APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Merpati Putih on Mon Mar 16, 2009 9:54 pm

1.Siapa RUH,bertempat dimana,apa kah ruh itu sebagai ZAT yang dinyatakan dalam kitab2.

J: AR RUH/ kemampuan/kuasa yang menganimasikan bentuk, besifat mesra jasad. Tanpa AR RUH jasad adalah benda beku, tanpa ilmu, melihat, berkata2, mendengar, mencium, merasa... AR RUH/Daya cuma dapat didefinasikan seumpama daya letrik/ Zat, yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar/ biologi. Bagaimanapun Ar RUH berkehendakan jasad untuk menjelaskan kelibat/ ujudnya.umpamanya AR RUH bergerak di terjemahkan olih jasad yang bergerak. Pengetahuan tentang AR RUH, tidak semestinya di perlajari dari kitab2, umpamanya manusia tetap memahami keujudan AR RUH walaupun tanpa berlajar. AR RUH adalah kedirian yang merasa keujudan dirinya, yang melihat, berilmu, berkata2, merasa, mendengar......


2.Bagaimana menerangkan ruh itu tidak berbilang2 tetapi tunggal dan esha.

J: Konsep AR RUH semesti tidak berbilang2 seperti keadaan berbilang2nya jasad/ bentuk. Tiada manusia yang dapat melihat AR RUH, kecuali merasakan ujudnya. Sekiranya mati diterjemahkan olih jasad ketika matinya. (hilangnya gambaran2 diskrin TV tatkala Arus letrik tersekat, kecuali keadaan TV telah lupus/ berkecai rosak). Arus letrik tetap ada di ibusawatnya, dan gambaran akan ditayangkan kembali bila aliran letrik di alirkan kembali. AR RUH dianalogikan dengan arus letrik yang digunapakai untuk semua perkakas letrik, dari IBUSAWAT YANG SATU. Jaringan hayat terpusat dan dikawal olih satu daya Esa/ tunggal, kalau tidaklah demikian, maka individu 'layak' dikatakan mampu menguruskan dirinya sendiri. Kita bolih melihat jasad2 mati, tetapi kita tidak pernah melihat AR RUH/ daya mati.

Kalau sekiranya ada ribuan2 bilion kelupusan yang telah berlalu, tentu kita tertanya2 kemanakah roh2 ini dihimpunkan dan akan ada kelupusan berbilion jasad pada masa mendatang.

Bila engkau bertanya tentang AR RUH, katakan AR RUH itu urusanKu (Daya/ kuasaKU)

3.Apakah ruh mempunyai bentuk dan mempunyai kekuasaan semulajadi.

J: AR RUH pada asas tidak dapat dilihat tanpa bentuk atau wadah yang bolih menterjemahkan ujudnya. Sebiji bom atom umpamanya tidak dapat didefinasikan kemampuanya, kecuali bila kita melihat bencana yang terhasil dari ledakannya. Ia berkehendakkan bentuk/ sifat untuk menghadirkan kemampuan dan keujudannya, dan tentu sekali ia mempunya kemampuan semula jadi mengikut fitrahnya.

4.Apakah misi kewujudanh RUH.

j; Misi keujudan AR RUH tidak bermaksud apa2, kecuali menterjemahkan 'keujadannya kediriannya'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 17, 2009 2:01 am

Ok...terima kasih atas penerangan yang berasas.

Maka kesimpulannya ruh adalah kejadian yang tuhan cipta khas datang darinya.Tuhan tidak menerangkan
dari apa ia diciptakan sebagaimana iblis dijadikan dari lidah api,malaikat dari cahaya.Ada juga berpendapat
ruh adalah dari nur muhammad, hendaklah faham bukan nabi muhammad.

Hanya ruh yang dimaksudkan sangat hampir dengan tuhan dan sentiasa berhubung.Ruh juga tidak dinodai
dan sentiasa suci dan dijaga terpelihara.

Maka misi ruh hanyalah merasai alam kasar melalui jasad.Belajar memahami diri dan mengenal asal usul dan dialah
akan kembali kepada Allah yang lain akan musnah.

Maka sebab itu ruh tidak dapat menguasai dirinya melainkan apa yang tuhan kehendaki.

Maka siapakah yang sebenarnya akan diazab tuhan akibat pertentangan arahan tuhannya?

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  spanjunk on Thu Mar 19, 2009 10:05 pm

Merpati Putih wrote:
1.Siapa RUH,bertempat dimana,apa kah ruh itu sebagai ZAT yang dinyatakan dalam kitab2.

J: AR RUH/ kemampuan/kuasa yang menganimasikan bentuk, besifat mesra jasad. Tanpa AR RUH jasad adalah benda beku, tanpa ilmu, melihat, berkata2, mendengar, mencium, merasa... AR RUH/Daya cuma dapat didefinasikan seumpama daya letrik/ Zat, yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar/ biologi. Bagaimanapun Ar RUH berkehendakan jasad untuk menjelaskan kelibat/ ujudnya.umpamanya AR RUH bergerak di terjemahkan olih jasad yang bergerak. Pengetahuan tentang AR RUH, tidak semestinya di perlajari dari kitab2, umpamanya manusia tetap memahami keujudan AR RUH walaupun tanpa berlajar. AR RUH adalah kedirian yang merasa keujudan dirinya, yang melihat, berilmu, berkata2, merasa, mendengar......
cuma satu ciptaan kekal yang mendatang sahaja.......hanya kadang2 ruh cuma perasan macam tuhan jek....kekekekkekekeke
MASIH BELUM SEMPURNA.......

2.Bagaimana menerangkan ruh itu tidak berbilang2 tetapi tunggal dan esha.

J: Konsep AR RUH semesti tidak berbilang2 seperti keadaan berbilang2nya jasad/ bentuk. Tiada manusia yang dapat melihat AR RUH, kecuali merasakan ujudnya. Sekiranya mati diterjemahkan olih jasad ketika matinya. (hilangnya gambaran2 diskrin TV tatkala Arus letrik tersekat, kecuali keadaan TV telah lupus/ berkecai rosak). Arus letrik tetap ada di ibusawatnya, dan gambaran akan ditayangkan kembali bila aliran letrik di alirkan kembali. AR RUH dianalogikan dengan arus letrik yang digunapakai untuk semua perkakas letrik, dari IBUSAWAT YANG SATU. Jaringan hayat terpusat dan dikawal olih satu daya Esa/ tunggal, kalau tidaklah demikian, maka individu 'layak' dikatakan mampu menguruskan dirinya sendiri. Kita bolih melihat jasad2 mati, tetapi kita tidak pernah melihat AR RUH/ daya mati.

yang nyatanya RUH itu bukan tuhan. Ruh itu cuma satu ciptaan tuhan. Ia juga kekal tiada binasa selama-lamanya. Kekal ia cumalah 'kekal yang mendatang' ( kekal a'radi ) cth kekal mendatang yang lain adalah seperti syurga , neraka , luh , arsi ,kalam, kursi .DIKATAKAN IA KEKAL YANG MENDATANG KERANA IA BERTAKLUK KEPADA KUDRAT DAN IRADAT ALLAH SWT PADA 'MENGEKALKANNYA'...... KIRANYA, KALAU ALLAH BERKEHENDAK IA KEKAL... MAKA KEKAL LAH IA..... SEBALIKNYA, MAKA BINASA LAH IA..... NYATA RUH TETAP ESA yang tak terbilang...

BRO... LU CITE BAB KAREN OK... TAPI RASE LU AC KE DC NH? KALAU AC, SAPE LAK LA YANG NAK KEJE ON OFF KAN SUIS LU MASA LU TIDO.... KALAU PAKAI SUIS, LU OFF' JEK TERUS PADAM TAU... LAIN LA KALAU LU PAKAI 'INVERTER'..... DIA OFF SLOW N STEADY.... HAKIKATNYA , BILA LU NAK TIDO, LU PUN BARING... LU TAK AKAN TERUS TIDO BEB....... LU MESTI LAYAN KEPALA, SLOW2 BARU LU TIDO.... JADIK GUA RASE TV TAK SESUAI LA... 'ALTERNATING CURRENT' CONSEPT PUN TAK SESUAI BEB... LU NH SEBENARNYE DC CURRENT BEB... LU TAK PERLUKAN SUIS UNTUK ON OFF.... KALAU LU RASE LU LOW BATT, LU CUMA PERLU CHARGING JEK.... APE LAGI, TIDO LA..... TAK TAU LA GUA PLAK UMUR LU SAMPAI BERAPE 60 , KE 70 KE.... YANG NYATA BILE CAS DAN CAS BATERI LU AKAN KONG..... MAKA LU PUN DIE LE.... ABIH DH TAK LEH NAK CHARGING LAGI..... KALAU BAB 'FREQUENSI' LAK.... TAK YAH CITE LA.... HANDPHONE LAGI BANYAK 'MAIN FREQUENSI' BEB.....
IBU SAWAT TUH, BAPAK SEGALA RUH.... LU BUKANNYA BAPAK SEGALA RUH.... LU CUMA RUH YANG DICIPTAKAN AJEK.... MAKNANYA LU 'CUMA BERAWAL NGAN MCB JEK' TAK YAH LA NAK PAKAI IBU SAWAT PLAK.....


Kalau sekiranya ada ribuan2 bilion kelupusan yang telah berlalu, tentu kita tertanya2 kemanakah roh2 ini dihimpunkan dan akan ada kelupusan berbilion jasad pada masa mendatang.
DIMENSI CAKERAWALA NH BERAPE BESO BEB.... TAKKAN LAH TAK CUKUP UNTUK SEMUA...... LU PUN SENDIRI PENAH NGAKU YANG LU NANTI AKAN 'DIADILI' DI MAHKAMAH SENDIRI..... LU INGAT LU SORANG JEK... ORANG LAIN PUN SAMA GAK... SEBAB SYURGA DAN NERAKA TUH TAK PENAH PENUH.... HAKIKATNYA SEMUA PUNYAI DIMENSI YANG TERSENDIRI........

Bila engkau bertanya tentang AR RUH, katakan AR RUH itu urusanKu (Daya/ kuasaKU)

3.Apakah ruh mempunyai bentuk dan mempunyai kekuasaan semulajadi.

J: AR RUH pada asas tidak dapat dilihat tanpa bentuk atau wadah yang bolih menterjemahkan ujudnya. Sebiji bom atom umpamanya tidak dapat didefinasikan kemampuanya, kecuali bila kita melihat bencana yang terhasil dari ledakannya. Ia berkehendakkan bentuk/ sifat untuk menghadirkan kemampuan dan keujudannya, dan tentu sekali ia mempunya kemampuan semula jadi mengikut fitrahnya.
MAKSUD LU MACAMANA NH.... KIRANYA RUH TUH TIADA KEMAMPUAN KE KALAU TAK BERJASAD???

4.Apakah misi kewujudanh RUH.

j; Misi keujudan AR RUH tidak bermaksud apa2, kecuali menterjemahkan 'keujadannya kediriannya'.
NAK TERJEMAH KAT SAPE PLAK NH???? BUKAN KE KATANYA, YANG NYATA HANYA ALLAH AJE YG WUJUD....
KALAU DH MEMANG WUJUD.... MAKA NAK TERJEMAH 'kewujudan' yang MACAMANA LAGI????
[/b]



manakan sama golongan kiri dan kanan.....
kutub utara dan selatan pun nyata berbeza....
jika sama kedua nya, dunia nh memang takde le.....
ALAMATNYA LANGIT NGAN BUMI TAK AKAN TETAP PADA KEDUDUKANNYA.....
MAKA DUNIA DITENGAHNYA LA YANG MENJADI PENGIKAT ANTARA LANGIT DAN BUMI
supaya tidak terus melekat seperti sebelum 'big bang' terjadi dahulu.....
[b]

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 21, 2009 2:10 am

Apa yg.membuatkan manusia percaya pada tuhan?

Sebabnya apabila manusia mula berakal dan ingin mengetahui.Melain mereka hilang akal,tak berakal atau
gila.Semuanya bermula dari persoalan diri sendiri apabila melihat kejadian yang perlu bermula dari ciptaan
dan prosesnya.Akhirnya manusia ingin mencari siapa pencipta atau punca asalnya.

Akal tak menerima kejadian2 tercipta secara semula jadi.Jika terjadi sendiri,..kenapa proses itu tidak berulang.
Manusia tidak dapat buat dirinya sendiri,..walaupun sehelai rambut.JIka demikian kejadian perlu penciptanya,
penyusunnya,perancangnya,...hingga semua kehidupan dilihat sebagai sebuah pertalian.

Apakah tumbuhan dan haiwan cipta dirinya untuk dimakan manusia.Begitu juga udara cipta dirinya kerana
nak beri penafasan pada setiap makhluk.Matahari yang cipta dirinya hanya untuk menerangkan bumi dan
memberi tenaga.

Apakah tanda kejadian tak memberi kesedaran kepada manusia untuk memikirkan tentang pencipta.
Namun tanda2 kejadian masih belum cukup untuk manusia menerima tentang ada kuasa yang mencipta
dan menyusun.Datangnya kitab2 yang dibawa oleh manusia yang membuktikan dirinya sebagai pesuruh tuhan,..
dengan bukti mukjizat,...namun manusia masih tak mau terima hakikat adanya tuhan pencipta.

Maka tidak heranlah manusia dulu kala membuat patung2,menyembah matahari,bulan,pokok demi
memuaskan hati dan sebagai kepercayaan.

Tiada lain pilihan,melainkan manusia perlu cari jalan untuk memahami wujudnya pencipta.Bagi mereka
yang tak mau memeningkan kepala,...maka jadilah sebagai pengikut2 yg.bermain dengan bayang2.

Setelah tersebarnya cerita2 dari mulut kemulut,dari lembaran2 cetakan,dari pendakwah,...maka manusia
menerima berita tentang adanya tuhan dan agama.Satu peraturan yang perlu dipatuhi dan terdapat
hukuman kepada yg.ingkar.

Maka,...lagenda ketuhanan mula menghantui pemikiran orang2 yg.cenderung berfikir dan menjadi adat
kepada budaya sesuatu kaum.Hanya orang yang menjadi gila akan bebas dari memikirkannya.Jika anda
tidak berjaya menjadi gila,..maka teruslah memikirkannya.Pasti akan ada jawapannya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  ferolled on Sat Mar 21, 2009 12:55 pm

Kesyumulan buana ini dek kesepaduan daya jelas terbukti dengan wujudnya JASAD/ TUBUH. Daya yang pada asalnya adalah satu entiti tenaga yang ghaib terwujud tanpa warna dan ia melahirkan gelombang (NUR). Gelombang-gelombang yang pelbagai saiz/ panjang merambat kesemua arah dan perambatan bersudut tepat kepada retina manusia ditafsir otak sebagai warna. Tafsir warna ini menyatakan ghaib daya kepada penampakan berbentuk jasad yang bersempadan dalam pelbagai segi rupa.

"Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan menghidupkan bumi sesudah matinya. Dan seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari kubur). "(Ar-Ruum : 19)

Tanpa penghasilan gelombang, kewujudan daya akan kekal sebagai sesuatu yang lutsinar, jernih, suci atau berkeadaan dalam satu warna TUNGGAL. Tidak bersalahan, jika pada keadaan tersebut daya bolehlah ditafsirkan bagai SALBIAH sifatnya. Wujud yang tiada kesan akan kewujudannya malah sebahagian minda merdeka mentafsirkan keadaan ini sebagai TIADA yang ADA.

"Yang demikian itu ialah Tuhan Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang... "(As-Sajdah : 6)

Hukum Newton Ke-2 - ondakompun.blogspot.com

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 21, 2009 1:30 pm

Ahli ilmu kerohanian mentafsirkan fenomena kejadian diri manusia sebagai perkara ghaib.Ahli sain mengkaji
diri dengan ilmu kaji hayat.Hanya sain tak dapat mentafsirkan soal sifat menghidupkan jasad itu.Di sinilah
manusia perlu sedar dan mencari ilmu dalam soal kerohanian.

Tuhan mencipta melalui kaedah2 yg.masih boleh difahami dan dikaji.Bagaimana gelombang dapat ditarik melalui
antena dan menterjemahkan kebentuk imej.Kajian sain memberi pengajaran untuk mengenal diri manusia.
Konsepnya hampir serupa.Bezanya ialah ,..manusia tidak dapat mencipta komponan2 anggota manusia dan
mengalirkan arus sebagai penghidup tubuh.

Kajian2 manusia akhirnya memerangkap manusia kepada memikirkan soal tuhan pencipta atau manusia menganggap
nya sebagai kejadian semula jadi.

Amalan2 syariat yg.tuhan ajarkan mempunyai rashia untuk diri.Amalan yang menghidupkan deria2 batin dan
menambah kekuatan gelombang.Semua nya ada menual nya.Cuma manusia tak memahami alat2 diperlukan
diri.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  zali on Sat Mar 21, 2009 5:22 pm

T R I N I T Y wrote:Amalan2 syariat yg.tuhan ajarkan mempunyai rashia untuk diri.Amalan yang menghidupkan deria2 batin dan
menambah kekuatan gelombang.Semua nya ada menual nya.Cuma manusia tak memahami alat2 diperlukan
diri.

jika dikatakan amalan syariat...maka apakah amalan syariat bagi semua agama juga di anggap mempunyai rahsia untuk diri seperti bakar colok tiga batang tiap pagi atau yang ni hanya untuk yang muslim sahaja?

apakah untungnya bagi mereka yang tahu rahsia dan apakah ruginya bagi mereka yang tak tahu rahsia?

jika begitu bagaimana dengan nasib mereka yang mengamalkan ajaran syariat buddha,hindu,ayah pin dll?
dimanakah 'ciptaan' tuhan ini akan disalai dan dimanakah pula bersantainya muslim?

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 21, 2009 5:58 pm

Seorang islam yang berpegang kepada faktwa hukum dan ajaran asas akan mengikut jalur undang2 yg.
ditetapkan.Akan jadi percanggahan dan fitnah kepada seorang islam lain yang cuba mentafsir alquran mengikut
apa yg.ia faham.

Saya tidak lah ingin menafsir alquran,tapi kandungan dan penjelasan tuhan sangat jelas tentang wujudnya
pelbagai syariat dan amalan,tentang pelbagai kaum dan tuhan2 mereka,...dan tuhan hanyalah esha.Semua
wajib mengeshakan tuhan dengan jalan yg.betul dan yang selayaknya.

Kaum hindu,kaum budha,kristian dan apa jua pun ada jalan pengabadian diri kepada tuhan.Amalan yg.dibuatnya
adalah ditujukan kepada tuhan semata-mata.Terdapat juga umat islam yg.membuat amalan seperti orang
jahil.

Tuhan telah memberi panduan cara mengeshakannya agar amalan2 itu lebih kemas dan bermoral serta sesuai
dengan ciri2 ciptaan diri yg.dimuliakan tuhan.Cara menebus dosa,cara memohon dan macam2 adab.
Apa yg.salah ialah amalan itu terdapat mudaratnya dan bahayanya atau boleh menyesatkan orang lain yg.
tak faham kenapa itu dilakukan.

Berurusan dengan tuhan sangat mudah,Yang penting suci diri zahir batin.Suci hati dan beramal kebajikan
dan tidak mencampurkan amal itu dengan ciri2 keburukan dan kemudaratan.Tuhan tak minta penyembahan2
berbentuk barangan tapi tuhan mahukan penyerahan hati dan keikhlasan semata2 kepada tuhan yg.
menciptakan dirinya dan semua kejadian.

Syariat2 adalah perubahan amal yg.tuhan turunkan mengikut zaman.Dalam quran ada menyatakan,bahawa
terdapat satu umat yg.Allah tak bebankan mereka dengan apa jua syariat melainkan ingat tuhan.
Masaalahnya manusia tak puas jika beribadat tanpa melihat tuhan.Disangka tuhan tidak dapat mengenal
manusia yg.beribadat tanpa membawa apa2 tanda.

Maka,...salah betulnya bukan soal tak boleh lakukan,...tapi perbuatan demikian menunjukan mereka masih
jahil sedangkan tuhan ingin manusia keluar dari kejahilan.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  zali on Sat Mar 21, 2009 6:20 pm

T R I N I T Y wrote:Maka,...salah betulnya bukan soal tak boleh lakukan,...tapi perbuatan demikian menunjukan mereka masih
jahil sedangkan tuhan ingin manusia keluar dari kejahilan.

apakah ada daya dan upaya manusia untuk keluar dari kejahilan sedangkan telah
diketahui 'tiada daya dan upaya melainkan dengan allah'

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 21, 2009 6:25 pm

Usaha manusia sebenarnya ibarat setitek dari air lautan.Selebihnya tuhan akan membersihkan jiwa2 manusia
setelah ia masuk dalam jalannya dengan ikhlas dan berserah sepenuhnya.Bukan dengan ikutan dan sangka2.
Tanpa was2 dan syak.Allah jua akan menetapkan kalimah sebenar dalam diri seseorang.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  zali on Sat Mar 21, 2009 6:45 pm

T R I N I T Y wrote:Usaha manusia sebenarnya ibarat setitek dari air lautan.Selebihnya tuhan akan membersihkan jiwa2 manusia
setelah ia masuk dalam jalannya dengan ikhlas dan berserah sepenuhnya.Bukan dengan ikutan dan sangka2.
Tanpa was2 dan syak.Allah jua akan menetapkan kalimah sebenar dalam diri seseorang.

berkait tentang ni...mengapa agaknya roh bagi mereka yang kita panggil kafir tidak dapat mendominasi tubuh pembawanya dan kepada apakah mereka tewas sehingga manusia itu melakukan 'dosa'

bagaimana pula sesuatu yang 'powered by' tuhan boleh kalah?

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 21, 2009 7:36 pm

Pada saya RUH bersifat netural.Tidak ada roh jahat atau baik sebagaimana kepercayan sesetengah pemikir.
Ruh juga tidak bertukar jadi kafir atau berkonsep bangsa atau kaum walaupun tubuh yg.dipakai dari bangsa
yahudi.

Kita telah faham tentang diri2.Hati,akal dan nafsu adalah menteri2 dalam jasad yg.wujud sebagai makhluk
juga.Kita hanya lihat tubuh yg.satu,..sebaliknya ada beberapa unsur teman yg.disertakan tuhan semasa
ruh dimasukkan.Antara satu sama lain saling tidak sefahaman dan ingin menguasai kerajaan tubuh.

Akal tanpa ilmu,hati yg.masih hitam dan nafsu sebagaimana fitrahnya sepanjang zaman.
Tuhan adalah adil terhadap nya dan kejadian apa darinya.Telah diciptakan sebelum manusia malaikat dan
iblis.Kedua makhluk ada bezanya.Wujud pula jin dan manusia.

Manusia itu sempurna kerana semua eliman makhluk terdapat dalam satu jasad.Kita biasa dengar tentang
jin boleh meresap dalam tubuh manusia.Bermakna diri manusia hanyalah rumah,

Kategori ruh adalah satu konsep.Ruh boleh dimasukkan dalam tubuh mana2 tuhan inginkan dan akan jelas
pengenalan ruh.Tanpa ruh bererti tiada nyawa,tiada jiwa,tiada rohani dan nurani.

Jadi...apakah diri yg.terhukum itu roh atau diri2 yg.terdiri?

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  rodziramli on Sun Mar 22, 2009 12:37 am

jadi...adakah diri yang terhukum itu roh atau diri2 yang terdiri..?

kenapa mesti dihukum tuan?bukan kah segalanya Dia yang aturkan..?

rodziramli

Jumlah posting : 75
Registration date : 2008-12-02

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sun Mar 22, 2009 4:01 pm

Kalau kita fikirkan sudut kemanusiaan memang tak adil rancangan tuhan ne.Mana patut dibakar dengan api
yg.panas tak terhingga,seksa kubur dan macam2 azam bagi mereka yg.jatuh hukum,...pasal tak mengikut
arahan undang2nya.Dah tu,...dikatakan akan diseksa buat suatu masa yg.lama.


Tuan2 jangan buruk sangka terhadap tuhan yg.maha adil.Neraka dan azab pedih tu adalah khusus kepada
tetamu yg.layak sahaja.Nanti kita bincangkan siapa tetamu yg.memang patut dibakar dengan api neraka
jahanam tu.

Yang akan merasa seksa tentulah diri2 yang engkar tunduk kepada petunjuk tuhan yg.menjadikannya.Ruh
yang Allah masukkan dalam diri manusia adalah rahsianya.Siapa ruh itu dan kaitan dengan zat yang wajib
wujud.Apakah itu yg.dimaksudkan Nur Muhammad?

Satu lagi adalah ruh2 yg.bersifat tidak terdidik yang ada pada akal,nafsu dan hati.Walau pun dikatakan ada ruh
yg.menghidupkan hati,akal dan nafsu,...namun hakikatnya satu juga.Tuhan cipta malaikat dan ada ruh juga.
Tapi malaikat boleh taat.Azazil juga ada ruh tapi sombong.Malaikat dicipta dari cahaya dan azazil dari hujung
api.

Jadi dalam diri manusia ada eliman ciptaan tu.Api,nur,angin,air dan tanah.Mana api dalam diri,nur,air dan tanah.
Semuanya hidup dan dapat bergerak dengan adanya kuasa ruh yg.taat melakukan arahan program tuhan.
Jadi bila kita nak lihat gerak dalam diri,..kenalah lihat setiap yg.bergerak itu mempunyai daya ruh.

Sebagai kefahaman,...mungkin boleh kita andaikan satu punca arus letrik 240 volt yang mengalir dalam sistem
litar rumah akan menerangkan pelbagai komponan alat2 letrik.Setiap alat akan berfungsi mengikut keperluan
kuasa yg.ditetapkan.Jika mentol berkuasa 60v akan menyala mengikut terangnya walaupun kuasa diberi
240v.

Kita berbincang hal ini dulu,sebelum menyelesaikan fahaman lain.Tujuan kita adalah sama2 berfikir.Jika sesi
sol jawab jek tak memberi faedah mana2 pihak.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  spanjunk on Mon Mar 23, 2009 8:21 pm

T R I N I T Y wrote:Kalau kita fikirkan sudut kemanusiaan memang tak adil rancangan tuhan ne.Mana patut dibakar dengan api
yg.panas tak terhingga,seksa kubur dan macam2 azam bagi mereka yg.jatuh hukum,...pasal tak mengikut
arahan undang2nya.Dah tu,...dikatakan akan diseksa buat suatu masa yg.lama.


Tuan2 jangan buruk sangka terhadap tuhan yg.maha adil.Neraka dan azab pedih tu adalah khusus kepada
tetamu yg.layak sahaja.Nanti kita bincangkan siapa tetamu yg.memang patut dibakar dengan api neraka
jahanam tu.

Yang akan merasa seksa tentulah diri2 yang engkar tunduk kepada petunjuk tuhan yg.menjadikannya.Ruh
yang Allah masukkan dalam diri manusia adalah rahsianya.Siapa ruh itu dan kaitan dengan zat yang wajib
wujud.Apakah itu yg.dimaksudkan Nur Muhammad?

Satu lagi adalah ruh2 yg.bersifat tidak terdidik yang ada pada akal,nafsu dan hati.Walau pun dikatakan ada ruh
yg.menghidupkan hati,akal dan nafsu,...namun hakikatnya satu juga.Tuhan cipta malaikat dan ada ruh juga.
Tapi malaikat boleh taat.Azazil juga ada ruh tapi sombong.Malaikat dicipta dari cahaya dan azazil dari hujung
api.

Jadi dalam diri manusia ada eliman ciptaan tu.Api,nur,angin,air dan tanah.Mana api dalam diri,nur,air dan tanah.
Semuanya hidup dan dapat bergerak dengan adanya kuasa ruh yg.taat melakukan arahan program tuhan.
Jadi bila kita nak lihat gerak dalam diri,..kenalah lihat setiap yg.bergerak itu mempunyai daya ruh.

Sebagai kefahaman,...mungkin boleh kita andaikan satu punca arus letrik 240 volt yang mengalir dalam sistem
litar rumah akan menerangkan pelbagai komponan alat2 letrik.Setiap alat akan berfungsi mengikut keperluan
kuasa yg.ditetapkan
.Jika mentol berkuasa 60v akan menyala mengikut terangnya walaupun kuasa diberi
240v
.


Kita berbincang hal ini dulu,sebelum menyelesaikan fahaman lain.Tujuan kita adalah sama2 berfikir.Jika sesi
sol jawab jek tak memberi faedah mana2 pihak.
[b]

V = IxR v = voltage / supply
P = I x v I = current / arus
R = resistant / rintangan
P = power / kuasa
Bro...
jika mentol supply nya single phase 240v tetap 240v Tidak buleh kurang. ini cerita pasal voltage....
tapi watt nya yang berbeza..... bukan 60v tapi 60w....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  zulfaqar on Mon Mar 23, 2009 9:10 pm

Keperluan manusia untuk bertuhan itu adalah satu fitrah!

Ketuhanan merupakan satu 'daerah' kebebasan yang hakiki. Subhanallah!

zulfaqar

Jumlah posting : 5
Registration date : 2009-03-11

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Mon Mar 23, 2009 11:40 pm

Kira ok la tu bro spanjunk...tima achih kerna tolong betulkan.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  rodziramli on Wed Mar 25, 2009 4:05 am

V = IxR v = voltage / supply
P = I x v I = current / arus
R = resistant / rintangan
P = power / kuasa
Bro...
jika mentol supply nya single phase 240v tetap 240v Tidak buleh kurang. ini cerita pasal voltage....
tapi watt nya yang berbeza..... bukan 60v tapi 60w....[/quote]


bro,
bleh la lu wiring otak gua kasi senang paham kit hehehe

rodziramli

Jumlah posting : 75
Registration date : 2008-12-02

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Wed Mar 25, 2009 10:59 am

Bagaimana permulaan kepercayaan itu dan apa maksud fitrah yg.sedia ada.Jom...beri panangan apa saja demi
membetulkan kesilapan.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 11, 2009 12:58 am

Kita mulakan soal manusia percaya dengan kejahilan tanpa ilmu dan pemberitahu.Apakah
soal kepercayaan akan timbul tanpa kitab,pemberi tahu atau buku2 ilmu.Kita lupakan soal
Adam yg.telah kenal,malaikat yg.telah kenal dan umat2 dulu yg.ada nabi2 dan rasul sebagai
pembawa kabar.

Misal kata,..kita buat ujikaji terhadap sekumpulan manusia dibesarkan dengan ilmu dunia
dan cara logik dunia atau logik akal.

Kita andaikan diri kita sendiri sebagai model itu.
Cuba beri andaian dan kita bincang sampai jadi transfomer yg.merefomasikan.Bincang Alif
sampai jadi titek.Kerana titek itu simbol keseimbangan antara tiada dan ada.Kemudian
kita bakar semua buku2 catitan mengenai ketuhanan agar mereka tak tau hal ada tuhan alien

Apakah ada manusia berjaya membuat ujikaji itu atau kita cuba mengusahakan memadamkan
ayat2 Allah dan agamanya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  salik on Sat Apr 11, 2009 1:56 am

SELEPAS ADAM DITIUPKAN RUH LALU TERJAGA DAN BERSIN SERTA MENGUCAPKAN " ALHAMDULILLAH"
MALAIKAT AJAR KER?
SEANDAINYA KITA BERADA PADA ZAMAN YANG BELUM DIBERI KHABAR, SUDAH BARANG TENTU ALLAH MENURUNKAN RASULNYA MEMBERI KHABAR?...KAN GITU?

MASA ZAMAN "FIRAUN" SEBELUM ADANYA CIPTAAN KAPALTERBANG /HELICPTR/UFO.....BAGAIMANA TERDAPAT UKIRAN HELI/KAPALTERBANG /UFO PADA DINDING PIRAMIDNYA...BERITA DARI MANA FIRAUN DAPAT ATAU KITAB MANA.....MUNGKIN TRINITI TAHU SEDIKIT SEBANYAK BOLEH TERANGKAN

kita semua setiap diri akan alami pertanyaan pertanyaan macam ini samaada semasa kecil atau dewasa, saya tak menyalahkah sesiapa dengan persoalan pertanyaan , mari kita sama sama fikirkan dan hujjahkan.
Dan kadang kadang heran juga, dari kitab mana kita belajar tentang soalan pertanyaan ini.
sebelum disoal dalam kubur nanti baik soal diri sendiri dulu kan?
mudahan didunia ni dah dapat jawapan.
di alam kubur nanti dah tak di soal lagi kot!!!....insyaallah

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 11, 2009 3:57 am

Kalau boleh bincangkan awal ini akan tau akhirnya itu.
Awal yg.tiada permulaan dan akhir yg.tiada kesudahan.
Baru boleh keluar dari alam yg,katanya hanya ilusi,bayangan akal
dan persepsi yang dihasilkan dari iklan2.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  kungkalikung on Sat Apr 11, 2009 1:11 pm

Pasti ada caranya untuk menyaksikan kehadiran TUHAN dalam setiap detik kehidupan manusia. Tumbuhan, 'benda2 mati', haiwan2 juga tahu tentang kehadiran 'TUHAN', yang maha meliputi alam fantasia INSAN.

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 11, 2009 5:27 pm

Penyaksian melalui alat zahir yg.lemah dan disambung oleh alat batin yg.diperkuatkan
dengan ruh suci.

Diantara alat zahir dan ruh suci itu terdapat perantara yg.dikenali sebagai ruh nafsu,ruh hati,
ruh akal.Darah,kulit,daging juga ada ruhnya dan tugas tersendiri yg.tidak diperlukan sangat
bila ruh suci dapat dilahirkan seperti burung yg.keluar dari kulitnya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  T R I N I T Y on Sun Apr 19, 2009 3:34 am

Pada peringkat semulajadi tuhan mengenalkan kewujudannya dalam bentuk hasil ciptaan agar
manusia memulakan pengenalannya dengan akal.Diperkuatkan akal dengan ilmu dan di tinggikan
mertabad ilmu dengan amal2.

Amal adalah jalan mengenal rahsia ilmu.Umpama ilmu pertukangan,kejuruteraan dan teknologi dan
sebagainya tidak akan difahami dengan hanya bacaan dan hafalan.Membincangkan ilmu hanyalah
untuk mencari kesempurnaan jalan mengamalkan.

Amalan hanya mengenalkan hakikat wujud.Namun pada permulaan amal tidaklah begitu membawa
makna dan hasilnya.Seorang yg.bersolat,berpuasa,berzakat,buat haji dan mengucapkan kalimah
hanyalah adat dan amalan kepatuhan atas hukum wajib semata-mata.

Maka pada permulaan,...manusia akan beramal mengikut mode nya dan kebiasaannya,kerajinannya,keyakinannya,kejahilannya dan itulah juga kurnia sebahagian dikatakan satu kebaikan yg.diberinya daripada dua kebaikan.

Kebaikan satu lagi akan diberi setelah manusia memperbaiki amalnya melalui jalan hakikat.
Beramal dengan mengetahui hakikat dan membetulkan niat amal akan berpeluang masuk
kedalam alam makrifatnya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: APA YG MEMBUATKAN MANUSIA PERCAYA KPD TUHAN??..

Post  Sponsored content Today at 5:55 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum