DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  nackea on Sun Dec 21, 2008 11:25 pm


Tuhan itu tuhan ketika ia bersifat ketuhanan
Tuhan itu makhluk ketika ia bersifat kehaiwanan Question Question Question
2 dalam 1 ke tok macam shampoo tu ? rabbit

nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Mon Dec 22, 2008 3:37 am

nackea wrote:
Tuhan itu tuhan ketika ia bersifat ketuhanan
Tuhan itu makhluk ketika ia bersifat kehaiwanan Question Question Question
2 dalam 1 ke tok macam shampoo tu ? rabbit

Tuhan menjadi 'shampoo Rejoice' pulak dah!! belasah jer lah sudin. 'OTAK BUKAN nyer bolih pakai pun. cyclops Semuanya pun cerita 'TUHAN' jugak...aaaaaaaaapa yang nak di takutkan.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Mon Dec 22, 2008 10:12 pm

A: Abang boleh ceritakan tak, mana mula/asalnya 'cerita kehadiran zat' ni dan mangapa manusia dijadikannya sebagai makhluk yang sebok bercerita akan dirinya.

B: Manusia yang bersifat haiwan sentiasa bercita2 kepada keuntungan2 peribadi. Dan ia mahu keuntungan ini berterusan. Bila dia mendengar perkataan 'mati' ia merasa akan tamatlah segala yang dimilikinya. Perkataan 'manusia' berunsur dari perkataan akar Arab ( INSAN:ansaa/ lupa) yang bermaksud lupa akan dirinya.

Kesempatan in diambil olih para cendikiawan yang rakus tentang 'kekepalaan/ ketua' drunken Mereka2 membina istilah yang dapat menundukan minda, agar manusia terkawal dibawah kod etika undang2. Walau bagaimanapun ia tidak bertentangan dengan cerita zat.

Manusia yang bersifat 'TUHAN' tidak lupa tentang 'kedirianya yang sebenar'. Manusia yang mengenal siapa dirinya yang sebenar tidak akan sebok mencari tuhan, dari istilah2. Perkataan zat ini pada awal, sekarang, dan akan datang pada haqiqatnya tidak ada dalam kamus 'TUHAN'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Mon Dec 22, 2008 10:17 pm

A: Keterangan abang memang tepat sekali , tak diketahui mana asalnya 'senikata ZAT'. ZAT diertikan sebagai DIRI , " MAKA ZAT ITULAH ALLAH/ TUHAN KAMU "

B: Manusa hanya 'digilakan' dengan istilah2 yang ta' pernah ada, Kalau tak gila, bosanlah mimpinya. Manusia mengatakan orang gila tu gila, ia lupa yang dirinya juga gila. Tetapi orang gila, mana tahu dia gila'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Mon Dec 22, 2008 10:24 pm

A: Mana ada yang lain bang , selalunya kalau kita berangan2 atau mimpi, mesti berkenaan dengan diri sendiri. Kehadiran mimpi dan khayalan ( dalam minda ) itu umpama mentadbir alam yang kecil .
Dia (TUHAN) kita ni lah yang menghayalkan nya 'Dia yang mentadbir alam besar ..agaknya lah'.

B: 'AKU itu adalah ujud yang sebenarnya yang mentadbir mimpi, 'seolah ada', diada2kan (nampak beragam2, buat2 kelangkabut jer). Padahal bendanya seragam jer, ta'ada perbezaan walau setitikpun.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Mon Dec 22, 2008 10:30 pm

A: Istilah 'mimpi/khayalan' saya, rasa macam tak kene ajer. Bukan kah aku yang benar2 wujud tu nyata / bekerja / makan / tidor dll, hidup dalam perkampungan nya sendiri?

B: Tak KENA mcm mana tu? Apa sahaja kita buat tetap ta' ada, kerana ianya mimpi2 'AKU'. Belasah jer lah, yang kita belasah ni memang dah ta' ada pun. Jadi teruskan saja mimpi2 ni. Ia nya hilang ketika 'AKU' ni tidor lena atau terus menyaksikan di Alam gelombang minda. Dah betul lah tu, Kita ta' lagi mempersoalkan 'ada' dan 'tak ada'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Mon Dec 22, 2008 10:36 pm

A: Tak kene maksud nya pada istilah jer. Yang hidup / yang wujud ( wajib wujud ) adalah zat semata2. Kehidupan yang diterjemahkannya dalam berbilion2 macam sifat/asmaq/afaal ( Allah ). Bila wujud Allah, maka zat dengan sendirinya luput dari kamus kehidupan .....Allah sendiri lah yang mengelirukan keadaan ( tipu helah ) supaya personaliti Nya yang nyata tidak kenali. Pada pendapat saya, kita tidak bermimpi / tidak berhayal , Aku mengenali diri Ku dengan diri Ku.....bahawa 'Aku' tahu/kenal siapa 'Aku' yang sebenarnya.

B: 'AKU' mengelirukan 'DIRIKU", begitu kah?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  muhammad on Tue Dec 23, 2008 6:53 am

Salam kawan...sekarang ikut suka tuan pengarah filem apa cerita dia nak buat...

muhammad

Jumlah posting : 1
Registration date : 2008-12-23

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Tue Dec 23, 2008 10:37 am

muhammad wrote:Salam kawan...sekarang ikut suka tuan pengarah filem apa cerita dia nak buat...

Yang mengelikan hati dan mengeletik minda, 'Apakah patut sipelakun2 ta' pernah berjumpa si Pengarah filem?' Question Question Question affraid

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Tue Dec 23, 2008 6:44 pm

A: Hijab2: Apakah fahaman hijab2?

B: 'Kekeliruan2' cuma gelombang/ denyutan otak fikiran, tanpa beza. 'Kekeliruan' cuma fantasi 'AKU', bukannya realiti. Mimpi2 lenyap dari saat kesaat. Apakah layak mimpi2 ini diungkap 'HIJAB'? Kerana ianya 'TIADA'. 'Tiada' yang tak perlu diqiaskan kerana 'memang jelas tiadanya'

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Tue Dec 23, 2008 6:53 pm

A: Kekeliruan - hijab pada diri sendiri , ayat yang bold-bold biru tu, apa maksudnya? apa yang ada dan apa yang tiada?

B: 'Mimpi2' pada haqiqatnya tetap ta' bolih dikatakan 'ada'. Harimau mengejar manusia didalam mimpi, ketika bangun, kemanakah perginya harimau ini? Mimpi2 manusia ketika jaga, juga dalam keaadaan yang sama. Setiap dimimpikan akan berakhir senisbah saat. Terus hilang demi saat kesaat. 'Hayat bersifat mimpi sementara'. Kalau diketahui ianya mimpi2, apakah benda ini ada?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Tue Dec 23, 2008 6:58 pm

A: Adakah manusia , haiwan ,tumbuhan , dll ini adalah bahan yang ada dalam mimpi/hayalan atau fatasia allah/ Tuhan?

B: Otak adalah persetempatan segala sesuatu. sekiranya dibedah otak ni, kita tidak akan menjumpai sesuatupun didalamnya.

Sekiranya ada doktor yang membedah 'OTAK' abg!!! nescaya doktor ini akan hanya melihat tube2, darah, lendir, urat, air....(ungkapan biologi yang tak layak digunakan, hanya untuk menyampaikan faham jer). Apakah ada gambaran tubuh manusia, haiwan, tumbuhan2an, dunia....pada otak?

Sekiranya sesaorang itu hafal 30 juzu' AlQuran, apakah ada huruf, bunyi, perkataan, buku, kertas, da'wat....didalam otak ini?...Bukankankah segala2 lenyap seumpama gelombang yang tidak dapat dikesan?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Tue Dec 23, 2008 7:03 pm

A: Apa akan jadi bila ilmu rahsia ketuhanan ni dibuka/beritahu pada orang lain?

B: Ada kah orang lain yang na' diberi tahu? Bukankah ini ilmu rahsia namanya. Kalau diberitahupun 'orang lain' tu, tak akan tahu. 'Orang lain' tidak ada dalam kamus 'kesendirian'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  nackea on Tue Dec 23, 2008 9:51 pm

Merpati Putih wrote:A: Apa akan jadi bila ilmu rahsia ketuhanan ni dibuka/beritahu pada orang lain?

B: Ada kah orang lain yang na' diberi tahu? Bukankah ini ilmu rahsia namanya. Kalau diberitahupun 'orang lain' tu, tak akan tahu. 'Orang lain' tidak ada dalam kamus 'kesendirian'.
Jadi orang lain tu siapa ? AKU dan orang lain macam bunyi 2 wujud saja tapi itu adalah mustahil kerana tak ada yang lain dari AKU ! Mungkinkah AKU berahsia dgn diri KU ?

nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Wed Dec 24, 2008 12:19 am

nackea wrote:Jadi orang lain tu siapa ? AKU dan orang lain macam bunyi 2 wujud saja tapi itu adalah mustahil kerana tak ada yang lain dari AKU ! Mungkinkah AKU berahsia dgn diri KU ?

Yang utama ialah mematuhi peraturan ‘benarnya kedirian AKU’.dan sentiasa mengaitkan ‘kebenaran’ kepada ‘kedirian diri sendiri’. Bahkan diri sendirilah ‘yang paling benar’.

Kedirian tidak memperdulikan apa orang lain kata. Perkataan ‘orang lain’, hanyalah frekuensi/ gelombang pada minda/ fikiran (bukan realiti).

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئاً مَّذْكُوراً
[76:1] Bukankah telah datang atas manusia satu waktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut?

‘ORANG LAIN dan keseluruhan ujud’ cuma bersifat gurisan2 perasaan semata2. (tidak ada dalam kamus tauhid zat)

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئاً مَّذْكُوراً
[76:1] Bukankah telah datang atas manusia satu waktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut?

Yang jelas, setiap apa yang diperkatakan berkisar tentang diri sendiri. ‘DIRI SENDIRI’ adalah satu2 nya ujud, tiada yang lain kecuali diri sendiri.

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئاً مَّذْكُوراً
[76:1] Bukankah telah datang atas manusia satu waktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut?

Apa dilihat adalah kenyataan diri. Diri sendirilah ‘PENCIPTA HARAKAT JARINGAN UJUD’. Pencipta yang jelik akan membuat kenyataan yang jelik.

Lupakan kehadiran warna warni ujud, yang seolah2 ‘ada’ diluar minda. Keseluruhanya bersifat mimpi2 sementara yang saling ‘bertentangan dan kekeliruan’.

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئاً مَّذْكُوراً
[76:1] Bukankah telah datang atas manusia satu waktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Wed Dec 24, 2008 12:29 pm

A: kelakar lah abang ni !! , saya tanya sebab sana sini sebok dengan " ADA , TAK ADA "
kalau semua nya TAK DA apa pulak yang ADA .

B: Kalau kita ceritakan pun orang lain itu ta' akan faham, kerana tiap2 sesuatu itu mengikut topeng yang dipakainya. 'Seakan2 faham' mungkin kot.

A: Rahsia abang , abang sajer yang tahu dan rahsia saya , saya saja yang tahu dan bagitu juga lah rahsia ketuhanan itu hanya tuhan saja yang tahu ..iye tak.

B: Bagaimana sdr kata Abg tahu? Padahal sdr ta' pernah jumpa abang pun. Bukankah yang tahu tu tetap sdr?.

A: Memang lah saya tak pernah jumpa abang , tapi rahsia abang tak kan lah abang pun tak tahu

B: Bagaimana pula sdr berkata tuhan tahu?, padahal yang tahu itu sdr. Kan kah begitu.TAHU2 ini mesti terbit dengan ujudnya sdr.

A: Kalau saya kata , saya tahu rahsia Tuhan , macam mana ok tak?.

B: 'INSAN" berkeputusan 'Sesungguhnya AKU adalah 'TUHAN', tiada tuhan melainkan 'AKU'. ALLAH TU sebenarnya bukan tuhan. Ianya hanya sebutan kepada 'DAYAKUASA'. Baca bab BAYAN AT TASLIHIN 1. TBS

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  nackea on Wed Dec 24, 2008 1:03 pm

Orang lain hanya frekuensi pada kita begitu juga kita adalah frekuensi pada orang lain jadi semuanya frekuensi Very Happy Nampaknya frekuensi tu je la yang wujud Very Happy

nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  ferolled on Wed Dec 24, 2008 4:24 pm

nackea wrote:Orang lain hanya frekuensi pada kita begitu juga kita adalah frekuensi pada orang lain jadi semuanya frekuensi Very Happy Nampaknya frekuensi tu je la yang wujud Very Happy

Frekuensi adalah gelombang. Cahaya juga adalah gelombang.
Nyatalah semuanya NUR.
avatar
ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  mek on Wed Dec 24, 2008 5:17 pm

Nurunnur sunny sunny

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Thu Dec 25, 2008 6:52 pm

mek wrote:Nurunnur sunny sunny

ALMUNTAHA" tanpa kalimat2. Shocked

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Fri Dec 26, 2008 5:39 pm

A: Apa akan jadi bila ilmu rahsia ketuhanan ni dibuka/beritahu pada orang lain?

B: Ada kah orang lain yang na' diberi tahu? Bukankah ini ilmu rahsia namanya. Kalau diberitahupun 'orang lain' tu, tak akan tahu, kerna ianya rahsia, kan begitu?

A: Rengkas , ianya tidak bersuara dan berhuruf - 0 , itu lah tuhan cam tu ke?

B: Zat yang menguasai persepsi segala nilah yang dikatakan 'TUHAN'. '0' diumpamakan nilai zat yang ta' dapat dinisbahkan dengan kata2.

A: Tuhan itu ialah minda siOmar (Al'aklu min nurillah ertinya akal itu cahaya 'TUHAN'). Padanya mana ada huruf dan suara, tiada imej2. Tetapi ia mengerti gambaran2 sifatnya. Keseluruhannya yang dilihat siOmar dari 'duniawiyah' hanyalah bersifat gelombang perasaan bukannya realiti, pada minda. dapat lihat tak?

Dikala siOmar tidur nyenyak, siOmar masih ada kaki, tangan, telinga, mata, otak.... tetapi mengapa tak kelihatan pun sesuatu dari dunia,, tubuh, bunyi2an....

Orang yang mati juga punya anggota yang cukup...tetapii tidak berupaya mendengar, melihat..

Orang buta juga punya mata, tetapi ta mengenal gambaran bentuk..tetapi ia memahami sesuatu mengikut isyarah dari gelombang mind/ ar Ruh.

Otak (simbolik DAYAKUASA) atau minda/ AR RUH (bernama siOmar) inilah yang melihat, berkata2, mendengar.. AR RUH ini adalah sifat 'TUHAN' , tentulah yang melihat, yang berkata2...adalah tuhan yang bernama siOmar.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Fri Dec 26, 2008 5:43 pm

A: Jadi otak tu simbolik nama Allah ke?

B: ALLAH itu satu senikata yang dibina manusia. Allah terbit dari kata Arab ilahun (GOD/tuhan) (DAYAKUASA/ FORCE/ PEMACU) ditambah alif lam ma'rifafah (THE), maka jadilah Allah. Perkataan ALLAH ialah sebutan yang sesuai, ketika manusia tercari2 tentang senikata yang patut. Otak itu adalah simbolik siOmar yang bersifat tuhan. Allah tinggal nama jer.

Yang jelas adakah manusia pernah berjumpa tuhan? Tuhan memberitahunya nama 'AKU' ALLAH.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  negro41 on Wed Jan 07, 2009 10:59 pm

Merpati Putih wrote:
A: Jadi otak tu simbolik nama Allah ke?

B:

Yang jelas adakah manusia pernah berjumpa tuhan? Tuhan memberitahunya nama 'AKU' ALLAH.

Kalau tuhan memberitahu namanya " Aku Allah " , tu belum terror lagi lah bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  mek on Thu Jan 08, 2009 10:14 am

negro41 wrote:
Merpati Putih wrote:
A: Jadi otak tu simbolik nama Allah ke?

B:

Yang jelas adakah manusia pernah berjumpa tuhan? Tuhan memberitahunya nama 'AKU' ALLAH.

Kalau tuhan memberitahu namanya " Aku Allah " , tu belum terror lagi lah bounce
sudah jatuh martabatnya gitu bom bom

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sat Jan 10, 2009 3:54 am

sudah jatuh martabatnya gitu bom bom

'TUHAN' memang suka menjatuhkan martabatnya.. ta' sedar akan DIRINYA.. bersifat Qahar ? bom bom

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum