menganggu semut semut lain yang datang ingin berkawan/bergurau /berteman/ukhwah dengan nabi musa.
dikisahkan cerita ini untuk menyampaikan rahsia tuhan kepada orang yang ingin mengambil pelajaran seni
Seni Ketuhanan.

kekadang kita bersikap zalim dengan membeli spray dan membunuh seluruh semut yang datang kerumah kita untuk mencari sedikit rezeki dari sisa makanan yang kita ingin buang.
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  ferolled on Thu Jan 21, 2010 8:08 pm

[quote="salik"]
Merpati Putih wrote:
nackea wrote:Ketika Nabi MUSA as sedang lena berbaring sekawan semut2 naik ke atas dadanya. Salah sekor dari semut2 tadi kemudiannya mengigit kulit dada Nabi MUSA as apalagi terjagalah dia lalu ditampar dan dikuisnya semua semut2 itu dari dadanya. Satu suara (suara hati la kot ?)berkata kepada baginda "Yang gigit engkau cuma sekor semut je kenapa ditampar dan dikuis semua semut2 yang lain pula ? Very Happy
Fuhhh makan dalam tu [/color]

bagus information nie,
pepatah orang tua tua kita kata , kerana nyamok seekor habis kelambu di bakar.
Jika hanya seekor semut mengigit nabi musa, maka tuhan mengajar nabi musa supaya tidak menguiskan / menganggu semut semut lain yang datang ingin berkawan/bergurau /berteman/ukhwah dengan nabi musa.
dikisahkan cerita ini untuk menyampaikan rahsia tuhan kepada orang yang ingin mengambil pelajaran seni
Seni Ketuhanan.

kekadang kita bersikap zalim dengan membeli spray dan membunuh seluruh semut yang datang kerumah kita untuk mencari sedikit rezeki dari sisa makanan yang kita ingin buang.

Yang aku tau, orang yang biar semut gigit badannya ialah orang gila...
avatar
ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  salik on Thu Jan 21, 2010 8:48 pm

[quote]
ferolled wrote:
Yang aku tau, orang yang biar semut gigit badannya ialah orang gila...

Memang orang Gila.
Jika masih ada lagi Orang gila di mukabumi ini , merekalah yang paling mulia di sisi Allah.
perlulah manusia yang berakal waras menuntut dengan mereka.
Pengerasnya tak banyak bro....Rm2.oo jer.
di beri lebih mereka tak nak. RM2.oo jer
Siapa yang nakkan bukti...silakan jumpa Orang Gila...
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  ferolled on Thu Jan 21, 2010 9:10 pm

Sebelum dijadikan orang gila, TUHAN mesti GILA dahulu.
Kalau tak mana nak dapat idea. Mana nak feel. Mana nak sempurna GILA ciptaanNya!

Bila TUHAN jadi GILA, lawak pulak bunyinya... Wakakkakakakkakaa (versi spunjunk)
avatar
ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  ferolled on Thu Jan 21, 2010 9:14 pm

Tapi ada MARHAEN pernah berkata...
Bila pulak TUHAN waras. Jika waras masakan bercakap sorang-sorang...
Lastas timbul rindu aku, bukan pada TUHAN tapi pada Marhaen yang berkata...
avatar
ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  salik on Thu Jan 21, 2010 9:18 pm

Kalau Camtu Si MARHEN Nak kena bayar pengeras RM2.00 pada orang yang merinduinya itu
wakakaka( versi Sipanjang)
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  T R I N I T Y on Fri Jan 22, 2010 2:26 pm

Kalau tuhan dikatakan gila aku tak heran le.
Kalau Allah tu dikatakan seumpama tu....
sendiri mau ingat le.

Lekas2 le sujud sebelum dipanggil mengadap.
Nanti disuruh nya kita cakap dengan diri sendiri depan NYA....

Ha..ha baru digelakkan oleh malaikat2.Katanya ....

cakaplah dengan tangan dan kaki kamu dan anggota kamu.
Boleh ke tak boleh.... Laughing
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  salik on Fri Jan 22, 2010 9:04 pm

Yer Lah,
Selagi badan sihat, cakap ler macam macam.
Tu lah pasalnya Rasulullah suruh menziarah orang sakit.
Biar sedar Diri Sikit.....Kalau tak sedar juga,,,,Allahua'lam.....Bissawak
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  Emas on Wed Apr 20, 2011 1:58 pm

Aku rasa takrifan ADIL itu perlu dijelaskan dan ditakrifkan dulu......barulah cerita
ALLAH itu adil ke tidak.....

Nama Allah 'ya Adl, Maha Adil........
Dia Maha Mengetahui...lagi Maha Bijaksana.....Maha Pandai......
Tentulah Maha Adil......

Emas

Jumlah posting : 26
Registration date : 2010-11-13

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KEADILAN ILLAHI'. Benarkah 'Tuhan' bersifat ADIL?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum