'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Page 3 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  Merpati Putih on Fri Mar 27, 2009 5:50 pm

Adakah sdr saksikan sendiri, 'Tuhan' dengan zat diriNYA mengatakan bahwa 'AlQuran ini kitab AKU/ Allah', dengan matahati dan matabiologi sdr...?

Atau sdr hanya baca2, dengar2 dan berlajar dari ustaz2, nenek, ibu bapa, professor2, ulama'2. Apakah sdr pernah melihat malaikat jibrail menyampaikan wahyu kepada nabi muhammad... ?

Atau sdr kutip dari kata2 manusia sekeliling?

Tidakkah sdr terfikir bahawa sdr sedang 'dipaksa' mempercayai/ beriman dengan hal2 yang tidak rational?


Tidakah sdr terasa yang sdr sedang menontun cerita 'matrix' yang mempersonakan nafsu? umpamanya selamat, bidadari, mengalir sungai dari madu dan susu, istana serta dindingnya dari yakut dan marjan. Kalau tidaklah kerana janji2 manis ini (janji2 yang tidak ada sesiapapun dapat membuktikan), tentu sekali sdr tidak akan membaca AlQuran dan Hadis.. bukankah begitu?

Kalaulah sekiranya semua dari mereka2, yang sdr ambil ilmu itu 'tukang2 kelentong'.. apakah sdr masih mengiakannya?

Edit: 'Tukang kelentong' mungkin dari sesiapa sahaja. Tukang kelentong ialah sesiapa yang berlajar secara ikut2 dan tidak mengambil peduli dan mengkaji tentang benar atau silapnya setiap apa yang diikutnya dari sejarah2 silam, yang mereka2 sendiri tidak hidup dizamannya.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 28, 2009 1:06 am

Semua orang boleh jadi islam sekelip mata tapi tak semudah itu manusia boleh mengaku telah beriman
dengan apa yg.disuruh oleh tuhan untuk di imankan.Sebagaimana tuhan nyatakan dalam quran bahawa
seseorang perlu diuji untuk mendapat iman.

Maka seseorang akan kenal imannya sendiri dan orang beriman tak mampu untuk menjadikan orang lain,
beriman walaupun anak bini sendiri,Maka alquran itu hanyalah beberapa cerita sejarah,pengenalan tentang
tuhan,undang2 semasa tentang bebeapa syariat dizaman-zaman terdahulu,peringatan dan macam2 lagi.

Dengan memahami alquran,sekurang2nya manusia tau tentang sesuatu dan tuhan yg.patut di sembahkan
segala amal.Alquran bukan sebuah buku yg.perlu tuhan lengkapkan segala-galanya.Tuhan hanya memahamkan
manusia cara beribadah pada tuhan,perhubungan sesama manusia,kaedah2,adab yang tuhan kehendaki
manusia lakukan.

Samada mereka percaya cerita2 alquran atau tidak,...adalah tidak merugikan tuhan atau nabi2 atau orang
yg.menyampaikan.Hanya seseorang yg.telah beriman dan yakin sahaja akan percaya
kalam Allah itu.Bagaimana ia percaya.....bukanlah secara ikut2an,atau dari war2 pendakwah,atau keunikan
kisahnya.Mereka telah melalui apa yg.dinyatakan oleh tuhan dalam kitab dengan mata zahir dan batin.

Telah terbukti banyak perkara tentang alquran.Samada sudut pengkaji sejarah dan sain,penggunaan ilmu2
kebatinan dan kejadian2.Sebagaimana kita membaca buku2 ilmu yg.lain,...beberapa perkara tentu memerlukan
bukti untuk percaya.Namun tuhan mempunyai kaedahnya sendiri untuk menyakinkan sesiapa yg.dikehendaki.

Iman bagi saya,...pertama adalah tuhan mengenalkan wujudnya.Dengan kaedah yg.layak untuk saya.
Selayak untuk saya adalah suatu pembuktian yg.saya tidak boleh katakan lagi tuhan itu tidak wujud.
Dengan keyakinan itu ,..ia telah meyakinkan saya apa2 yg.dulunya saya tidak begitu yakin.

Jika tuhan boleh menunjukan bukti kuasanya ,...apakah mustahil untuk di menjalankan nabi kelangit untuk
berjumpa dengannya.Kepada sesesiapa yg.dikehendaki,..DIA juga boleh membuatnya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 28, 2009 1:21 am

Semua manusia tak kira agama apa,..sememangnya akan mengikut ajaran turun temurun.Namun dalam quran
telah memberi pedoman tentang ajaran yg.patut diikut dan tanda2 kebenaran dari penyampainya.
Tanda2 itu berbagai jenis yang akan dilihatkan oleh tuhan kepada orang yg.berhak disampaikan kebenaran.

Kita usah cerita pasal mukjizat2 nabi,mungkin itu telah berlalu sangat lama dan kita sukar percaya.Buka kata
umat akhir zaman saja tak percaya,malah umat2 dizaman nabi pun tak percaya.Jika demikian,..apakah
manusia tidak boleh beriman tanpa mukjizat2 nabi atau tanpa kitab2 tuhan.

Jika DIA nya tuhan maha berkuasa,pasti ia mampu mengadakan pelbagai kaedah untuk memberi yakin
pada siapa yg.dikehendaki.Alquran akan menjadi kebenaran setelah dilihat tanda2 kebenaranya.Sebelum itu
quran hanyalah sebuah tulisan2 seperti mana yg.mereka katakan sebagai cerita dongeng.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hafisabu on Thu Jul 16, 2009 2:20 pm

salam ...
bleh sambung lg tak bincang tentang israk mikraj ni... Smile
terima kasih...

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  kutip03 on Sat Jul 18, 2009 1:30 am

[tr]
Merpati Putih wrote:
Adakah sdr saksikan sendiri, 'Tuhan' dengan zat diriNYA mengatakan bahwa 'AlQuran ini kitab AKU/ Allah', dengan matahati dan matabiologi sdr...?

Atau sdr hanya baca2, dengar2 dan berlajar dari ustaz2, nenek, ibu bapa, professor2, ulama'2. Apakah sdr pernah melihat malaikat jibrail menyampaikan wahyu kepada nabi muhammad... ?

Atau sdr kutip dari kata2 manusia sekeliling?

Tidakkah sdr terfikir bahawa sdr sedang 'dipaksa' mempercayai/ beriman dengan hal2 yang tidak rational?


Tidakah sdr terasa yang sdr sedang menontun cerita 'matrix' yang mempersonakan nafsu? umpamanya selamat, bidadari, mengalir sungai dari madu dan susu, istana serta dindingnya dari yakut dan marjan. Kalau tidaklah kerana janji2 manis ini (janji2 yang tidak ada sesiapapun dapat membuktikan), tentu sekali sdr tidak akan membaca AlQuran dan Hadis.. bukankah begitu?

Kalaulah sekiranya semua dari mereka2, yang sdr ambil ilmu itu 'tukang2 kelentong'.. apakah sdr masih mengiakannya?

Edit: 'Tukang kelentong' mungkin dari sesiapa sahaja. Tukang kelentong ialah sesiapa yang berlajar secara ikut2 dan tidak mengambil peduli dan mengkaji tentang benar atau silapnya setiap apa yang diikutnya dari sejarah2 silam, yang mereka2 sendiri tidak hidup dizamannya.
[/tr]

Salam,
Tuan tiada siapa pun yang memaksa sesiapa untuk beragama dan percaya pada sesuatu kitab kecuali mereka yang telah mengaku menganut agama tersebut, contoh Islam maka kitabnya hanya Al Quran, jadi untuk menjadi insan yang beriman percayalah dengan kitab tersebut dan beramal, BUKAN MENKAJI KITAB TERSEBUT nanti anda fining,sekolah agama pun lum tentu tamat nak kaji QURAN.

kutip03

Jumlah posting : 21
Registration date : 2009-07-15

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  kutip03 on Sat Jul 18, 2009 1:41 am

Merpati Putih wrote:
Adakah sdr saksikan sendiri, 'Tuhan' dengan zat diriNYA mengatakan bahwa 'AlQuran ini kitab AKU/ Allah', dengan matahati dan matabiologi sdr...?

Atau sdr hanya baca2, dengar2 dan berlajar dari ustaz2, nenek, ibu bapa, professor2, ulama'2. Apakah sdr pernah melihat malaikat jibrail menyampaikan wahyu kepada nabi muhammad... ?

Atau sdr kutip dari kata2 manusia sekeliling?

Tidakkah sdr terfikir bahawa sdr sedang 'dipaksa' mempercayai/ beriman dengan hal2 yang tidak rational?


Tidakah sdr terasa yang sdr sedang menontun cerita 'matrix' yang mempersonakan nafsu? umpamanya selamat, bidadari, mengalir sungai dari madu dan susu, istana serta dindingnya dari yakut dan marjan. Kalau tidaklah kerana janji2 manis ini (janji2 yang tidak ada sesiapapun dapat membuktikan), tentu sekali sdr tidak akan membaca AlQuran dan Hadis.. bukankah begitu?

Kalaulah sekiranya semua dari mereka2, yang sdr ambil ilmu itu 'tukang2 kelentong'.. apakah sdr masih mengiakannya?

Edit: 'Tukang kelentong' mungkin dari sesiapa sahaja. Tukang kelentong ialah sesiapa yang berlajar secara ikut2 dan tidak mengambil peduli dan mengkaji tentang benar atau silapnya setiap apa yang diikutnya dari sejarah2 silam, yang mereka2 sendiri tidak hidup dizamannya.
[tr]


Tuan,
Tanya2 orang lain ni tuan nak nampak ke Tuhan yang mengaku Quran itu dariNya kepada anda, dan setelah mengaku tuan dengar sendiri dan megenali diri sendiri telah diiktiraf Tuhan.tak perlu untuk beribadah seperti tuakang kelentong,Tuan jika benar ISLAM kembali kepada AL QURAN DAN HADIS, tak payah nak kaji2. Bijak pandai pun kaji2 sampai la ni pun tak dapat2 last2 menggong sampai mengaku diri sendiri Tuhan,tapi lapar pandai lak makan, haus minum. NAUZUBILLAHI MIN ZALIKH

kutip03

Jumlah posting : 21
Registration date : 2009-07-15

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  salik on Sat Jul 18, 2009 6:49 am

yang bertanya tak tahu yang di tanya buat buat tahu, lasy last keluar cerita rekaan

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  Merpati Putih on Sat Jul 18, 2009 11:45 am

Perkara yang salah.. dh tetap salah...... yg dibaca wat ape? kan kah menambahkan kesalahan lagi? cari jer yg benar...

yang dh salah tetap salah.. wat ape na' dipersalahkan? jgn jadi siamang gagap kat negeri sembilan dh ler.

kalau diri sendiri tuh dah betul... wat ape lak baca benda2 yg tak betul dan yg karut2 dan sesat, umpamanya dlm forum nih...; kalu na' baca gak .. sama lah jadi org2 gila dan sesat.

banyak lagi forum2 yg 'bersifat disanjungi ramai'.. internet kan luas terbentang.

Siapa jer masuk kat forum nih pasti jadi kambing2 tolol, termasuk tbs. Kalau na selamat dunia akhirat, nak masuk syurga... berhati2lah... Forum nih adalah forum yang berliku2... yg mencabar minda sdr2. Pandai2 lah membawa diri.

Org yg bijak ta' akan masuk ke forum ini, banyak lagi 'forum2 untuk org yg bijak2'..

Nak' beramar ma'ruf dan nahi mungkar dipersilakan beri hujah sdr2, dari AlQuran, hadis, qias, ijma' ulama'... wassalam

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hafisabu on Sat Jul 18, 2009 1:32 pm

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post ferolled on Sat Jan 03, 2009 2:23 am
Israk dan Miíraj (IM) oleh Nabi Muhammad S.A.W merupakan satu perkara ghaib timbul di kalangan umat Islam khususnya dan kepada pengkaji agama amnya. Ini kerana perjalanan IM adalah sangat mustahil memandang pada zaman tersebut tiada jentera atau tunggangan yang mampu menjadikan perjalanan Rasulullah sesingkat seperti yang diriwayatkan. Kemusykilan ini bertambah rumit bilamana hadith di bawah timbul;
a) Bertanya para2 sahabat kepada saidna Abu Bakar r.a: 'Apakah benar Muhammad' 'mi'raj kelangit?' Saidina Abu Bakar menjawab: 'Bahkah, benar'.
b) Bertanya para2 sahabat kepada Siti Aisyah r.a: 'Benarkah Muhammad mi'raj semalam?' Siti Aisyah menjawab: 'Tidak, beliau tidur di sebelahku semalam'.
Jadi tidak hairanlah jika berlaku penentangan pendapat mengenai peristiwa IM ini. Si Penjunjung Agama yang membuta tuli sudah pasti berpegang kepada hadis pertama dengan alasan masakan Si Muhammad Al-Amin berbohong malah kayakinan 100% yang ditunjukkan oleh Abu Bakar r.a mempastikan IM itu benar-benar berlaku. Pun begitu bagi Si Pengkaji Agama dia menjadi was-was dalam keilmuannya dek kejadian IM yang aneh beserta hadhirnya hadis kedua.
Sebetulnya sesiapa pun seharusnya tidak mampu mengatakan IM benar atau batil melainkan ia berada bersama-sama Rasulullah S.A.W ketika baginda IM. Dan ini adalah satu lagi perkara mustahil yang diketengahkan.
Bermula di sini izinkan aku mencoretkan sedikit nukilan/ide tentang IM ini. Maafin dengan penuh takzim agar ide ini dianggap kekosongan dalam ruang yang kosong yang tidak memberi makna apa-apa kepada apa jua pun. Jika ada yang bakal/akan/telah tersentuh, maka kemaafaan di keseluruhan buana yang dipinta.

Seperti diriwayatkan turun temurun IM Rasulullah S.A.W bermula dari Masjidil Haram (MH) di Makkah. Kesediaan maklum akan MA/Kaabah/Makkah adalah kiblat solat bagi umat Islam. Ianya menjadi simbol/ikon/tubuh/jasad bagi Islam. Dengan bahasa lain MA menunjukkan terdirinya/nyatanya/terzahirnya Islam. Bila disebut MH tergambar tempat kelahiran Islam, asalnya Rasulullah, Kaabah, Kiblat, Haji, Telaga Zam Zam, Ibrahim dan Ismail serta banyak lagi.
Maka jika ditamsilkan pada seorang insan, MH seolah-olah mewakili jasad/tubuh. Diterangkan di sini bahawa adanya insan itu kerna jasadnya. Nampaknya insan itu kerna tubuhnya. Mana bisa nyata insan tanpa tubuh. Meskipun dikatakan insan itu ada namun ia mustahil nyata tanpa jasad/tubuh.

Seterusnya, IM Rasulullah berarus dari MH ke Masjidil Aqsa (MA) di Palestin. Menurut cerita warisan perjalan antara dua masjid ini dijalani Rasulullah dengan berjalan kaki. Jarak keduanya seolah-olah hampir. Dek kehampiran yang itu maka Rasulullah hanya mengambil masa beberapa ketika untuk sampai ke MA yang merupakan kiblat pertama bagi solat umat Islam. Meskipun ia merupakan arah mata angin bagi permulaan solat namun kehadhirannya dimuka bumi umpama tiada jika dibandingkan dengan MH. Malah kedirian MA sering diganggu gugat sejak awal penubuhannya hinggalah ke saat ini. Pertelingkahan pemilikan berterusan oleh Islam dan Yahudi. Pun begitu umum sering terlupa MA jua merupa satu entiti penting bagi Islam. Jika tidak masakan ia dipilih TUHAN sebagai kiblat pertama.
Oleh yang demikian, penampakan MA pada seorang insan adalah laksana Ar-RUH. Sejajar dengan sifat ruh yang mana kehadhirannya seumpama tidak dirasai. Adanya semacam tiada. Berbanding jasad/tubuh ruh lebih keterbelakang/tenggelam. Meskipun ia adalah elemen/unsur abadi bagi insan! Kehampiran perjalanan Rasulullah dari MH ke MA adalah simbolik kepada rapatnya roh dengan jasad/tubuh. Selain itu, keadaan tidak tenteram dan sering digangu jua dialami oleh ruh dek pertembungan akal dan nafsu di atas timbul perasaan yang diterjemahkan oleh pancaindera.

Selanjutnya, IM Rasulullah disambung pengembaraannya dengan pertemuan Rasulullah dengan TUHAN di arasy / langit yang ke-tujuh. Perjalanan yang magic ini dihikayatkan bahwa Rasulullah menuju ke arasy ditemani Jibril dengan menaiki kuda yang berkepak atau lebih mashur dengan gelaran Buraq. Di perjalanan tersebut Rasulullah telah dipersaksikan dengan pelbagai perkara aneh. Dan dipenghujung kembara IM TUHAN telah mewahyukan akan baginda akan SOLAT.
Pada tafsir yang ini di tunjukkan bahawa arasy atau langit ke-tujuh bukanlah manifestasi kepada suatu koordinat atau sebarang lokasi. Ia adalah tamsil kepada keadaan TUHAN yang TINGGI/ESA/SENDIRI. Maka untuk mencapai kepada sesuatu yang MAHA TINGGI/DALAM perlulah dengan ilmu, proses pembelajaran, penemuan benda baru serta eksplorasi. Perkara ini digambarkan dalam peristiwa IM sebagai kejadian aneh yang disaksikan Rasulullah diperjalannya naik ke langit. Untuk mendapatkan ilmu atau penjelajahan pengajian seharusnya mempunyai mentor/sifu/pemimbing seperti yang digambarkan sebagai jibril yang menemani. Pun begitu,segunungan ilmu maupun kefahaman dari ajaran guru yang murshid adalah mustahil untuk bertemu TUHAN jika tidak dengan bahagian/keizinan/ketentuan dari ZAT YANG MUTLAK itu sendiri. Dengan itu ditafsirkan akan ketentuan/keizinan/bahagian ini sebagai kenderaan pembawa iaitu Buraq.
Akhirannya pewahyuan solat dalam peristiwa IM merupakan simbolik kepada penyaksian diri kepada yang ESA atau penyatuan dengan ZAT MUTLAK atau pulang akan TUHAN kepada sifat KESENDIRIANNYA.

Oleh yang demikian, sebagai kesimpulan tampak peristiwa IM adalah satu simbolik perjalanan seorang insan yang kembali kepada TUHANnya. Dari bertubuh/berjasad akan insan itu lalu dia meninggalkan jasad kekal sebagai ruh yang hidup. Seterusnya dari ruh yang bersifat kembali kepada satu keadaan kesendirian TUHAN. Dengan kata lain IM ialah PERJALANAN DIRI TUHAN YANG BERSIFAT KEMBALI KEPADA ZAT YANG MUTLAK YANG SENDIRI DALAM FANTASINYA.

Sebagai secebis tambahan, IM memanifestasikan bahwa solat yang berkiblat ke Kaabah adalah sebagai penampakan tubuh/jasad seolah-olah menyembah Tuhannya (di alam zahir) walaubagaimanapun solat yang sebenar-benarnya ialah penyaksian jasad kepada asal kejadiannya yakni pulang jasad kepada ZAT YANG MUTLAK.

MAKA KU PULANGKAN HADITH DI ATAS UNTUK KALIAN (YANG TERBANYAK) PILIH BETUL ATAU BATIL.



maaf tuan ferolled,
bleh sy tahu dari mana dtgnya penulisan diatas ???
dan siapa guru tuan ???
terima kasih...[quote]

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hafisabu on Sat Jul 18, 2009 1:33 pm

minta maaflah sy ni tak berapa pandai guna komputer
tu yg tak tentu arah buat kiriman balas..
harap faham la ye tuan ferolled...

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Fri Jul 24, 2009 4:22 pm

hafisabu wrote:minta maaflah sy ni tak berapa pandai guna komputer
tu yg tak tentu arah buat kiriman balas..
harap faham la ye tuan ferolled...


"minta maaflah sy ni tak berapa pandai guna komputer
tu yg tak tentu arah buat kiriman balas..." <--- inilah keindahan TUHAN dalam menggambarkan (penceritaan) diriNYA

Penulisan di atas tiada kaitan dengan ajaran guru saya, cikgu-cikgu yang pernah mengajar saya serta pensyarah yang pernah saya hadiri kuliah-kuliah mereka. Ia datang dari pemahaman saya sendiri (atau sebetul datang dari TUHAN). Malah kebanyakan cetusan ide yang saya lontarkan ke mana-mana wadah, blog, ruang penulisan ataupun perbincangan verbal adalah datang dari ilham yang selalunya saya sulami dengan pengetahuan dari pembacaan.

Ada yang menerima dan banyak yang menolak. Saya amat mesra dengan gelaran sesat, isim dan sindiran yang sekan berbunyi "eh, dia ni lain sikit. Tapi bila kita menyoal kebanyakannya tidakkan berbalas jawapan. Malahan banyak yang beragama membuta tuli kerna mereka sendiri tidak pasti apa yang mereka agamakan...

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  mek on Mon Jul 27, 2009 12:52 pm

apakah mustahil IM itu dgn jasad, ruh dan segala tanpa pencerobohan terhadap ketetapan yg diceritakan?

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hafisabu on Mon Jul 27, 2009 5:35 pm

sungguh indah kata2 tuan ferolled...
saya sgt tertarik dengan bahasa tuan..
penerangan tuan berkaitan tentang IM diatas adalah benar dan saya akui...
dan bukan semua orang mampu menilai akan IM tersebut...

cuma sedikit persoalan...
bagaimana yg dikatakan membaca buku itu berguru dengan syaitan..?
benar kah tuan tiada guru yg membimbing..?
apakah ini yang dkatakan ladunni..?


terima ksih tuan ferolled....

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hafisabu on Mon Jul 27, 2009 5:45 pm

dan sekiranya tuan feolled berguru, tolonglah beritahu saya siapa orangnya dan di mana.?
dan sekiranya di izinkan tuhan, bleh la kita berdua berjumpa agar dapat berken Surprised alan dengan lebih rapat lg..
terima kasih...

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Thu Jul 30, 2009 5:38 pm

mek wrote:apakah mustahil IM itu dgn jasad, ruh dan segala tanpa pencerobohan terhadap ketetapan yg diceritakan?

Saya tak berapa faham akan soalan TUAN MEK.
Apa yang saya pasti ada atau tidak IM itu hanya letak pada lantai cerita (sifat) dan ianya bukan mutlak.
Ketetapan ialah keESAan dan yang lain mungkin boleh diistilah sebagai proksi2 kepada keESAan.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Thu Jul 30, 2009 6:23 pm

hafisabu wrote:dan sekiranya tuan feolled berguru, tolonglah beritahu saya siapa orangnya dan di mana.?
dan sekiranya di izinkan tuhan, bleh la kita berdua berjumpa agar dapat berken Surprised alan dengan lebih rapat lg..
terima kasih...

Pemikiran saya telah memang mesra dengan istilah2 esklusif tersebut.

Pernah saya nyatakan diforum ini, ada logiknya berguru dengan SYAITAN kerna dialah makhluk tunggal yang pernah bertemu dengan TUHANnya, mengenali malaikat2, kenal ADAM dan Muhamad.

Jika kita merujuk kepada ustaz-ustaz kini, kebanyakan beliau hanya mewarisi ilmu daripada Guru2 mereka yang mana Guru2 itu adalah jua mewarisi ilmu-ilmu secara turun temurun. Siapakah mampu memastikan ilmu itu betul dan tepat seperti yang disampaikan oleh Nabi Muhamad S.A.W? Ingatlah, kebanyakan bangsa terutama MELAYU senantiasa menokok tambah cerita lebih-lebih lagi cerita itu ada kredit untuk mereka. Contohnya, mana ada MELAYU yang tidak menyatakan kebanggaannya jika nasab ilmunya datang dari keturunan Tok Kenali? Dengan kembang hidung ia kan menyatakan kepada sesiapa yang membicara soal agama dengannya. Adakah kita pasti perkara menokok tambah itu tidak terjadi kepada ilmu-ilmu yang di ajarkan oleh ustaz2 kini. Itu Belum lagi kita mempersoal bilangan ustaz yang mengajar dek upah yang mereka terima serta mengajar menurut landas prinsip politikus usang yang mereka dokongi. Pernah sahabat menyatakan kepada saya bahawa dunia akhir zaman ada puluhan ribu ustaz di belakang DAJAL. Kita boleh lihat ustaz membacakan doa sebelum pengambaran filem komedi bermula atau pembacaan doa ustaz sebelum konsert amal. Mungkin ada maksud yang kita perlu renung dari penyataan sahabat saya itu. Jadi ustaz manakah yang benar-benar betul untuk diikuti?

Kesimpulannya, guru, pensyarah atau alam ini secara amnya adalah jalan untuk sesuatu ilmu sampai kepada kita. Kita yang menerima perlu mengolah, menganalisa dan menelaah ilmu yang diterima. Bagaimanakah ilmu itu perlu dibawa dan diaplikasi. Ilmu memandu takkan sesuai untuk berzikir walhal ilmu itu berguna. Ilmu agama takkan sesuai untuk mengimpal besi. Doa dan ucapan bismilah tidak boleh menjadi rod dan mesin kimpal untuk menyambung dua keluli.

Yang NYATA, segalanya apa yang berlaku, menuntut atau tidak, guru atau murid adalah cara TUHAN menyatakan keWUJUDANnya. Kesemuanya adalah warna-warna LUKISAN KETUHANAN termasuklah saya yang menulis dan kamu yang membaca. Saling lengkap melengkapi. Itulah Qada' dan Kadar.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  salik on Thu Jul 30, 2009 11:37 pm

[quote="ferolled"]
Pernah saya nyatakan diforum ini, ada logiknya berguru dengan SYAITAN kerna dialah makhluk tunggal yang pernah bertemu dengan TUHANnya, mengenali malaikat2, kenal ADAM dan Muhamad.

Kalau nak kenal fe'el Syaitan , kena lah belajar dengan syaitan.
Orang yang tidak pernah marah, tidak akan kenal Amarah
Orang yang tidak ada Sayang dalam diri, Tidak akan kenal apa itu sayang.
Kalu nak kenal Allah , Nak belajo ngan saper

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hafisabu on Sat Aug 01, 2009 3:02 am

hehe...
tiada salah dan tiada benar kata2 tuan ferolled...
nyata sama tiada beza...
satu jua ujung pangkalnya...

bertanya bersahaja bukan untuk menguji....
sekadar mencarik2 ilmu untuk di buang...

ustaz itu tuan...
syaitan itu tuan..
malaikat itu tuan..
adam itu tuan...
muhammad itu tuan..

itu semua benar belaka...
untung baik untung jahat...

bila bleh bertemu tuan,
sekadar berkenalan..?...

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hafisabu on Sat Aug 01, 2009 3:11 am

tuan salik...
bagaimana tuan salik belajar menangis sewaktu bayi..?
sekadar bertanya...
terima kasih..

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  salik on Sat Aug 01, 2009 10:10 am

hafisabu wrote:tuan salik...
bagaimana tuan salik belajar menangis sewaktu bayi..?
sekadar bertanya...
terima kasih..

Ah...semua belajar dengan Allah.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hafisabu on Mon Aug 03, 2009 3:18 pm

semua allah benar..
tapi mana muhammad..?
bukan menguji...
sekadar memahami...
terima kasih... Very Happy

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  salik on Mon Aug 03, 2009 7:32 pm

hafisabu wrote:semua allah benar..
tapi mana muhammad..?
bukan menguji...
sekadar memahami...
terima kasih... Very Happy


kalau dah sebut tu , ada lah tu. tak kemana mana pong

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hafisabu on Tue Aug 04, 2009 12:09 pm

semua allah benar..
tapi mana muhammad..?
bukan menguji...
sekadar memahami...
terima kasih...

bagaimana dengan tuan ferolled pula...?
Very Happy

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Thu Aug 06, 2009 7:06 pm

hafisabu wrote:semua allah benar..
tapi mana muhammad..?
bukan menguji...
sekadar memahami...
terima kasih...

bagaimana dengan tuan ferolled pula...?
Very Happy

Bila memperihalkan kewujudan TUHAN itu perlu ada akan Zat, Sifat, Asma', Af'al. Pun begitu, tanpa ke4 istilah itu tersebut TUHAN tetap ada.
Jadi TUHAN yang berkeadaan tanpa permulaan dan tiada pengakhiran. Itulah yang dikatakan MUTLAK!
Maka, begitu jugalah kewujudan si MUHAMAD. Ia juga sekadar memperihalkan kewujudan TUHAN itu. Ada hanya pada cerita...
Pada syariat Muhamad itu Nabi, pada hakikat Muhamad itu diri terperi, pada tareqat Muhamad itu mazhab duniawi... Ia tertakluk pada satah mana ia dibicarakan. TUHAN itu terlalu sempurna dan merangkumi segalanya.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Thu Aug 06, 2009 7:12 pm

hafisabu wrote:hehe...
tiada salah dan tiada benar kata2 tuan ferolled...
nyata sama tiada beza...
satu jua ujung pangkalnya...

bertanya bersahaja bukan untuk menguji....
sekadar mencarik2 ilmu untuk di buang...

ustaz itu tuan...
syaitan itu tuan..
malaikat itu tuan..
adam itu tuan...
muhammad itu tuan..

itu semua benar belaka...
untung baik untung jahat...

bila bleh bertemu tuan,
sekadar berkenalan..?...

Saya sama macam saudara. Bermai internet. Memandu laju di lebuhraya. Membuang masa dengan PS2. Mengiyakan cakap boss yang selalunya bukan betul sangat. Bekerja seolah-olah wang itu segalanya. Makan di restoran yang lazat. Bercuti ke pulau peranginan dan kadang-kadang membaca tentang ilmu...

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  Sponsored content Today at 1:53 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum