SIAPAKAH ALLAH?

Page 28 of 29 Previous  1 ... 15 ... 27, 28, 29  Next

View previous topic View next topic Go down

Sejarah Perpecahan umat Islam

Post  Merpati Putih on Mon Dec 28, 2009 1:00 pm


Runtuhnya Tamadun Islam.

1. penyebab krisis ditujukan kepada pembunuhan Utsman,

2. perang saudara antara Ali dan Mu`awiyah,

3. perang Jamal antara Ali dan Aisyah.

Asas/akar/ punca krisis kekacauan/ perpecahan/ perselisihan umat Islam bermula dari sistem syura yang dipelupori(gagasan/ idea) Umar.

Sitem syura memberi kuasa dan amanah kepada 'enam individu penguasa' untuk melaksanakan sistem syura, dimana Jabatan khalifah digilirkan/ diuntukan hanya kepada keroni2 dikalang enam penguasa ini.Masing2 dari mereka2 ini bercita2 agar dapat menjawat jawatan 'Khalifah'

Sistem syura 'bernilai', yang berlandaskan 'moral politik Alquran', namun krisis/ perbalahan/ perperangan terus berlaku dikalangan ahli2 syura. Sistem syura adalah teologi politik Jabarriyah (siapa kuat, ia menang). Masing dari mereka ini memainkan 'teori2 api dalam sekam' (sisitem jatuh menjatuhi... telunjuk lurus.. kelingkeng berkait)

MUAWIYAH BIN SYUFIAN, penguasa muslim pertama yang mengetengahkan/ mempelopori ide: kekuasaan (Jabatan Kalifah) diperuntukan sebagai warisan turun-temurun. yang hanya dikaitkan dengan keturunannya sahaja: Kalifah selepas kematian Muawiyah adalah Yazid ibn Muawiyah... sistem yang masih di praktikan di Saudi Arabia hingga kini.

Muawiyah ahli syurga?????
Buktikan ler....

Muawiyah mengaburi mata umat Islam. khususnya 'cara' menobatkan dirinya sebagai penguasa, ironinya: 'merupakan kehendak dan izin Sang Pencipta'. Meskipun sepak terajang pencak silatnya berqiblatkan Freemanson. Muslim Sunni, majoritinya menganggap Muawiyah tetap sebagai 'penganut Islam' yang yang dihormati, 'disucikan', 'diahli syurgakan' olih pendewa2nya..

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Mon Dec 28, 2009 9:51 pm

Mu`awiyah Radiyallahu `anhu merupakan salah seorang sahabat Nabi sallallahu `alaihi wasallam dengan sepakat ulama. Justeru, beliau merupakan seorang yang adil dan juga dijamin sebagai ahli syurga. Sebagai seorang sahabat, beliau tidak boleh digambarkan dengan sebarang gambaran yang boleh menjejaskan sifat beliau sebagai sahabat Nabi sallallahu `alaihi wasallam yang `adil, baik, bertaqwa dan soleh serta ahli syurga Allah.

Nabi sallallahu `alaihi wasallam pernah berdoa untuk Mu`awiyah Radiyallahu `anhu agar terpelihara daripada azab neraka. Doa Nabi sallallahu `alaihi wasallam adalah mustajab dan diterima oleh Allah Taala. Sebab itu para Sahabat Radiyallahu `anhum sentiasa berusaha mendapatkan doa Nabi sallallahu `alaihi wasallam untuk mereka. Antara doa Nabi sallallahu `alaihi wasallam untuk Mu`awiyah:
اللهم علم معاوية الكتاب، والحساب، وقه العذاب
“Ya Allah ajarlah kepada Mu`awiyah kitab al-Qur’an dan pengiraan dan peliharalah dirinya daripada azab (neraka).” Riwayat Ibn `Asakir

Baginda sallallahu `alaihi wasallam juga berdoa agar Mu`awiyah Radiyallahu `anhu menjadi orang sentiasa mendapat hidayah dan memberi hidayah petunjuk pula kepada orang lain. Nabi sallallahu `alaihi wasallam berdoa:
" اللهم اجعله هاديا، مهديا، واهد به "
“Ya Allah jadikanlah beliau seorang memberi hidayah dan seorang yang diberi hidayah dan berilah hidayah (kepada orang lain) menerusinya.”

Hadis Hasan Gharib riwayat Imam Tirmizi dan juga riwayat Imam Ahmad.

Justeru itu seorang Sahabat Nabi sallallahu `alaihi wasallam Umair bin Sa`ad Radiyallahu `anhu berkata: “jangan kamu menyebut Mu`awiyah melainkan dengan yang baik kerana saya mendengar Rasulullah sallallahu `alaihi wasallam bersabda: ”Ya Allah berilah hidayah (kepada orang lain) menerusinya). Hadis riwayat Tirmizi


Ha3.. memang kelakor.. Walaupun logik aqal dah tak mampu menilai (mencari baiknya), tetap juga disondol2 kot2 ada jgk yg baik2.. Untung betul jd 'sahabat' nabi nih.. Kot mana pun ttp baik jugak!!! Last2, walau apapun yg berlaku (baik-buruk) kelakuan sahabat2, mereka tetap ke syurga.. Apa yg berlaku cuba adalah ANUGERAH kepada kita sebagai ijtihad, sekiranya betul diberikan 2 pahala, sekiranya salah diberikan 1 pahala... wawawawa... Mcm mana rupa pahala tuh?? Lonjong ke bulat ke atau segimpat??

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  Saint Nicholas on Mon Dec 28, 2009 10:51 pm

Hadith pertama itu riwayat Assakir, rasa gue bkn hadith yg kuat. Ia juga bkn bukti Muawiyah terjamin sorga. Hadith kedua dan ketiga pun tidak membuktikan ia dijamin sorga. Sefaham gue, sosok Muawiyah ini tidak termasuk dalam kumpulan sahabat Muhammad yg dijamin sorga. santa

Saint Nicholas

Jumlah posting : 95
Registration date : 2008-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Mon Dec 28, 2009 11:04 pm

Salam sdr Nicholas,
Tidak susah utk anda dptkan maklumat yg baik2/mulia2 ttg mana2 tokoh yg anda gemar.. pertama anda perlu tahu beliau dr parti politik mana, kalu parti sunni, carilah kitab2 kroni ASWJ, kalau parti syiah, buka aja laman web www.as-syia atau kitab2 spt At-Taba'ari. Untuk Muawiyah, segala yg baik2 ttgnya anda boleh melihat referensi2 sunni yg bersepah2 diinternet, atau anda boleh membaca buku pentaksub sahabat2 nabi yg salah satunya 'Rahsia para sahabat dijamin masuk syurga'.. Didalamnya byk memperihalkan kehebatan2/kealiman2/kewarakan2 muawiyah serta hadis2 yg mengaitkan beliau sebagai salah seorang yg dijamin sorga.. Terpulanglah kepada APA YG ANDA SUKA.. SEMUANYA BISA DIATUR!! Samada mau ia kelihatan 'buruk' atau 'baik' terserah... Memang gampang jd TUHAN nih!!... Cuma yg susahnya kalau masih mau jd manusia... Mmg sampai bilapun ngak paham bahasa Tuhan.. he3 Twisted Evil

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Mon Dec 28, 2009 11:17 pm

Saint Nicholas wrote:Hadith pertama itu riwayat Assakir, rasa gue bkn hadith yg kuat. Ia juga bkn bukti Muawiyah terjamin sorga. Hadith kedua dan ketiga pun tidak membuktikan ia dijamin sorga. Sefaham gue, sosok Muawiyah ini tidak termasuk dalam kumpulan sahabat Muhammad yg dijamin sorga. santa

Duhh!! kalau sudah didoakan dek nabi yg begitu mustajab sekali permintaannya, kok bisa diazab juga...?? Nabi ngak pernah berbohong!! Kebanyakkan hadis berkenaan muawiyah itu pula bertaraf mutawattir.. Hasan lagi ghorib!!
Susah2 muawiyah bayar gaji lumayan kpd abu hurairah (gabenornya) untuk karang hadis2 yg baik2 ttgnya, senang2 kamu mau menolaknya...Evil or Very Mad

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  Saint Nicholas on Tue Dec 29, 2009 12:03 am

Gue bukan menolak hadith2 yg anda lontarkan, tapi sekedar menjelaskan bahawa hadith2 itu tidak menceritakan ttg terjaminnya sosok bernama Muawiyah ke dalam sorga. Doa Muhammad itu bkn sandarannya bung, kerna bkn kesemua doa Muhammad diberkenankan Tuhannya. Kan Muhammad sering aja mendoakan keselamatan seluruh umat Muslim? Apakah kesemua umatnya dikonfirmasi masuk sorga?

Situasi ini berbeda dgn 1 hadith Muhammad yg mengisahkan keterjaminan 10 org sahabatnya masuk ke dlm kerajaan sorga. Bicara hadith itu jelas2 mengatakan mrka dijamin masuk sorga, malang deh.... nama Muawiyah tidak ada di sana.

Hal strusnya, apa bener Muawiyah upahin Abu Hurairah agar membikin hadith2 palsu? Ini satu informasi yg menerujakan gue. Gue perlukan info2 ttgnya. (Selama ini gue pikirkan Abu Hurairah slh seorang kehormat dunia Islam. Jika bener tujahan anda, hadith2 sohih Bukhari dan Muslim byk yg tidak akan jadi sohih lagi. Maka umat Islam tidak bisa menggunakan kedua2 kitab itu sbg sandaran lagi.) santa

Saint Nicholas

Jumlah posting : 95
Registration date : 2008-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Tue Dec 29, 2009 12:30 am

Kalau anda rajin, cubalah baca kitab hadis terbesar ASWJ iaitu kutub as-sittah. Kesemuanya pengumpul hadis2 terkemuka Islam. Ia juga dikenali sbg kitab hadis yg enam kalau tak silap, iaitu dr enam org pengumpul hadis terkenal spt bukhari, muslim, tirmidzi, an-nasai dll. Buatlah penilaian sendiri.. clown

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tokbiru on Tue Dec 29, 2009 1:03 am

Penelitian dan penentuan ttg sesuatu kesahihan fakta terletak ditangan masing2, iaitu kaedah mana yg boleh memuaskan diri anda. Bukan sekadar mengiyakan satu2 pihak tanpa usul periksa. Pergolakan yg berlaku terutamanya diantara sunni dan syiah ( sebagai permulaan/pemangkin rentetan2 pergolakan seterusnya ) perlu diadili dengan bijaksana dan saksama sekiranya anda berkehendak utk mengetahui sesuatu perkara dengan lebih mendalam mengenai peradaban tamadun islam. Dalam bidang apa sekalipun, bagi seorang pengkaji/peneliti, mereka harus bersifat neutral tanpa bias kepada mana2 pihak. Saya mengutarakan pendapat berdasarkan kutipan2 dan penelitian hadis2/sirah2 yg pelbagai dr kitab2 sunni dan syiah serta kajian antropologi/sosio-politik masyarakat termasuk pandangan dr pihak luar spt orientalis. Tiada 'kepastian' untuk menentukan sejauh mana kebenaran yg saya bawakan.. Kecuali saya boleh bawa anda ke sana dengan kenderaan time machine... Laughing Lihatlah dengan mata kepala anda sendiri! cyclops


Last edited by tokbiru on Tue Dec 29, 2009 1:05 am; edited 1 time in total

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  Merpati Putih on Tue Dec 29, 2009 1:05 am

Diera kuasanya, Muawiyah memerintahkan para Gabenor2nya (termasuk Abu Hurairah = bapa kucing) untuk membuat hadits2 palsu demi melapangkan kekuasaannya. ( Mungkin!! tohmahan2 dari pihak syiah terhadap sunni).

Hadith2 palsu ??? ini, secara lansung telah tersebar luas dipelbagai bidang ilmu Tauhid, Fiqih, Ahlak dll.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  salik on Tue Dec 29, 2009 2:32 am

Merpati Putih wrote:
Diera kuasanya, Muawiyah memerintahkan para Gabenor2nya (termasuk Abu Hurairah = bapa kucing) untuk membuat hadits2 palsu demi melapangkan kekuasaannya. ( Mungkin!! tohmahan2 dari pihak syiah terhadap sunni).
Hadith2 palsu ??? ini, secara lansung telah tersebar luas dipelbagai bidang ilmu Tauhid, Fiqih, Ahlak dll.

Mp percaya Abu hurairah telah membuat HADIS PALSU. ????
Apabila Ada hadis palsu maka sudah tentu ada yang ORIGINALNYA?
Secara tidak langsung , perkataan tok ini telah mengesahkan bahawa ada Hadis yang original?

Hadis yang original dari siapa PAK TOK MP ?
Kata tak caya Nabi dan Nabi reka quran ?
Pastu kata pulak waraqah reka quran?

cyclops

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  salik on Tue Dec 29, 2009 2:36 am

Saint Nicholas wrote:Hadith pertama itu riwayat Assakir, rasa gue bkn hadith yg kuat. Ia juga bkn bukti Muawiyah terjamin sorga. Hadith kedua dan ketiga pun tidak membuktikan ia dijamin sorga. Sefaham gue, sosok Muawiyah ini tidak termasuk dalam kumpulan sahabat Muhammad yg dijamin sorga. santa

Syurga & neraka tu Adalah tuhan yang punya.
Tentang siapa yang masuk dan keluar adalah urusan tuan punya syurga wahai tuan Nicolas Smile

Yang penting nya , diri kita sendiri udah ketemui syurga Atau belum?

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  spanjunk on Tue Dec 29, 2009 7:41 am

salik wrote:
Saint Nicholas wrote:Hadith pertama itu riwayat Assakir, rasa gue bkn hadith yg kuat. Ia juga bkn bukti Muawiyah terjamin sorga. Hadith kedua dan ketiga pun tidak membuktikan ia dijamin sorga. Sefaham gue, sosok Muawiyah ini tidak termasuk dalam kumpulan sahabat Muhammad yg dijamin sorga. santa

Syurga & neraka tu Adalah tuhan yang punya.
Tentang siapa yang masuk dan keluar adalah urusan tuan punya syurga wahai tuan Nicolas Smile

Yang penting nya , diri kita sendiri udah ketemui syurga Atau belum?
salamunkaulanminrabbinrahim....

emmm...
manusia memang begitu ya tuan....
hukum menghukum tuh bukan ke keje tuhan....?

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  Merpati Putih on Tue Dec 29, 2009 10:04 am

Mp percaya Abu hurairah telah membuat HADIS PALSU. ????
Apabila Ada hadis palsu maka sudah tentu ada yang ORIGINALNYA?
Secara tidak langsung , perkataan tok ini telah mengesahkan bahawa ada Hadis yang original?

Hadis yang original dari siapa PAK TOK MP ?
Kata tak caya Nabi dan Nabi reka quran ?
Pastu kata pulak waraqah reka quran?

1. Dah terang dan sangat nyata, semua kitab2 'suci'.. (tidak terkecuali AQ), hadith2, karma2, filosofi2 ketuhanan merupakan buatan2 manusia, fikiran2 manusia, kata2 manusia, tulisan2 manusia. Dan kerana 'tidak sempurnanya' kitab2 (buatan manusia ini), maka manausia sentiasa mepersoalkan/ memperdebatkan kesahihanya.. dari dulu sampai bila2.

Buktikan yang sdr salik pernah melihat 'Tuhan' atau malaikat.. menulis kitab2 suci dan hadith2 ini.

MP mempertaruhkan 'NYAWA MP'.. sekiranya sdr2 mampu membuktikan semuanya dari 'Yang Maha Sempurna'.


2. Buktikanlah semuanya dari 'Tuhan':??????? Sesungguhnya tidak ada satu manusiapun yang mampu membuktikan semua ktab2 dan hadith2 ini dari 'Yang Ghaib2'. Tidak akan ada walaupun seorang.... yang mampu membutikan.

Pernahkah sdr2 menyaksi 'Tuhan', malaikat2 menyampaikan risalah2 ini kepada nabi2???
Andainya kitab2 suci ini benar2 dari Tuhan, nescaya tidak ada siapapun akan mepersoalkan , walaupun secebis.

3. Yang jelas, tidak ada seorang manusia 'pown', yang pernah berjumpa dengan 'Tuhan', Malaikat2 (berhala2 ghaib), bahkan tidak juga pernah ketemu dengan nabi2 yang didewa2kan.

'Kita2 hanya dengar2 dari orang2 lain jer, dan 'orang2 lain' ini juga tidak dapat membuktikan kesahihannya'

'Tuhan', malaikat2, nabi2 adalah berhala2 rekaan2 manusia. 'Perisian2 software purba SEMIRAMIS/ PERLACUR BABILON, yang kita2 muat turun dari dari khayalan2 orang2 yang telah lupus' yang'kita2' cuba ulangtanyang/ hdupkan kembali.

4. Manusia adalah wadah 'Ketuhanan' yang sentiasa berilusi.. Tuhan sebatian manusia yang sentiasa berkaria/ inovatif saban detik tanpa henti daerah mimpi2.. Kitab2, hadiths, teori2, cerita2... bukanya realiti = palsu yang diada2kan manusia yang bersifat 'Tuhan'.

'kita2 sedang ditololkan olih perisian purba @ kuno, yang sentiasa diulang2 dikaca skrin 'komputer Maya'.

Manusia mmg suka kena tipu dan menololkan dirinya dengan perisian2 'Neo The Matrix'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  Merpati Putih on Tue Dec 29, 2009 11:15 am




_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  ferolled on Tue Dec 29, 2009 2:14 pm

Pada keseluruhannya agama adalah palsu. Agama adalah karangan. Karangan yang dikemaskini dari satu tamaddun ke tamaddun yang lain.
Termasuklan ISLAM. Islam karangan orang ARAB untuk kepentingan mereka. Sekiranya ISLAM itu benar karangan TUHAN mengapa ia tidak membawa keharmonian ke seluruh umat ISLAM?

Arab Saudi pengarang Islam selamanya akan memperjuangkan Islam. Islam yang membuahkan kekayaan, pengaruh dan sumber ekonomi kepada keturunan SAUD. Pemilikan Islam oleh SAUD bermula dari perubahan kiblat dari Palestin ke Makkah. Palestin selamanya akan dibunuh SAUD agar kekal kiblat di kota Makkah. Makkah - destinasi unggul SAUD dalam meperoleh kekayaan melalui pakej-pakej perlancongan keagamaan umpama Umrah dan Haji. Tahukan anda berapa billon yang dijana SAUD daripada kedua-dua aktiviti perlancongan tersebut?

Jika benar Islam bersaudara, mengama SAUD enggan membantu Palestin yang begitu hampir dengan negaranya atau sebagai kesucian Islam kerna Palestin kiblat pertama. Ketahuilah. Palestin dibunuh oleh SAUD! Bagaimana? Melalui penjualan minyak yang monopolinya kepada US. US adalah badan pengawal hasil minyak dunia. Minyak yang menjadi nadi pembangunan dunia ini. Melalui niaga minyak dibekalkan oleh SAUD, US memperlatkan YAHUD-I untuk menghancurkan Palestin. Maka jadilah YAHUDI si KAMBING HITAM. Pembunuh upahan SAUDI ARABIA.

1. Permintaan DR. M (kapitalisma) untuk mengurus Makkah bersama2 melalui OIC kerna beranggapan Makkah hak bersama Muslim mentah2
ditolak Arab Saudi. Mengapa?
2. Mengapa kekal nabi terakhir di Makkah? Jika benar Islam releven, seharusnya Nabi senantia turun sebhagai penunjuk jalan!
3. Arab Saudi membantu US menyerang Iraq. Mengapa?
4. Malaysia dihormati oleh Arab Saudi hanya kerna Tabung Haji dan pakej hajinya!
5. Pemahaman bahasa ARAB. Apa Islam dibatasi oleh sesuatu bahasa?
Apakah kelima2 di atas releven kepada ISLAM atau condong kepada EKONOMI?

Jadi, relevenkah ISLAM yang dipelopori oleh keluaga SAUD itu? Yang pasti jumlah yang dibelanjakan untuk haji pastikan menyumbang ke arah pembunuhan beramai-ramai Palestin.

Palestin - harus dihancurkan agar kisah kiblat pertama ISLAM itu hilang dari tawarikh ISLAM. Agar Islam hanya fokus keketurunan SAUD atas dasar asabiyah, ekonomi, kuasa.
AGAMA SELAMANYA ALAT. Bersaralah PAK KIYAI...

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  agus on Fri Jan 01, 2010 9:21 pm

Semuanya persepsi belaka, ilmu bagai lautan untuk kamu memberi manafaat hanya sedikit jua menuju jalan kembali.

agus

Jumlah posting : 26
Registration date : 2009-12-01

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  Kochi on Sat Jan 02, 2010 10:43 am

salam.....
nak mengenal allah ni boleh tapi bukan dalam internet........ ianya mesti dgn menuntut ilmu dgn guru sebabnya yg hanya dapat petunjuk dan hidayah allah dgn adanya hubungan guru dan murid.

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  Kochi on Sat Jan 02, 2010 1:49 pm

salam......
sebelum sdra nak kenal allah, saya ingin bertanya, apabila kita menyebut nama allah, kita patut ketahui ape sebenarnya yg ada pada allah itu.................jgn sdra meletakkan sesuatu selain dari allah...... Laughing

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  alif on Tue Jan 05, 2010 6:57 pm

Kochi wrote:salam......
sebelum sdra nak kenal allah, saya ingin bertanya, apabila kita menyebut nama allah, kita patut ketahui ape sebenarnya yg ada pada allah itu.................jgn sdra meletakkan sesuatu selain dari allah...... Laughing

sy nk menjawab soalan sdr kochi
bila sebut allah ada pd allah 4 benda
1)Dzat(diri)
2)sifat(kelakuan)
3)asmak(name)
4)afaal(pebuatan)

alif

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-05

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  nurhaq on Mon Jan 11, 2010 10:33 pm

Allah (Arab) Tuhan (Melayu) Pramatma (Sanskrik) Brahman (India) God (Inggeris) ….
Tiada satu spesis makhluk pun pernah melihat 'TUHAN':

Darimanakah senikata nama 'ALLAH' ini datang? Bilakah dan bagaimana 'TUHAN' memberi tahu manusia namaNYA ALLAH.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

TUHAN ITU BANYAK = Tuhan (Melayu) Pramatma (Sanskrik) Brahman (India) God (Inggeris), Rob (Arab)

ALLAH ITU SA = (TUNGGAL)

MANUSIA ITU BANYAK = CINA,MELAYU,INDIA,MAT SALEH,MAT SELEKEH

YANG BERNAMA DAN BERSIFAT SEPERTI "MERPATI PUTIH" ITU SATU TAKAN ADA DUA... CAP JARI PUN BERBEZA

DAN KALAU TERINGIN SANGAT NAK LIHAT ALLAH (ATAU APA-APA SAJA YANG MENJADI HAJAT ANDA...[ORANG KRISTIEN MESTI NAK JUMPA JESUS]).... ANDA PERGI NAIK BANGUNAN KLCC TINGKAT PALING ATAS, KEMUDIAN ANDA TERJUN KEBAWAH DAN BILA KEPALA OTAK DAN BADAN DAH BERSEPAI...PERCAYALAH SURE PUNYA ANDA AKAN JUMPA TUHAN YANG ANDA CARI YANG TAK PERNAH HILANG DAN TAKKAN HILANG ATAU SEBELUM PERNAH ANDA KENAL HILANG TU APA ATAU SEBELUM ANDA YANG HILANG DAN MENJADI HILANG KERANA TERSESAT DAN ..... DAN.....DAN......

NANTI PASTI ANDA TAU SIAPA ITU TUHAN YANG BERNAMA ALLAH TAPI BUKAN ALLAH YANG BERNAMA TUHAN.... ALLAH TAK MEMERLUKAN TUHAN UNTUK MENJADI TUHAN....... TETAPI TUHAN ITU MEMERLUKAN ALLAH UNTUK TUHAN DINAMAKAN TUHAN......


affraid

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  beruk on Mon Jan 11, 2010 11:16 pm

nampaknya ada org dah mati idup balik kat sini.. Suspect Suspect

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  nurhaq on Tue Jan 12, 2010 12:44 am

Cerita Dongeng.......


Seorang Raja yang adil dan benar lagi bijaksana mengatakan kepada seluruh rakyatnya.......
"Didalam gudangku yang Aku perbuat dari “emas permata yang berkilauan” ada tersimpan "emas permata (kekayaan) milikku" yang amat banyak dan tiada ternilai banyaknya sekaligus menyatakan bahawa kesemua harta di dalam gudang tersebut adalah milik rakyatnya juga.…." Akan tetapi si raja yang bijaksana itu menutup dan mengunci rapat pintu gudang indahnya sehingga mustahil dan amat mustahil boleh di intai atau di buka oleh sesiapa yang mana kunci gudang itu disimpan oleh Raja yang benar lagi pemurah..
Raja itu juga melarang kepada seluruh rakyatnya mengintai atau membuka pintu gudangnya dan jika sesiapa yang berbuat demikian si Raja akan menghukum pancung…. akan tetapi ada dikalangan rakyatnya yang amat berminat (merasakan dirinya pandai) untuk melihat (mengetahui) isi emas permata didalam gudang Tuanku (miliknya juga),kerana “SANGSI SERTA KELIRU” terhadap apa yang raja mereka katakan… jadi rakyatnya itu tadi mencuba dan mencuba untuk melihat benarkah raja ini menyimpan emas permata (kekayaan) miliknya didalam gudangnya.. setelah bersusaha dengan segala kaedah akal yang bagi mereka ini amat bijak.....akhirnya mereka gagal untuk untuk melihat emas permata itu…

dan bila pulang ke kampong halaman mereka, orang kampung mereka bertanya… benarkah raja kita mempunyai emas permata yang tersimpan didalam gudangnya seperti apa yang raja kita katakan…?? Lalu mereka ini yang merasa dirinya pandai dan hebat atau dengan perasaan kecewa kerana gagal dan mungkin malu menjawab….. “Tidak ada apa-apa yang ada dalam gudangnya (kosong) kecuali aku lihat gudang raja kita di perbuat dari emas permata yang berkilau-kilau yang amat tinggi kiluannya sehingga membuatkan mata kami kabur serta silau dan sememangnya raja kita itu amat kaya dan terlalu kaya dan sesungguhnya raja kita bertitah akan menghukum kepada sesiapa sahaja yang mengintai (padahal rakyat ini telah berusaha untuk mengintai tetapi gagal) dan ketahuilah bahawa Raja kita itu memang kaya yang didalam gudangnya itu tersimpan sejuta kekayaan….sambil berpesan lagi ,jika sesiapa yang mengintai emas permata di dalam gudang raja, nescaya Raja akan menghukum pancung…Dan orang kampong tadi pun tergamam mendengar cerita orang tadi lalu dengan bersemangat menyampaikan pula kepada orang lain tentang pengalaman orang tadi..

Dan bila ditanya kepada orang kampung itu tadi, "benar tak didalam gudang itu ada emas permata yang tak ternilai seperti apa yang khabarkan si raja?? ".....Orang kampong tadi pun menjawab… (seolah-olah dia tahu) “Tiada apa yang tersimpan di dalam gudang itu …yang ada hanya kekayaan Raja…..” dan jika sesiapa yang mengatakan didalam gudang itu ada emas permata, nescaya raja akan menghukum pancung dengan membuat andaian ( jika sesiapa yang mengatakan didalamnya ada emas permata sudah pasti yang dia sudah mengintai dan melihat (tahu) sekali gus melanggar perintah raja….dan akan di hukum pancung)


Akan tetapi ada rakyat yang yakin kepada perkataan raja yang benar lagi bijaksana tadi tentang apa yang diperkatakan perihal gudang serta isinya sekali tanpa mengintai dan membuat andaian atas perkataan raja itu…. Dan rakyat yang taat itu melihat dan memahami dengan sebenar-benarnya faham atas apa yang tersirat dan tersurat perihal gudang serta isinya …

Yangmana rakyat ini kenal bahawa gudang itu di perbuat dari “emas permata yang berkilauan” yang didalamnya tersimpan pula banyak dan terlalu banyak serta amat banyak “emas permata yang berkilauan” yang cahaya gemilang dari emas permata didalam gudang menyebabkan gudang yang diperbuat dari “emas permata yang berkilauan” terus berkilau dan dan tetap berkilau sehingga kilauan gudang itu membuatkan seluruh mata yang melihat silau dan kabur dalam memerhatikan keindahan gudang raja tersebut…. dan seterusnya rakyat yang taat ini pula tahu, jika mereka dapat mengintai “emas permata” yang ada didalam gudang raja tersebut nescaya akan hancur berkecai lalu mati dirinya disitu juga sebelum sempat dihukum pancung oleh si raja yang amat bijaksana dan mengetahui serta empunya kepada gudang “emas permatanya” tempat tersembunyi harta “emas permatanya” yang disimpan didalam gudang yang diperbuat dari “emas permata” ………

CAHAYA BERLAPIS CAHAYA

“Dan sungguh, kami telah menurunkan kepada kamu ayat-ayat yang memberi penjelasan, dan contoh-contoh dari orang yang terdahulu sebelum kamu dan sebagai pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa. (35)Allah (pemberi) cahaya langit dan bumi.Perumpamaan cahayaNya, seperti sebuah lubang yang tidak tembus yang didalamnya ada pelita besar.Pelita itu didalam tabung kaca (dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang diberkahi,(iaitu) pohon zaiton yang tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat, yang minyaknya (sahaja) hampir – hampir menerangi, walau tidak disentuh api. Cahaya diatas Cahaya (berlapis-lapis). Allah memberi pentujuk kepada cahayaNya bagi orang yang dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia. dan Allah maha mengetahui segala sesuatu” –

(An-Nur 34-35)

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  nurhaq on Tue Jan 12, 2010 12:52 am

beruk wrote:nampaknya ada org dah mati idup balik kat sini.. Suspect Suspect

.....ni tengah pergi nak mati la ni...... nanti idup balik...... hehe Very Happy

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  tuan haji on Tue Jan 12, 2010 12:53 am

salam saudara nurhaq...

Apa yang cuba saudara sampaikan?Tolong jelaskan....

tuan haji

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  sekoi on Tue Jan 12, 2010 2:45 am

tuan haji wrote:salam saudara nurhaq...

Apa yang cuba saudara sampaikan?Tolong jelaskan....

Macam si apek telejun pegang bendeler tuu....tuan haji
Tuan Haji Biasa Pakai IHRAM kan?

macam tu ler,
Pakai Ihram tu Mati seketika , Kafan sendiri dengan kain puteh.

sekoi

Jumlah posting : 40
Registration date : 2009-12-14

View user profile

Back to top Go down

Re: SIAPAKAH ALLAH?

Post  Sponsored content Today at 5:54 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 28 of 29 Previous  1 ... 15 ... 27, 28, 29  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum