DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Thu Dec 18, 2008 2:29 pm

A:" ‘Antara ilham dan wahyu’ adalah sama pengertian nya , kalau dah dikatakan yang ianya datang dari yang satu . mengapa mesti ada yang tak paham?".

B: 'Ta Faham' pun adalah juga wahyu atau ilham. Perhatikan kepada putar belit perkataan, necaya saudara akan lihat kepada haqiaqat.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  nackea on Thu Dec 18, 2008 5:03 pm

Merpati Putih wrote:A:" ‘Antara ilham dan wahyu’ adalah sama pengertian nya , kalau dah dikatakan yang ianya datang dari yang satu . mengapa mesti ada yang tak paham?".

B: 'Ta Faham' pun adalah juga wahyu atau ilham. Perhatikan kepada putar belit perkataan, necaya saudara akan lihat kepada haqiaqat.

Ala kalau raja dikatakan "santap" kalau rakyat dikata "makan" kalau mat rock d kata "pekena" he he he walhal semuanya bermaksud "mengisi makanan ke dalam perut" Very Happy

nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Thu Dec 18, 2008 7:02 pm

A: Konsep ketuhanan ni memang rumit tapi mudah untuk difahami, kalau berminat nak paham , sampaikan dah tak ada apa nak dipelajari dan bertanya, pada akhirnya pengatahuan itu ‘tidak tahu’

B: Kejadian 'INSAN', dari hujung kaki, sampai kehujung rambut adalah anih, kerana sempurnanya sifat2 keTuhanan yang mesra/ sebati, satu identiti,

A: Apakah yang dimaksudkan?

B: Percaya kepada Diri 'SENDIRI', bukan ada ‘diri’ lain lagi. Fahamkan betul2 keanihan 'DIRI INSAN', Bukannya ada bersambung dengan apa2 umpamanya: wire letrik atau bateri, tetapi bolih berfikir.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Thu Dec 18, 2008 7:14 pm

A: Di gantikan
Tuhan = A

A: A tidak akan sekali2 mengubah sesuatu yang telah ada pada " KUN " kerana apa yang ada pada KUN adalah kesempurnaan ilmunya

Ini bermakna kalau A berilmu untuk menjahit baju maka A tidak akan tahu menggunting rambut , kerana ilmu menggunting rambut itu tiada padanya,.inikah yang dimaksudkan?.

Sekiranya A mahu mengubah , maka yang diubahnya ialah perubahan yang telah tersedia ada dalam KUN

Ini bermakna dengan ilmu menjahit baju itu lah A akan mengubah paten yang lain, Adakah ini yang dimaksudkan?

Minta penjelasan..

B: Apa2 sahaja, belasah jer , jangan ambil tahu lagi

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Thu Dec 18, 2008 7:25 pm

A: Malah ada yang menyuruh , ‘kalau kau Tuhan cabutlah nyawa ku’ , yang ni macam mana nak dijawab

B: Akan ada pula yang bertanya 'Kalau engkau Tuhan, maka bagilah aku seketul emas'. Bagaimanakah nak jawab persoalan ini? Yang jelasnya kita akan tergamam untuk memberikan penjelasan, kan begitu?

Emas ini memang telah ada pada 'kun', dan tidak akan ditambah atau dikurangkan, kerana ini adalah kesempurnaan ilmu. Kalau berkehendak pada penambahan atau mengurangkan pada apa yang telah 'ada', ini memberi gambaran yang pembuat itu tidak sempurna, kerana dia 'ta' terfikir' benda ini, 'akan cukup atau tidak' (lemah pentadbiran tentang data2 quantiti).

Jawapan kita, sebagai Tuhan, kepada yang bertanya, ialah dengan menyuruh ia berusaha mencari untuk mendapatkan emas yang telah tersedia ada didalam perbendaharaan/ gudang dunia. 'Mengapa pula Tuhan na' memberi ketul emas itu kepada sipeminta, kerana barang dimintanya telah tersedia ada, hanya cari dan ambil'. 'Tuhan bukan nya kuli kepada hamba!!!

Tentu sekali si peminta berkata 'kalau begitu kau bukanlah tuhan', Bagaimana penjelasan kita?

Suruh jer peminta tadi minta kepada tuhan yang ghaib (yang diyaqininya). Jawapan nya jelas sama, dengan apa yang kita perintahkan kepadanya. Bahkan Tuhan ghaibnya tidak akan dijumpainya atau didengar perintahnya, dan tidak juga dapat memberikan apa yang dipintanya.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Fri Dec 19, 2008 11:20 am

A: Ada seseorang bertannya ‘kalau engkau tuhan kau cabutlah nyawaku’.

B: Ambil pedang tajam , pancung jer atau suruh dia naik kat bangunan KLCC kemudian tejun,.Cara Tuhan ambil nyawa ke bermacam2.

A: He he he ...Betul sangat tu bang , soalan yang berunsur nafsu , wajib dijawab dengan penuh nafsu jugak kan...ka ka ka


Last edited by Merpati Putih on Fri Dec 19, 2008 12:12 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : tech.)

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Fri Dec 19, 2008 11:42 am

A: Bagaimana pulak dengan , secupak emas boleh kah jadi segantang? , kalau diambil kira dengan usha mencarinya.

B: Kena buatlah kerja siang malam macam lembu giler. Lagi pun bukan ada bezanya orang yang ada mas seguni banding dengan orang yang ta' punya apa2. Dua2 pun tukang angan2 dalam mimpi,

B: Apa pula ta bolihnyer emas secupak jadi segantang, tapi kena kerja lah mcm lembu giler, melainkan tok kita 'Donald TRUMP' bagi. Kah!, kah!,. Tunggulah unta masuk lubang jarum ler, atau kita imaginekan didalam minda jer..

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Fri Dec 19, 2008 12:20 pm

A: Ada seorang member baru memberi balasan tentang ' HAQIQAT KEMATIAN' dan 'ISTILAH TAQDIR". Sdr2 telitikan ungkapannya.

B: Ader member baru kat forumotion.net. Perhatikan gelagatnya,

B: Teruskan 'jaringan kehidupan', tidak ada yang bertentangan. Bertentangan biasanya merunsingkan.

B: Faham itu bukannya dengan kata2, ianya hanya isyarat dari gelombang minda. Kucing tidak memahami kata2 tetapi ia faham dengan apa yang di'wahyu' atau diilhamkan kepadanya. Begitu juga kata2 manusia. Keseluruhan kata manusia hanyalah isyarah2. Banyak orang bolih berkata2 dengan lancar, tetapi ia ta faham apa yang dimaksukannya. Ar RUMI pernah berkata 'Aku sendiri tidak mengerti apa yang aku katakan'

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Fri Dec 19, 2008 1:49 pm

A: Perkara ‘ALAM QUDDHUS’ ini saya dah lama paham , tapi itulah apa yang saya katakan TERM2 ( kias ) ilmu ketuhanan ni ‘saya tak berapa nak faham’ ,

Ok Abang tengok apa yang saya faham ye!!

Al quddus ni adalah 'term' dalam kita berbicara hal ketuhanan , apa yang nyata dan tak nyata di alam nyata ni, adalah semata2 untuk menunjuk diriNya sentiasa ada (mentajallikan dirinya yang bersifat dan bermacam2/berbilang2 ) untuk dia melihat dirinya sendiri. ,

conclusion
La maujud bihaqqi ilallah .

kalau kita katakan pada manusia ini allah , itu allah . maka kita akan dikata gila ( itu lah ditegah/larang untok membuka rahsia ketuhanan ni ) ...betul tak ni.

Al Wadi Al Muqaddas….Al Aqlu…Minda…An Nur…Maqam Al Quddus.



B: Anda cuba mengetuk pintu rahsia dan anda tidak mempunyai kuncinya.
Setelah anda membuka pintu rahsia keTuhanan ini maka batallah keseluruhan ilmu2 yang anda miliki!!!

Tetapi anda mesti berjanji yang anda tidak membuka ilmu rahsia ini kepada sesiapa pun kecuali hanya untuk diri sendiri.

.الله نور السموات والأرض* Allah adalah cahaya langit dan bumi. Bahkan keseluruhan yang kita lihat adalah cahaya Illahiyat.

Tidaklah semua rahsia Illahiyat itu terbuka dan terbongkar . dan tidaklah semua haqiqat itu ditunjukan dan dinyatakan. Dan jiwa yang mendidih dan panas dengan zat KeTuhanan itu adalah kubur segala rahsia

Sekiranya A membedah otak ini, nescaya tidak akan dijumpai seluruh gambaran dunia, ilmu, suara,…dan semua ‘yang ada’ : kitab, alquran, hadis2, malaikat, ugama….dapat ke faham?.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  nackea on Fri Dec 19, 2008 5:16 pm


Masalahnya bila AKU ini tuhan maka apa pula manusia2 yang ada disekelilingku ini? Kenapa pula bila AKU tutup mata AKU tak boleh nampak apa2 atau bila aku menyelam d laut AKU juga tak mendengar apa2 ? AKU ini tuhan maka kenapa pula AKU berhajat pada tempat...mmmm AKU ini lemah rupanya jadi kalau AKU ini lemah maka layakkah AKU menjadi tuhan ????? Mungkin AKU ini tuhan yang lemah nah kalau begitu siapa yang kuat ?


nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  zali on Fri Dec 19, 2008 8:02 pm

Merpati Putih wrote:A:" ‘Antara ilham dan wahyu’ adalah sama pengertian nya , kalau dah dikatakan yang ianya datang dari yang satu . mengapa mesti ada yang tak paham?".

B: 'Ta Faham' pun adalah juga wahyu atau ilham. Perhatikan kepada putar belit perkataan, necaya saudara akan lihat kepada haqiaqat.

ilham/wahyu...apa bezanya pula dengan pendapat/idea?
ianya datang dari yang satu jua...confirm ke semua betul dan boleh ikut?
hakikat sebagaimana yang dapat dilihat?
adakah hakikat dari satu sumber yang dapat dilihat?

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 12:26 am

zali wrote:ilham/wahyu...apa bezanya pula dengan pendapat/idea?
ianya datang dari yang satu jua...confirm ke semua betul dan boleh ikut?
hakikat sebagaimana yang dapat dilihat?
adakah hakikat dari satu sumber yang dapat dilihat?

Ilham/ wahyu/ pendapat/ idea adalah perkara yang sama yang datang dari yang ESA. Confirm habih ler. Sifat2 yang nampak adalah abstrak haqiqat yang perlu difahami maknanya. Maka terpulanglah bagaimana sdr zali menterjemahkanya. Setiap ide , jelas dari YANG SATU.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 12:44 am

nackea wrote:
Masalahnya bila AKU ini tuhan maka apa pula manusia2 yang ada disekelilingku ini? Kenapa pula bila AKU tutup mata AKU tak boleh nampak apa2 atau bila aku menyelam d laut AKU juga tak mendengar apa2 ? AKU ini tuhan maka kenapa pula AKU berhajat pada tempat...mmmm AKU ini lemah rupanya jadi kalau AKU ini lemah maka layakkah AKU menjadi tuhan ????? Mungkin AKU ini tuhan yang lemah nah kalau begitu siapa yang kuat ?

Ketika 'TUHAN' mengelarkan 'DIRINYA' manusia bersifat ia dengan sifat2 kekurangan (AN NAQIS), maka akan adalah bayangan makluk dimindanya 'YANG BERSIFAT LAISA KAMISLIHI SYAIUN'. Bila Tuhan yang bernama sinackea, IA menutup mataNYA IA menutup sifat basarNYA untuk mengamati zatNYA...Yang lain tu kena ler jawab sendiri, kerana 'otak tok dah kena salai'. affraid

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  negro41 on Sat Dec 20, 2008 1:34 am

Merpati Putih wrote:
nackea wrote:
Masalahnya bila AKU ini tuhan maka apa pula manusia2 yang ada disekelilingku ini? Kenapa pula bila AKU tutup mata AKU tak boleh nampak apa2 atau bila aku menyelam d laut AKU juga tak mendengar apa2 ? AKU ini tuhan maka kenapa pula AKU berhajat pada tempat...mmmm AKU ini lemah rupanya jadi kalau AKU ini lemah maka layakkah AKU menjadi tuhan ????? Mungkin AKU ini tuhan yang lemah nah kalau begitu siapa yang kuat ?

Ketika 'TUHAN' mengelarkan 'DIRINYA' manusia bersifat ia dengan sifat2 kekurangan (AN NAQIS), maka akan adalah bayangan makluk dimindanya 'YANG BERSIFAT LAISA KAMISLIHI SYAIUN'. Bila Tuhan yang bernama sinackea, IA menutup mataNYA IA menutup sifat basarNYA untuk mengamati zatNYA...Yang lain tu kena ler jawab sendiri, kerana 'otak tok dah kena salai'. affraid

Tuhan tidak lah ia tertaklok samaada ia kuat atau pun lemah , dia sendiri tidak pernah mengistiharkan dirinya itu lemah atau pun kuat , kalau ada tuhan yang lemah , tentu sekali ada tuhan yang kuat , siapa dia tuhan yang lemah dan siapa pulak tuhan yang kuat , maka sama2 lah kita mencari bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 6:28 am

negro41 wrote:Tuhan tidak lah ia tertakluk samaada ia kuat atau pun lemah , dia sendiri tidak pernah mengistiharkan dirinya itu lemah atau pun kuat , kalau ada tuhan yang lemah , tentu sekali ada tuhan yang kuat , siapa dia tuhan yang lemah dan siapa pulak tuhan yang kuat , maka sama2 lah kita mencari bounce

Tuhan tu lemah ketika ia besifat makhluk, dan kuat ketika berkeadaan 'kesendirian zat'. Apa pulak komen sdr? Question Question Question

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  negro41 on Sat Dec 20, 2008 4:21 pm

Merpati Putih wrote:
negro41 wrote:Tuhan tidak lah ia tertakluk samaada ia kuat atau pun lemah , dia sendiri tidak pernah mengistiharkan dirinya itu lemah atau pun kuat , kalau ada tuhan yang lemah , tentu sekali ada tuhan yang kuat , siapa dia tuhan yang lemah dan siapa pulak tuhan yang kuat , maka sama2 lah kita mencari bounce

Tuhan tu lemah ketika ia besifat makhluk, dan kuat ketika berkeadaan 'kesendirian zat'. Apa pulak komen sdr? Question Question Question

Dolu2 oleh kerana ketandusan lauk , siput sedut dimakan orang , tapi la ni depa tak makan lagi dah siput tu , depa dah tukaq menu makan siput babi pulak bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 11:32 pm

Siput babi pun lauk jugak, apa salah nyer kalau na' makan, melainkan ta' mahu makan, maka haramlah jadinya. Arrow 'Kekidup tuhanlah katakan'. Tolak jangan keluar, tolak jer kedalam perut. Perut bukan bolih fikir pun.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sun Dec 21, 2008 9:24 pm

A: Jadi apa selanjutnya yang perlu dibuat, setelah kita mengetahui 'segala cerita adalah kosong' semata2?

B: Ta' ada apa pun yang kita buat pada asasnya, semua yang kita buat ni cuma2 '0' jer. Buat apa pun ia tetap cerita '0'/ AL ZAT. Jadi teruskan berdialog untuk kemantapan '0' ni.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sun Dec 21, 2008 9:29 pm

A: Jadi saya kene padamkan terus nama/personaliti/family/dll. dan berhijrah kepada 'Aku' yang 'laisa kamislihi syaiun' yang tanpa apa2..bagitu ke?

B: Mcm mana pula na' padamkan benda yang ta'ada lansung ('0'/zat)? Belasah jer lah. Buat apa jer, memang dah tetap kosong. (DAN TA' perlu na' dima'rifah2kan lagi: inilah dikatakan putus ma'rifat)

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sun Dec 21, 2008 9:35 pm

A: Apa nak jawab? Dah takda penceritaan, lagi senyap sunyi , ibarat air yang tenang.

B: Jawab pun apa salahnya, kerana kesemuanya dalam keadaan tenang.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sun Dec 21, 2008 9:39 pm

A: Kalau dah dikocak air yang tenang, bukan lah dia lagi yang mutlak ?, walaupun bukan lain dari dia.

B: Bolih ke termenung sendirian?, kebas otak dibuatnya.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sun Dec 21, 2008 9:46 pm

A: Buat ajer umpama tidor yang lena dari segala igauwan?

B: 'Ta' mahu pakai, tetapi terpaksa pakai'. Semua pun sedang mengigau2. Tak ke begitu?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sun Dec 21, 2008 9:55 pm

A: Air yang tenang kalau dikocak, macam2 boleh jadi.

B: Orang kuat 'politik dalam jaringan hayat' memanglah begitu, kita tengok jer apa 'filem' seterusnya.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sun Dec 21, 2008 10:03 pm

A: Inilah 'rahsia' yang malaikat tidak tahu , apabila tuhan berkata 'Aku tahu apa yang aku nak buat'.

A: Boleh tak kita dalam kesedaran mengalami keadaan seperti tidor tanpa gangguan (perasaan) 'Fana'?

B: Yang jelas mcm tidor jer. Pada tiap2 detik, manusia hanya mampu mengingat satu susunan dalam filem. Banyak perkara dia lupa pada saat yang sama. Umpamanya satu dan dua ta' dapat disebut sekali, atau sa dan tu juga tak dapat disebut sekali, atau s dan u juga ta' dapat disebut sekali. Kita mendengar 'suara yang ini', tetapi kita ta' mendengar 'suara yang itu' pada masa yang sama, walaupun sangat hampir dengan diri kita. Kadang2 ada masanya kita termenung sesaat tanpa apa2 yang kita ingat

Sekiranya kita hanya duduk seorang dipulau, yang jauh dari duniawi manusia dari masa bayi, kita juga tertidur/ tidak tahu adanya ujud manusia. Tidur/ lupa diri akan dirinya ini mengikut nisbah ilmu yang dihafalnya.

Manusia itu dalam keadaan tidur walaupun ia jaga: maksud hadis.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Merpati Putih on Sun Dec 21, 2008 10:18 pm

A: Jadi macam mana boleh katakan 'insan itu adalah tuhan' , Kalau insan bersifat ketuhanan kenalah juga.. , Alam alquddus ianya mestilah dalam keadaan zat semata2 ..ini mengikut paham saya lah , yang menjadikan haru biru ni apabila ia ingin melihat dirinya sendiri yang bernama Allah..apakah comment?

B: Zat semata atau kita 'sebutkan Allah', kerana mesti ada sesuatu nama untuk memulakan cerita. Sebenarnya Allah itu pun ta' ada, kalau kita saksikan di'otak', betul tak? Allah juga tidak ada ketika kita tidur nyenyak. 'KEDIRIAN' manusia/ otak/ 'INSAN', sebagai simboliknya, yang bersifat tuhan yang melihat, mendengar, berkata2, hayat. Manusia/ Kedirian Tuhan ini mengadakan tuhan kedua, kerana manusia tidak sedar yang dirinya adalah sebenar2 TUHAN..

Pada zahirnya ia/ manusia melihat dirinya/ manusia dalam sifat Al ALAMIN/ KOSMOS/ duniawiayah. tetapi pada haqiqatnya Ia melihat pada ZatNya sendiri yang bersifat gelombang elektrik yang ada pada minda manusia/ Kedirian tuhan.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: DIALOG ‘A’ DAN ‘B’ pada PERSOALAN THEOLOGI.

Post  Sponsored content Today at 3:11 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum