SIAPAKAH ALLAH?

Page 29 of 29 Previous  1 ... 16 ... 27, 28, 29

View previous topic View next topic Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  nurhaq on Tue Jan 12, 2010 11:31 am

Allah berkata kepada malaikat bahawa, Allah ingin mencipta manusia sebagai khalifah (penghuni di muka bumi), malaikat tak setuju kerana dia nampak yang manusia itu tadi akan membuat kerosakkan dimuka bumi.....pastu Allah tetap juga dengan "planNya".....
Apabila siap Adam di cipta..... Allah letak Adam dalam syurga dengan satu "syarat" jangan makan buah larangan.........pastu hawa pula di cipta dari diri Adam.... kemudian adam dan hawa langar larangan... lalu di buang (dihalau) dengan hina oleh Allah ke dunia dari kenikmatan syurga.....

padahal Allah kata (plan asal)nak cipta adam untuk jadi khalifah kat muka bumi..... (kenapa tak terus letak adam kat muka bumi...) dan kenapa mesti masuk syurga dulu (atas kesilapan yang kecil mereka di halau) dan kenapa perlu Adam dihina dan di halau dari syurga ke muka bumi sedangkan matlamat ciptaan adam adalah menetap di muka bumi bukan disyurga (sesuai dengan plan asal adam di cipta)....... apa permainannya disini...adakah Allah suka-suka??? dan adam jadi mangsa suka-suka...
atau Alah memang suka??? atau itu caranya untuk bagi adam suka, suka-suka dan suka duka...?


drunken

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Tue Jan 12, 2010 11:59 am

Laughing


Last edited by tokbiru on Tue Jan 12, 2010 12:03 pm; edited 1 time in total

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Tue Jan 12, 2010 12:02 pm

nurhaq wrote:Allah berkata kepada malaikat bahawa, Allah ingin mencipta manusia sebagai khalifah (penghuni di muka bumi), malaikat tak setuju kerana dia nampak yang manusia itu tadi akan membuat kerosakkan dimuka bumi.....pastu Allah tetap juga dengan "planNya".....
Apabila siap Adam di cipta..... Allah letak Adam dalam syurga dengan satu "syarat" jangan makan buah larangan.........pastu hawa pula di cipta dari diri Adam.... kemudian adam dan hawa langar larangan... lalu di buang (dihalau) dengan hina oleh Allah ke dunia dari kenikmatan syurga.....

padahal Allah kata (plan asal)nak cipta adam untuk jadi khalifah kat muka bumi..... (kenapa tak terus letak adam kat muka bumi...) dan kenapa mesti masuk syurga dulu (atas kesilapan yang kecil mereka di halau) dan kenapa perlu Adam dihina dan di halau dari syurga ke muka bumi sedangkan matlamat ciptaan adam adalah menetap di muka bumi bukan disyurga (sesuai dengan plan asal adam di cipta)....... apa permainannya disini...adakah Allah suka-suka??? dan adam jadi mangsa suka-suka...
atau Alah memang suka??? atau itu caranya untuk bagi adam suka, suka-suka dan suka duka...?


Sdr Nurhaq,
Sebelum sdr di'sound' kerana meng'aqal' kesah2 begini.. lebih baik saya nasihatkan sdr awal2 dulu.. Twisted Evil
Jangan sesekali 'pertikai' apa yg ditulis dalam Quran dan kitab2 tu.!!! Hal2 ketuhanan yg ghaib mcm nih tak layak dibicara dr kamar aqal yg terbatas mcm manusia nih...

(Entah le, alat apelah agaknye yg diorang guna utk sukat horizon aqal nih.. unit sukatan hape ar, unit SI jgk ker?? ) he3 lol!


Last edited by tokbiru on Tue Jan 12, 2010 12:05 pm; edited 1 time in total

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  salik on Tue Jan 12, 2010 12:02 pm

Diriwayatkan Imam Thabrani dalam Mu’jamus Shagir, Al-Hakim Naisaburi dalam Mustadrak ash Shihhah, Abu Nu’aim dan Baihaqi dalam Dalail An-Nubuwwah, Ibnu ‘Asakir Syami dalam Tarikh-nya, dan Imam Hafizh As-Suyuthi dalam Ad-Durrul Mantsur serta dalam Ruhul Ma’ani dengan sanad dari S. Umar bin Khatthab, menukil bahwa Nabi SAW bersabda:

“Ketika Nabiyyallah Adam melakukan dosa, ia menengadahkan kepalanya ke langit dan berkata: ‘Wahai Tuhan, aku memohon kepadaMu dengan Haq Muhammad agar Engkau mengampuniku’. Lalu Allah mewahyukan kepadanya: ‘Siapakah Muhammad?’

Nabiyyallah Adam menjawab: ‘Ketika Engkau menciptakanku, aku mengangkat kepala ke arah ‘ArasyMu, dan lalu aku melihat, di sana tertulis: Laa Ilaaha Illallaaah Muhammadur Rosulullaah.

Akupun berkata kepada diriku, bahwa tiada seorangpun yang lebih agung daripada orang yang namanya telah Engkau tuliskan di samping NamaMu’. Ketika itu Allah mewahyukan kepadanya: ‘Dialah Nabi yang terakhir daripada keturunanmu, dan jika tidak karena dia, niscaya Aku tak akan menciptakanmu’.

Jika tidak karena dia, niscaya Aku tak akan menciptakanmu’.
Jika tidak karena dia, niscaya Aku tak akan menciptakanmu’.
Jika tidak karena dia, niscaya Aku tak akan menciptakanmu’.
Jika tidak karena dia, niscaya Aku tak akan menciptakanmu’.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Tue Jan 12, 2010 12:20 pm

Muhammad itu tiada lain cuma manusia seperti kamu.. Adapun gelaran nabi itu cuma panggilan/dakwaan pada sesetengah pengikut2 yg beriman kpd apa yg beliau sampaikan. Bahkan terleraikah rahmat alam ini sesudah wafatnya muhd? Atas rahmat apa pula, matahari dan bulan masih bersilih ganti, manusia masih boleh ber'anak bercucu sampai hari ni? Bagaimana mereka yg kononnya faham erti syahadat tauhid dan syahadat rasul masih menilik tanpa putus hal yg diluar dirinya. Sehebat manapun kamu menceritakan perihal nabi, sejauh manapun jari kamu arahkan ke tmpt kelahirannya, ttp tidak jauh malah terlalu dekat dr apa yg terukir/terbit dr wujud dirimu.

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Tue Jan 12, 2010 12:32 pm

Dikesahkan, muhd bersyahadat kemudian disuruh para sahabatnya ikut bersyahadat tanpa membuat sebarang pindaan dr apa yg beliau syahadatkan. Hoi sahabat2ku, ikutlah mcmmana/seperti aku.. jangan ikut aku pulak (sbg pengikut) . Korang paham ke tak nih??? No

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  nurhaq on Tue Jan 12, 2010 1:00 pm

Dogeng teka-teki

seorang sultan mempunyai sebuah kolam besar yang didalamnya terdapat beratus-ratus ekor buaya ganas....pada satu hari sultan bertitah kepada seluruh rakyatnya....."Barang siapa yang dapat berenang menyeberangi kolam beta dengan selamat..akan beta perkenankan apa jua hajat permintaan rakyatnya.." di hari yang dinanti-nantikan, maka berkumpullah seluruh rakyat sultan di tepi kolam yang penuhi buaya sambil merasa amat mustahil bagi sesiapa yang boleh selamat menyeberangi kolam itu....sedang sibuk berkata si rakyat seluruhnya, tiba-tiba ....."berdebushssss" salah seorang rakyat sultan masuk berenang ke dalam kolam itu.....keadaan menjadi kelam kabut sehingga rakyatnya yang "teror" tu sampai ke darat dengan selamat..... sambil terus berlari kearah sultan.... dan sultan dengan bangga bertitah.."tahniah kerana anda berjaya....jadi sampaikan hajat mu wahai hambaku yang gagah......"

so dengan termengah-mengah (keletihan dan ketakutan) lalu si rakyat berkata " hamba cuma mempunyai satu hajat sahaja wahai sultan..." sultan menjawab.."katakan lah....!"...... rakyatnya pun sambung ...."hamba cuma nak...................."

agak-agak apa rakyat yang "teror" ni nak dari sultannya......?

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  nurhaq on Tue Jan 12, 2010 1:11 pm

“Musa berkata: “Engkau adalah Adam yang Allah telah menciptakanmu dengan tangan-Nya, meniupkan ruh-Nya kedalam dirimu, memerintahkan malaikat bersujud kepadamu dan menempatkanmu didalam surga-Nya.Kemudian kesalahanmu menjadikan manusia diturunkan ke bumi”Maka Adampun berkata: “Engkau adalah Musa yang Allah telah memilihmu melalui risalah dan kalam-Nya. Dan, DIA telah memberikan kepadamu lembaran-lembaran yang didalamnya berisi penjelasan mengenai segala sesutu serta mendekatkanmu pada keselamatan. Lalu berapa lama engkau mendapatkan Allah menulis Kitab Taurat sebelum aku diciptakan?”Musa menjawab: “40 tahun” lebih lanjut Adam berkata:”Apakah didalamnya (Taurat) engkau menemukan firman-Nya:”Dan, Adam mendurhakai Rabb-Nya sehingga ia pun sesat” (Thaha:12)”"Ya” jawab Musa. Selanjutnya Adam bertanya:”Jika demikian, mengapa engkau mencaciku karena aku mengerjakan perbuatan yang telah ditetapkan (ditakdirkan) Allah bagiku untuk mengerjakannya 40 tahun sebelum DIA menciptakanku?”Rasulullah shalallahu alaihi wassalam pun berkata,:”Demikianlah Adam memberikan argumentasi kepada Musa”1 (Muslim)


“Adam dan Musa berbantah-bantahan, Musa berkata,”Wahai Adam, anda adalah bapak kami, anda telah mengecewakan kami dan mengekluarkan kami dari surga”. Maka Adampun berkata kepadanya:”Engkau Musa, Allah telah memilihmu dengan kalam-Nya dan menuliskan untukmu dengan Tangan-Nya.Apakah engkau (pantas) mencelaku berdasarkan suatu perkara yang telah ditakdirkan Allah menimpaku sebelum aku dicipatkan 40 tahun?Maka Nabi shalallahu alaihi wassalam bersabda:Maka Adampun membantah musa, Adam telah membantah Musa”(HR.Muslim IV/2042-204

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Tue Jan 12, 2010 1:50 pm

nurhaq wrote:“Musa berkata: “Engkau adalah Adam yang Allah telah menciptakanmu dengan tangan-Nya, meniupkan ruh-Nya kedalam dirimu, memerintahkan malaikat bersujud kepadamu dan menempatkanmu didalam surga-Nya.Kemudian kesalahanmu menjadikan manusia diturunkan ke bumi”Maka Adampun berkata: “Engkau adalah Musa yang Allah telah memilihmu melalui risalah dan kalam-Nya. Dan, DIA telah memberikan kepadamu lembaran-lembaran yang didalamnya berisi penjelasan mengenai segala sesutu serta mendekatkanmu pada keselamatan. Lalu berapa lama engkau mendapatkan Allah menulis Kitab Taurat sebelum aku diciptakan?”Musa menjawab: “40 tahun” lebih lanjut Adam berkata:”Apakah didalamnya (Taurat) engkau menemukan firman-Nya:”Dan, Adam mendurhakai Rabb-Nya sehingga ia pun sesat” (Thaha:12)”"Ya” jawab Musa. Selanjutnya Adam bertanya:”Jika demikian, mengapa engkau mencaciku karena aku mengerjakan perbuatan yang telah ditetapkan (ditakdirkan) Allah bagiku untuk mengerjakannya 40 tahun sebelum DIA menciptakanku?”Rasulullah shalallahu alaihi wassalam pun berkata,:”Demikianlah Adam memberikan argumentasi kepada Musa”1 (Muslim)


“Adam dan Musa berbantah-bantahan, Musa berkata,”Wahai Adam, anda adalah bapak kami, anda telah mengecewakan kami dan mengekluarkan kami dari surga”. Maka Adampun berkata kepadanya:”Engkau Musa, Allah telah memilihmu dengan kalam-Nya dan menuliskan untukmu dengan Tangan-Nya.Apakah engkau (pantas) mencelaku berdasarkan suatu perkara yang telah ditakdirkan Allah menimpaku sebelum aku dicipatkan 40 tahun?Maka Nabi shalallahu alaihi wassalam bersabda:Maka Adampun membantah musa, Adam telah membantah Musa”(HR.Muslim IV/2042-204

Kalau adam punya IQ yg lebih baik, tentu dia akan cakap sesuatu yg membuat Musa terdiam..
'Bahkan kalau aku terus disyurga bersama hawa, nama kau pun Musa takdo dalam kesah ni.. Ko cube tanye Tuhan (kalau tak cayer), apa dalam syurga aku boleh beranak pinak ker?? Asal setubuh je kembali dara, asal setubuh je kembali dara... bilanya aku nak berzuriat?? Ko tak mengaji kitab ker.. Mangkok!!.. Ko tau tak, aku pun lagi heran, macammana Tuhan boleh campak aku keluar dari syurga..? KataNya barang siapa yg masuk syurga tu akan kekal selamanya.. Buat apa pun takde dosa.. Pulak tu, mcm mana si setan ni boleh hasut bini aku dalam perkarangan syurga? Aku pernah ingat Tuhan bagitau aku, cuma org yg beriman je yg layak masuk sorga.. Camne lak jadi mcm nih...!! Jadi, dr ko sibuk salahkan aku jer, baik ko tolong pikir2kan masalah aku nih..!!' Evil or Very Mad

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  salik on Tue Jan 12, 2010 5:04 pm

tokbiru wrote:Dikesahkan, muhd bersyahadat kemudian disuruh para sahabatnya ikut bersyahadat tanpa membuat sebarang pindaan dr apa yg beliau syahadatkan. Hoi sahabat2ku, ikutlah mcmmana/seperti aku.. jangan ikut aku pulak (sbg pengikut) . Korang paham ke tak nih??? No

ikutlah mcmmana/seperti aku.. jangan ikut aku pulak (sbg pengikut)

haha,,,berkesan cerita nih...

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  nurhaq on Thu Jan 14, 2010 12:37 pm

tuan haji wrote:salam saudara nurhaq...

Apa yang cuba saudara sampaikan?Tolong jelaskan....

ORANG KAMPUNG = ANGGOTA BADAN
GUDANG (EMAS PERMATA) = JASAD
RAHSIA GUDANG (EMAS PERMATA) = ROH
RAKYAT "YANG PANDAI" = AKAL
RAJA = HATI

YANG TAK ADA DALAM CERITA TU MAHARAJA.....SEBAB MAHARAJA SUKA SEMBUNYI.....

MAHARAJA = FANTASI PENULIS
PENULIS = ?????...........
SIAPA TAU PENULIS DONGENG NI.... KALAU TAU.... KO KENAL TAK.....? AKU TAK KENAL PUN KO SIAPA..... USAH BERFANTASIA.... TAPI KALAU TAK BERFANTASIA MACAMANA NAK MENULIS CERITA GONGENG...... TAKPA LAH NANTI AKU TULIS CERITA TRANSFORMER LAWAN SUPERMAN PASTU YANG YANG MENANG CICAKMAN.....
confused

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  nurhaq on Sat Jan 16, 2010 5:45 pm

Ana Ahmadun bila Mim".. ANA AHMAD TANPA MIM



Mim tu hilang waktu sujud......

SEBABTU NABI KITA BERSABDA...SOLAT TU TIANG AGAMA....KALAU TAK SOLAT MACAMANA NAK SANGKUT AMALAN YANG LAIN..... BAYANGKAN.....TENGAH BERPERANG NGAN ORANG KAFIRPUN RASULULLAH DAN SAHABAT SOLAT BERGANTI-GANTI.....SAMPAI GITU SEKALI..... YA LAH...SEKARANG LAGI PAYAH..."BERPERANG NGAN NAFSU...TAK NAMPAK MUSUHNYA, TU YANG RELAX JER...MACAM TAKDA APA-APA...." NAK KENA ADA CERMIN BARU BOLEH NAMPAK MUSUH.....RUPA-RUPANYA MUSUH TUUUU.....OPPPOCOTT!!! MACAM PERNAH AKU JUMPA MUKA NI.......TAPI DIMANA YA.....??

TERINGATLAH PULAK AYAHANDA KU BERPESAN...."TAU SOLAT JANGAN SOLAT.....TAK TAU SOLAT BARU SOLAT..."
DAH TAK TAU JANGAN BUAT-BUAT TAK TAU....YANG TAU SOLAT TU PUN JANGAN TAK SOLAT...SOLAT SAMPAI TAK TAU...... KALAU TAK SOLAT MACAMANA NAK MENGAKU ANA AMHMAD TANPA MIM...... TAKAN NAK BERFANTASIA......

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  kungkalikung on Sat Jan 16, 2010 10:07 pm





Hai... You all, sedang solat?

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  Sponsored content Today at 5:53 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 29 of 29 Previous  1 ... 16 ... 27, 28, 29

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum