'kerana allah taala'

Page 2 of 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  uajngdm on Fri Mar 13, 2009 3:53 pm

[quote="T R I N I T Y"]Jika demikian apakah maksud anda kewujudan adalah ilusi dan hologram.
Umpama seorang yang bermain game PS dan merasai tindak balas permainannya.
Hakikatnya adalah tidak wujud permainan dan kehidupan sebenar.

Manusia dan alam dunia,cakrawala,planet adalah ilusi dan bayangan semata-mata.
Yang wujud adalah tuhan zat.Dan tuhan zat juga sebenarnya tidak wujud.Apa sebenarnya
adalah infiniti ilusi.Akhir yg.tiada penghujung dan awal yg.tiada permulaan.

Apakah ini sebenarnya dimaksudkan.Atau hanya bagi manusia tertentu saja yang perlu masuk
dalam pengertian tiada kewujudan melainkan wujud DIA?

Atau bagaimana?[

Yakinilah tuhan itu memangNYA ujud. Ianya bukan infiniti ilusi. UjudNYA adalah mutlak. Memang benar Yang Mula itu jualah yang akhir. Kerana yang mula itu bukan ada akhirnya dan akhirnya tiada mulanya. Jika tidak DIA berbilang pasti ESA itu tiada. Ditambahkan lagi... yang Dzahir itu jualah yang batin dan yang batin itu jualah dzahir. Rangkumi keempat-empatnya jangan difarak (dipisah-pisahkan) dan jangan jua disatukan...!

Tiada manusia yang mampu masuk dalam pengertian ini. Pengertian mengenai keujudan. Andai manusia mampu masuk dan tahu apa itu keujudan itu tetap bukan TUHAN. Jadi apa ya....??

Belajar dan carilah cara untuk MENTIADAKAN diri... MEMATIKAN diri sebenar-benarnya terlebih dahulu. Bila diri ini sudah benar-benar tiada jangan khuatir pasti UJUD yang benar itu mengambil alih. Sebelum itu pelajari pada yang mursyid. Jangan belajar pada burung kakaktua yang cuma pandai berkata tapi tidak langsung memahami apa yang disuarakan. Jangan berguru pada BURUNG KAKAKTUA. InsyaALLAH.

Barangsiapa yang Allah SWT sesatkan tidak akan ada tangan yang mampu mengeluarkan dari kesesatan itu. Dan pada siapa yang Allah SWT kehendaki tiada siapa mampu menghalangNYA. Yakini sesungguhnya dia maha pengampun dan maha penyayang. Dia akan memberi pada sesiapa yang bersungguh-sungguh. Bersungguh-sungguh...bersungguhlah... pasti DIA akan menemui dirimu bila kamu sudah TIADA.

uajngdm

Jumlah posting : 16
Registration date : 2009-01-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  zulfaqar on Fri Mar 13, 2009 8:58 pm

Kalau Tuhan saja yang wujud.. abis tu yang nampak depan mata ni semua apa?

zulfaqar

Jumlah posting : 5
Registration date : 2009-03-11

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 14, 2009 1:21 am

Ramai berusaha untuk masuk ke makam fanah itu secara paksaan.Mereka mengintai-intai umpama burung
dalam sangkar.Hingga menyangka telah masuk.Mereka mula bercerita keindahan taman2 itu tanpa masuk
dalam taman.

Selagi tidak diundang masakan dapat masuk.Mungkin diri ini masih banyak kekurangannya dan kekotoran
yang belum tuhan sudi membesihkan.Hanya rahmatnya saja akan memasukan diri kedalam makam itu.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  spanjunk on Sat Mar 14, 2009 7:59 am

T R I N I T Y wrote:Ramai berusaha untuk masuk ke makam fanah itu secara paksaan.Mereka mengintai-intai umpama burung
dalam sangkar.Hingga menyangka telah masuk.Mereka mula bercerita keindahan taman2 itu tanpa masuk
dalam taman.

Selagi tidak diundang masakan dapat masuk.Mungkin diri ini masih banyak kekurangannya dan kekotoran
yang belum tuhan sudi membesihkan.Hanya rahmatnya saja akan memasukan diri kedalam makam itu.

BAGAIMANAKAH 'RUPA' KAD UNDANGAN TERSEBUT ???
CITE LE CIKIT.....
TUAN KAN DAH PENAH SAMPAI....
KONGSIKAN PENGALAMAN ANDA......

OOohoiiiiiii hoi
Kalau dah mata bertentang mata
Hati didalam bagai nak gila.........

Mulai dari itu hati ku tertanya-tanya
Siapakah gerangan......
kerlipan.. hai matanya….
Hinggakan aku terpesona
Razz

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 14, 2009 2:55 pm

Semua orang cenderung kepada kebaikan,kedamaian dan kesempurnaan dan berusaha
mencapainya.Fitrah semula jadi inilah sebenarnya Islam yang sedia ada diciptakan dalam diri
tanpa difahami semua orang.
Setelah usaha kebaikan gagal,maka pilihan lain hanyalah melangar undang2 fitrah Islam.Buat
mengikut nafsu dan akal fikiran dan menganggap bahawa kehidupan adalah perjudian untung
baik atau buruk.Semua perlakuan adalah sama.Cuma jalan mendapatkannya berlainan.

Kehidupan pertama sebagai pengalaman hidup rupanya adalah didikan tuhan untuk menguji hambanya
siapakah yg.baik amalannya.Samada di dikurniakan jalan buruk atau baik,apakah dia sentiasa dengan tuhan.
Ada juga manusia yg.senang tapi melupakan tuhan.Ada juga yang malang dan susah menjauhkan diri
dengan tuhan.

Apa yang penting dalam kehidupan samada susah atau senang,jalan baik atau salah,diri sentiasa redha.
Kerana kita telah redha maka kita dapatkan rasakan keredhaan Allah.Maka puncak redha itu adalah
undangan.Undangan yang jelas nyata datang dari jemputannya.Bisikan yang jelas menceritakan.Pemberian
yang langsung akan diperlihatkan sebagai bukti undangan.

Sebenarnya bukan kita yang telah berjaya mengharungi ujian itu,sebaliknya Allah telah mengurniakan
kesabarannya dengan usaha akal yg.mau berfikir bahawa tuhan Allah itu Maha Berkuasa dan janji2nya
yang benar.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  ferolled on Mon Mar 16, 2009 11:06 am

[quote="uajngdm"]
T R I N I T Y wrote:Jika demikian apakah maksud anda kewujudan adalah ilusi dan hologram.
Umpama seorang yang bermain game PS dan merasai tindak balas permainannya.
Hakikatnya adalah tidak wujud permainan dan kehidupan sebenar.

Manusia dan alam dunia,cakrawala,planet adalah ilusi dan bayangan semata-mata.
Yang wujud adalah tuhan zat.Dan tuhan zat juga sebenarnya tidak wujud.Apa sebenarnya
adalah infiniti ilusi.Akhir yg.tiada penghujung dan awal yg.tiada permulaan.

Apakah ini sebenarnya dimaksudkan.Atau hanya bagi manusia tertentu saja yang perlu masuk
dalam pengertian tiada kewujudan melainkan wujud DIA?

Atau bagaimana?[

Yakinilah tuhan itu memangNYA ujud. Ianya bukan infiniti ilusi. UjudNYA adalah mutlak. Memang benar Yang Mula itu jualah yang akhir. Kerana yang mula itu bukan ada akhirnya dan akhirnya tiada mulanya. Jika tidak DIA berbilang pasti ESA itu tiada. Ditambahkan lagi... yang Dzahir itu jualah yang batin dan yang batin itu jualah dzahir. Rangkumi keempat-empatnya jangan difarak (dipisah-pisahkan) dan jangan jua disatukan...!

Tiada manusia yang mampu masuk dalam pengertian ini. Pengertian mengenai keujudan. Andai manusia mampu masuk dan tahu apa itu keujudan itu tetap bukan TUHAN. Jadi apa ya....??

Belajar dan carilah cara untuk MENTIADAKAN diri... MEMATIKAN diri sebenar-benarnya terlebih dahulu. Bila diri ini sudah benar-benar tiada jangan khuatir pasti UJUD yang benar itu mengambil alih. Sebelum itu pelajari pada yang mursyid. Jangan belajar pada burung kakaktua yang cuma pandai berkata tapi tidak langsung memahami apa yang disuarakan. Jangan berguru pada BURUNG KAKAKTUA. InsyaALLAH.

Barangsiapa yang Allah SWT sesatkan tidak akan ada tangan yang mampu mengeluarkan dari kesesatan itu. Dan pada siapa yang Allah SWT kehendaki tiada siapa mampu menghalangNYA. Yakini sesungguhnya dia maha pengampun dan maha penyayang. Dia akan memberi pada sesiapa yang bersungguh-sungguh. Bersungguh-sungguh...bersungguhlah... pasti DIA akan menemui dirimu bila kamu sudah TIADA.

Aku Budak Minang The Siries - Bila Keluar?
Dulu aku kecil, membaca ABM and Ujang, tak sedar air mata menitis.
Kih kih kih. Indahnya fantasi TUHAN.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  uajngdm on Mon Mar 16, 2009 11:20 am

[quote="ferolled"][quote="uajngdm"]
T R I N I T Y wrote:Jika demikian apakah maksud anda kewujudan adalah ilusi dan hologram.
Umpama seorang yang bermain game PS dan merasai tindak balas permainannya.
Hakikatnya adalah tidak wujud permainan dan kehidupan sebenar.

Manusia dan alam dunia,cakrawala,planet adalah ilusi dan bayangan semata-mata.
Yang wujud adalah tuhan zat.Dan tuhan zat juga sebenarnya tidak wujud.Apa sebenarnya
adalah infiniti ilusi.Akhir yg.tiada penghujung dan awal yg.tiada permulaan.

Apakah ini sebenarnya dimaksudkan.Atau hanya bagi manusia tertentu saja yang perlu masuk
dalam pengertian tiada kewujudan melainkan wujud DIA?

Atau bagaimana?[

Yakinilah tuhan itu memangNYA ujud. Ianya bukan infiniti ilusi. UjudNYA adalah mutlak. Memang benar Yang Mula itu jualah yang akhir. Kerana yang mula itu bukan ada akhirnya dan akhirnya tiada mulanya. Jika tidak DIA berbilang pasti ESA itu tiada. Ditambahkan lagi... yang Dzahir itu jualah yang batin dan yang batin itu jualah dzahir. Rangkumi keempat-empatnya jangan difarak (dipisah-pisahkan) dan jangan jua disatukan...!

Tiada manusia yang mampu masuk dalam pengertian ini. Pengertian mengenai keujudan. Andai manusia mampu masuk dan tahu apa itu keujudan itu tetap bukan TUHAN. Jadi apa ya....??

Belajar dan carilah cara untuk MENTIADAKAN diri... MEMATIKAN diri sebenar-benarnya terlebih dahulu. Bila diri ini sudah benar-benar tiada jangan khuatir pasti UJUD yang benar itu mengambil alih. Sebelum itu pelajari pada yang mursyid. Jangan belajar pada burung kakaktua yang cuma pandai berkata tapi tidak langsung memahami apa yang disuarakan. Jangan berguru pada BURUNG KAKAKTUA. InsyaALLAH.

Barangsiapa yang Allah SWT sesatkan tidak akan ada tangan yang mampu mengeluarkan dari kesesatan itu. Dan pada siapa yang Allah SWT kehendaki tiada siapa mampu menghalangNYA. Yakini sesungguhnya dia maha pengampun dan maha penyayang. Dia akan memberi pada sesiapa yang bersungguh-sungguh. Bersungguh-sungguh...bersungguhlah... pasti DIA akan menemui dirimu bila kamu sudah TIADA.

Aku Budak Minang The Siries - Bila Keluar?
Dulu aku kecil, membaca ABM and Ujang, tak sedar air mata menitis.
Kih kih kih. Indahnya fantasi TUHAN.

Maaf ya....TUHAN tidak berfantasi tapi adalah REALITI.....BENAR dan HAQ

uajngdm

Jumlah posting : 16
Registration date : 2009-01-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Mon Mar 16, 2009 10:10 pm

uajngdm wrote:TUHAN tidak berfantasi tapi adalah REALITI.....BENAR dan HAQ

TUHAN juga bersifat adil saksama kepada kelibat2 ujud, tanpa kita fikir2kan.. semuanya telah terselamat dari kebinasaan2. Dengan demikian maka dikira layak digelar 'TUHAN'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  spanjunk on Tue Mar 17, 2009 7:39 am

uajngdm wrote:Maaf ya....TUHAN tidak berfantasi tapi adalah REALITI.....BENAR dan HAQ

merpati putih wrote:]TUHAN juga bersifat adil saksama kepada kelibat2 ujud, tanpa kita fikir2kan.. semuanya telah terselamat dari kebinasaan2. Dengan demikian maka dikira layak digelar 'TUHAN'.

kekekekekekke
ape yg kamu berdua nak tunjuk kat sini.....???
kekekkekeke...
kedua2 berbicara 'seperti ttuhan' layaknya.....
kakakakak

X+Y = O


Pecah tembelang... peta dah hilang...
Bangau dah pulang... suara sumbang...

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  y on Tue Mar 17, 2009 1:59 pm

susah senang jadi tuhan
macam-macam karenah yang berbilang

y

Jumlah posting : 4
Registration date : 2009-03-17

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 17, 2009 10:04 pm

Very Happy Siapa yang betul,...semua orang kata akulah betul.Siapa yang salah,...memang tak ada yang kata dia
salah.Maka masing2 dah yakin dengan pendirian dan kefahaman.
Sama2 kita nantikan hingga akhir nanti.

Mereka yang telah dikurniakan Haqqul Yakin,...telah tetap kalimah tauhidnya.Hanya hati yang tau dan
berkata benar.Benar adalah kebenaran untuk disaksikan diri sendiri dan tidak dapat memberi keyakinan
untuk orang lain.Walau pun seorang yang telah mati hidup semula dan menceritakan berita sebenarnya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  uajngdm on Wed Mar 18, 2009 1:40 pm

[quote="spanjunk"]
uajngdm wrote:Maaf ya....TUHAN tidak berfantasi tapi adalah REALITI.....BENAR dan HAQ

merpati putih wrote:]TUHAN juga bersifat adil saksama kepada kelibat2 ujud, tanpa kita fikir2kan.. semuanya telah terselamat dari kebinasaan2. Dengan demikian maka dikira layak digelar 'TUHAN'.

kekekekekekke
ape yg kamu berdua nak tunjuk kat sini.....???
kekekkekeke...
kedua2 berbicara 'seperti ttuhan' layaknya.....
kakakakak

X+Y = O


[b][size=24][color=blue]Pecah tembelang... peta dah hilang...
Bangau dah pulang... suara sumbang...

Apa yang kosong? Jangan akal mengatakan Kosong....!!! Kalau anda yang cuba kosong fikirkan.. Kalau anda mampu kenal tuhan.. fikirkan kembali....

uajngdm

Jumlah posting : 16
Registration date : 2009-01-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  spanjunk on Wed Mar 18, 2009 10:49 pm

uajngdm wrote:

Apa yang kosong? Jangan akal mengatakan Kosong....!!! Kalau anda yang cuba kosong fikirkan.. Kalau anda mampu kenal tuhan.. fikirkan kembali....

kosong itu adalah saudara uajngdm sendiri.....
bila dikatakan 'sendiri', ia 'menyendiri'.......
dan sendiri menyendiri itulah yang harus diisi.....
supaya ia MEnampakAN SATU keADAan.......

jika tiada diisi kekosongan itu.....
maka jasad saudara uajgdm laksana 'ruang yang kosong'.....PEGUN
laksana rumah yang tiada bercahaya......
bukannya tiada lampu......
MENTOLNYA telah tersedia ada, ......
tetapi D.g.E YANG TIADA......

dan apabila D.g.E tersebut telah memenuhi segala ruang yang kosong tadi..........
maka, berdiri MEGAH la saudara uajgdm.....
D.g.E telah mengalir ke segenap RUANG YANG PADA MULANYA KOSONG TADI.....

maka siaplah satu makhluk yang diberikan nama 'makhluk ALLAH' pada mulanya............
maka proses inilah yang daripada TIADA kepada ADA.....

maka, oleh itu jangan lah kita sekalian meninggi diri........
SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU DICIPTAKAN DARIPADA TIADA KEPADA ADA.....
ILMU YANG ADA PADA KITA INI HANYALAH SECEBIS.........

Agar Tuhan dengan kita harus di upayakan dengan amal yang sungguh-sungguh, sehingga lebih dekat dengan urat leher kita sendiri,.....

Payah-payah mencari bilah
Bilah ada di dalam buluh
Payah-payah mencari Allah
Allah sangat dekat dengan tubuh

WAHAI SAUDARAKU UAJNGDM....
ADAKAH ALLAH SWT ITU MEMANDANG KEPADA........
AMAL IBADAT SEMATA2......
ATAU HATI YANG IKHLAS......????

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 21, 2009 3:39 am

Kita terdampar kedunia dan akhirnya terperangkap dengan tujuan KERANA ALLAH TAALA.Buat
apa pun,..mesti ada kaitan dengannya samada sedar atau belum sedar.

Mungkin ada yg.mengatakan bahawa dia tak minta dilahirkan.Kedua orang tuanya punya drama romantik
dan mengakibatkan kelahiran manusia2 yg.terperangkap kedunia lalu terlibat dengan persoalan tuhan dan
mematuhi peraturan kerajaan langit.

Alangkah baiknya jika tidak dilahirkan.Pastinya tak perlu memikirkan soal amalan dan kehidupan.Inilah suatu
teka teki yang perlu diselesaikan agar faham maksud perkataan KERANA ALLAH TAALA.

Hanya diri yg.tak kenal asal usul saja yg.mengatakan ia dilahirkan dan terpaksa menjalani kehidupan dunia
serta menanggung beban ujian.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  ferolled on Sat Mar 21, 2009 12:34 pm

[quote="uajngdm"][quote="ferolled"]
uajngdm wrote:
T R I N I T Y wrote:Jika demikian apakah maksud anda kewujudan adalah ilusi dan hologram.
Umpama seorang yang bermain game PS dan merasai tindak balas permainannya.
Hakikatnya adalah tidak wujud permainan dan kehidupan sebenar.

Manusia dan alam dunia,cakrawala,planet adalah ilusi dan bayangan semata-mata.
Yang wujud adalah tuhan zat.Dan tuhan zat juga sebenarnya tidak wujud.Apa sebenarnya
adalah infiniti ilusi.Akhir yg.tiada penghujung dan awal yg.tiada permulaan.

Apakah ini sebenarnya dimaksudkan.Atau hanya bagi manusia tertentu saja yang perlu masuk
dalam pengertian tiada kewujudan melainkan wujud DIA?

Atau bagaimana?[

Yakinilah tuhan itu memangNYA ujud. Ianya bukan infiniti ilusi. UjudNYA adalah mutlak. Memang benar Yang Mula itu jualah yang akhir. Kerana yang mula itu bukan ada akhirnya dan akhirnya tiada mulanya. Jika tidak DIA berbilang pasti ESA itu tiada. Ditambahkan lagi... yang Dzahir itu jualah yang batin dan yang batin itu jualah dzahir. Rangkumi keempat-empatnya jangan difarak (dipisah-pisahkan) dan jangan jua disatukan...!

Tiada manusia yang mampu masuk dalam pengertian ini. Pengertian mengenai keujudan. Andai manusia mampu masuk dan tahu apa itu keujudan itu tetap bukan TUHAN. Jadi apa ya....??

Belajar dan carilah cara untuk MENTIADAKAN diri... MEMATIKAN diri sebenar-benarnya terlebih dahulu. Bila diri ini sudah benar-benar tiada jangan khuatir pasti UJUD yang benar itu mengambil alih. Sebelum itu pelajari pada yang mursyid. Jangan belajar pada burung kakaktua yang cuma pandai berkata tapi tidak langsung memahami apa yang disuarakan. Jangan berguru pada BURUNG KAKAKTUA. InsyaALLAH.

Barangsiapa yang Allah SWT sesatkan tidak akan ada tangan yang mampu mengeluarkan dari kesesatan itu. Dan pada siapa yang Allah SWT kehendaki tiada siapa mampu menghalangNYA. Yakini sesungguhnya dia maha pengampun dan maha penyayang. Dia akan memberi pada sesiapa yang bersungguh-sungguh. Bersungguh-sungguh...bersungguhlah... pasti DIA akan menemui dirimu bila kamu sudah TIADA.

Aku Budak Minang The Siries - Bila Keluar?
Dulu aku kecil, membaca ABM and Ujang, tak sedar air mata menitis.
Kih kih kih. Indahnya fantasi TUHAN.

Maaf ya....TUHAN tidak berfantasi tapi adalah REALITI.....BENAR dan HAQ

Jang,
Bagi aku ABM dan Cerita Ujang sekadar gurisan perasaan minda setelah membacanya dari majalah. Ia hadir sebai khayalan. Kesemua watak tak tak pernah nyata dalam hidup ini...
Dan sekiranya tidak dianugerahi tuhan akan kefahaman tentang penceritaan majalah itu pasti gurisan perasaan itu tidak terwujud malah penampakan diri yang membaca majalah jua tidak akan ADA. Maka kesemuanya hanya khayal yang dianugerahi...
Dunia ini hanyalah gurisan perasaan @ khayal yang tajallinya difahami segelintir sebagai REALITI. Pewarnaan KALAM terlalu sempurna hingga SI LUPA (INSAN) yakin adanya pelbagai selain DIRInya. Pengatucaraan yang AGUNG bagi sebahagian HACKER keDIRIan.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sun Mar 22, 2009 7:20 pm

Kita akan menyatakan bahawa segala amal kita kerana Allah semata-mata.
Sebutan kerana Allah sangat mudah,...tapi adakah kita menyedari bersama-sama
amal kita telah disertai kerana selain Allah.

Jadi bagai mana untuk menyelamatkan tujuan amal ini agar tidak dimurkai Allah.
Kisah nabi Musa semasa menjaga kambing2 upahan.Salah seekor telah terlepas
dan hilang.Lalu dia mencarinya sampai dapat.Kerana itu tuhan telah redha dengannya
dan menjadikan dia seorang nabi.

Mungkin ada yg.ingin bertanya,...apakah tuhan tak tau bahawa musa pengembala kambing
tu akan dilantik jadi nabi.Mengapa pulak nak uji.Lantik aje terus,..tanpa buat sesi ujian. Very Happy

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  rodziramli on Mon Mar 23, 2009 1:44 am

ye la trinity,apasal nak uji lak.tuhan tu tak tau ke keimanan musa?

atau nak dijadikan cerita..
uraikan sedare..

rodziramli

Jumlah posting : 75
Registration date : 2008-12-02

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Mon Mar 23, 2009 3:19 am

Kenapa manusia ne jadi makhluk istemewa kepada Allah dan bumi sekecil ini jadi tempat uji kajinya.Planet
yg.lain lebih besar nampaknya tak berpenghuni.

Persoalan takdir adalah tertakluk dengan rukun iman iaitu percaya pada qada dan kadar.Apa itu Qada dan apa
pula Qadar.Begitu juga tuhan mencipta iblis (azazil) yg.DIA dah tau akan ingkar sombong,DIA juga telah
cipta malaikat yg.dah diprogramkan jadi taat.

Kenapa pulak Allah tak programkan manusia terus masuk surga jek.Sebenarnya tuhan dah bagi peluang
Adam dan Hawa duduk baik2 dalam surga.Mereka berdua bukan tak kenal tuhan,tak kenal azazil tapi kenapa
terpedaya.

Tuhan dah tau manusia akan terpedaya oleh tipu muslihat azazil,...kenapa tuhan biarkan.Apa agaknya
perancangan tuhan yerk?

Masih awal lagi bro...rodziramli untuk dikisahkan.Kita buat sedutan2 sejarah ciptaan tuhan dulu yerk.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

KERANA ALLAH

Post  uajngdm on Mon Mar 23, 2009 11:57 am

SALAM SEMUA.

Sesudah beberapa waktu berlalu tentang permasaalahan diatas; tampaknya kita semua lebih yakin pada ilmu kita yang dikurniakan, apa yang bolih kita fahami dari pengamatan dan hidayah serta anugerah yang diberi. Bilamana ada pemberi pasti ada penerima. Biar diletakkan atas KursiNYA sekalipun kita masih ditempatkan pasti ada yang menempatkan.

Fahaman tidak akan membawa kita kemana-mana pun. Kepercayaan kita tak akan membuahkan apa hasil sedikit pun. Ilmu yang kita bincangkan ini bukan untuk dikaji, ditahkik atau di mengerti TETAPI IANYA TERISI.....!!

Untuk semua terima kasih saya ucapkan atas minat dan pemerhatian anda kalian. Saya dengan ini memohon agar semua berhati-hati dengan apa yang kita sampaikan. Allah itu tiada apa pun yang dapat kita banding atau rasakan. Buat penutup bicara " Gula itu manis, nak tahu rasa manis... rasalah itu ungkapan umum yang kita dengari. Tapi bagi saya ungkapan itu salah kerana apa yang sebetulnya MANIS yang tahu dirinya manis dan tahu dirinya gula" Jadi kita tak mungkin jadi manis, buat-buat manis dan rasa-rasa manis. Adam itu Adom bererti TIADA mana mungkin barang yang tiada ada KEWUJUDAN..

Salah satu perbuatan yang tidak diperkenankan Allah adalah menduakanNYA, mensyarikatkanNYA dengan sebarang apa jua. Allah ujud dan berdiri dengan sendiri tanpa kebergantungan pada apa pun jua. Akhirkata mudah-mudahan kita semua terpelihara dari kejahatan syaitan yang mahu kita syirik.

Kalau nukilan saya selama ini tidak difahami tiada mengapa.. pelajari dan carilah yang Mursyid. Saya dengan ini ingin berhenti dari terus terjebak dengan permasaalahan dan pandangan akal semua. Saya tidak akan menulis lagi dalam forum ini maaf buat semua. Buat saya yang sudah berumur dan hampir senja ini saya rasakan teramat tidak betul andai kita terus cuba mengenali Allah yang tidak akan ada satu daya atau kemampuan untuk kita kenali. Manis jua yang kenal manisNYA dan tahu diaNYA itu GULA.

Pada sesiapa yang masih ingin berhubung dengan saya sila alamatkan ke "ujangdm@yahoo.com" secara langsung.

uajngdm

Jumlah posting : 16
Registration date : 2009-01-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Mon Mar 23, 2009 7:03 pm

Guru mursid kena duduk dalam kefahaman dan permasaalahan murid.
Jika guru memberi pengajaran mengikut kefahaman guru,..lagi lah
tak ada persoalan.Bukan pasal tak ada soalan,tapi tak tau apa nak
ditanyakan..... Very Happy

Sepandai2 doktor pun akan tanya pesakit ,kat mana sakit dan rasa sakit
macam mana.Baru le diperiksa.

Kalau dah capai makfifah tertinggi tu,..lain le.Melalui moniter dah kenal
pembicara.Masuk kandang lembu kena la jadi lembu.Hanya berbau lembu
jek, tak le sampai diperlembukan.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  hamim on Mon Mar 23, 2009 10:55 pm

uajngdm wrote:SALAM SEMUA.

Sesudah beberapa waktu berlalu tentang permasaalahan diatas; tampaknya kita semua lebih yakin pada ilmu kita yang dikurniakan, apa yang bolih kita fahami dari pengamatan dan hidayah serta anugerah yang diberi. Bilamana ada pemberi pasti ada penerima. Biar diletakkan atas KursiNYA sekalipun kita masih ditempatkan pasti ada yang menempatkan.

Fahaman tidak akan membawa kita kemana-mana pun. Kepercayaan kita tak akan membuahkan apa hasil sedikit pun. Ilmu yang kita bincangkan ini bukan untuk dikaji, ditahkik atau di mengerti TETAPI IANYA TERISI.....!!

Untuk semua terima kasih saya ucapkan atas minat dan pemerhatian anda kalian. Saya dengan ini memohon agar semua berhati-hati dengan apa yang kita sampaikan. Allah itu tiada apa pun yang dapat kita banding atau rasakan. Buat penutup bicara " Gula itu manis, nak tahu rasa manis... rasalah itu ungkapan umum yang kita dengari. Tapi bagi saya ungkapan itu salah kerana apa yang sebetulnya MANIS yang tahu dirinya manis dan tahu dirinya gula" Jadi kita tak mungkin jadi manis, buat-buat manis dan rasa-rasa manis. Adam itu Adom bererti TIADA mana mungkin barang yang tiada ada KEWUJUDAN..

Salah satu perbuatan yang tidak diperkenankan Allah adalah menduakanNYA, mensyarikatkanNYA dengan sebarang apa jua. Allah ujud dan berdiri dengan sendiri tanpa kebergantungan pada apa pun jua. Akhirkata mudah-mudahan kita semua terpelihara dari kejahatan syaitan yang mahu kita syirik.

Kalau nukilan saya selama ini tidak difahami tiada mengapa.. pelajari dan carilah yang Mursyid. Saya dengan ini ingin berhenti dari terus terjebak dengan permasaalahan dan pandangan akal semua. Saya tidak akan menulis lagi dalam forum ini maaf buat semua. Buat saya yang sudah berumur dan hampir senja ini saya rasakan teramat tidak betul andai kita terus cuba mengenali Allah yang tidak akan ada satu daya atau kemampuan untuk kita kenali. Manis jua yang kenal manisNYA dan tahu diaNYA itu GULA.

Pada sesiapa yang masih ingin berhubung dengan saya sila alamatkan ke "ujangdm@yahoo.com" secara langsung.


minta maaf la saudara ujang saya mencelah...

ADAM A.S = alif , dal , mim


A'DAM (lawan bagi wujud ) = a'in , dal , mim

perbezaannya ketara diantara ALIF DAN A'IN dari segi ejaannya.Maka bunyinya dah tentu lain. Bunyi sahaja sudah lain maka maksudnya sahaja sudah lain. INI JELAS APABILA DIBARISKAN DIATAS , DIDEPAN , DIBAWAH.
DARI SEGI TAJWID PUN SUDAH ADA BEZA YANG KETARA. HURUF ALIF (AMZAH ) ADALAH SALAH SATU HURUF IZHAR iaitu di baca terang dan nyata .MANAKALA HURUF A'IN PULA DIDALAM ID'GHAM MAALGHUNNAH YANG PERLU DIDENGUNGKAN. Maka nyata berbeza diantara ALIF DAN A'IN.

Disini saya suka mengingatkan saudara2 dan diri saya sekali, bahawa JIKA SEHURUF SAHAJA HURUF2 DIDALAM AL QURAN DITUKARKAN MAKA TELAH PALSU LAH IA. HAKIKATNYA KITA TIDAK AKAN SAMPAI KEPADA MAKSUDNYA YANG DISAMPAIKAN . SEDANGKAN DIDALAM AL QURAN NABI ADAM A.S DIEJA BERMULA DENGAN HURUF ALIF..........BUKANNYA HURUF..............A'IN . JADI JELAS KUNCI DAN MANGGA TIDAK AKAN JUMPA . LALU MACAMANA NAK BUKA? APATAH LAGI NAK MASUK, LALU BERJUMPA. MAKA FIKIR2KAN LAH KEMBALI.....

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Wed Apr 08, 2009 4:42 am

Yang menyampai amal kerana Allah ialah amal orang yg.mempunyai kefahaman hakikat.
Tuhan kata seorang yg.bersolatnya sia2 kerana solatnya tak mencegah kemungkaran.
Ucapan syahadahnya hanya sebutan lidah dan hati yg.lalai.
Dadanya menghadap kiblat,..tapi hati,telinga,akal dan matanya serta tubuhnya tidak berkiblat.

Dia beramal untuk berjimat cermat bukan kerana Allah suruh,..sebaliknya sebab dia takut
jadi susah.
Dia siram pokok bunga bukan sebab amanah Allah tapi sebab inginkan pokoknya subur dan
mengeluarkan hasil.Jika tak berhasil,..lalu ditebangnya.
Bila bersedekah bukan pasal mensucikan diri dan hartanya,..tapi kerana kesiankan orang susah
atau dah ada harta yg.terlebih atau barang yg.diberi tu dah tak diperlukan.

Jadi perbetulkan niat setiap perbuatan dan tujuan amal yg.sebenar.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Wed Apr 08, 2009 2:37 pm

[b][size=18][color=blue]Disini saya suka mengingatkan saudara2 dan diri saya sekali, bahawa JIKA SEHURUF SAHAJA HURUF2 DIDALAM AL QURAN DITUKARKAN MAKA TELAH PALSU LAH IA. HAKIKATNYA KITA TIDAK AKAN SAMPAI KEPADA MAKSUDNYA YANG DISAMPAIKAN . SEDANGKAN DIDALAM AL QURAN NABI ADAM A.S DIEJA BERMULA DENGAN HURUF ALIF..........BUKANNYA HURUF..............A'IN . JADI JELAS KUNCI DAN MANGGA TIDAK AKAN JUMPA . LALU MACAMANA NAK BUKA? APATAH LAGI NAK MASUK, LALU BERJUMPA. MAKA FIKIR2KAN LAH KEMBALI.....[/color][/size][/b][/quote]

SETUJU DENGAN PENDAPAT INI.......SETIAP HURUF ADA MAKSUD DAN RAHSIA TERSENDIRI SEHINGGA KE AKAR UMBI.......ALLAH TIDAK MENJADIKAN SESUATU DENGAN SIA SIA......BERUBAH HURUF AKAN BERUBAH MAKNA
BUT DONT WORRY....ALLAH DAH JAMIN DAH...

ALIF.........ALLAH
DALL.........??
MIM..........MUHAMMAD.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Wed Apr 08, 2009 2:46 pm

'AKU' adalah diriKU yang terdiri dan terperi, 'TERSENDIRI'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Wed Apr 08, 2009 2:49 pm

[[[quote]b]b]Dadanya menghadap kiblat,..tapi hati,telinga,akal dan matanya serta tubuhnya tidak berkiblat.[/b]


semuanya menghadap Allah....semasa solat dan di luar solat....assolaaatuddaaim

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Sponsored content Today at 5:56 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum