APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Merpati Putih on Sat Sep 12, 2009 3:30 pm


kalau dh dpt PHD,baru blh ajak dia berdebat. Kalau layan, mcm layan anjing la..Anjing yg menyalak bukit..

--------------

Baru berhujah ngan tokbatin x/ orang asli (ta' ada phd.. hanya pakai sumpit dan selampit) pun dh terkencing2.

Buktikanlah yg kau jadi dari Adam dan Hawa?

Buktikanlah yang 'Orang Arab itu' pernah mi'raj ngan kaldai buraq kelangit.

Mana buktinya yg ko akan masuk syurga atau terbenam kat neraka?

Ko pernah tengok atau bersama2 ngan 'orang arab tu' naik kelangit?

Melayu dh kena tipu dk 'wahyu2 bikinan waraqah ibn Naufal'.

Bila masanya 'Tuhan original' berkata kpd 'orang arab tuh': 'nama aku Allah? padahal 'orang arab tuh' ta' pernah jumpa 'Tuhan original'.

Allah adalah bapa kepada berhala al latta, al uzza, al manat (al latif, al azziz, al manan dizaman arab jahiliyah)

Bagi fakta2 ilmiyah... ini tidak!! kerja korang kira na' membelasah orang jer, tanpa fakta. Mengong@unta@buta sirrah.

selamat melompat, mejerit, memaki hamun, sumpah seranah, bodoh membodoh... itu jer yang korang tau... fakta2 hampeh..


PERHATIAN.....(Ini hanya komen TBS pada lama web Kahar Rasul).
No hal kan?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sun Sep 13, 2009 5:53 am

Yakin adalah jalan mengenal.
Percaya adalah jalan yg.menarik kepada keyakinan.

Bukti apakah kita percaya tentang adanya tuhan akan dijawab oleh masing2.
Samada melalui dengar khabar atau melihat tuhan.Yang pasti tiada siapa yg.melihat tuhan
dimaksudkan melainkan bukti2 yg.difikirkan akal.

Akal menyatakan kerana dasar ilmu.Ilmu menyatakan kejadian itu ciptaan tuhan.Ilmu menyatakan
tuhan itu bersifat begini dan begitu.

Bagi manusia yg.mendalam fikirannya,..ilmu belum cukup sebagai pembuktian kewujudan,..kerana
akal berkonsep fikir logik.Wujud adalah suatu yg.nampak dan wujud yg.berkonsep ghaib.

Sudut teori akal,....fakta wujud nyata dan ghaib telah diterima dan akal meneruskan penjelajahan
nya untuk memahami wujud ghaib.

Bagaimana wujud ghaib yg.dipercayai sebagai tuhan itu di terokai.Apakah dengan akal dan otak
serta bahan ilmu.Nyata segalanya adalah kenyataan2 yg.perlu jawaban.

Akal kembali semula kepada catitan ilmu yg.dipercayai.Hanya kitab yg.menjadi pilihan semua
manusia.Tak kisahlah samada ia kitab rekaan manusia atau dilahirkan dari akal manusia terdahulu.
Samada ia kenal penulisnya berpangkat apa atau wakil siapa,....yang penting isi kenyataannya.

Nampaknya kitab2 itu selaras dengan penemuan2 diri dan dengan kitab sedikit sebanyak
membantu manusia kenal diri dan kenal tuhan.

Apakah yg.manusia faham semasa membacanya.Penerangan2 yg.ditafsirkan oleh juru bahasa
dan terjemahan.Apakah maksud sebenar setiap kenyataan tuhan pada kitabnya.Ianya hanyalah
suatu kaedah untuk manusia menemui rahsia.

Seperti kenyataan yg.dimaksudkan bahawa tuhan itu adalah sangat hampir pada setiap diri.
Mari kita bahaskan maksud hampir itu yg.bagaimana selayaknya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  salik on Mon Sep 14, 2009 1:40 am

Selagi masih berkata kata dan mencari bukti macam kita kita nie maknanya belum yakin lah tu.

yang dah sampai tahap keyakinan dok diam jerk....

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Mon Sep 14, 2009 5:57 am

Ibarat matahari yg.tak terasa panas dirinya,
ibarat air batu yg.tak sedar akan sejoknya,
ibarat akal yg.mencari ruhnya.

Aku ada disini...! bounce

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  salik on Mon Sep 14, 2009 5:54 pm

T R I N I T Y wrote:Ibarat matahari yg.tak terasa panas dirinya,
ibarat air batu yg.tak sedar akan sejoknya,
ibarat akal yg.mencari ruhnya.
Aku ada disini...! bounce

Sedang Mabuk dalam tarian Rumi nampak?

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  salik on Mon Sep 14, 2009 5:56 pm

salik wrote:
T R I N I T Y wrote:Ibarat matahari yg.tak terasa panas dirinya,
ibarat air batu yg.tak sedar akan sejoknya,
ibarat akal yg.mencari ruhnya.
Aku ada disini...! bounce

Sedang Mabuk dalam tarian Rumi nampak ?
: Sleep

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  mek on Tue Sep 15, 2009 9:13 am

T R I N I T Y wrote:Kalau boleh bincangkan awal ini akan tau akhirnya itu.
Awal yg.tiada permulaan dan akhir yg.tiada kesudahan.
Baru boleh keluar dari alam yg,katanya hanya ilusi,bayangan akal
dan persepsi yang dihasilkan dari iklan2.
errr goody suggestioner Laughing Laughing agreed eh sunny

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Thu Sep 17, 2009 4:40 am

Apa yg.membuatkan manusia percaya ada tuhan..?
Tuhan tidak pun memaksa manusia untuk percaya atau menjadikan agama
sebagai jalan mengenal tuhan.

Tuhan hanya menyusun kejadian yg.sempurna dan memberi pengajaran melalui
alam ciptaan.Didalam alam itu terdapat alfurqan sebelum adanya alquran.

Tuhan memberi tau dan mengajar melalui alam dan diri manusia tanpa mereka sedari.
Tuhan tidak menurunkan apa2 buku atau atur cara untuk menggunakan akal.

Bagaimana manusia boleh berfikir tentang hal ghaib..?Apakah manusia telah melihatnya.
Bagaimana pula suatu yg.ghaib untuk dikatakan ilusi sedangkan ia tidak dapat diilusikan
oleh otak dan akal.

Sekiranya ciptaan yg.dapat dilihat dikatakan sebagai ilusi....maka soal wujudnya tuhan
yg.tidak pernah dilihat menjadi persoalan manusia.Bagaimana makhluk2 boleh diambil
sebagai tuhan sedangkan ia adalah gambar2 pada persepsi akal dan otak.

Oleh itu....apakah sebenarnya yg.menjadikan manusia bertanya soal tuhan..?

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Thu Sep 17, 2009 4:48 am

Manusia boleh saja hidup tanpa bertuhan...namun pastikan ia tidak akan berhajat pada tuhan
melainkan berjuang seperti haiwan.

Dunia haiwan hanya menerima nasib atas kemampuan dan kuasa diri.Jika kuat maka berjayalah.
Yang lemah jadilah mangsa.Yang kuat juga akhirnya akan lemah dan menjadi mangsa dan
menemui ajal.Maka tamatlah riwayatnya dan permasaalahan hidup.

Tapi manusia walau bagaimana pun tetap akan memikirkan soal rohaninya.Mengapa..?
Bagaimana ia mengetahui dirinya ada rohani..? Bukankah ia adalah manusia seperti haiwan2
yg.berjasad juga.Makan,minum dan berpasangan serta berkeinginan.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  ferolled on Thu Sep 17, 2009 9:29 am

Apa yang membuatkan manusia itu percaya pada TUHAN ialah TUHAN itu sendiri.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  salik on Fri Sep 18, 2009 1:22 pm

Hahahehehuhu

Pi Mai Pi Mai , Tang tu jer

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Merpati Putih on Tue Sep 22, 2009 10:15 pm

sdr salik,

betul tuh... sampai ketuaaaaaaaaaaa lah tu jawapan nyer.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  nurhaq on Sat Aug 14, 2010 12:53 am

apa yang membuat manusia percaya kepada tuhan??.... sebab manusia tak leh cipta nyamuk kot atau tak leh nak hidupkan manusia yang dah mati.... Arrow

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  sampahabu on Wed Aug 18, 2010 10:28 pm

Manusia jua yang membuat manusia lain percaya akan tuhan. Kepercayaan ini dibawa secara lisan dari turun temurun,
inilah namanya ilmu saka. kerana kepercayaan itu adalah serendah-rendah martabat.

Aku tidak percaya pada Tuhan, namun aku merasai Tuhan!

sampahabu

Jumlah posting : 37
Registration date : 2010-08-18

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Merpati Putih on Thu Aug 19, 2010 2:32 am


_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  sampahabu on Thu Aug 19, 2010 2:03 pm

Ya benarlah adanya.. nur aqal punca segalanya.. yang mula-mula dijadikan adalah aqal.
aqal diciptakan oleh aqal. disitulah baitullah, disitulah arasy.

Mcm itukah tuan Merpati Putih?

sampahabu

Jumlah posting : 37
Registration date : 2010-08-18

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Merpati Putih on Thu Aug 19, 2010 10:46 pm

sdr. sampahabu,

tok suka usik@ merapu jer.. ta' ngerti apa itu marah n sabor.. senyum sokmo.

Ugama2 cuma rentetan filosofi2.. bkn realiti.. ugama2 dan tuhan cuma citer2 merapu masyarakat yg hilang punca..

1) tidak ada bukti2 keujudan nabi2 ini dlm sejarah akeologi, kecuali dlm media2 ugama2..(kitab2 suci)
Avesta, AQ, Granth Sahib, Injil, sutra.....

2) tidak pernah sesiapapun menyaksikan kehadiran jibril meng'wahyu' kan AQ pada Nabi M. atau Injil kepada nabi Isa, atau Upanisyah kepada para brahmin2.

3) tidak pernah sesiapapun menyaksikan nabi ketemu ngan tuhan.. walopun Abu bakar siddiq n siti aisyah, fatimah… or ali, or umar, or usman..

4) tidak pernah ada sesiapapun yg menyaksikan mu'jizat2 secara personal, kecuali apa yg di gembar gemburkan di dalam hadis dan AQ. Bible, upanisyad, avesta, sutras..

5) Abu bakar, Aisyah, Umar, usman, Ali, siti fatimah... juga tidak pernah menyaksikan nabi M bertemu ngan malaikat dan tuhan.

6) tidak pernah sesiapapun menyaksikan Adam, Noh, Musa, Ibrahimn Isa (Yesus), Krishna, buddha, Lao Tze berjumpa ngan tuhan.... ini adalah pasti. Dan tidak ada sesiapapun pernah berjumpa 'HANTU'.

Yg beriman dengan citer2 nih adalah en2 dan cik2 yes.. Correct… Correct… correct

Kalo tak caye .. dikatakan tidak beriman dan diugut dgn neraka dan siksa2 diakhirat.

Kalo percayer, dirasuah dgn 70 bidadari, istana zamrud wal marjan ‘yang tak nampak dan dibuktikan’.

Yg perempuan pula ta’ dapat ‘70 lelakidari’.. kan rugi jd pempuan .

Nabi M/ Ibrahim/ moooosa….tidak mampu membuktikan mereka ini telah ketemu ‘tuhan@ Allah.

Kita cuma dihidangkan dengan cerita2, mitos, lagenda yg tidak pasti

Kalo allah nih betol...
jdkan AQ untok semua manusia, agar masaalah selesai.
kenapa AQ diperuntukan kepada 21% jer dari penduduk dunia... tak anih ker

Namun yg paling mengherankan org yg ‘tak pernah’ masyuuuuk syurga n neraka.. tapi berbicara macam dh pernah masuk dua2 tempat nih.
Mungkin juga deer2 orang (rusa2 @ alghazal) nih penjaga2 neraka wal syorga ato ‘penjaga tepi kain org’.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  sampahabu on Thu Aug 19, 2010 11:45 pm

Ada benarnya kata-kata tok batin senoi. Aku pun begitu jua, tiada rasa marah,sabar, gembira dan duka. Semuanya sama, tak tahu kenapa.

Kepercayaan hasil dari cerita dan bacaan hanya menghalang minda untuk terbang bebas jauh. Sedangkan minda itu mampu terbang hingga berjumpa dengan 'TUHAN'.

Tuhan ini bagi Islam dinamakan ALLAH, bagi agama lain, lainlah namanya. Namun Ianya tetaplah TUHAN yang sama.
Namun dari cerita mitos dan lagenda itulah menjadi modal bercambahnya minda.

Aqal perlukan bukti untuk kepercayaan, kerana itu aku pernah berkata kepercayaan(iman) itu adalah serendah martabat. Sedangkan fikir itu tidak perlukan bukti. Dengan berfikir aku bisa merasa.

Fikir itu adalah natijah bagi aqal.

Benarkah apa yang aku rapukan ini wahai tok? Mohon pencerahan..


sampahabu

Jumlah posting : 37
Registration date : 2010-08-18

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Merpati Putih on Fri Aug 20, 2010 12:14 am

sdr. sampahabu,

dh cerah lah tu...

yg anihnya..
seketul otak yg berelemen cecair, tube2, urat, darah, daging,...
sekiranya dibedah, nescaya ta' diketemui apa2 didalamnya dari bicara2, ilmu duniawiyah2 wal ukhrowiyah.

jd otak membayangkan seolah2 duniawiyah ini ujud, namun permainan@silap mata perasaan.

yg anihnya...
sekiranya kita tido nyenyak = tiada mimpi2.. duniwiyah nih ta' pernah ada, walopun masih ade otak, telinga, mata dikepala.

jd segalanya mmg ta' pernah terjadi.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  sampahabu on Fri Aug 20, 2010 2:39 pm

Merpati Putih wrote:sdr. sampahabu,

dh cerah lah tu...

yg anihnya..
seketul otak yg berelemen cecair, tube2, urat, darah, daging,...
sekiranya dibedah, nescaya ta' diketemui apa2 didalamnya dari bicara2, ilmu duniawiyah2 wal ukhrowiyah.

jd otak membayangkan seolah2 duniawiyah ini ujud, namun permainan@silap mata perasaan.

yg anihnya...
sekiranya kita tido nyenyak = tiada mimpi2.. duniwiyah nih ta' pernah ada, walopun masih ade otak, telinga, mata dikepala.

jd segalanya mmg ta' pernah terjadi.

Kerana semuanya berpunca dari fikiran? dan fikiran itu ditempatkan di dalam otak ?

sampahabu

Jumlah posting : 37
Registration date : 2010-08-18

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Merpati Putih on Fri Aug 27, 2010 9:59 am


Kepercayaan kepada 'TUHAN GHAIB' adalah umpama menendang bola tanpa bola.
Sesuatu itu dikatakan ghaib setelah ditemui secara nyata.
sekiranya tidak ditemui.. bagaimanapula diketahui ia ghaib?


_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Merpati Putih on Sun Oct 31, 2010 2:17 pm

"I don't see any god up here" - Yuri Gagarin
- first man in space, while in space.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Sponsored content Today at 5:51 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum