HARI QIAMAT?

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

HARI QIAMAT?

Post  Merpati Putih on Mon Dec 22, 2008 9:19 am

Bilakah hari akan qiamat? Dunia dah hampir qiamat. APAKAH PENGERTIAN QIAMAT PADA HAQIQATNYA? affraid


Last edited by Merpati Putih on Sun Jan 18, 2009 5:53 pm; edited 1 time in total

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  mek on Mon Dec 22, 2008 11:26 am

kiamat itu apabila segala sifat2 itu melarutkan dirinya dlm keheningan Zat iaitu diri @ kesedaran Sleep sunny

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Merpati Putih on Mon Dec 22, 2008 8:25 pm

mek wrote:kiamat itu apabila segala sifat2 itu melarutkan dirinya dlm keheningan Zat iaitu diri @ kesedaran Sleep sunny

Dia orang kata, dan banyak orang kata (mungkin juga unta dan kaldai berkata2), Hari Qiamat ni dah dekat sangat dah. Dan tanda2 kemuculan dah banyak timbul dah.

Antaranya:
13 Tanda2 Kiamat Sudah Dekat

--------------------------------------------------------------------------------
1) Penaklukan Baitulmuqaddis. Dari Auf b.Malik r.a. katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Aku
menghitung enam perkara menjelang hari qiamat." Baginda menyebutkan salah satu diantaranya, iaitu penaklukan
Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari

2) Zina bermaharajalela."Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah qiamat akan datang." - Sahih Muslim

3) Bermaharajalela alat muzik. "Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka." Ada
yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyian (muzik) & penyanyi2 wanita" -Ibnu Majah

4) Menghias masjid & membanggakannya. "Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.

5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik. "Tidak akan datang qiamat
sehingga banyak perbuatan & perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam
tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim.

6) Ramai orang soleh meninggal dunia. "Tidak akan datang hari qiamat sehingga Allah mengambil orang2 yang baik & ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina & buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran" - Riwayat Ahmad

7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat. "Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan
dikuasai oleh Luka' bin Luka' (pembesar bersifat hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia" - Riwayat Thabrani

Cool Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja. "Sesungguhnya di antara tanda2 telah dekatnya hari qiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." -
Riwayat Ahmad

9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang. Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. "Di antara tanda2 telah hari qiamat ialah akan muncul pakaian2 wanita & apabila mereka memakainya keadaannya
seperti telanjang".

10) Bulan sabit kelihatan besar. "Di antara tanda2 telah dekatnya hari qiamat ialah menggelembung(membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani

11) Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita. "Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar & belum pernah didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu" - Sahih Muslim

12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar. "Sesungguhnya sebelum datang nya hari qiamat akan banyak kesaksian palsu & disembunyikan kesaksian yang benar." - Riwayat Ahmad

13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai. "Tidak akan datang hari qiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput & sungai2" - Sahih Muslim

TEORI2 YANG DI RUMUSKAN DARI HUKUM2 YANG TERLARANG DAN DITETAP DIDALAM ISLAM. RUMUSAN INI DIUJUDKAN AGAR KAUM MUSLIM SENTIASA MENETAP DIDALAM ISLAM.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Merpati Putih on Mon Dec 22, 2008 9:48 pm

Merpati Putih wrote:11) Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita. "Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar & belum pernah didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu" - Sahih Muslim

12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar. "Sesungguhnya sebelum datang nya hari qiamat akan banyak kesaksian palsu & disembunyikan kesaksian yang benar." - Riwayat Ahmad

TEORI2 YANG DI RUMUSKAN DARI HUKUM2 YANG TERLARANG DAN DITETAPKAN DIDALAM ISLAM. RUMUSAN INI DIUJUDKAN AGAR KAUM MUSLIM SENTIASA MENETAP DIDALAM ISLAM. [/justify]

Satu kaedah 'penaklukan minda, tanpa senjata, hanya ' pengunaan seni2 bahasa yang mempersonakan dan mengejutkan dan menakutkan minda'

'When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called Religion'

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  beruk on Thu Jan 01, 2009 9:27 pm

kalo terlalu lambat sangat dunia nak kiamat tdkkah org2 MUKMIN jadi bosan menunggu utk dimasukkan ke Syurga?? dah berapa ramai bidadari mengangkang menunggu kedatangan org2 yg beriman?? bounce bounce

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  tok janggut on Thu Jan 01, 2009 11:31 pm

hari kiamat ialah hari akhir...

tok janggut

Jumlah posting : 31
Registration date : 2009-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  ferolled on Fri Jan 02, 2009 9:16 am

tok janggut wrote:hari kiamat ialah hari akhir...

Ade ke akhir? Jika akhir ada dimana pula mula, di mana pula tengah?

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  tok janggut on Fri Jan 02, 2009 9:28 am

Setiap satu ada mula dan ada akhir. Siang bermula dengan pagi berakhir dengan petang.

tok janggut

Jumlah posting : 31
Registration date : 2009-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Merpati Putih on Fri Jan 02, 2009 9:40 am

Hai belalang !! matilah aku belalang oi!!.. Question Question Question

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  tok janggut on Fri Jan 02, 2009 9:46 am

kenapa harus mati kalau tak ada pengakhiran

tok janggut

Jumlah posting : 31
Registration date : 2009-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Merpati Putih on Fri Jan 02, 2009 9:56 am

tok janggut wrote:kenapa harus mati kalau tak ada pengakhiran

'mati' hanyalah sekuntum mawar wangi2 dari khazanah rahsia 'DIRI YANG TERPERI'. 'mati' bukannya 'akhir' dan bukanya 'permulaan'... Aku cuma AR RUMI yang menari2 kegirangan mengikuti rentak gendang2 dan tiupan kecapi.. Arrow Arrow

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  zali on Fri Jan 02, 2009 10:22 am

Merpati Putih wrote:
tok janggut wrote:kenapa harus mati kalau tak ada pengakhiran

'mati' hanyalah sekuntum mawar wangi2 dari khazanah rahsia 'DIRI YANG TERPERI'. 'mati' bukannya 'akhir' dan bukanya 'permulaan'... Aku cuma AR RUMI yang menari2 kegirangan mengikuti rentak gendang2 dan tiupan kecapi.. Arrow Arrow

bukankah mati juga di panggil kiamat?kiamat kecil la...

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Merpati Putih on Fri Jan 02, 2009 10:49 am

zali wrote:

bukankah mati juga di panggil kiamat?kiamat kecil la...

Qiamat bererti Qiamu hu bi nafsihi : Berdiri Allah / Tuhan dengan diriNya sendirian (Fahamnya...ujud Tuhan sendiri jer, tanpa makhluk2 disisiNya)... Laisa kamislihi syaiun..ujudnya tak ta' dimithalkan dengan sesuatu jua.

Aku AR RUMI 'Aku ta' memahami apa yang aku perkatakan'...maaf


"Marilah kembali, siapapun anda, marilah !
Kafir, pemuja api atau berhala, marilah !
Datang lah Walaupun sekiranya Anda berderai dalam sesalan ratusan kali,
Kami adalah gerbang harapan, datang sebagai diri Anda. Sleep

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Merpati Putih on Fri Jan 02, 2009 2:58 pm

beruk wrote:kalo terlalu lambat sangat dunia nak kiamat tdkkah org2 MUKMIN jadi bosan menunggu utk dimasukkan ke Syurga?? dah berapa ramai bidadari mengangkang menunggu kedatangan org2 yg beriman?? bounce bounce

Betul juger tu.. untung ler orang yang terakhir mati, kerana ta' yah tunggu lama2. Tapi lak.. takut ada pakai no.. terpakasa ler dia menunggu ikut giliran.. letih juger tu nak tunggu.. almaklumlah orangnya beribu2 billion. Hah !! Baik pakai jer bidadari yang dah ada ni.. ker senang. Bidadari tu yang dalam syurga tu pun bukan ada apa2 pun.. tempat buang air mani jer.. eh eh .. silap.. tukang lancap kote jer. lol!

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Assalamualaikum on Fri Jan 02, 2009 4:05 pm

Merpati Putih wrote:
beruk wrote:kalo terlalu lambat sangat dunia nak kiamat tdkkah org2 MUKMIN jadi bosan menunggu utk dimasukkan ke Syurga?? dah berapa ramai bidadari mengangkang menunggu kedatangan org2 yg beriman?? bounce bounce

Betul juger tu.. untung ler orang yang terakhir mati, kerana ta' yah tunggu lama2. Tapi lak.. takut ada pakai no.. terpakasa ler dia menunggu ikut giliran.. letih juger tu nak tunggu.. almaklumlah orangnya beribu2 billion. Hah !! Baik pakai jer bidadari yang dah ada ni.. ker senang. Bidadari tu yang dalam syurga tu pun bukan ada apa2 pun.. tempat buang air mani jer.. eh eh .. silap.. tukang lancap kote jer. lol!

Beginilah keadaan orang yang bukan ahli zikir bile memerihalkan agama orang lain.
Kesian.........
Semoga kamu semua di buka hijab oleh ALLAH Taala lain.

Assalamualaikum

Jumlah posting : 16
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Merpati Putih on Fri Jan 02, 2009 4:23 pm

Assalamualaikum wrote:

Beginilah keadaan orang yang bukan ahli zikir bile memerihalkan agama orang lain.
Kesian.........
Semoga kamu semua di buka hijab oleh ALLAH Taala lain.

Padan muka aku, kena belasah ngan orang yang banyak ilmu ni...hijab tu aper mendernya? citer sikit atau banyak nyer. No No

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Assalamualaikum on Fri Jan 02, 2009 5:00 pm

Merpati Putih wrote:
Assalamualaikum wrote:

Beginilah keadaan orang yang bukan ahli zikir bile memerihalkan agama orang lain.
Kesian.........
Semoga kamu semua di buka hijab oleh ALLAH Taala lain.

Padan muka aku, kena belasah ngan orang yang banyak ilmu ni...hijab tu aper mendernya? citer sikit atau banyak nyer. No No

Aku tak ada banyak Ilmu sangat tapi Alhamdulillah aku masih boleh untuk berkhlak baik dengan izin ALLAH Taala. Jangan ikut seperti Iblis...macam bagus bersama akhlak yang sombong dan angkuh.

Hijab itu penutup sesuatu yang menutupi.

Assalamualaikum

Jumlah posting : 16
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Assalamualaikum on Fri Jan 02, 2009 5:04 pm

Semoga kita memohon ampun dari ALLAH Taala daripada sekutu-sekutu Iblis dan syaitan. Insya ALLAH

Assalamualaikum

Jumlah posting : 16
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  ferolled on Fri Jan 02, 2009 8:31 pm

Assalamualaikum wrote:Semoga kita memohon ampun dari ALLAH Taala daripada sekutu-sekutu Iblis dan syaitan. Insya ALLAH

Didefinisikan IBLIS kepada sesuatu yang buruk/negatif. Terpulang kepada diri yang bercerita.
Namun di sebalik hitamnya IBLIS sebenarnya kita boleh melahirkan satu sinar yang mungkin sedikit mencetuskan minda.

Begini, diketahui dijadikan oleh TUHAN akan syaitan dahulu dari ADAM. Diperintahkan sujud kepada ADAM namun engkar dek keegoaannya.
Biarlah begitu. Yang kita mahu ialah akan penyaksian IBLIS terhadap TUHANnya dan ADAM. Oleh yang demikian lebih baik kita berdamping dengan IBLIS kerana ia diantara makhluk yang pernah bertemu dengan TUHAN. Tambahan, IBLIS juga telah bertemu dengan malaikat, nabi-nabi lain hinggalah Muhammad Bin Abdullah.

Kesempatan yang diperoleh oleh IBLIS amat istimewa. Jadi marilah kita berbondong-bondong mencari IBLIS agar persoalan-persoalan ketuhanan, kenabian, permulaan dan akhiran dapat dihurai. Ini kerana IBLISlah satu-satu saksi yang masih hidup.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  tok janggut on Sat Jan 03, 2009 10:02 am

Kita sudah menemui setiap hari dengannya. Tetapi dia bukan membetulkan kita tapi membelokkan kita sebab itu janjinya.

tok janggut

Jumlah posting : 31
Registration date : 2009-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  ferolled on Sat Jan 03, 2009 11:18 am

tok janggut wrote:Kita sudah menemui setiap hari dengannya. Tetapi dia bukan membetulkan kita tapi membelokkan kita sebab itu janjinya.

Cerita menarik! Tolonglah terangkan kepada saya akan perihal, bentuk rupa dan keadaannya.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  zali on Sat Jan 03, 2009 4:48 pm

tok janggut wrote:Kita sudah menemui setiap hari dengannya. Tetapi dia bukan membetulkan kita tapi membelokkan kita sebab itu janjinya.

kita di belokkan oleh iblis atau kita di belokkan oleh 'cerita' tentang iblis?

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  beruk on Sat Jan 03, 2009 9:33 pm

IBLIS @ SETAN HANYALAH SPACEGOAT.. Sad

A spacegoat is an innocent individual who takes the blame for someone else's misdeeds

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  zali on Sat Jan 03, 2009 10:25 pm

beruk wrote:IBLIS @ SETAN HANYALAH SPACEGOAT.. Sad

A spacegoat is an innocent individual who takes the blame for someone else's misdeeds

dan adakah spacegoat tu tak pernah bersalah dan di persalahkan memanjang...tak bengang ke?

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  beruk on Sun Jan 04, 2009 12:14 pm

zali wrote:
beruk wrote:IBLIS @ SETAN HANYALAH SPACEGOAT.. Sad

A spacegoat is an innocent individual who takes the blame for someone else's misdeeds

dan adakah spacegoat tu tak pernah bersalah dan di persalahkan memanjang...tak bengang ke?

spacegoat bersalah sejak dilahirkan, dilahirkan utk dipersalahkan.. What a Face What a Face

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: HARI QIAMAT?

Post  Sponsored content Today at 5:57 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum