Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  beruk on Fri Dec 31, 2010 6:06 pm

Kemudian apabila habislah (masa) bulan-bulan yang dihormati itu maka bunuhlah orang-orang musyrik itu di mana sahaja kamu menemuinya, dan tawanlah mereka, dan juga keponglah mereka, serta tunggulah mereka di tiap-tiap tempat mengintipnya. Kemudian jika mereka bertaubat (dari kekufurannya) dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat, maka biarkanlah mereka (jangan diganggu). Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (At-Taubah 9:5) |

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  duda on Sat Jan 01, 2011 12:50 am

Kalau tak bunuh nanti masuk neraka.

duda

Jumlah posting : 11
Registration date : 2010-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  beruk on Sat Jan 01, 2011 9:43 am

duda wrote:Kalau tak bunuh nanti masuk neraka.

so utk nak masuk syurga kenalah bunuh?? What a Face What a Face

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  kungkalikung on Sat Jan 01, 2011 11:03 am

beruk wrote:Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (At-Taubah 9:5)

beruk wrote:Kemudian apabila habislah (masa) bulan-bulan yang dihormati itu maka bunuhlah orang-orang musyrik itu di mana sahaja kamu menemuinya, dan tawanlah mereka, dan juga keponglah mereka, serta tunggulah mereka di tiap-tiap tempat mengintipnya.


Sekiranya MAHA PENGAMPUN DAN PENYAYANG..... Mengapa tak diampun dan disayangi aje, kan beres?


Kemudian jika mereka bertaubat (dari kekufurannya) dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat, maka biarkanlah mereka (jangan diganggu).

Islam = menyerah diri untuk menjadi kambing2 tolol dan ditakluki minda dibawah jenama ARAB.

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  duda on Sat Jan 01, 2011 6:30 pm

beruk wrote:
duda wrote:Kalau tak bunuh nanti masuk neraka.

so utk nak masuk syurga kenalah bunuh?? What a Face What a Face

kalo dah bunuh tu jgnlah plak wat dosa besar nanti masuk neraka kembali.. dosa pahala mmg flip flop kalo tgk lakaran graf malaikat yang mencatit dosa dan pahala.. sbb tidak diberitahu berapa markah yg ditambah dan ditolak yg diberikan untuk dosa2 dan pahala2 yg telah ditetapkan ketika di dunia.. mmg tragis.. cuma manusia hanya rasa2 jer, rasa best atau bad.. maybe lain kali kena tulis diari..

Kalaula terjumpa si anu yg kena bunuh kat dalam neraka nanti baru padan muka.. dah la kena jilat dgn api, pastu bergaduh plak dalam neraka akibat bunuh orang.. ingat tak sakit ke kena terajang?..

duda

Jumlah posting : 11
Registration date : 2010-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  salik on Sun Jan 02, 2011 3:19 am

"kungkalikung
Sekiranya MAHA PENGAMPUN DAN PENYAYANG..... Mengapa tak diampun dan disayangi aje, kan beres?


dalam soal ini kita perlu Tinggalkan Kemusyrikan , Barulah di ampun dan di sayangi.

untuk mendapat Kenyang atau nikmat makan, kita perlu berkerja cari rezeki yang di sediakan untuk beli beras masak nasi lalu di suap dengan tangan ke mulut.
Kemudian bila dah telan melepasi kerongkong barulah urusan dalaman tubuh badan diuruskan dengan penuh kasih sayang.

Kita telah di kurniakan Akal dan ilmu oleh Tuhan agar mengenali perbezaan buruk dan baik dan tuhan sentiasa menyarankan memilih yang baik agar di kurniakannya kasih sayang atas amal perbuatan kita yang baik.

Tetapi sudah lumrah manusia ingin mencoba dulu buruk dan baik untuk kenali perbezaan sedangkan ilmu pengetahuan telah pun di beri dan di khabarkan.
sendiri yang buat , lalu sendiri lah yang menanggungnya, Diri sendirilah yang membawa diri sendiri jalan ke neraka.
Dari itu , jika telah mengenali atau mengecam/mencuba jalan keburukan atau kejahatan,dan telah ketahui bahawa perbuatan itu adalah sememangnya sahih membawa kepada kenerakaan....
maka tinggalkanlah dan kembalilah bertaubat , Dan berbuat baiklah dan laluilah pula jalan jalan ke Syurga.
Kerana sesungguhnya Allah Maha pengasih dan penyayang

Very Happy



salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  kungkalikung on Sun Jan 02, 2011 7:52 am

Persoalannya sekarang...
Allah dlm AQ tu, mcm sewel skit ma!
Setelah diciptanya manusia2 munafik, syirik, derhaka, perogol, kemudian memerintahkan orang2 Arab membunuh.

Kan lebih logik? Kiranya Allah tak usah cipta watak2 'cilaka2 nih' agar hidup sentiasa aman damai. Maka barulah sesuai dengan sifat maha pengampun dan maha penyayangNYA.

Tetapi Allah dlm AQ sangat cenderung kepada pergaduhan2, peperangan, bunuh membunuh n dendam kesumat antara manusia.

Allah sepatutnya berhenti dari membuat provokasi2 tanpa faedah nih.

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  salik on Sun Jan 02, 2011 10:08 am



Bukalah Mataku ( Diriku )
Tinggalkan jalan keburukan atau memikirkan Jalan Keburukan.
TErus menuju jalan Kebaikan serta Memikirkan Jalan kebaikan serta keindahan.


salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  beruk on Sun Jan 02, 2011 6:06 pm

kungkalikung wrote:
Persoalannya sekarang...
Allah dlm AQ tu, mcm sewel skit ma!
Setelah diciptanya manusia2 munafik, syirik, derhaka, perogol, kemudian memerintahkan orang2 Arab membunuh.

Kan lebih logik? Kiranya Allah tak usah cipta watak2 'cilaka2 nih' agar hidup sentiasa aman damai. Maka barulah sesuai dengan sifat maha pengampun dan maha penyayangNYA.

Tetapi Allah dlm AQ sangat cenderung kepada pergaduhan2, peperangan, bunuh membunuh n dendam kesumat antara manusia.

Allah sepatutnya berhenti dari membuat provokasi2 tanpa faedah nih.

kalolah Allah tu berkuasa sangat dah ..buat apa nak perintah manusia membunuh sesama manusia?? mengapa tdk dia sendiri shj yg membunuh manusia-manusia musyrik tu?? Tutup je bekalan oksigen mesti mampus semua manusia-manusia derhaka tu!!

Patutlah selalu berlaku serangan bom berani mati meletup meledak sana-sini..niat nak ambik hati Allah rupanya..bodoh tak sudah-sudah affraid affraid

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  Merpati Putih on Mon Jan 03, 2011 10:19 am

فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ


[9:5] Apabila sudah habis bulan-bulan Haram itu, maka bunuhlah orang-orang musyrikin itu dimana saja kamu jumpai mereka, dan tangkaplah mereka. Kepunglah mereka dan intailah ditempat pengintaian. Jika mereka bertaubat dan mendirikan sholat dan menunaikan zakat, maka berilah kebebasan kepada mereka untuk berjalan. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi maha Penyayang.

Kalo ditelusuri secara ilmiah logika:

فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ


Ayat2 AQ tidak menggambarkan kalam Tohan.. tetapi jelas kalam manusia ARAB.
Begitu juga ayat2 dari 'kitab2 yang sengaja disucikan'... zabur, taurat, injil.. Avesta, granth sahib, sutras, vedas, upanisyad....... semuanya adalah termasuk buku2 karyawan manusia yang berkonsep filos mencari TOHAN.

Sekiranya media2 'suci' ini benar dari 'TOHAN'. maka sudah pasti mampu difahami olih setiap kehidupan didunia ini.

AQ cuma berkisar kepada 21% sahaja dari penduduk dunia... yang benar2 membaca AQ (dikalangan fasihah Arab) dari 21% ini mungkin disekitar 0.5% sahaja yg menyelidiki kebenaran AQ... yg selebih 20.5% hanya dikategorikan Pa' TURUT membabi buta.

Semua kitab2 suci ugama ardhi maupun samawi memiliki 'kepincangan2 ketara' dogma yang sentiasa dipersoalkan olih para2 pengkaji skeptik.

kalaulah benar ayat2 AQ ini kalam Tohan... maka sudah pasti tidak ada sekali2 seiapapun akan mempersoalkan kebenaranNYA.. setiap yang sempurna tidak menghasilkan kritik2 dan tidak ada ruang untuk mempersalahkannya.

Jd benarkah AQ, Zabur, Taurat, Zabur,Vedas, Avesta... kalam tuhan sekiranya masih mampu dikeritik olih manusia2 kritikus?



_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  Merpati Putih on Mon Jan 03, 2011 10:46 am

Kalam Tohan adalah kriteria2 'QUDRAH/ daya' yang mampu difahami olih setiap makhluk@ zarah2, baik bersifat hayat maupun mati, berugama maupun tidak.. tanpa merujuk kepada kitab2 suci rekaan manusia.



Setiap zarah semesta memahami apa yang perlu dilakukan untuk meneruskan kesinambungan berkhayal.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  salik on Mon Jan 03, 2011 11:08 am

Tidak menyentuhnya kecuali hamba-hamba yang disucikan.
لا يَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ

Suci untuk menyentuhnya Bukan Sekadar Bulu roma dan Kulit yang menyeliputi jasad
Dan Sentuhannya Bukan dengan sekadar tangan tangan yang di lihat dengan Mata kepala.
Melihatnya Bukan Sekadar Mata zahiriah Yang bertempat di kepala
Menuju kepadanya bukan hanya dengan Kaki yang memijak tanah.
Mendengarnya Bukan hanya dengan dua keping telinga yang berlobang di kepala.
Bacaannya Bukan Hanya Di bibir semata mata.
Memahaminya Bukan sekadar Dengan Akal fikiran.


Amat mudah memahaminya Kerana Telah di permudahkan.
Tetapi Hanya Yang SUCI dapat Menyentuh Qalam SUCI
DAri itu.............
SUCIKAN DIRI KU TERLEBIH DAHULU Laughing

Andaikata Alquran itu Bukan Kalam Suci Dan Terdapat kesalahan padanya.!!!!
Maka Hujan tidak Akan turun dari Awan ke Bumi.
Sebaliknya Dari Bumi Ke Awan
.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  Merpati Putih on Mon Jan 03, 2011 12:39 pm

Tanyalah kepada pokok cempedak:
Apakahkah perlu ia membaca kitab2 suci untuk tumbuh subur dan mengeluarkan hasil?

Tanyalah kepada khinzir:
Apakah ia perlu menelaah kitab2 suci samawi wal ardhi untuk kesinambungan hayatnya?

Tanyalah kepada katak:
Apakah ia perlu berzikir .. allah.. allah… allah untuk memanggil hujan?

Adakah benda2 ini tidak punya TOHAN untuk bergantung hidup?

Cerita kitab2 suci, ugama2, tuhan2 cuma ada dikalangan manusia jer…. Kerana manusia adalah spesis lembab, IQ dibawah level -0……… tak faham2 tentang ‘ REALITI KETUHANAN’.

Pokok cempedak, khinzir, katak,…. Lebih peka kepada erti ‘Ketuhanan’… namun manusia masih terkiyal2 mensia2kan masa dalam mencari TOHAN. Manusia masih mengkhayalkan falasafah mencari ‘ketuhanan’ dalam kitab2 suci, media masa, nabi2, ulama’2, rabi2, paderi2, sami2, universiti2, tanpa kesudahan.


_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  Merpati Putih on Mon Jan 03, 2011 1:17 pm


_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  salik on Mon Jan 03, 2011 1:23 pm

Bagaimanakan Ku Mula?
Itulah Permulaannya yang tiada bagaimana , kenapa dan tiada apa apa Pertanyaan.
Ianya Sedia Adanya.
Apa bila ingin memberitahu.
MAka Bermulalah yang di katakan Permulaan.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  salik on Mon Jan 03, 2011 1:43 pm

Merpati Putih wrote:

Apabila Tangan di hulur, dan yang satu lagi menyahuti.
Bermulalah Ijab dan qabul Very Happy


25 tuan.
Apa yang 25?
Dua puluh lima persennn... Very Happy

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  Merpati Putih on Tue Jan 04, 2011 9:38 am

Cuma makhluk2 'MANUSIA' jer yg memiliki khayalan tentang ugama2 dan tuhan2.
Mereka2 ini terdiri dari pengikut2/ penganut2 falasafah Zoroaster, krishna, buddha, guru nanak, Firaun, nabi Musa, nabi Isa, nabi M, lucifer (syaitan), malakat2, syurga, neraka, bidadari.........

Makhluk selain manusia tidak disempitkan dengan khayalan2 sebegini, kecuali meneruskan kesinambungan ujud tanpa mempertikaikan 'Ketuhanan yg TERSEDIA ADA' secara mutlaq.

Manusia2 yg mencari2 Tuhan = MAKHLUK TOLOL

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  salik on Tue Jan 04, 2011 9:52 am

BErmula dari KHAYALAN MANUSIA YANG BERKHAYAL maka Komputer , basikal, telefon, kapalterbang dan pelbagai lagi Di Ciptakan
KHAYALAN YANG Di nyatakan " BUKANNYA KHAYALAN ANGAN ANGAN "
Dan Bermula dari Makhluk Yang Bernama Khayalan juga Manusia Mencipta BERHALA.

Andaikata Pokok kayu dapat berkhayal seperti manusia,
Maka Pokok kayu Akan Memerintah Dunia. Very Happy

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  mek on Mon Feb 21, 2011 10:50 am

apa beza kalam manusia atau kalam tuhan kerana manusia & tuhan hanyalah nama, kalam hanyalah kata2, langkaui semua itu dan rilexlah dlm yg satu tanpa sesuatu , lenyap gitu Sleep

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  ifahuzir on Fri Mar 04, 2011 11:46 am

Salaamun 'Alaik..

Awalludin Maarifatullah..

Awal beragama, mengenal Allah.. Kenal diri, maka kenallah Allah.. Kenal Allah Binasalah diri.. Jadi wat apa nak kenal? hehehehe

Tuan-taun Yang saya amat kasihi dan sayangi.. Cuba kita perhatikan.. Cuma perhatikan... Just... Perhatikan jer..

Bayangkan Alam..
Ada alam dalam perut..
Ada alam dunia..
Ada Alam kubur.. (barzakh)
Ada Alam Akhirat..
Ada alam syurga,
Ada Alam Neraka..
Ada alam Laghut,
Ada Alam Thaghut,
Ada Alam lahut,
Ada alam cilake..

Banyak lagi Alam ni... dah dapat bayangkan???
Okey..

Perhatikan alam Dunia (senang la kan) nyata dan nampak.. senang nak bayangkan..
Ada orang di "alam" cerdik, ada pandai ada org kecewa, ada bahagia.. Jika diperhalusi (Lathieff).. ini juga boleh digelar "Alam" jugak..

Ada kafir, ada murtad, ada munafik, ada kuffar, ada ulamak, ada ustaz.. Mereka² ini juga ada di alam dia sendiri jugak.. Mana leh bersua muka??? mau berparang dan bunuh membunuh pulak.. Ok.. Faham? Jelas? Nyata?

Dan berbalik kepada Ayat Al-Quran yang Tuan² baca atau tulis di awal² thread ni tadik.. dan semuanya komen² tuan² semua..

Rasa-rasanye lah.. Tuan² semua di "Alam" mana yer??? Alam mengarut? Alam fantasi? Alam alami?

Ayat² Al-Quran juga berlapis² "alam" maksudnya.. satu Ayat, Al-Quran suruh Bunuh!!! Tapi ada Ayat yang lain dia soh Biarkan pula!!! Ayat Lain dia soh pujuk!! ayat lain dia soh beri motivasi kepada mereka² ini... JAdi mana jalan penyelesaian yang nak di pilih??????

Nabi s.a.w bersabda.. "Kamu tahu apa urusan kamu sendiri"
Allah s.w.t. Kata.. "Ikutlah Allah, Rasullullah dan ulul Amri di kalangan kamu"

Apa yang kamu sedang fikir sekarang nih?

ifahuzir

Jumlah posting : 47
Registration date : 2011-03-04

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  mek on Mon Mar 07, 2011 12:58 pm

hahahha mana ada diri yg hendak dikenal? tiada tiada tiada hahaha Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  ifahuzir on Tue Mar 08, 2011 8:19 am

mek wrote:hahahha mana ada diri yg hendak dikenal? tiada tiada tiada hahaha Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

hikhikhikhikhik.. Niat awal jer nak kenal diri.. Tapi akan kenal Allah jadinyer.. Sebab diri dah Musnah bang Mek oiii..

ifahuzir

Jumlah posting : 47
Registration date : 2011-03-04

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  mek on Tue Mar 08, 2011 10:35 am

ifahuzir wrote:
mek wrote:hahahha mana ada diri yg hendak dikenal? tiada tiada tiada hahaha Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

hikhikhikhikhik.. Niat awal jer nak kenal diri.. Tapi akan kenal Allah jadinyer.. Sebab diri dah Musnah bang Mek oiii..
oh gitu pulak haha, kenal diri kenal diri ni utk yg baru belajarlah bang, kat sini semua tu dah tiada maknanya, sini tempat org yg tubuhnya dibumi tapi jiwanya sentiasa mengadap ilahi la bang, teruskan khayalan kamu Evil or Very Mad drunken Sleep

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  ifahuzir on Tue Mar 08, 2011 10:46 am

mek wrote:
ifahuzir wrote:
mek wrote:hahahha mana ada diri yg hendak dikenal? tiada tiada tiada hahaha Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

hikhikhikhikhik.. Niat awal jer nak kenal diri.. Tapi akan kenal Allah jadinyer.. Sebab diri dah Musnah bang Mek oiii..
oh gitu pulak haha, kenal diri kenal diri ni utk yg baru belajarlah bang, kat sini semua tu dah tiada maknanya, sini tempat org yg tubuhnya dibumi tapi jiwanya sentiasa mengadap ilahi la bang, teruskan khayalan kamu Evil or Very Mad drunken Sleep

Owh.. Camtuh rupenyer.. Kiranya dah tak ikut Syariat la nih?

ifahuzir

Jumlah posting : 47
Registration date : 2011-03-04

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  mek on Tue Mar 08, 2011 10:51 am

sapa kata tak ikut syariat? kamu ker? jgn gitu kawan, slow n steady la, tiap nafas turun naik mu dlm ingatan terhadapNya, sentiasa drunken Sleep

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Kalam Allah atau hanya kata2 Manusia??

Post  Sponsored content Today at 5:52 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum