'kerana allah taala'

Page 4 of 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Fri Apr 10, 2009 4:32 am

Pokoknya ada kebenaran tuhan disitu....
Lagi pun kebanyakan kita ne ,...bukan lah ustaz2 yg.belajar secara dapat sijil atau
ijazah.Jadi copy pase pun kira buat usaha gak tu.

Walaupun kita bagi penerangan melalui bahasa tersendiri,...tanpa ayat2 rujukan,pentingnya
kita yakin hal itu ada dalam catitan kitab, cuma tak ingat kat surah mana.

Soal hadith ne,...bukanlah nak membelakangkan, tapi takut terbagi hadis lemah atau palsu.Lagi
pun pembaca pun susah nak merujuk,melainkan dia ada belajar ilmu hadith.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  prime on Fri Apr 10, 2009 11:55 am

udah ku bilangin, makhluk itu yang baharu . hakikatnya dia bisa ' transform ' menjadi apa saja tanpa disedari .
bila berbicara tentang kucing , layaknya dia lah seekor kucing , bila berbicara seekor burung , layaknya lah dia yang burung , bila berbicara seekor beruk , dialah sang beruk yang geli hatinya .... masih enggak percaya kuasa ' transformasi' yang ADA??? MANUSIA MEMANG BEGITU , MUDAH LUPA!

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Fri Apr 10, 2009 12:24 pm

Yang jelas manusia harus mampu memahami erti TRANSFORMASI/ AT TAJALLIYAT/ PENAMPAKAN diri KETUHANANAN dalam kamar KETERPAKSAAN. Keseluruhan ujud tunduk kepada KESERASIAN/ FITRAH yang telah terbina dalam KUN ILLAHIHIYAT. Bahkan manusia lupa menterjemahkan dirinya dan seolah2 tidak mahu mengaku bahawa hayatnya teralir dari satu 'KESEMPURNAAN KUASA YANG MELIPUTI' pada setiap zarah jaringan kelakuan2.

Walau bagaimanapun tidak semua manusia terarah kepada ilmiyah yang sama, kerana kesempurnaan tidak terbatas kepada "PERSAMAAN".

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Fri Apr 10, 2009 12:49 pm

SESUNGGUHNYA AKAL, DAN SUSUNAN BAHASA TIDAK AKAN SAMPAI UNTUK MENGENAL ALLAH .
HANYA APABILA ALLAH MENGURNIAKAN MAKA DAPATLAH KITA MEMAHAMI.
TETAPI HANYA BAHASA FAHAM . DIAM DALAM PENGERTIAN.
APABILA DI HURAIKAN MAKA AKAN TERJADI LAH BERMACAM MACAM PECAHAN DALAM PENGHURAIAN.

" ENGKAU ADALAH RAHSIAKU....AKULAH RAHSIANYA"
asal faham hanya satu ,bila menerangkan jadilah dua

INGAT LAH AKAN ALLAH

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  kungkalikung on Fri Apr 10, 2009 1:09 pm

Orang bertanya kepada Sufian Ats-sury; " Apa tidakkah engkau beramar-ma'ruf dan bernahi-mungkar?"

Ats-sury menjawab:" Apabila laut itu bergoncang dan bertaufan, dan siapakah yang sanggup menenangkannya?"

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  spanjunk on Fri Apr 10, 2009 2:11 pm

kungkalikung wrote:
Orang bertanya kepada Sufian Ats-sury; " Apa tidakkah engkau beramar-ma'ruf dan bernahi-mungkar?"

Ats-sury menjawab:" Apabila laut itu bergoncang dan bertaufan, dan siapakah yang sanggup menenangkannya?"

ADA yang ketiADAan....
hanya AKU sahaja yang boleh!
kerana AKU lah yang memegang KUNCI LANGIT DAN BUMI.......
AKU RASA DALAM RASE

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Fri Apr 10, 2009 2:31 pm

Perasaan EGO menterjemahkan KEEGOAN dalam bercerita. KEEGOAN menterjemahkan dirinya dalam bentuk gambaran ugama, ilmu, syurga, dosa, malaikat, nabi, AlQuran, Injil, Zabur.... ma'rifat2. Bahkan kalaulah manusia itu disadarkan, maka keseluruhan yang ia cuba jelaskan adalah bersifat khayalan/maya, yang datang dan pergi, datang dan pergi, tanpa punya maksud apa2. MAYA = MIMPI = KOSONG = TIADA.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  prime on Fri Apr 10, 2009 3:43 pm

Merpati Putih wrote:
Perasaan EGO menterjemahkan KEEGOAN dalam bercerita. KEEGOAN menterjemahkan dirinya dalam bentuk gambaran ugama, ilmu, syurga, dosa, malaikat, nabi, AlQuran, Injil, Zabur.... ma'rifat2. Bahkan kalaulah manusia itu disadarkan, maka keseluruhan yang ia cuba jelaskan adalah bersifat khayalan/maya, yang datang dan pergi, datang dan pergi, tanpa punya maksud apa2. MAYA = MIMPI = KOSONG = TIADA.

kosong itu sempurna . bahkan terlalu sempurna . Ia telah BA'QA . lalu bagaimana ia boleh tiada??? jika kosong ' ( O ) ' itu tiada lalu bagaimana bisa yang lain itu ada? kesurupan pasti merpati putih ini barangkali . ya ' transformasinya ' pelik banget nh .[/b] bagaimana bisa pak....... kosong itu = tiada??? sedangkan bapak kenal , bahkan nyebutnya......... ada nama , pasti ada rupa , ada rupa pasti ada perlakuannya gitu!!!!!
YANG ENGGAK ADA , PASTINYA ENGGAK ADA.........................

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Fri Apr 10, 2009 9:06 pm

[quote="Merpati Putih"][justify]Perasaan EGO menterjemahkan KEEGOAN dalam bercerita. KEEGOAN menterjemahkan dirinya dalam bentuk gambaran ugama, ilmu, syurga, dosa, malaikat, nabi, AlQuran, Injil, Zabur.... ma'rifat2. Bahkan kalaulah manusia itu disadarkan, maka keseluruhan yang ia cuba jelaskan adalah bersifat khayalan/maya, yang datang dan pergi, datang dan pergi, tanpa punya maksud apa2. MAYA = MIMPI = KOSONG = TIADA.[/justify][/quote]

SILA TUAN JELASKAN APAKAH TUAN INGIN MENJELASKAN DISINI MAKSUD HIDUP ADALAH MIMPI /KOSONG TIADA APA APA.???

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Fri Apr 10, 2009 11:20 pm

Yang dah sampai kepuncak gunung tak bererti telah berjaya,
Namun itu hanyalah pembukaan alam2nya dan hijab2nya dan
dirasakan fana seketika.

Menuruni dari puncak itu adalah lebih susah dan perlu berhati2
jangan tergelincir.Maka yg.sampai kebawah lembah itu dengan
selamat,...maka berjayalah ia.

Selagi jasad dikandung jiwa selagi itulah masa mu terpenjara.
Akan diuji disetiap diri terdiri dan terperi oleh syithan2nya.
Kali ini baru lah engkau tanpa keakuan.Segalanya adalah aku,
gerak aku.diam aku.

Hinggalah aku tenang dari segala godaan ku...maka musnahlah
diri2 ku.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Sat Apr 11, 2009 1:25 am

Hai HAmba
"engkau tidak mengungkapkan hakikat ini,kecuali terangkat daripada mu tirai penutup,
apabila engkau terhijab maka tidak lagi mengatakan AKU,,,,tetapi mengatakan..."Engkaulah tuhanku ku."
Bahawa AKU adalah untuk ku (ALLAH)semata bahawa engkau adalah hambaku.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Sat Apr 11, 2009 1:57 am

prime wrote:
kosong itu sempurna . bahkan terlalu sempurna . Ia telah BA'QA . lalu bagaimana ia boleh tiada??? jika kosong ' ( O ) ' itu tiada lalu bagaimana bisa yang lain itu ada? kesurupan pasti merpati putih ini barangkali . ya ' transformasinya ' pelik banget nh .[/b] bagaimana bisa pak....... kosong itu = tiada??? sedangkan bapak kenal , bahkan nyebutnya......... ada nama , pasti ada rupa , ada rupa pasti ada perlakuannya gitu!!!!!
YANG ENGGAK ADA , PASTINYA ENGGAK ADA.........................

Baqa' billah= Kekalan Ketuhanan yang besifat kesendirian. Setiap detik perasaan manusia terjurus kepada kehadiran Illahi, enggak ada sesuatu kecuali ujud ketuhanan semata2. Jasad manusia menjalani jaringan hayatnya seperti 'mayat yang berjalan. Diri kemanusian cuma omong2 kosong. tanpa punya maksud. Satu transformasi total ketuhanan, berupa keseluruhan yang ada (ujud), baik dari sisi nama2, perbuatan2, sifat2 (rupa), dan zatNYA (nafs). Dimana sahaja kamu menghadap disana ada wajah TUHAN.

Baqa' billah adalah KeEgoan Tuhan yang tertransformasi didalam fantasi minda 'INSAN'.

Fana' billah= Manusia tidak lagi mengenal ujud dirnya, ujud tuhannya. Ia seperti jasad yang tidur nyanyak, tanpa mimpi.


Dapatkah sdr prime gambarkan, bahawasanya 'Manusia pada haqiqatnya bersedirian/ Tunggal bukannya berbilang2 seperti yang kebiasaan sangkaan.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 11, 2009 4:10 am

Itu kena cerita dengan kalam tak berhuruf dan bersuara.Payah tu.Di luar bahasan akal tapi
masuk akal juga.

He..dalam tak pakai akal masuk akal pulak aku ne. Very Happy
Itulah agaknya tuhan yg.kenal tuhan.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Sat Apr 11, 2009 9:27 am

UDAH TENTU ADA PERBEZAAN DIANTARA ORANG YANG "TAHU" BAQA'BILLAH DAN FANA BILLAH,
DENGAN ORANG YANG "DIDALAM" BAQA'BILLAH DAN FANA'BILLAH.

terkadang kita bercerita tentang ilmu Baqabillah&fanabillah tapi bukan dalam keadaan itu kita bercerita..Tul tak.

juga terdapat perbezaan antara orang yang sedang melakukan solat dengan orang yang didalam solat.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 11, 2009 7:10 pm

Ada juga orang2 yg.sampai ditaman yg.masih berpagar rapi.
Namun dia tak masuk kedalamnya melainkan mengintai dari luar
hingga merasa telah berada dalam taman.Pemandangan keindahan
tama sudah cukup memukau dan memfanahkan diri sedangkan surga
yang hanya ada wajahnya sahaja masih terpelihara dan pengantin2nya
sahaja yg.dibenarkan masuk.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  prime on Sat Apr 11, 2009 7:54 pm

Merpati Putih wrote:
prime wrote:
kosong itu sempurna . bahkan terlalu sempurna . Ia telah BA'QA . lalu bagaimana ia boleh tiada??? jika kosong ' ( O ) ' itu tiada lalu bagaimana bisa yang lain itu ada? kesurupan pasti merpati putih ini barangkali . ya ' transformasinya ' pelik banget nh .[/b] bagaimana bisa pak....... kosong itu = tiada??? sedangkan bapak kenal , bahkan nyebutnya......... ada nama , pasti ada rupa , ada rupa pasti ada perlakuannya gitu!!!!!
YANG ENGGAK ADA , PASTINYA ENGGAK ADA.........................

Baqa' billah= Kekalan Ketuhanan yang besifat kesendirian. Setiap detik perasaan manusia terjurus kepada kehadiran Illahi, enggak ada sesuatu kecuali ujud ketuhanan semata2. Jasad manusia menjalani jaringan hayatnya seperti 'mayat yang berjalan. Diri kemanusian cuma omong2 kosong. tanpa punya maksud. Satu transformasi total ketuhanan, berupa keseluruhan yang ada (ujud), baik dari sisi nama2, perbuatan2, sifat2 (rupa), dan zatNYA (nafs). Dimana sahaja kamu menghadap disana ada wajah TUHAN.

Baqa' billah adalah KeEgoan Tuhan yang tertransformasi didalam fantasi minda 'INSAN'.

Fana' billah= Manusia tidak lagi mengenal ujud dirnya, ujud tuhannya. Ia seperti jasad yang tidur nyanyak, tanpa mimpi.


Dapatkah sdr prime gambarkan, bahawasanya 'Manusia pada haqiqatnya bersedirian/ Tunggal bukannya berbilang2 seperti yang kebiasaan sangkaan.

jadi dimanakah ' merpati ' meletakkan diri-NYA itu??? di TAHAP BAQA' BILLAH ATAU FANA' BILLAH??? LALU YANG MANA HARUS KEKAL ? KEKAL YANG ABADI ATAU KEKAL DIDALAM KEFANAAN ABADI??? BERCAKAP SAHAJA MEMANG SEMUANYA BISA.... APAKAH MERPATI ADA PENGALAMAN MELALUI PERINGKAT INI???

SYEH SITI JENAR PERNAH MENGATAKAN BAHAWA ' MATI ' ITU SEPERTI SATU TIDUR YANG PANJANG........
jadi saya emangnya enggak pernah mendengar ungkapan.......


merpati putih wrote:Fana' billah= Manusia tidak lagi mengenal ujud dirnya, ujud tuhannya. Ia seperti jasad yang tidur nyanyak, tanpa mimpi.
bolehkah merpati putih menjelaskannya lagi??? apakah faanaa' itu diertikan sama dengan ' MATI'???

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Sat Apr 11, 2009 9:32 pm

BAQA'.
'KETUHANAN' memiliki EGO NYA yang bersifat MAYA/ FANTASI/ Hologram/ Zatiah. Minda 'INSAN' pada awal fitrah/ nalurinya tidak memiliki persepsi tentang duniawiyah/ Al alamin.

Kemudian minda Insan secara beransur2 'diilmukan' dengan ragam2 fantasi (input2/ ma'lumat) yang telah tersedia tanpa awalan, kerana ILMU adalah sifat zatiah KETUHANAN yang kekal (baqa'), ketika Insan menjalani jaringan hayatnya dalam keadaan ABSTRAK/ METAFORIK/ KIASAN.

Dan Insan seolah2 dipaksa 'BERPERIHAL'/ LAKONAN mengikut skrip yang tetap. Setiap detik pengalaman Insan adalah baqa' billah., mahu atau tidak mahu, pasti berlansung, tanpa halangan2. Dan tiada siapa yang dapat menghalangi QUDRAH dan IRODAT Ketuhanan, kerana tiada sesuatu yang ujud disisi TUHAN.

Tuhan sentiasa 'BERSENDIRIAN' dahulu (tanpa awalan), sekarang, dan mendatang (tanpa akhiran). KETUHANAN 'Dia yang awal (tanpa awalan), dia yang akhir (tanpa akhiran), Dia yang zohir, Dia yang bathin. Jesteru itu Malaikat2, Nabi2, AlQuran, falasafah2 cumalah kiasan2 mentranformasi ujudNYA.

Semoga sdr prime diantara yang mampu menyaksikan fenomena ini, tanpa mengambil maksud dari kata2 saya dan ungkapan2 Syeh Siti Jenar. Ujud adalah sifat zatiah/ total essence/ zat semata.

Sekiranya 'KITA' berbicara tentang hal2 ujud, dan setiasalah ujud keseluruhannya bersifat baqa' billah, kerana ujud adalah sifat zat Tuhan semata2.

FANA'.

'SETIAP' ujud sedang dan akan mengalami fana', mahu atau tidak mahu (terpaksa/ musaharrah) didalam sedar atau tanpa sedar.

Tidur nyenyak, tanpa mimpi2, adalah sebahgian dari ilmu fana', yang tidak disedari olih kebanyakan manusia. Fana' bererti tidak memiliki dan dimiliki, tidak ada berita2 tentang sesuatu hal. Bahkan orang yang tidur tidak juga mengetahui dirinya sedang tidur. (enggak ada pengalaman2 yang perlu di definasikan). Tiada membutuhkan peringkat2 atau maqam2.

Teruskan perbahasan ini……….


Last edited by Merpati Putih on Sun Apr 12, 2009 1:13 am; edited 1 time in total

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sun Apr 12, 2009 12:40 am

Jadi ,...kenalah cari fana dalam sedar.Barulah kenal erti penyaksian yg.benar.
Barulah syahadah bererti telah saksi dan menyaksikan.Tiada lagi nafi isbat.
Yang ada hanya WUJUD.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Sun Apr 12, 2009 1:20 am

Ya... Fana' dalam sedar adalah dalam keaadaan baqa' billah dimana Insan sentiasa dalam khayalan/ mimpi. Penyaksian ini sangatlah mudahnya , sekiranya kita mengenal diri, dengan sebenar2 kenal.

Bayangkan keanihan manusia, seolah2 ianya satu komputer lap-top, tanpa wire, dengan otak yang bersifat cecair, mampu berfikir tentang ma'lumat2.

selamat mengkaji.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sun Apr 12, 2009 3:35 am

Oleh itu,..ilmu ne jangan lah dijadikan sebagai hafalan dan bacaan akal.Sebaliknya
kena kaji,bedah siasat dan cari serpihan2 yg.terpisah untuk disatukan.
Jika Alquran itu dilihat sebagai cerita maka jadilah ia cerita sejarah.

Pengkaji sejarah juga tak dapat bersatu untuk membuktikan sejarah melainkan mempercayai
dan mentafsir mengikut bukti peninggalan.Kerana adanya sunnah kejadian yg.tetap maka
ia membantu proses kepercayaan.

Begitu juga keyakinan dalam hal kebatinan tidak berubah faktur asasnya untuk menyatakan
suatu fenomena dan idealogi.Jin yg.ghaib tidak dapat dilihat juga tidak dapat merasai
alam ghaib sebenar dan fana.Kerana mereka masih melihat sesama sendiri sedangkan RUH
tidak dapat melihat sesama sendiri atau dirinya tanpa pakaiannya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  prime on Sun Apr 12, 2009 6:29 am

Merpati Putih wrote:
BAQA'.
'KETUHANAN' memiliki EGO NYA yang bersifat MAYA/ FANTASI/ Hologram/ Zatiah. Minda 'INSAN' pada awal fitrah/ nalurinya tidak memiliki persepsi tentang duniawiyah/ Al alamin.

Kemudian minda Insan secara beransur2 'diilmukan' dengan ragam2 fantasi (input2/ ma'lumat) yang telah tersedia tanpa awalan, kerana ILMU adalah sifat zatiah KETUHANAN yang kekal (baqa'), ketika Insan menjalani jaringan hayatnya dalam keadaan ABSTRAK/ METAFORIK/ KIASAN.
MANAKALA BA'QAA JUA ADALAH SIFAT ZATIAH YANG WUJUD

Dan Insan seolah2 dipaksa 'BERPERIHAL'/ LAKONAN mengikut skrip yang tetap. Setiap detik pengalaman Insan adalah baqa' billah., mahu atau tidak mahu, pasti berlansung, tanpa halangan2. Dan tiada siapa yang dapat menghalangi QUDRAH dan IRODAT Ketuhanan, kerana tiada sesuatu yang ujud disisi TUHAN.

Tuhan sentiasa 'BERSENDIRIAN' dahulu (tanpa awalan), sekarang, dan mendatang (tanpa akhiran). KETUHAN 'Dia yang awal (tanpa awalan), dia yang akhir (tanpa akhiran), Dia yang zohir, Dia yang bathin. Jesteru itu Malaikat2, Nabi2, AlQuran, falasafah2 cumalah kiasan2 mentranformasi ujudNYA.

Semoga sdr prime diantara yang mampu menyaksikan fenomena ini, tanpa mengambil maksud dari kata2 saya dan ungkapan2 Syeh Siti Jenar. Ujud adalah sifat zatiah/ total essence/ zat semata.

Sekiranya 'KITA' berbicara tentang hal2 ujud, dan setiasalah ujud keseluruhannya bersifat baqa' billah, kerana ujud adalah sifat zat Tuhan semata2.

FANA'.

'SETIAP' ujud sedang dan akan mengalami fana', mahu atau tidak mahu (terpaksa/ musaharrah) didalam sedart atau tanpa sedar.

Tidur nyenyak, tanpa mimpi2, adalah sebahgian dari ilmu fana', yang tidak disedari olih kebanyakan manusia. Fana' bererti tidak memiliki dan dimiliki, tidak ada berita2 tentang sesuatu hal. Bahkan orang yang tidur tidak juga mengetahui dirinya sedang tidur. (enggak ada pengalaman2 yang perlu di definasikan). Tiada membutuhkan peringkat2 atau maqam2.

Teruskan perbahasan ini……….
EGO itu cuma selendang NYA aja . adakah EGO BERTAKLUK didalam KEBAQAAN? NYATA YANG 'MENYELENDANGKANNYA' CUMA 'DIA' DAN ASMA' NYA AJA .

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Sun Apr 12, 2009 9:55 am

EGO itu cuma selendang NYA aja . adakah EGO BERTAKLUK didalam KEBAQAAN? NYATA YANG 'MENYELENDANGKANNYA' CUMA 'DIA' DAN ASMA' NYA AJA

Kalau berbicara tentang 'KESAAN'/ KESENDIRIAN pada zat, sifat, asma' dan af'alNYA, mana mungkin ada yang menakluki dan ditakluki. EGO cuma bagi yang Tunggal, tanpa lain2 disisinya. Setiap ungkapan dikaitkan dengan baqa'NYA sendirian. EGO yang tertranformasi secara abstrak/kias. Kehadiran/ transformasi ZatNya berupa sifat, asma' dan af'alNYA, secara maya/ fantasi, 'terbit dari' zatNYA yang sentiasa meliputi lapangan, tanpa batas.


Teruskan berbicara....

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  prime on Sun Apr 12, 2009 6:15 pm

Merpati Putih wrote:
EGO itu cuma selendang NYA aja . adakah EGO BERTAKLUK didalam KEBAQAAN? NYATA YANG 'MENYELENDANGKANNYA' CUMA 'DIA' DAN ASMA' NYA AJA

Kalau berbicara tentang 'KESAAN'/ KESENDIRIAN pada zat, sifat, asma' dan af'alNYA, mana mungkin ada yang menakluki dan ditakluki. EGO cuma bagi yang Tunggal, tanpa lain2 disisinya. Setiap ungkapan dikaitkan dengan baqa'NYA sendirian. EGO yang tertranformasi secara abstrak/kias. Kehadiran/ transformasi ZatNya berupa sifat, asma' dan af'alNYA, secara maya/ fantasi, 'terbit dari' zatNYA yang sentiasa meliputi lapangan, tanpa batas.


Teruskan berbicara....

jika dikatakan merpati bersifat dengan ' murung ' maka jadilah dia ' kemurungan '. wujud kepada kewujudan . jika berbicara tentang ' KEESAAN ' pastinya ada PENYAKSIAN . jika berbicara tentang ' ESA ' maka jadilah ia kesendirian . Jadi bagi bapak, ' ESA ' dan ' KEESAAN ' itu ADAKAH sama maksudnya....? SILAKAN BAPAK MERPATI PERJELASKAN LAGI

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Sun Apr 12, 2009 9:27 pm

jika dikatakan merpati bersifat dengan ' murung ' maka jadilah dia ' kemurungan '. wujud kepada kewujudan . jika berbicara tentang ' KEESAAN ' pastinya ada PENYAKSIAN . jika berbicara tentang ' ESA ' maka jadilah ia kesendirian . Jadi bagi bapak, ' ESA ' dan ' KEESAAN ' itu ADAKAH sama maksudnya....?

Berbicara dikamar baqa'. pasti ada perbedaan. Umpamanya huruf2 bersifat A, B, C...Z. setiap penjelasan/ tranformasi memerlukan hal2 yang berkeadaan baqa' (didalam daerah fantasi/ mimpi).

Walau bagaimanapun sifat zat enggak punya nisbah perbedaan pada penyaksian/ ilmiyah, Kerana yang 'ujud' cumalah zat illahiyat semata2, tanpa huruf, suara, rupa..... Zat kontan/ Murni tidak dapat didefinasikan/ disifatkan dari sesuatu selain dari ujud Zat mutlaq itu sendirian.

Zat tidak punya perbedaan pada sifatnya pada kamar fana'.


PASTI ADA CARA UNTUK MENYAKSIKANNYA PADA MAQAM BAQA'

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Mon Apr 13, 2009 4:15 am

Istilah FANA biasa disebut dan dibahaskan oleh para ilmuan samada telah mengalami peristiwa atau berdasarkan pemahaman ilmu.Tidak siapa yg.dapat mengenal orang
yg.telah sampai disitu melainkan dirinya dan penakluknya.

Apa yg.akan dilihat oleh orang lain pada diri seseorang yg.fana tu,...adalah biasa aje.Perbezaan
yg.ketara sekiranya tahaf fana baqanya telah betul2 berada di tauhid zat sememangnya akan
berlaku pelbagai perubahan diri.Hanya ahlinya saja yg.dapat mengenali dengan tanda2nya.

Fana boleh lah difahamkan sebagai seseorang yg.telah larut atau lenyap pemandangannya pada
alam kasar dengan sendirinya bila jiwanya telah benar2 berserah dan mengesha kan Allah.
Perkaranya bukan lah boleh dilakunkan atau cuba2 untuk memfanahkan diri melalui usaha kawalan
minda atau telah berilmu.Jalannya adalah dengan tauhid afaal.

Fanah Baqa adalah melihat perkara hak dalam wujud batilnya....kerana Allah membuka hijab2
dan rahsia.Seseorang yg.fana baqa bukan lagi menceritakan,mentafsirkan atau menghairankan
apa yg.dilihat.Segala rahsia disebalik rahsia,rasa disebalik rasa,kebenaran disebalik kebenaran.

Hanya itulah saja yg.dapat dikatakan dan bukan untuk diceritakan rahsianya.Seseorang yg.
telah sampai sememangnya terpilih dan amanah.Tidak akan mengetahui rahsia disebalik rahsia
melainkan yg.dah duduk dalam rahsia.Hingga dirinya juga dirahsiakan dari orang awam.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Sponsored content Today at 5:53 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum