KUN FA YA KUN

View previous topic View next topic Go down

KUN FA YA KUN

Post  shazlida on Thu Jan 22, 2009 10:38 pm

Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: ” Jadilah engkau! “. Maka ia terus menjadi. Ya-Sin, 82.

”Kun Fa Ya Kun”... kata arwah abah aku setiapkali berbicara soal ketuhanan. “Apabila Tuhan itu mengkehendakinya, di sebut ‘KUN’, maka jadilah ia”....

Persoalannya sekarang: APA YANG TUHAN KEHENDAKI?.... APA YANG JADI?

Dipersilakan semua......

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  Merpati Putih on Fri Jan 23, 2009 4:35 pm

Apakah yang dicari pada KUN?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  shazlida on Fri Jan 23, 2009 4:52 pm

Merpati Putih wrote:Apakah yang dicari pada KUN?
Saje je nak KENAL si KUN tu... manalah tau lepas ni... tenung aje wallet kat atas meja tu... PUFFF!!!.... ada RM7 ribu.

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  Merpati Putih on Fri Jan 23, 2009 7:20 pm

“Sebagai bunga ditiupkan bayu,
beristirahat dan tanpa kejelasan
Sibijaksana dibebaskan dari gurisan fikir2
beristirahat dan tanpa bagaimana?
menghilang, melenyap keseluruhan imej2 -
hilang di luar rentitan kata-kata "

Dipetik dari Sutra Nipata.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  shazlida on Fri Jan 23, 2009 11:51 pm

Tuan Merpati yang dikasihi
Tiada erti segala tanya ini
Tiada tanya untuk mengerti
Biarkan begini
Sendiri

Menangis hiba di kejauhan
Aku dalam kedamaian
Walau kekosongan

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  Merpati Putih on Sat Jan 24, 2009 12:14 am

Setiap zarah fikir adalah 'KUN FA YA KUN'

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  shazlida on Sat Jan 24, 2009 12:18 am

Merpati Putih wrote:Setiap zarah fikir adalah 'KUN FA YA KUN'
Untuk apa lagi difikir jika sekecil zarah pun tak mampu berfikir
Jadi, maka jadilah ia. Tanpa berfikir.

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  Merpati Putih on Sat Jan 24, 2009 12:22 am


Untuk apa lagi difikir jika sekecil zarah pun tak mampu berfikir

Berfikir 'tanpa fikir'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  rodziramli on Thu Jan 29, 2009 9:24 pm

kun fayakun.

sapa yang kata kun?
sapa yang kata fayakun?

rodziramli

Jumlah posting : 75
Registration date : 2008-12-02

View user profile

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 10, 2009 4:25 am

KUN adalah alam kejadian.Semua kejadian adalah duduk dalam alam pengertian hakikat KUN.
Kun kata AKU dan Faya Kun kata DIA.
Kata aku jadi,...tanpa katanya,...suatu tak terjadi.
Dia yang menjadikan kerana aku ingin kejadian.
Kerana aku adalah alam KUN.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  rodziramli on Mon Mar 23, 2009 2:13 am

maknanya ada dua dalam satu la ye?
yang boleh mencipta dan yang tak boleh mencipta.. dua-dua Dia gak.
perincikan tuan..

rodziramli

Jumlah posting : 75
Registration date : 2008-12-02

View user profile

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  T R I N I T Y on Mon Mar 23, 2009 3:55 am

Tak boleh le kita kata ada 2 dalam satu.Macam shempoo pulak.
Yang diciptakan tetap sebagai makhluk dan tak akan bersatu dengan zat maha suci.Walau pun
dikatakan zat itu meliputi tiap sesuatu tak bermaka ia bersatu.

Apabila tuhan ingin sesesuatu terjadi ia hanya perlu bertitah dengan kata kalamnya jadi,...maka jadilah
ciptaan itu.


Diharap penerangan saya ne jangan diambil sebagai pegangan kerana ia hanyalah bayangan.Untuk faham
soal ini bukan boleh dengan satu penjelasan.Kita mesti faham banyak kaitan pengenalan.Jika cara penulisan,..
saya takut akan mengelirukan pembaca.Yang ahli mungkin faham.Kalu bukan ahlinya,...berat tanggungan
saya.

Cuma yang boleh difahamkan ialah cara tuhan bertitah.Jangan kita bayangkan tuhan bercakap dengan suara
atau macam manusia nak cipta suatu barang.Seperti menggunakan alat2 dan tenaga untuk cipta.

Kun ialah kuasa berkehendaknya terjadi sesuatu.Kalam yg.tak berhuruf bersuara ne susah nak jelaskan.Tuhan
tak perlu le,..nak cakap JADI atau sebagaimana penerangan dalam quran dengan kata KUN.

Cuba kita baca dalam quran tentang Allah cipta bumi dan langit.Ketika itu bumi dan langit adalah satu
dan berbentuk gas atau asap atau molikul atau jisim,zarah dan apa saja lah.Dalam quran menerangkan,..
Allah menyeru asap dan asap datang.Allah nyatakan bahawa DIA ingin jadikan asap itu sebagai bumi.

Kita tak dapat bayangkan bagaimana perbuatan tuhan memanggil asap tu dan tuhan menjadikannya dalam
enam masa.Bukankah tuhan boleh buat sekelip mata atau lebih pantas dari tu hanya dengan titahnya KUN.

Jadi disini,...kita boleh katakan bahawa hakikat bumi dan langit telah tercipta dalam alam KUN.Iaitu apa2
yang Allah nak ciptakan telah berada dalam ilmu Allah dan sedia diperintah.Tidak ada jawapan terpaksa
atau dipaksa.Kejadian2 ini sedar akan maksud jadi hamba.

Tapi ada gak yg.banyak soal,...seperti jisim tanah yang nak dijadikan jasad Adam.Mula2 degil,..tapi akhirnya
dengan satu perjanjian, maka relalah tanah diambil oleh Jibril.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: KUN FA YA KUN

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum