'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Mon Jan 12, 2009 4:43 pm

beruk wrote:pasal hadis isra mikraj kt atas tu... apa daa punya turr...
nabi isra mikraj di mekah, lom kawen lg dgn aisyah...
selepas kawen ngan aisyah memang la nabi takde mikraj lagi...
keh keh.. apa la nak menipu pon tak reti....


betul ke Tuan Merpati??...

Apakah respon tuan bagi IM Rasulullah ini?

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  Merpati Putih on Mon Jan 12, 2009 4:48 pm

Apakah respon tuan bagi IM Rasulullah ini?

Semua nyer cerita merapu.. Nazri n Ramli kat Temoh dah bukak 'karaoke'. Baik pergi karaoke jer 'mi'raj'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Mon Jan 12, 2009 4:53 pm

Merpati Putih wrote:
Apakah respon tuan bagi IM Rasulullah ini?

Semua nyer cerita merapu.. Nazri n Ramli kat Temoh dah bukak 'karaoke'. Baik pergi karaoke jer 'mi'raj'.

Itu jawapan!
Tapi TOK, kita mau tengok perjalanan yang bersulam ilmu2 kosong.
Kemana perginya? Ke Sungai Chendiriang atau ke Lurah Di Lata Kinjang?
Meski pun fantasi, namun kerinduan terbit jua pada mi'raj yang itu!

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  Merpati Putih on Mon Jan 12, 2009 5:02 pm

Itu jawapan!
Tapi TOK, kita mau tengok perjalanan yang bersulam ilmu2 kosong.
Kemana perginya? Ke Sungai Chendiriang atau ke Lurah Di Lata Kinjang?
Meski pun fantasi, namun kerinduan terbit jua pada mi'raj yang itu!

Kerinduan juga adalah fantasi = '0'. Tapa Brutus, musuh poppye dah jalan daa!! dapat berita ker?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Mon Jan 12, 2009 5:11 pm

Kerinduan juga adalah fantasi = '0'. Tapa Brutus, musuh poppye dah jalan daa!! dapat berita ker?[/quote]

Telah mendengar berita dari mulut orang. Serupa ceritanya macam IM Rasulullah. Kerna tak nampak pun penghabisannya watak itu...
Dikabarkan daya-daya pada molekul gula di dalam darahnya telah melebihi takat optimum menjadi faktor kepada pemutus cerita.
Ada hubungan ke antara perjalan roh/rantaian mimpi dengan nisbah DAYA dalam badan? Jawab la TOK... Sad

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Tue Jan 13, 2009 10:54 am

"Oleh yang demikian, sebagai kesimpulan tampak peristiwa IM adalah satu simbolik perjalanan seorang insan yang kembali kepada TUHANnya. Dari bertubuh/berjasad akan insan itu lalu dia meninggalkan jasad kekal sebagai ruh yang hidup. Seterusnya dari ruh yang bersifat kembali kepada satu keadaan kesendirian TUHAN. Dengan kata lain IM ialah PERJALANAN DIRI TUHAN YANG BERSIFAT KEMBALI KEPADA ZAT YANG MUTLAK YANG SENDIRI DALAM FANTASINYA"


Tidakkah IM itu terjadi kepada semua makhluk yang mengetahui rahsia TUHANnya? sunny

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  negro41 on Tue Jan 13, 2009 10:52 pm

ferolled wrote:"Oleh yang demikian, sebagai kesimpulan tampak peristiwa IM adalah satu simbolik perjalanan seorang insan yang kembali kepada TUHANnya. Dari bertubuh/berjasad akan insan itu lalu dia meninggalkan jasad kekal sebagai ruh yang hidup. Seterusnya dari ruh yang bersifat kembali kepada satu keadaan kesendirian TUHAN. Dengan kata lain IM ialah PERJALANAN DIRI TUHAN YANG BERSIFAT KEMBALI KEPADA ZAT YANG MUTLAK YANG SENDIRI DALAM FANTASINYA"


Tidakkah IM itu terjadi kepada semua makhluk yang mengetahui rahsia TUHANnya? sunny

Jawapan nya iye benar tu bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  ferolled on Wed Jan 14, 2009 1:18 pm

Saudara sekalian,

Jika IM itu benar bagi semua jasad, apa salahnya dikongsikan disini perjalanan IM anda di sini... Tarikh, masa, tempat, dll. Arrow

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  Merpati Putih on Thu Jan 15, 2009 11:04 am

ferolled wrote:Saudara sekalian,

Jika IM itu benar bagi semua jasad, apa salahnya dikongsikan disini perjalanan IM anda di sini... Tarikh, masa, tempat, dll. Arrow

Mi'raj cuma bahan momokan fikriyah jer.. 'Insan' sentiasa mi'raj dikala ia bangun dari tidur'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  mek on Thu Jan 15, 2009 12:14 pm

tenggelam dlm samudera nan luas drunken drunken

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  uajngdm on Fri Mar 13, 2009 1:37 am

[quote="mek"]

Nabi Muhammad secara peribadi sememangnya Mikraj tapi baginda tetap tidak bertemu Allah....? Muammad itu NUR yang lebih pantas dari cahaya. Hukum menyatakan bila sesuatu bergerak mengatasi halaju cahaya masa akan terhenti dan body mass akan membesar. Kerana itu baginda mampu pergi dan kembali bagi jarak ribuan batu dan ribuan tahun kerana masa terhenti. Kerana itu baginda menyatakan sayap Jibrail begitu jauh jaraknya untuk dilalui mengambil masa ribuan tahun malahan kaki Jibrail dibumi kepalanya dilangit. Kerana body mass itu membesar sebab itulah.

Disebabkan itulah tempat pembaringan baginda masih hangat bila baginda kembali. Memang sesungguhnya baginda melalui perjalanan ribuan tahun dan batu itu. Yakinilah...kerana NUR Muhammad itu adalah punca segala nur dan cahaya. Carilah rahsiaNYA.....

uajngdm

Jumlah posting : 16
Registration date : 2009-01-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  T R I N I T Y on Fri Mar 13, 2009 3:08 am

Macam cerita MATRIX jek. Very Happy

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  spanjunk on Sat Mar 14, 2009 9:01 am

[quote="uajngdm"]
mek wrote:

Nabi Muhammad secara peribadi sememangnya Mikraj tapi baginda tetap tidak bertemu Allah....? Muammad itu NUR yang lebih pantas dari cahaya. Hukum menyatakan bila sesuatu bergerak mengatasi halaju cahaya masa akan terhenti dan body mass akan membesar. Kerana itu baginda mampu pergi dan kembali bagi jarak ribuan batu dan ribuan tahun kerana masa terhenti. Kerana itu baginda menyatakan sayap Jibrail begitu jauh jaraknya untuk dilalui mengambil masa ribuan tahun malahan kaki Jibrail dibumi kepalanya dilangit. Kerana body mass itu membesar sebab itulah.

Disebabkan itulah tempat pembaringan baginda masih hangat bila baginda kembali. Memang sesungguhnya baginda melalui perjalanan ribuan tahun dan batu itu. Yakinilah...kerana NUR Muhammad itu adalah punca segala nur dan cahaya. Carilah rahsiaNYA.....

JADIK APAKAH RAHSIANYA...???
BAGAIMANA PULA DENGAN NUR ALLAH....
NUR NH SEBENARNYA 2 ATAU 1 ATAU BERAPA?
ADAKAH SAUDARA UJANG 'PERNAH MENGIKUTI PENGEMBARAAN' NUR INI SEHINGGA SAUDARA YAKIN TENTANGNYA..?
ATAUPUN PERCAYA KEPADA MOMOKAN SEMATA2?

SILALAH PANJANGKAN LAGI ADANYA..................
Very Happy

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  Merpati Putih on Sat Mar 14, 2009 9:05 am

Cerita2 matrix yang tak berawal dan berakhir... he he

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  T R I N I T Y on Sun Mar 15, 2009 10:37 pm

Tuan MP tidak mempercayai keseluruhan Kitab2 tuhan.Itu adalah hak beliau dan tidak siapa dapat
memaksanya.

Tuan MP menyatakan manusia setiap kali israk mikraj iaitu ketika tidur.Apakah benar kenyataan itu atau
suatu gurauwan anda?Jika bukan gurauwan,...apakah tujuan mikraj manusia semasa tidur tu.Apakah
manusia boleh miraj dan bagaimana pula cerita mikraj manusia sebenarnya dan sepatutnya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  uajngdm on Mon Mar 16, 2009 11:13 am

JADIK APAKAH RAHSIANYA...???
BAGAIMANA PULA DENGAN NUR ALLAH....
NUR NH SEBENARNYA 2 ATAU 1 ATAU BERAPA?
ADAKAH SAUDARA UJANG 'PERNAH MENGIKUTI PENGEMBARAAN' NUR INI SEHINGGA SAUDARA YAKIN TENTANGNYA..?
ATAUPUN PERCAYA KEPADA MOMOKAN SEMATA2?

SILALAH PANJANGKAN LAGI ADANYA..................

Salam,

Baginda diJALANKAN didalam IM...... Oleh itu jika ada manusia merasakan dia mampu berjalan.. fikirkan kembali.

Kalau persoalan Nur dipersoalkan kalau di katakan dua pun betul satu pun betul. Dipisahkan tiada, disatukan pun tidak.
Bagaimanapun jika untuk pengertian sebenarnya Nur Allah itu tiada akan sama dengan Nur Muhammad. Rupa dan bentuknya adalah berlainan.
Siapa mengatakan ia serupa... secara peribadi saya tegaskan ianya salah...

Untuk perjalanan itu... seharusnya kita perlu lalui pengalaman itu. Mikraj itu hak Allah untuk menjalankannya ke Sidratul Muntaha, melalui Arashi dan sampai ke Kursi.............!! Mana mungkin Tuhan itu tidak ingin diperkenali... tapi harus berhati-hati dalam soalan ini kerana Allah mengenali Allah dengan Allah, diri kita tiada langsung disitu.

uajngdm

Jumlah posting : 16
Registration date : 2009-01-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  spanjunk on Tue Mar 17, 2009 7:38 am

uajngdm wrote:JADIK APAKAH RAHSIANYA...???
BAGAIMANA PULA DENGAN NUR ALLAH....
NUR NH SEBENARNYA 2 ATAU 1 ATAU BERAPA?
ADAKAH SAUDARA UJANG 'PERNAH MENGIKUTI PENGEMBARAAN' NUR INI SEHINGGA SAUDARA YAKIN TENTANGNYA..?
ATAUPUN PERCAYA KEPADA MOMOKAN SEMATA2?

SILALAH PANJANGKAN LAGI ADANYA..................

Salam,

Baginda diJALANKAN didalam IM...... Oleh itu jika ada manusia merasakan dia mampu berjalan.. fikirkan kembali.

Kalau persoalan Nur dipersoalkan kalau di katakan dua pun betul satu pun betul. Dipisahkan tiada, disatukan pun tidak.
Bagaimanapun jika untuk pengertian sebenarnya Nur Allah itu tiada akan sama dengan Nur Muhammad. Rupa dan bentuknya adalah berlainan.
Siapa mengatakan ia serupa... secara peribadi saya tegaskan ianya salah...

Untuk perjalanan itu... seharusnya kita perlu lalui pengalaman itu. Mikraj itu hak Allah untuk menjalankannya ke Sidratul Muntaha, melalui Arashi dan sampai ke Kursi.............!! Mana mungkin Tuhan itu tidak ingin diperkenali... tapi harus berhati-hati dalam soalan ini kerana Allah mengenali Allah dengan Allah, diri kita tiada langsung disitu.
saudara...

situasi manakah yang saudara katakan nur itu 'satu pun betul' dan 'dua pun betul'.....???
saudara kene terangkan nh... tang mana satu dan tang mana dua???

jadi maksud saudara disini bahawa nur ALLAH dan nur MUHAMMAD saw itu ade mempunyai rupa dan bentuknya???
jadi bagaimanakah Rupa dan Bentuknya itu untuk dibezakan antara NUR ALLAH SWT dan NUR MUHAMMAD SAW ???


jika tiada dipisah dan disatukan, maksudnya NUR itu MEMANG telah Memang sedia ada sejak azali sebagai 2, iaitu nur Allah dan Nur Muhammad saw bukan ke begitu???

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  Merpati Putih on Tue Mar 17, 2009 4:38 pm

Nur Muhammad, Nur Allah, malaikat, nabi....cuma sifat baharu zat Mutlaq (TOTAL ESSENCE). Adakah sdr2 pernah berjumpa dengan yang HAQ, yang meng'itiraf teori2 ini? Siapa yang memberikan peng'tirafan?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hamim on Wed Mar 18, 2009 5:23 am

Merpati Putih wrote:Nur Muhammad, Nur Allah, malaikat, nabi....cuma sifat baharu zat Mutlaq (TOTAL ESSENCE). Adakah sdr2 pernah berjumpa dengan yang HAQ, yang meng'itiraf teori2 ini? Siapa yang memberikan peng'tirafan?

21. Al Anbiyaa'

25. Dan Kami tidak mengutus seorang rasulpun sebelum kamu melainkan Kami wahyukan kepadanya: "Bahwasanya tidak ada Tuhan (yang hak) melainkan Aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan Aku."
surah al- anbiya ayat 25

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  uajngdm on Wed Mar 18, 2009 1:56 pm

Salam,

Baginda diJALANKAN didalam IM...... Oleh itu jika ada manusia merasakan dia mampu berjalan.. fikirkan kembali.

Kalau persoalan Nur dipersoalkan kalau di katakan dua pun betul satu pun betul. Dipisahkan tiada, disatukan pun tidak.
Bagaimanapun jika untuk pengertian sebenarnya Nur Allah itu tiada akan sama dengan Nur Muhammad. Rupa dan bentuknya adalah berlainan.
Siapa mengatakan ia serupa... secara peribadi saya tegaskan ianya salah...

Untuk perjalanan itu... seharusnya kita perlu lalui pengalaman itu. Mikraj itu hak Allah untuk menjalankannya ke Sidratul Muntaha, melalui Arashi dan sampai ke Kursi.............!! Mana mungkin Tuhan itu tidak ingin diperkenali... tapi harus berhati-hati dalam soalan ini kerana Allah mengenali Allah dengan Allah, diri kita tiada langsung disitu.[/quote]
saudara...

situasi manakah yang saudara katakan nur itu 'satu pun betul' dan 'dua pun betul'.....???
saudara kene terangkan nh... tang mana satu dan tang mana dua???

jadi maksud saudara disini bahawa nur ALLAH dan nur MUHAMMAD saw itu ade mempunyai rupa dan bentuknya???
jadi bagaimanakah Rupa dan Bentuknya itu untuk dibezakan antara NUR ALLAH SWT dan NUR MUHAMMAD SAW ???


Salam,

Biji itu bukan pokok dan pokok itu bukan biji. Nur Allah bukan Nur Muhammad dan Nur Muhammad bukan Nur Allah. Ya keduanya ada rupa dan bentuk kerana ianya bersifat BAHARU. Bagaimana rupa bentuknya, maafkan kami tidak bolih menerangkan..... Beramal lah ianya pasti tajalli... tidak sekarang waktu sakratul maut dia pasti hadir.. ditakuti kita tak kenal saja.

Bukan ilmu yang berbakul buat bekalan cuma amalan yang menentukan. Tiada jalan pintas untuk bertemu. Melainkan syuhud... Banyak ilmu petah bicara bukan tiket untuk kembali. Tiketnya bukan milik kita....

uajngdm

Jumlah posting : 16
Registration date : 2009-01-28

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hamim on Mon Mar 23, 2009 11:12 pm

uajngdm wrote:Salam,

Baginda diJALANKAN didalam IM...... Oleh itu jika ada manusia merasakan dia mampu berjalan.. fikirkan kembali.

Kalau persoalan Nur dipersoalkan kalau di katakan dua pun betul satu pun betul. Dipisahkan tiada, disatukan pun tidak.
Bagaimanapun jika untuk pengertian sebenarnya Nur Allah itu tiada akan sama dengan Nur Muhammad. Rupa dan bentuknya adalah berlainan.
Siapa mengatakan ia serupa... secara peribadi saya tegaskan ianya salah...

Untuk perjalanan itu... seharusnya kita perlu lalui pengalaman itu. Mikraj itu hak Allah untuk menjalankannya ke Sidratul Muntaha, melalui Arashi dan sampai ke Kursi.............!! Mana mungkin Tuhan itu tidak ingin diperkenali... tapi harus berhati-hati dalam soalan ini kerana Allah mengenali Allah dengan Allah, diri kita tiada langsung disitu.
saudara...

situasi manakah yang saudara katakan nur itu 'satu pun betul' dan 'dua pun betul'.....???
saudara kene terangkan nh... tang mana satu dan tang mana dua???

jadi maksud saudara disini bahawa nur ALLAH dan nur MUHAMMAD saw itu ade mempunyai rupa dan bentuknya???
jadi bagaimanakah Rupa dan Bentuknya itu untuk dibezakan antara NUR ALLAH SWT dan NUR MUHAMMAD SAW ???


uajngdm wrote:Salam,

Biji itu bukan pokok dan pokok itu bukan biji. Nur Allah bukan Nur Muhammad dan Nur Muhammad bukan Nur Allah. Ya keduanya ada rupa dan bentuk kerana ianya bersifat BAHARU. Bagaimana rupa bentuknya, maafkan kami tidak bolih menerangkan..... Beramal lah ianya pasti tajalli... tidak sekarang waktu sakratul maut dia pasti hadir.. ditakuti kita tak kenal saja.

Bukan ilmu yang berbakul buat bekalan cuma amalan yang menentukan. Tiada jalan pintas untuk bertemu. Melainkan syuhud... Banyak ilmu petah bicara bukan tiket untuk kembali. Tiketnya bukan milik kita....

SUBHANALLAH... maaf jika saya tersilap,
tetapi saya lihat, fahaman saudara ujang ini lebih kepada faham mu'tazilah. Adakah saudara ini seorang 'mujjasim' yang menjisimkan ALLAH....??? sedangkan kita tahu bahawa ALLAH itu tidak layak diserupakan dengan sesuatu kerana ia boleh mengundang kesyirikan.Hanya makhluk yang diciptakan ALLAH lah yang baharu sedangkan saudara menyatakan sebaliknya. Apa yang saudara maksudkan dengan Allah mengenali Allah dengan Allah??? sedangkan Allah itu se MAHA SUCI ALLAH DARI IA DISERUPAKAN DENGAN SESUATU .

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  rodziramli on Fri Mar 27, 2009 4:03 am

tuan,
nyatakan la pandangan/fahaman tuan tentang Allah,tentang IM.

apa benar nabi naik ke langit 7.kat mana langit tu..

rodziramli

Jumlah posting : 75
Registration date : 2008-12-02

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  T R I N I T Y on Fri Mar 27, 2009 11:09 am

Jika kita seorang,...tak bererti kita telah beriman sepenuhnya.Maka tak salah le
kalau iman belum sempurna.Jadi tuhan nak selamatkan jiwa2 ne dari terus jahil
maka pertama kena beriman cara ikut2 dulu melalui syariat ajaran islam.

Salah satunya beriman pada kenyataan kitab Allah.Untuk umat muhammad adalah
quran.Jadi apa terkandung dalam quran jangan ragu2 kerana ia sebuah kitab kebenaran
dan terpelihara.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  hamim on Fri Mar 27, 2009 2:01 pm

Pesanan Terakhir Rasulullah S.A.W (Isi Khutbah terakhir rasulullah SAW)

Ketika Rasulullah SAW mengerjakan ibadah haji yang terakhir, maka pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijarah di Lembah Uranah, Bukit Arafah, baginda menyampaikan khutbah terakhirnya di hadapan kaum Muslimin, di antara isi dari khutbah terakhir Rasulullah SAW itu ialah:

"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.

"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."

minta saudara2 Nilaikanlah dengan sebaiknya apa yg Rasulullah saw pesan kepada kita... selepas ketiadaanya....

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  T R I N I T Y on Fri Mar 27, 2009 3:20 pm

Alhamdulillah....anda telah menyampaikan.Apa lagi yg.dapat kita percaya melainkan kitab Allah dan apa yg.
dipesan nabi.Kata2 ahli ilmu hanyalah nasihat biasa dan banyak kelemahan.Apa yg.Allah teguhkan dalam
hati seseorang maka itulah yg.disoalkan.Apa yg.Allah lupakan maka sesungguhnya Allah maha pengampun.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: 'MI'RAJ' NABI S.A.W. 'APAKAH PERSEPSI ANDA?'

Post  Sponsored content Today at 5:57 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum