PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  T R I N I T Y on Tue Jun 23, 2009 1:35 am

Fahaman dan Pengajian Tok Batin:
Setelah dibaca dan diteliti dari hasil kajian Tok Batin melalui penulisan dan pengupasannya maka dapatlah disimpulkan sebagaimana dibentangkan seperti berikut.

Sama2 kita renungkan dan menyemak semula agar sesi perbincangan fasa kedua
dapat diteruskan dengan lebih baik lagi.
Tujuannya adalah untuk memastikan kebenaran kenyataan yang dilahirkan oleh Tok Batin adakah berdasarkan usaha dan kajiannya yang begitu mendalam berdasarkan kemampuan konsep berfikir atau ianya adalah ilmu yang didatangkan dari sumber Al Haq.

Sekiranya terdapat kesilapan dalam merumuskan idealogi sumber Tok Batin ini diharap beliau menegur untuk dibetulkan semula sebelum dimulakan perbahasan.
Usaha ini dibuat adalah sama2 untuk menimba ilmu dan mencari kebenaran.
Apakah manusia ini sebenarnya berada dalam kehidupan fantasi yg.dilahirkan oleh ilmu yg.terhasil dari sifat kebesarannya atau sebaliknya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  zali on Thu Jun 25, 2009 7:55 am

T R I N I T Y wrote:
Tujuannya adalah untuk memastikan kebenaran kenyataan yang dilahirkan oleh Tok Batin adakah berdasarkan usaha dan kajiannya yang begitu mendalam berdasarkan kemampuan konsep berfikir atau ianya adalah ilmu yang didatangkan dari sumber Al Haq.

encik...jangan la sampai begitu nak di buat kesimpulan.

tok batin tak mampu berfikir selain di 'powered' oleh al haq jadi
apa masalahnya tentang kebenaran?

mungkin encik rasa janggal nak layan sebab dah berpuluh tahun
terbelenggu dengan dogma warisan.

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  shazlida on Sun Jun 28, 2009 1:48 am

Tuan Trinity yang dihormati,

Berhujahlah & bersimpul sekehendak kamu... TBS/MP dan kita semua tetap SAMA kejadianNya. Tak lebih & tak kurang kadarnya. Riuh rendahlah semahunya apa yang telah kita TAHU seadanya. Baik ke... buruk ke... ambik je semua jadi PEDOMAN!

Tak rugi apa pun.

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  Merpati Putih on Sun Jun 28, 2009 2:36 am

Ada 10,000 lebih ugama2 didunia.. dan yang terkenal:

Atheism
Bahai
Buddhist
Catholic
Christian-Science
Christianity
Confucius
Druze
Easten North
Falun Gong
Hindu
Ismaili Sects
Jainism
Judaism
Latter Day Saint
Mormon
Nation of Islam
NewThought
Paganism
Protestant
Quacker
Reconstruct
Religions & Tolerances
Secular
Shinto
Sikhism
Sunnah & Shiite
Toaism
Unitarian
Yahoo religions & groups
Zoroastrian



Bagaimanakah kita na' memastikan, ugama yang manakah benar, disisi 'TUHAN'

Kalau satu dari ugama2 ini benar disisi 'TUHAN'.. mengapa penduduk dunia tidak mengikut ugama yang benar disisi 'TUHAN'? umpamanya Islam. Adakah kemungkinan semua ugama2 ini benar?

Kalau semua ugama2 ini betul, mengapa penduduk dunia keseluruhannya, tak menganuti semua ugama2 ini?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  spanjunk on Sun Jun 28, 2009 3:27 am

wakakakak...
biasenye yg bertanye tuh lagi la tau jawapannya....
tu la pasal dia tanye....
kakakakak....
pasal jawapan dia dah standby dah....
maklumlah orang ade tongkat boleh buat sebat..... kiakkakaka

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  salik on Sun Jun 28, 2009 4:00 am

zali wrote:
T R I N I T Y wrote:
Tujuannya adalah untuk memastikan kebenaran kenyataan yang dilahirkan oleh Tok Batin adakah berdasarkan usaha dan kajiannya yang begitu mendalam berdasarkan kemampuan konsep berfikir atau ianya adalah ilmu yang didatangkan dari sumber Al Haq.

encik...jangan la sampai begitu nak di buat kesimpulan.

tok batin tak mampu berfikir selain di 'powered' oleh al haq jadi
apa masalahnya tentang kebenaran?

mungkin encik rasa janggal nak layan sebab dah berpuluh tahun
terbelenggu dengan dogma warisan.

SAUDARA ZALI TAK YAH BERIYA IYA NAK BODEK TOK BATIN TUH
JADI JER SEBAGAI TOK BATIN KER SENANG

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  spanjunk on Sun Jun 28, 2009 4:14 am

kkakakakaak
zali belum boleh lagi tuh....
ketua segala kambing lum anugerahkan dia TONGKAT lagi....
tu la pasal dia tanak masuk syurga....
nak sebat pakai ape kalau tongkat lum idup/ade.....
kakakakakak

sebelum duduk makam sengal....
ade baiknya dapatkan tongkat macam tok guru batin dulu....
baru lah boleh buat sebat......
abih takkan nak tengok jek..........
kakakkaakak

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  salik on Sun Jun 28, 2009 5:43 pm

T R I N I T Y wrote:Fahaman dan Pengajian Tok Batin:
Setelah dibaca dan diteliti dari hasil kajian Tok Batin melalui penulisan dan pengupasannya maka dapatlah disimpulkan sebagaimana dibentangkan seperti berikut.

Sama2 kita renungkan dan menyemak semula agar sesi perbincangan fasa kedua
dapat diteruskan dengan lebih baik lagi.
Tujuannya adalah untuk memastikan kebenaran kenyataan yang dilahirkan oleh Tok Batin adakah berdasarkan usaha dan kajiannya yang begitu mendalam berdasarkan kemampuan konsep berfikir atau ianya adalah ilmu yang didatangkan dari sumber Al Haq.

Sekiranya terdapat kesilapan dalam merumuskan idealogi sumber Tok Batin ini diharap beliau menegur untuk dibetulkan semula sebelum dimulakan perbahasan.
Usaha ini dibuat adalah sama2 untuk menimba ilmu dan mencari kebenaran.
Apakah manusia ini sebenarnya berada dalam kehidupan fantasi yg.dilahirkan oleh ilmu yg.terhasil dari sifat kebesarannya atau sebaliknya.


DI HARAP JANGAN TERPEDAYA,
SELAGI ZIKIR " KAMBING TOLOLNYA" BERGERAK >>>>>>>>>>>>>
PENERANGAN JADI KURANG BERSIH ( TIADA HATI) HANYA AKAL SEMATA MATA.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  salik on Mon Jun 29, 2009 1:32 am

zali wrote:
T R I N I T Y wrote:
Tujuannya adalah untuk memastikan kebenaran kenyataan yang dilahirkan oleh Tok Batin adakah berdasarkan usaha dan kajiannya yang begitu mendalam berdasarkan kemampuan konsep berfikir atau ianya adalah ilmu yang didatangkan dari sumber Al Haq.

encik...jangan la sampai begitu nak di buat kesimpulan.

tok batin tak mampu berfikir selain di 'powered' oleh al haq jadi
apa masalahnya tentang kebenaran?

mungkin encik rasa janggal nak layan sebab dah berpuluh tahun
terbelenggu dengan dogma warisan.



KALAU NAK KAJI PUN TAK PAYAHLAH KAJI " TOKBATINSENOI"
KOSONG TAK DER APA PUNYA,
APA KEBENDE POWERED AL HAQ TUH, TOKBATIN BUKAN TUHAN .

APA KEBENDE DOGMA WARISAN TUH,,,,TOKBATIN PUN BELAJAR DENGAN DOGMA WARISAN
SUDAH LAH TU....SUDAH LAH
KOR NAK JADIKAN TOK BATIN SEBAGAI APE SEBENARNYA.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  zali on Mon Jun 29, 2009 1:55 am

salik wrote:SUDAH LAH
KOR NAK JADIKAN TOK BATIN SEBAGAI APE SEBENARNYA.

sabar en salik...
en salik kan guru besar ternama...

saya dan tok batin senoi kawan je...rapat tidak jauh pun tidak...
saya tak la nak jadikan tok batin senoi sebagai apa-apa tapi...
kalau tok batin senoi nak jadikan saya menantu...apasalahnya...kan pak...

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  spanjunk on Mon Jun 29, 2009 11:45 pm

zali wrote:
salik wrote:SUDAH LAH
KOR NAK JADIKAN TOK BATIN SEBAGAI APE SEBENARNYA.

sabar en salik...
en salik kan guru besar ternama...

saya dan tok batin senoi kawan je...rapat tidak jauh pun tidak...
saya tak la nak jadikan tok batin senoi sebagai apa-apa tapi...
kalau tok batin senoi nak jadikan saya menantu...apasalahnya...kan pak...

WAKAKAKAKAKA
nampaknye se'kor kambing peliharaan TOK BATIN dah TERLEPAS KANDANG.....
WAKAKAKAKAK


mungkin dia dah pandai rase sakit bile kene sebat bontot.........

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  T R I N I T Y on Tue Jun 30, 2009 11:21 pm

Pikiran merupakan asas didalam berlogika, sebenarnya apakah yang disebut dengan pikiran itu? Apakah semua orang sudah menyadari bahwa pikiran boleh bekerja sendiri secara otomatis dan juga bisa bekerja dengan tuntunan si pemilik pikiran?

Sebagaimana telah diketahui bahwa ilmu logika pada dasarnya adalah untuk mempelajari soal hukum dan rumusan berpikir. Apa yang menjadi pertanyaan kita adalah semua pemikiran yang sering kita kemukakan dan pemikiran seseorang yang disampaikan kepada kita dinilai logik atau tidak?
Membicarakan hal serupa ini terasa sukar, sukar kerana kebanyakan kita yang hanya berpikir melalui pengaruh. Pengaruh naluri, apa yang kita rasakan, apa yang kita yakini, pengaruh pikiran dalam kelompok ahlinya, bagaimana kecenderungan pribadi dan sokongan maklumat apa yang kita dapatkan, maka itulah yang akan kita sampaikan sebagai buah pikiran.
Namun demikian terdapat sebagian kita yang mengemukakan buah pikirannya dengan mengikuti emosi seperti caci maki, kata pujian atau pernyataan keheranan dan kekaguman., bertujuan mengatakan fakta apa adanya atau hanya sekadar ingin memutar balikkan fakta, bertujuan untuk memperoleh keuntungan pribadi dan kelompok atau untuk tujuan kebenaran dan lain-lain.

Bagaimana cara kita untuk mengetahui apa yang disampaikan seseorang dalam buah pikirannya adalah merupakan tugas ilmu logika untuk mengukurnya. Ilmu Logika akan menyelediki,dan menilai buah pikiran seseorang dengan cara serius dan berilmiah serta bertujuan mendapakan kebenaran terlepas dari segala kepentingan.Merumuskan, menetapkan dan memberikan hukum-hukum yang harus ditaati agar manusia boleh berpikir benar, efisien dan teratur.Konsep logik melakukan hal serupa diatas dengan dua cara, pertama dengan meneliti konsep logik kebiasaannya, yaitu melakukan penelitian terhadap kaidah logikanya, hukum-hukum logikanya yang digunakan, apakah sudah tetap atau masih berubah dalam menarik kesimpulan atau rumusanya.
Kedua dengan melakukan penelitian terhadap logika materialnya, persesuaian antara pikiran yang diutarakan dengan kenyataan.Maka konsep fikir berdasarkan logika dan sumber kerohanian terdapat perbedaan yg.akan dikenali melalui penelitian yg.halus.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  T R I N I T Y on Tue Jun 30, 2009 11:48 pm

Apakah cara berfikir TBS menetap pada suatu kaedah keaslian berfikir?Disini terdapat beberapa penemuan yg.merumuskan TBS berfikir mengikut suatu rujukan sudut ilmu juga.Ilmu digunakan adalah dasar logika semulajadi dengan mengambil fakta ilmu2 lain seperti kitab2 dan kajian teori sain kemanusia.Dalam masa yg.sama TBS menafikan sebahagian cerita Alquran yg.bercanggah dengan teori akal.

Ilmu kerohanian atau laduni adalah suatu ilmu yg.asli.Pembawa ilmu ini tidak dipengaruhi oleh hal2 logika atau hukum.Dalam masa yg.sama ilmu laduni juga adalah membenarkan teori akal yg.berasas mengikut hukum.
TBS mempunyai rujukan kitab yang berasaskan ilmu Allah juga.Namun ilmu tersebut dikaji dan difahamkan melalui konsep tersendiri yg.berasaskan logika juga.Iaitu suatu kebenaran yg.disokong oleh fakta ilmu sain dan kenyataan ilmu kitab.

Konsep penyampaian TBS adalah melalui kejutan kebiasaan akal untuk merangsang tindak balas dan penumpuan pembicara.Namun pendirian dan pegangan TBS adalah jelas terhadap teori2 yg.disampaikan adalah menjurus kepada konsep berfikir mengikut fakta logic dan teori2 ilmu juga.
Maka disini wujud percanggahan dan penentangan dari para pembahas kerana pendirian TBS adalah tidak menetap dan dipengaruhi juga oleh suatu yg.ia nafikan.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  salik on Wed Jul 01, 2009 12:11 am

[quote="Merpati Putih"]
Bagaimanakah kita na' memastikan, ugama yang manakah benar, disisi 'TUHAN'
DISINI ADA PERTANYAAN TOKBATIN DAN FORCE UNTUK MENCARI UGAMA YANG BENAR.


Kalau satu dari ugama2 ini benar disisi 'TUHAN'.. mengapa penduduk dunia tidak mengikut ugama yang benar disisi 'TUHAN'? umpamanya Islam. Adakah kemungkinan semua ugama2 ini benar?[/color]

DI KHASKAN DI SINI"UMPAMA NYA ISLAM" DISITU BAGI SAYA TOKBATIN MEMPERSOALKAN KEBENARAN UGAMA ISLAM!!......AGAKNYA BEGITU / APA TUJUANNYA?


Kalau semua ugama2 ini betul, mengapa penduduk dunia keseluruhannya, tak menganuti semua ugama2 ini?

' KALAU SEMUA UGAMA2 NI BETUL"........DI SINI DENGAN SENDIRINYA KITA BOLEH MENGANDAIKAN
BAHAWA TOKBATINSENOI MENOLAK SEMUA AGAMA .TERMASUK ISLAM. TETAPI TOKBATIN MENULIS DALAM KAMAR ISLAM.

ATAU ADAKAH TOKBATIN INGIN MEMBUANG AGAMA :

......MAKSUD UGAMA IALAH
Ad-din, diertikan dalam bahasa kita agama, atau igama, Ad-din itu sendiri menurut ertinya yang asli ialah menyembah, menundukkan diri, atau memuja. Tetapi agama itu telah umum dalam bahasa kita. Agama itu sendiri menurut bahasa terambil juga dari bahasa Arab, iaitu iqamah ertinya pendirian. Menurut kata setengah pula, diambil dari bahasa Sansekerta, yang ertinya A = tidak, gama = benda.

Agama ialah buah atau hasil kepercayaan dalam hati, iaitu ibadat yang terbit lantaran telah ada iktiqad lebih dahulu, menurut dan patuh kerana iman. Tidaklah timbul ibadat kalau tidak ada rashdiq dan tidak terbit patuh (khudu') kalau tidak dari taat yang terbit lantaran telah ada tashdiqq (membenarkan), atau iman. Sebab itulah kita katakan bahawa agama itu hasil, buah atau hujung dari iktikad, tashdiq dan iman. Bertambah kuat iman, bertambah teguh agama, bertambah tinggi keyakinan, ibadat bertambah bersih. Kalau agama seseorang tidak kuat, tidak sungguh dia mengerjakan, tandanya imannya, iktikadnya dan keyakinannya belum kuat pula. Kalau seseorang mengerjakan agama kerana pusaka, turunan atau lantaran segan kepada guru, bila tempat segan, takut dan guru itu tidak ada lagi, hilanglah agamanya itu dari dirinya.


APAKAH TUJUAN SOALAN TOK BATIN?.....AGAKNYA TRINITI BOLEH ULAS SIKIT.
KALAU NAK ULAS...
AKU TAK NAK FIKIR SANGAT...BAIK AKU FIKIR MAKSUD AYAT QURAN....

KALAU BENAR DUDUK PERKARA KENAPA KATA ALLAH TAK BERKEHENDAK DI PUJI.
SEDANGKAN ALLAH MEMUJI DIRINYA SENDIRI.
.......disini ada non balance sikit kot

TERSILAP BERMAIN DENGAN AKAL KENA NGAKAL

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  T R I N I T Y on Wed Jul 01, 2009 12:27 am

Kita boleh lihat dan umat menghadapi pelbagai ketidak pastian dalam pegangannya.Pendirian kepercayaan dan keyakinan boleh saja diperolehi dari penguasaan minda.Siapakah yg.menguasai pendirian itu.?Apakah dikuasai oleh bahan2 ilmu,peraturan kepercayaan keagamaan atau sangkaan.

Ahli agama kebiasaannya taat pada konsep ikutan dan teori ilmu untuk menguatkan iman dan kepercayaan.
Ahli fikir berasaskan fakta logik dan pembuktian ujikaji serta teori2 asas,sistem dan sebagainya.
Ahli ilmu laduni mengetahui melalui penyaksian dan penjelasan langsung.Ilmu ini sukar dibuktikan oleh seseorang kerana ianya terdapat unsur2 yg.diluar teori logik dan logiknya.

Kita melihat api sebagai bersifat panas,membakar dan pemusnah dari sudut penyaksian akal dan hukum.
Dalam sudut kerohanian api itu boleh jadi sebaliknya dan wujudnya adalah suatu yg.boleh dikuasai oleh suatu kepakaran ilmu kebatinan.Samada kuasa pemusatan fikir atau sumber daya yg.perlu
diyakini.

Maka perbahasan ketuhanan perlu dipisahkan dulu dari konsep agama.Dua perkara yg.jauh bezanya
tapi ada pertaliannya.Apakah jalan keagamaan itu dan bagaimana menerapkan jalan itu dengan konsep bertuhan.

Mengenal tuhan suatu hal dan memahami agama suatu hal.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  salik on Wed Jul 01, 2009 12:32 am

AWAL AGAMA MENGENAL TUHAN.
CERITA DUA YANG BERBEZA TAPI SATU PENGERTIAN

1)Ikro"...bacalah.....2)"bismi"....dengan nama...3)"robb"....

dan ianya di ulang ulang secara silih berganti....bulat macam bumi.
kalau bumi tak mengelilingi matahari.....asyik pagi atau asyik malam jer ler.
adanya pergantian malam dan siang baru best.
terang gelab terang gelab

hehe

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  Merpati Putih on Wed Jul 01, 2009 12:39 am

[
justify]Pikiran merupakan asas didalam berlogika, sebenarnya apakah yang disebut dengan pikiran itu? Apakah semua orang sudah menyadari bahwa pikiran boleh bekerja sendiri secara otomatis dan juga bisa bekerja dengan tuntunan si pemilik pikiran?[/justify]

Al 'Aklu min nurillah------ Akal itu cahaya 'TUHAN'.... Akal tidak akan mampu berfikir dengan sendirinya, tanpa daya Ketuhanan. Otak cuma daging, urat, darah, cecair.. apakah otak yang begini unsur/ elemenya mampu berfikir dengan sendirinya? yang berfikir bukannya otak. Otak hanyalah simbol menyatakan erti fikir. 'SI PEMILIK' fikiranlah sebenarnya berfikir.

Yasalunaka anir Ruh.. qullir Ruh min amri rabbi--------Bertanya kepadamu tentang AR RUH, katakan AR RUH adalah urusan 'TUHAN'.... AR RUH adalah urusan 'Tuhan'. Setiap urusan pastinya diperlakukan olih AR RUH Ketuhanan. Berfikir pastinya berunsur dari AR RUH/ Sifat 'KETUHANAN',dan tidak mungkin berdiri dengan sendirinya, tampa daya 'Tuhan'. AR RUH/ kuasa 'TUHA'/ nyawa/ jiwa/ akal/ otak/ hati/ ilmu/ jibril/ ilham/ wahyu pada haqiqatnya membawa pengertian yang sama, cuma berbeza pada sebutan sahaja.


Sebagaimana telah diketahui bahwa ilmu logika pada dasarnya adalah untuk mempelajari soal hukum dan rumusan berpikir. Apa yang menjadi pertanyaan kita adalah semua pemikiran yang sering kita kemukakan dan pemikiran seseorang yang disampaikan kepada kita dinilai logik atau tidak?

Pada dasarnya semua pemikiran 'yang ada' adalah logik, kerana setiap sentimen berawal dari AR RUH 'Tuhan'. Dan tidak mungkin 'keberadaan sentimen2' berlaku dengan sendirinya. Bahkan setiap sentimen, baik buruk atau baik, kurus atau kecil, bodoh atau pandai.. segala2nya mesti berawal dengan kehadiran kuasa mutlaq illahi.


Membicarakan hal serupa ini terasa sukar, sukar kerana kebanyakan kita yang hanya berpikir melalui pengaruh. Pengaruh naluri, apa yang kita rasakan, apa yang kita yakini, pengaruh pikiran dalam kelompok ahlinya, bagaimana kecenderungan pribadi dan sokongan maklumat apa yang kita dapatkan, maka itulah yang akan kita sampaikan sebagai buah pikiran.

Kefahaman pada bicara adalah sulit.. kerana secara fitrahnya manusia dianugerahkan kepelbagaian cita rasa yang seolah2 berbeza. Yang pentingnya kita harus mencari jalan untuk 'mempersatukannya'. Kiranya kita memngambil dari nisbah perbezaan, maka akan berlakulah kecelaruan'

Tubuh manusia mempunyai kepelbagaian anggota2 dan organ2, tetapi kiranya disatukan, kita katakan jasad.

umpamanya:'Tuhan'/ AR RUH/ kuasa 'TUHAN'/ kemampuan/ nyawa/ jiwa/ akal/ otak/ hati/ ilmu/ jibril/ ilham/ wahyu pada haqiqatnya membawa pengertian yang sama.


Namun demikian terdapat sebagian kita yang mengemukakan buah pikirannya dengan mengikuti emosi seperti caci maki, kata pujian atau pernyataan keheranan dan kekaguman., bertujuan mengatakan fakta apa adanya atau hanya sekadar ingin memutar balikkan fakta, bertujuan untuk memperoleh keuntungan pribadi dan kelompok atau untuk tujuan kebenaran dan lain-lain.

Bagi seorang, yang ilusinya 'dipintarkan', maka dengan sendirinya ia dapat mengawal dirinya dari perkara2 sedemikian... kerana tidak ada bezanya 'ada' dan 'tidak ada' baginya.


Bagaimana cara kita untuk mengetahui apa yang disampaikan seseorang dalam buah pikirannya adalah merupakan tugas ilmu logika untuk mengukurnya. Ilmu Logika akan menyelediki,dan menilai buah pikiran seseorang dengan cara serius dan berilmiah serta bertujuan mendapakan kebenaran terlepas dari segala kepentingan.

Seharusnya kita menitik beratkan 'ilusi keperibadian adab' sekiranya kita 'berilusi untuk kefahaman'.. melainkan kita beranggapan diri kita bijaksana.


Merumuskan, menetapkan dan memberikan hukum-hukum yang harus ditaati agar manusia boleh berpikir benar, efisien dan teratur.Konsep logik melakukan hal serupa diatas dengan dua cara, pertama dengan meneliti konsep logik kebiasaannya, yaitu melakukan penelitian terhadap kaidah logikanya, hukum-hukum logikanya yang digunakan, apakah sudah tetap atau masih berubah dalam menarik kesimpulan atau rumusanya.

Manusia punya pilihan, kerana pilihannya semestinya berawal dari 'Tuhan'. Jadi pilihlah ilusi2 yang disukai 'Tuhan'nya, walaupun bersalahan dari kehendak ramai. Kerana setiap sifat telah tersedia fungsinya.


Kedua dengan melakukan penelitian terhadap logika materialnya, persesuaian antara pikiran yang diutarakan dengan kenyataan.Maka konsep fikir berdasarkan logika dan sumber kerohanian terdapat perbedaan yg.akan dikenali melalui penelitian yg.halus.

ilusi 'KEGOPOHAN' cuma menilaikan kepribadian idividu secara anggapan sahaja.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  salik on Wed Jul 01, 2009 1:24 am

[quote][quote="Merpati Putih"][
justify]
Manusia punya pilihan, kerana pilihannya semestinya berawal dari 'Tuhan'. Jadi pilihlah ilusi2 yang disukai 'Tuhan'nya, walaupun bersalahan dari kehendak ramai. Kerana setiap sifat telah tersedia fungsinya.

Kedua dengan melakukan penelitian terhadap logika materialnya, persesuaian antara pikiran yang diutarakan dengan kenyataan.Maka konsep fikir berdasarkan logika dan sumber kerohanian terdapat perbedaan yg.akan dikenali melalui penelitian yg.halus.

Tentunya ada panduan bagi memilih yang dikatakan ilusi2 yang disukai tuhannya itu berdasarkan
sumber kerohanian melalui penelitian yang halus.
Apakah dia rasa perbezaan dalam masa memilih itu , diantara yang DISUKAI TUHAN dan yang TIDAK DISUKAI

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  T R I N I T Y on Wed Jul 01, 2009 1:54 am

Kita mengambil fahaman pertama iaitu segala apa yg.terilham dan diilhamkan oleh alat diri adalah
terjadi dari kehendak Allah.Ia mengilhamkan hal sebenar dan mengilhamkan hal berlawanan.Segala pemikiran tidak berjalan mengikut kehendak dan penguasaan diri yg.berkonsep kemanusiaan sebaliknya dikuasai oleh tuhan.

Dalam wujudnya dua kenyataan, pro dan kontra yg.diilhamkan....jiwa atau diri terperi adalah kerjanya mentafsir mengikut kemampuan yg.dijana.

Ruh setelah dimasukan ke alam jasad akan diberi penglihatan,pendengaran,rasa dan akal.Pelbagai alat telah dilengkapkan untuk memerangkap pelbagai sumber berbentuk wujud akal dan terdapat suatu alat yg.mendapat petunjuk darinya.

Kedua ini adalah yg.dimaksudkan Allah mengilhamkan dua perkara,dua jalan dan matlamatnya adalah mengembalikan jiwa pada hakikat sebenar.

Dalam usaha mencapai makrifah dan memahami hakikatnya maka istilah2 kekeliruan wujud.
Bagaimanakah kejayaan jiwa itu diukur.Apakah dengan hanya menafikan suatu hal dan mengisbatkan haknya.Atau menerima semua ilmu itu dan membenarkan dalam masa yg.sama
melihat kebenaran dalam setiap kebatilan.

Maka kejayaan manusia adalah dipelbagaikan dan mempunyai kedudukannya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  Merpati Putih on Wed Jul 01, 2009 2:32 am

Tentunya ada panduan bagi memilih yang dikatakan ilusi2 yang disukai tuhannya itu berdasarkan

Sudah pastinya ada panduan.. panduan yang telah ditetapkan olih Allah/ Tuhan dari azali lagi.. pemilihan insan mesti mengikut taqdir azliyah, mahu atau tidak mahu. Taqdir illahiyat tidak akan berobah sampai bila2.. kerana taqdir ada lah peraturan yang besifat hikmah duniawiyah yang amat sempurna dengan sekali 'KUN'. sekiranyanya bolih diubah2, maka sudah tentunya ilmu tuhan itu tidak sempurna kerana lalai/lupa dari kesempurnaan.

Sebab itu manusia dilarang manusia bercerita tentang rahsia taqdir.. Bila mereka bertanya padamu tentang taqdir maka tutuplah mulutmu. Kerana bila rahsia taqdir diceritakan, maka yang sesatpun akan sendiri mengetahui yang dirinya tidak sesat.

Tidak ada manusia yang berkehendakan ilmu dan ugama sesat.. tanya sesiapapun


sumber kerohanian melalui penelitian yang halus.

Penelitian halus ini adalah anugerah ketuhanan secara ilusi kesedaran. Walau bagaimanapun ia bukanlah satu kelebihan, kerana tidak bebezanya orang yang bijak dan pandai, kerana Allah/ Tuhan sangat besifat adil.. kajilah hal2 kemaha adilan illahi kepada semua 'keajadian' secara halus dan teliti.

Apakah dia rasa perbezaan dalam masa memilih itu , diantara yang DISUKAI TUHAN dan yang TIDAK DISUKAI

Setiap disukai dan tidak disukai olih tuhan tetap berawal dariNya. Mana mungkin akan berlaku sesuatu tanpa izinnya.

La tataharoku zarrotun illa bi iznilllah--- tidak bergerak satu zarah melainkan izin Allah.

Seseorang yang penuh tauhidnya tidak akan membezakan antara yang disuka dan tidak disuka Allah, kerana semua yang terbit dari Allah adalah kesukaannya.

Walau bagaimanapun orang merasa ada pebezaan diantara keduanya juga tidak bersalahan, kerana setiap sentimen mesti berawal dari Yang Maha Berkuasa.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  T R I N I T Y on Wed Jul 01, 2009 3:48 am

Beri laluan penghujah lain yg.dihormati.Belasah apa saja dihajati.
Hakikatnya bukan manusia yg.berbicara,..tapi penyaksian kepada pelbagai diri terdiri
yg.berbicara.Sifat yg.diberi haknya berbicara.Kerana setiap yg.diciptakan adalah perlu kembali
pada paksi titeknya yg.seimbang.

Ketidak seimbangan itulah maka berpuncanya segala hukum.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  salik on Wed Jul 01, 2009 11:17 am

[quote]
[quote="Merpati Putih"][justify]
Manusia punya pilihan, kerana pilihannya semestinya berawal dari 'Tuhan'. Jadi pilihlah ilusi2 yang disukai 'Tuhan'nya, walaupun bersalahan dari kehendak ramai. Kerana setiap sifat telah tersedia fungsinya.

Oleh kerana jawapan belum menepati saya ingin bertanya lagi

"Pilihlah ilusi2 yang disukai tuhannya."....mungkin disini ada satu cara sessi pengecaman bagaimana cara memilih ilusi yang di sukai tuhannya seperti tuan katakan......(memang tidak di nafikan keputusan didalam gengamannya)

contohnya kita diberi pilihan diantara dua biji epal .bukankah ada cara dari segi ilmunya bagi kita memilih epal yang baik.....sudah tentu yang hijaunya menyeluruh dan berkilau kita fikir ianya baik,dan kita tidak memilih
yang lebam kerana memang ianya menunjjukkan tidak baik.

ilusi yang di sukai tuhan bagaimana pula?

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  Merpati Putih on Wed Jul 01, 2009 12:22 pm

Oleh kerana jawapan belum menepati saya ingin bertanya lagi

"Pilihlah ilusi2 yang disukai tuhannya."....mungkin disini ada satu cara sessi pengecaman bagaimana cara memilih ilusi yang di sukai tuhannya seperti tuan katakan......(memang tidak di nafikan keputusan didalam gengamannya)

Setiap yang sdr pilih semestinya tepat, kerana ia berawal dari Tuhan/ Allah, mahu tidak mahu sdr mesti menerima apa yang telah ditetapkan olih Allah/ tuhan/ Kuasa Mutlaq, dan jelas tidak akan melampaui pilihanNYA.

Segala yang dipilih olih Allah/ kuasa kemampuan, pastinya yang terbaik.
Setiap manusia diberi kemampuan untuk memilih, yang telah pun dipilih olihNYA pada 'KUN' Nya.
Ini bererti senikata memilih ini cumalah retorik sahaja, yang benarnya manusia tiada punya pilihan, kecuali memilih apa yang disukai 'Tuhan' nya untuk nya.


Setiap yang sdr pilih adalah tebaik, kerana sdr tidak ada pilihan, walau pun ianya bertentangan dengan pilihan orang lain.

tidak juga sdr dapat nafikan: semestinya sdr pernah berangan2 ' kalaulah dapat aku jadi mat salleh yang handsome, berbadan gempal dan sasa, diidami olih mata2 wanita. Walau bagaimanapun sdr masih tidak dapat memilih, tidak kah begitu'.

contohnya kita diberi pilihan diantara dua biji epal .bukankah ada cara dari segi ilmunya bagi kita memilih epal yang baik.....sudah tentu yang hijaunya menyeluruh dan berkilau kita fikir ianya baik,dan kita tidak memilih
yang lebam kerana memang ianya menunjukkan tidak baik.

Persepsi ini cuma sangkaan... Kita menganggap pilihan sdr adalah terbaik, kerana yang dipilih adalah terbaik disisi Allah. Dan kadang2 buah apel pilihan sdr. itu tidak sdr nikmati lansung.

Tetapi yang lebam itu bukannya diuntukkan bagi sdr umpamanya: yang lebam mungkin akan berakhir kepada yang haknya.. ulat2, binatang2, orang2 miskin, yang tidak memilih tetapi terpilh untuk menerima, dan semuanya kembali kepada sisa organik

Telitilah bagaimana kerapian peraturan irodah Allah/ Tuhan yang maha seni. Dan apa yang kita pilih yang terbaik dari apel tadi juga akan berakhir menjadi sisa organik.


ilusi yang di sukai tuhan bagaimana pula?

yang ini telah pun terjawab seperti diatas. dan terpulanglah kepada sdr untuk menterjemahkannya secara terpeinci.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  T R I N I T Y on Wed Jul 01, 2009 1:58 pm

Soal pilihan,diberi pilihan,..kita perlu kembali kepada manual asal dan nasihat2 yg.telah dinyatakan.

Pertama kita telah yakin dengan hal qada dan qadar.Bermakna telah meyakini segala ketentuan
setiap hal samada ditentukan jalan baik dan buruk perlu diterima dengan ikhlas.Sebelum membuat
pilihan sememangnya telah jelas melihat jalan tersebut.Namun dalam cerita memileh ne ada suatu
penjelasan lain yg.perlu dihuraikan.

Kedua kita diajar berserah diri kerana kita telah meletakkan diri kita sebagai tiada daya upaya dan Allah lebih mengetahui.Berlaku suatu takdir adalah dengan izin Allah.Jika kita ingin kebaikan,..tapi tak diizinkan Allah...ianya tetap tidak dapat.

Ketiga ialah kita ingin sabar,redha apa saja ditentukan Allah dan kita meletakkan diri dalam keadaan
tiada kuasa dalam soal pilihan melainkan apa yg.Allah pileh.

Maka dengan tiga pedoman dan kita telah berada dalam keadaan nya dengan betul,...adalah terserah pada Allah yg.mengerakkan hati kita untuk mengambil mana2 yg.diberi tanpa ragu.

Hal ini juga pernah berlaku pada diri saya dalam suatu peringkat dimana Allah menguji untuk
memilih.Jalan yg.diilhamkan ialah jalan yg.salah dan banyak bahaya serta meghampirkan hambanya
kepada jurang dosa.Pilihan keduanya ialah jangan diterima jalan ilham itu.

Semasa keadaan tersebut,..saya meletakkan diri dalam keadaan ajaran Allah yg.asas.Maka dikuatkan diri dalam gerak memilih jalan keburukan sedangkan hati bimbang akan menjadi manusia
yg.sesat dan disesatkan.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  salik on Wed Jul 01, 2009 2:18 pm

Merpati Putih wrote:Oleh kerana jawapan belum menepati saya ingin bertanya lagi

"Pilihlah ilusi2 yang disukai tuhannya."....mungkin disini ada satu cara sessi pengecaman bagaimana cara memilih ilusi yang di sukai tuhannya seperti tuan katakan......(memang tidak di nafikan keputusan didalam gengamannya)

Setiap yang sdr pilih semestinya tepat, kerana ia berawal dari Tuhan/ Allah, mahu tidak mahu sdr mesti menerima apa yang telah ditetapkan olih Allah/ tuhan/ Kuasa Mutlaq, dan jelas tidak akan melampaui pilihanNYA.

Segala yang dipilih olih Allah/ kuasa kemampuan, pastinya yang terbaik.
Setiap manusia diberi kemampuan untuk memilih, yang telah pun dipilih olihNYA pada 'KUN' Nya.
Ini bererti senikata memilih ini cumalah retorik sahaja, yang benarnya manusia tiada punya pilihan, kecuali memilih apa yang disukai 'Tuhan' nya untuk nya.


Setiap yang sdr pilih adalah tebaik, kerana sdr tidak ada pilihan, walau pun ianya bertentangan dengan pilihan orang lain.

tidak juga sdr dapat nafikan: semestinya sdr pernah berangan2 ' kalaulah dapat aku jadi mat salleh yang handsome, berbadan gempal dan sasa, diidami olih mata2 wanita. Walau bagaimanapun sdr masih tidak dapat memilih, tidak kah begitu'.

contohnya kita diberi pilihan diantara dua biji epal .bukankah ada cara dari segi ilmunya bagi kita memilih epal yang baik.....sudah tentu yang hijaunya menyeluruh dan berkilau kita fikir ianya baik,dan kita tidak memilih
yang lebam kerana memang ianya menunjukkan tidak baik.

Persepsi ini cuma sangkaan... Kita menganggap pilihan sdr adalah terbaik, kerana yang dipilih adalah terbaik disisi Allah. Dan kadang2 buah apel pilihan sdr. itu tidak sdr nikmati lansung.

Tetapi yang lebam itu bukannya diuntukkan bagi sdr umpamanya: yang lebam mungkin akan berakhir kepada yang haknya.. ulat2, binatang2, orang2 miskin, yang tidak memilih tetapi terpilh untuk menerima, dan semuanya kembali kepada sisa organik

Telitilah bagaimana kerapian peraturan irodah Allah/ Tuhan yang maha seni. Dan apa yang kita pilih yang terbaik dari apel tadi juga akan berakhir menjadi sisa organik.


ilusi yang di sukai tuhan bagaimana pula?

yang ini telah pun terjawab seperti diatas. dan terpulanglah kepada sdr untuk menterjemahkannya secara terpeinci.

Nampaknya bagi saya jawapan ini udah tepat buat masa ini.
Dan dari apa yang saya faham dari ini kita tiada kuasa memilih, cuma diberi pengecaman (kenal)atas pilihan.
dan apa saja keputusan keatas pilihan itu terima dengan REDHA.dan berserah.
INI ADALAH SATU PENYERAHAN ,
DAN SOLAT JUGA ADALAH SATU PENYERAHAN.,GITUK

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PERANCANGAN KERAJAAN LANGIT [Part 2]

Post  Sponsored content Today at 1:30 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum