matrix...apa ceritanya?

View previous topic View next topic Go down

matrix...apa ceritanya?

Post  zali on Sun Jan 04, 2009 6:39 pm

tv2 semalam cerita matrix...sebelum ni memang tak pernah tengok...
sempat tengok part budak kecil botak cakap kat hero...
[me no spik inglish] : 'sudu tu hanya kat minda hang...'
dan sudu pun membengkok...

apa yang nak budak botak tu sampaikan?
apa maksudnya?
merujuk pada ilmu apa nih?

maaf saya tak mengerti.

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  beruk on Sun Jan 04, 2009 8:11 pm

no komen tuan...saya nonton filem ni tak pernah habis..minda saya x sampai tahap utk nonton filem ni..

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  mek on Tue Jan 06, 2009 8:38 am

minda tu pulak duk kat mana ehhh? affraid affraid

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  zali on Tue Jan 06, 2009 10:13 am

mek wrote:minda tu pulak duk kat mana ehhh? affraid affraid

tak tau la samada minda tu sama maknanya dengan akal...
kata otai kg pisang...akal tu kat hati yang 'powered by' tuhan.

minda tu kat lutut [pinjam kata tbs] agaknya.

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  Merpati Putih on Wed Jan 07, 2009 11:29 am

zali wrote:
mek wrote:minda tu pulak duk kat mana ehhh? affraid affraid

tak tau la samada minda tu sama maknanya dengan akal...
kata otai kg pisang...akal tu kat hati yang 'powered by' tuhan.

minda tu kat lutut [pinjam kata tbs] agaknya.

Minda tu bolih disebut aper2 jer: Minda/ jiwa/ hati/ ruh/ tuhan/ nyawa/ rohani/ nurani/ akal/ fikiran/ daya/ otak/ 'PENCIPTA'.... Dan bolih juga dikatakan kepala lutut ...kalau mahu.. Arrow

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  CatV5 on Fri Feb 20, 2009 5:48 pm

Hi... sy peminat matrix... harap dapat kongsi pemahaman...

Meh kite tengok skrip original dulu:

Spoon boy: Do not try and bend the spoon. That's impossible. Instead only try to realize the truth.
Neo: What truth?
Spoon boy: There is no spoon.
Neo: There is no spoon?
Spoon boy: Then you'll see that it is not the spoon that bends, it is only yourself.

Translate

Budak sudu: Jangan cuba dan bengkokkan sudu tu. Itu mustahil. Sebaliknya hanya cuba kenalpasti kebenaran itu.
Neo: Kebenaran apa?
Budak sudu: Sudu itu tiada.
Neo: Sudu itu tiada?
Budak sudu: Selepas tu baru pakcik nampak bukan sudu itu yang bengkok, yang bengkok hanyalah diri pakcik.

Ilmu apa saya tak pasti, rasanya ajaran buddha kot (sbb budak tu macam monk jer). Tapi dari pemahaman, yang bengkok itu bukanlah objek tersebut, tetapi hanyalah refleksi diri itu yang bengkok. Dengan kata lain, sudu itu hanyalah ilusi. Orang yang memerhati sudu itu yang mewujudkan sudu itu. Jika tiada yang melihat sudu itu, sudu itu tidak wujud. Jika ini dapat difahami dan diselami, sudu itu boleh dimanipulasi oleh kita.

CatV5

Jumlah posting : 6
Registration date : 2009-02-20

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  ferolled on Fri Feb 20, 2009 6:00 pm

Matrik ialah khayalan yang cuba-cuba untuk dimaterialisasikan. Itu saja.
Neo dan rakan-rakan masuk ke dalam talian internet dan melayari khayalan mereka.
Neo mencari si pembuka jalan, pemegang kunci, bergaduh, dan akhirnya berkuasa.

Ia seakan lebih kurang perjalanan sesorang mencari KEBENARAN dan HAKIKAT KEHIDUPAN dan HAKIKAT DIRI atau TUHAN.

Ingatlah,
Sedapnya makanan pada selera, indahnya lukisan pada pandangan, seksinya wanita pada syahwat, tahu akan ilmu pada faham, panasnya api pada rasa dan adanya bunyi pada pendengaran. Bukankah selera, pandangan, syahwat, faham, rasa dan pendengaran datang dari DIRI?
Malah, segalanya dari diri.
Segalanya AKU.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  zali on Fri Feb 20, 2009 6:18 pm

CatV5 wrote:Jika tiada yang melihat sudu itu, sudu itu tidak wujud. Jika ini dapat difahami dan diselami, sudu itu boleh dimanipulasi oleh kita.

menurut orang putih http://www.youtube.com/watch?v=vnvM_YAwX4I&feature=related ada part1,2,3...

apa yang kita pandang,kita dengar dan kita rasa sebenarnya tidak wujud atau tidak ada...ianya hanya ada dalam minda.

maka jika dikatakan bermula alam ini bila adanya nur muhammad...maka apa yang dapat kita fahami?

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  CatV5 on Fri Feb 20, 2009 6:34 pm

Yes, minda hanya menafsirkan isyarat2 elektrik yang diterima oleh 5 deria tubuh kita ni. Minda itu telah diasuh untuk mempercayai objek itu wujud. Sejak kecil ia belajar mengenali objek2 di dunia ini melalui isyarat2 ini. Takala di awal kehidupan, ruh menguasai minda... lama kelamaan dengan sistem kepercayaan ibubapa, dan alam sekeliling mula difahami minda itu, ia akan menguasai ruh, dan akhir sekali memutuskan hubungan dengan ruh, walhal ruh itu sentiasa menerima apa yang minda itu fikirkan. Tubuh ini memang telah direka sedemikian rupa. Selagi otak kiri menguasai, selagi itu, manusia tersebut tidak akan bangkit dan menyedari siapa ia. Ia akan sentiasa meminta kepastian dan bukti, dan selagi persoalan itu tidak dijawab, ia tidak akan menerima kenyataan.

CatV5

Jumlah posting : 6
Registration date : 2009-02-20

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 10, 2009 2:46 am

MATRIX adalah suatu cerita yg.mengabungkan dua deminsi alam ilusi dan kenyataan.
Cerita disampaikan dalam bentuk anologi sain dan matematik serta ilusi.Mesej cerita
adalah menerangkan tentang menyelesaikan teka teki kehidupan yang mempunyi dua
hal yaitu Ruh dan Jasad.Permainan akal dan kaitan kehidupan dengan kuasa semulajadi.

Apakah permainan hidup ini diantara pencipta dan dicipta.Kuasa dan berkuasa.Memahami
hakikat dan pelbagai sudut kerohanian.

Bagi tak faham,...cerita itu hanyalah fantasi dan kehebatan lakonan dan 4D grafiknya.Bagi
yg.ada asas kefahaman ilmu kerohanian,...cerita itu mudah difahami.Namun tak semua ahli
kerohanian dapat memahami cerita MATRIK siri 1 2 dan 3.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  Merpati Putih on Sun Oct 31, 2010 8:33 pm

"Don't part with your illusions. When they are gone you may still exist, but you have ceased to live."
Mark Twain

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: matrix...apa ceritanya?

Post  Sponsored content Today at 5:54 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum