'kerana allah taala'

Page 10 of 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

View previous topic View next topic Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  spanjunk on Wed Apr 22, 2009 7:32 pm

salik wrote:AKU BERTANYA KEPADA DIAM.....!!!!
MENGAPA TADI ENGKAU DIAM......!!!!
DIAM MENJAWAB.....!!!!
"

"APABILA KHATIB MEMBACA KHUTBAH" HENDAKLAH KAMU BERHENTI DARI BERKATA KATA!!! silent

salamunkaulanminrabbinrahim...

wakakakakaka....

'DIAM' itu 'DAIM'....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Wed Apr 22, 2009 10:03 pm

Akhir Ilmu Tatkala Kembali
Akhir Akal Tiada Mengerti
Akhri Ma’arifat Binasalah Diri
Namun Bulat Tiada Bertepi

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  spanjunk on Wed Apr 22, 2009 11:50 pm

jadi jangan cuba2 berenang kalau takut lemas...
terbang jek!
jatuh pun kebawah gak kan...

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Thu Apr 23, 2009 2:33 am

Dunia itu bulat supaya senang nak letak titek.Dimana dia bermula disitulah titeknya.
Kita hanya dapat kenal titek tu dibumi.Jasad titeknya dibumi namun jiwa tu tak
bertitek lagi dan masih terbang sana sini macam MP.

Bila dah jumpa 2 timur dan 2 barat,...baru lah berhenti pelayaran.Hanya tak jumpa
bintang At Tariq lagi.Bintang yg.dikatakan menembusi cahayanya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Thu Apr 23, 2009 2:44 am

Yang perlu kita camkan baik-baik adalah bahawa, Pengenalan diri itu yaitu yang tidak dihakekatkan dan tidak pula dima’rifatkan lagi, akan tetapi Ia hanya berlaku dengan sendirinya.

Juga jangan kita berpandangan bahwa Kita (manusia atau jasad yang baharu ) ini yang mengenal, akan tetapi, yang mengenal itu ialah yang hidup dan tiada akan pernah mati.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Thu Apr 23, 2009 3:12 am

Makrifat adalah kurnia dengan terbukanya pandangan kepada yg.sebenar wujud.
Semua peneroka jalan tu akan mengatakan yang mengenal adalah DIA sendiri.

DIA lebih mengenal dirinya....itu sudah seharusnya sebagai yang maha mengetahui.
DIA mengenalkan dirinya dan bukan kemampuan diri manusia untuk mengenal tuhan.
Itu juga benar,...kerana makhluk sifatnya tiada daya upaya walau sezarah pun memerlukan
izin tuhan.

Jadi disini,...persoalan pencarian manusia kenapa mesti diteruskan jika kenyataan ayat2 diatas
telah dipersetujui.Guru2 masih ingin mengajar muridnya soal ketuhanan yg.akan membawa
mereka akhirnya bersungguh-sungguh meneruskan usaha pengenalan.

Kadang kala aku merasa kekeliruan melihat usaha2 orang yg.masuk belajar ilmu ini.Dalam
satu keadaan ia merahsiakan dan dalam bentuk lain ia mendedahkan,...sedangkan ia
telah mengetahui peraturan ilmunya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Thu Apr 23, 2009 3:24 am

innalillahi waiinna ilaihirooji'un

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Thu Apr 23, 2009 3:35 am

Bukan apa...saja nak kocak air yg.tenang.Tengok tasik besar tak beriak,
macam tak dek ikan aje.Mata kail dah lebih sejengkal,umpan dah dimakannya,
tapi,...ikan beso tak gak dapat. Laughing

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Thu Apr 23, 2009 10:13 am

172. Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi." (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)",


Last edited by salik on Mon Sep 14, 2009 11:58 pm; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 25, 2009 3:33 am

Oleh itu yg.jelasnya maksud buat amal kerana Allah ne,..ialah tidak ada tujuan niat lain
selain Allah.Bukan menolong,berdakwah,berusaha dan sebagainya kerana itu dan ini tapi
kerana Allah suruh buat demikian adalah suatu kebaikan dan mendapat balasan.

Bila kita minum atau makan,...apakah kita fikir nak kenyang atau nak hilang haus.Makan
dan minumlah saja mengikut sunnah nabi,..seperti makan sebelum lapar dan berhenti sebelum
kenyang.Jadikan perut kamu sepertiga air,sepertiga udara dan sepertiga makanan.

Kan cantik tu ajaran nabi....kenapa plak nak kutuk dia.
Kalau nak cari keburukan nabi,...hanya 1 keburukan dalam 10 kebaikan.Biasalah tu sebagai
manusia hamba tuhan.

Ha...mari kita pakat2 tulis apa lagi ajaran sunnah sementara gulungan yg.mengutuk mencari
keburukan nabi.

Bila dah banyak kebaikan,..akhirnya kebenaran sendirinya melenyapkan kebatilan.Tak payah
beri hujah nak bela tomahan keburukan tu,...buang masa dan karen jek..... Very Happy

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 3:53 am

TIDAK ADA WALAU SATU KEBURUKAN PUN PADA NABI MUHAMMAD. ...TIDAK
ALLAH MENCONTOHKAN NYA SEBAGAI SEORANG YANG SEMPURNA...MAKSUM.

KALAUPUN ADA KISAH SEORANG BUTA / ATAU NABI DI SIHIR/DLL......ITU ADALAH PANDUAN BAGI UMAT

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 25, 2009 4:54 am

Jika dengan cara berhikmah hakikatnya tidak lah dikatakan keburukan atau kelemahan.
Keburukan hanya sudut yg.dilihat oleh musuh Muhammad.

Dengan mentakdirkan seseuatu kejadian maka akan jelaslah untuk mengenali gulongan pro
dan kontra.Bila mana orang yang suka membuka keaiban seseorang,..maka sebenarnya Allah
telah mendedahkan sifat buruk mereka.

Allah mengatakan bahawa IA tidak segan membuat suatu perumpamaan yg.dianggap bodoh
oleh kaum ingkar,...kerana dengan perumpamaan itu maka tersesatlah mereka dan yg.beriman
semakin beriman kerana mereka melihat hikmah dan muslihat dalam takdir.

Begitu juga semasa nabi membuat perjanjian hudaibiah yg.penyokong2 nabi rasakan suatu
kelemahan cara nabi dan suatu perjanjian berat sebelah.Sebaliknya dengan cara itu lebih nyata
pihak manakah yg.sebenarnya tak amanah dan sebenarnya berpura-pura.

Muslihat Allah mendahului muslihat musuh.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 1:19 pm

wassalam

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  tokbiru on Fri Sep 18, 2009 1:27 am

Susah rupanya ya untuk manusia mengerti bahasa Tuhan....
Inilah rupanya yg dikata bahasa jiwa bangsa.. Dari bahasa dikenal budaya, dari budaya dikenal bangsa. he3..
Itik tetap itik bila berbicara dengan ayam dan ayam tetap ayam bila berbicara dengan itik.. Itik suruh jadi ayam dan ayam suruh jadi itik.. Bilalah agaknya transformasi ini boleh berlaku?.. Kenapa tidak sepakat sahaja untuk berbahasa haiwan.. Tak perlu susah payah transform.. Kan mudah.. bounce

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Merpati Putih on Tue Sep 22, 2009 10:26 pm

kalu dapat jadi kerbau.. kau dapat lah!!! kalau dapat jd kerbau lagi senang kot?

masa makan dia makan, masa minum dia minum, masa berjima' dia berjima', masa berak dia berak, masa kencing dia kencing, masa tido dia tido, masa kena sembelih kena sembelih...ikut jer perintah.. tak yah na' pakai ma'rifat2. Relaks memanjang jer.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  tokbiru on Wed Sep 23, 2009 9:18 pm

Nampaknya memang Tuhan sengaja mencari susah.. Bilalah agaknya beliau mahu insaf.. Agaknya memang Tuhan ni memang jenis yg tak berputus asa.. bounce

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  T R I N I T Y on Thu Sep 24, 2009 12:44 am

Segala dah ada pada diri.Buat baik balas baik dan jahat balas jahat.
Apa yg.dibuat pulang pada diri ,mengikut program memasing.
Kadaq adalah program yg.tetap dan qadar adalah akibat atas apa yg.dikadarkan.

Berfokaslah kepada DIA untuk Lillahitaala.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  songkran on Sun Jan 03, 2010 6:18 pm

salam utk semua..........

Saya rasa ada sesuatu yang perlu semua ketahui, apakah tanggung jawab kita sebenarnya kepada allah didunia ini, apa tujuan allah jadikan kita....satu persoalan kepada semua penulis penulis dalam ruangan ini...kita lebih byk timbulkan persoalan tentang allah tetapi tidak pernah memikirkan apakah tanggung jawab kita...adakah kita semata-mata hidup untuk menguasai ilmu untuk menunjukkan pada dunia yg kita seorang pakar pemikir tentang ilmu ketuhanan (allah)...apa pun yg pasti allah tidak mahu ilmu tuan tuan yg tinggi melangit, apa yg allah mahukan hanyalah amalan yg sampai disisi allah....firman allah...hamba aku datang pada aku ibarat dosanya sebanyak buih dilaut, tetapkan aku ampunkan, tetapi dosa syirik pasti masuk neraka. jgn kita persoalkan tentang kewujudan tuhan...jgn kita persoalkan tentang soalan kubur...jgn kita persoalkan tentang sebanyak mana pahala yg cukup untuk sampai kepada allah....ape yg mustahak, sejauh mana kita muhasabah diri kepada allah...sejauh mana hati kita bersih dari sebarang kekotoran..dan sejauh mana martabat mengikhlaskan diri kepada allah samada dalam ibadah kita, hidup kita dan mati kita...hanya semata mata kerana allah... firman allah surah yassin ayat 82 berbunyi mengakuilah kesucian allah (dgn mengucap subhanallah) allah yg memilik dan menguasai sekelian sesuatu dan segala urusan dikembalikan kepadanya..apa yg pasti adakah kita telah mengakuinya...dan apakah yg wajib sebenarnya kita mesti mengaku sebelum kita menjalankan sesuatu apapun diatas muka bumi allah ini.. jgn jadi iman kita saperti mana iman kaum kaum kafir yg sentiasa percaya adanya tuhan
( Rububiah)..dan pada tuhan itu kita menyembahnya ( uluhiyyah)...? cuma yg membezakan kita dengan kaum kaum kafir hanya semata-mata pada ibadah sahaja...? Question Question Question Idea

songkran

Jumlah posting : 9
Registration date : 2010-01-02

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  nurhaq on Sat Jan 16, 2010 3:00 am

"SEGALA AMAL PERBUATAN KERANA ALLAH" ..... DARINYA, UNTUKNYA, KEPADANYA

Yang sudah tentu walau seluruh manusia di dunia ini tak solat (Beramal ibadat) atau melakukan syirik terhadap Allah sekalipun...Allah tetap esa...dan kekal berkuasa sebagaimana dirinya sedia Ada(takan kurang walau sedikit).... cuma yang akan menerima akibat adalah manusia itu sendiri....manusia akan menerima balasan atas apa yang mereka lakukan dan sesungguhnya ikhlas itu akan menjadi pertaruhannya.....setiap apa yang kita buat adalah untuk diri kita sendiri....kalau amalannya baik...baik yang kita terima dan begitu juga sebaliknya .... Sebab itu jika manusia itu melakukan syirik seolah-olah dia menzalimi dirinya sendiri....

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah atau memuja yang lain daripada Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepadamu. Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu menjadilah engkau dari orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu). (Yunus: 106)


Pernah sekali saya tertanya seseorang .... "Kau solat atas perintah (Agama suruh solat) atau atas kehendak (Allah)....? mamat tu terus pandang aku atas bawah dan terus belah...

saya panjangkan sikit persoalan ini....

1) KERANA ALLAH = PERINTAH AGAMA (TUNTUTAN SYARIAT)
2) KERANA ALLAH = KEHENDAK ALLAH

Apakah pula definasi / maksud IKHLAS....adakah orang kafir itu IKHLAS dalam perbuatan...?

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: 'kerana allah taala'

Post  Sponsored content Today at 5:55 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 10 of 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum