Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Page 2 of 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  negro41 on Wed Jan 07, 2009 11:47 pm

mek wrote:apa beza Allah & Zat? drunken

Hai dah lama lemas , masih nak tanya lagi si mek ni ...dan apa pulak bezanya Allah & Tuhan bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  mek on Thu Jan 08, 2009 10:09 am

negro41 wrote:
mek wrote:apa beza Allah & Zat? drunken

Hai dah lama lemas , masih nak tanya lagi si mek ni ...dan apa pulak bezanya Allah & Tuhan bounce

utk apa sebenarnya manusia2 ni mencari Allah, Tuhan, Zat Sifat dll, Sleep Sleep

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Sat Jan 10, 2009 4:00 am

utk apa sebenarnya manusia2 ni mencari Allah, Tuhan, Zat Sifat dll, Sleep Sleep

Untuk mem'PERBODOH'kan DIRINYA kot !!! affraid affraid

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  negro41 on Sun Jan 11, 2009 12:28 am

Merpati Putih wrote:
utk apa sebenarnya manusia2 ni mencari Allah, Tuhan, Zat Sifat dll, Sleep Sleep

Untuk mem'PERBODOH'kan DIRINYA kot !!! affraid affraid

Selain memikirkan apa nak makan , nak minum , nak buat apa , nak pergi mana , nak pakai apa dan bermacam2 lagi nak , manusia itu sendiri tidak pernah memikirkan diri nya , inilah keanihan manusia yang sanggup memperbodohakan diri nya sendiri bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Sun Jan 11, 2009 10:20 am

Selain memikirkan apa nak makan , nak minum , nak buat apa , nak pergi mana , nak pakai apa dan bermacam2 lagi nak , manusia itu sendiri tidak pernah memikirkan diri nya , inilah keanihan manusia yang sanggup memperbodohakan diri nya sendiri.

Memang betul2 bodoh wal baghal wal kaldai..brother unta.. Dalam pada tu ada yang ta' mahu mengaku dirinya bahlul wal kuda kepang. 'KEINDAHAN DALAM KEGILAAN'. drunken drunken kata2 hikmah dari Pa' IMAM KUIL.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  mek on Sun Jan 11, 2009 10:23 am

kemampuan & ketidakmampuan itu dlm diriKU Sleep Sleep

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Mon Jan 12, 2009 8:02 am

mek wrote:kemampuan & ketidakmampuan itu dlm diriKU Sleep Sleep

Otak cuma cecair spongegy, berelemen: urat, darah, daging, air, tube2... layak kah berfikir? Question Question Question

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Tue Jan 13, 2009 11:18 am



Saya bertanya kepada tuan2 sekali lagi 'Apakah otak manusia mampu berfikir?'

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Tue Jan 13, 2009 11:23 am



Apakah yang ada dalam otak manusia yang sebegini rupa? Cuba bedah dan lihat.. ta' ada apa2 kan?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  negro41 on Tue Jan 13, 2009 10:54 pm

Merpati Putih wrote:Apakah yang ada dalam otak manusia yang sebegini rupa? Cuba bedah dan lihat.. ta' ada apa2 kan?

Adakah otak itu fitrahnya untok berfikir? bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Tue Jan 13, 2009 11:24 pm

negro41 wrote:Adakah otak itu fitrahnya untok berfikir? bounce

Apakah sebenar yang difikirkan nya? Evil or Very Mad

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  shazlida on Wed Jan 14, 2009 12:13 am



"Spinning Chevron Illusion"

Tuan2...bagaimana ilusi di atas relevan dengan persoalan otak atau akal?

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  mek on Thu Jan 15, 2009 12:18 pm

simbul keAdaan sunny

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 10, 2009 11:53 pm

Otak hanyalah kotak menyimpan segala program agar manusia dapat melakukan gerak dan tindak
balas.Semuanya dah set.Pandai2 lah diri masing2 nak up grade kan otak dengan memasang ram yg.lebih
tinggi.Nak minum air zam2 ke,buah kismis ke,air tok pawang ke.Atau buat pembedahan untuk sambung
saraf2 optik atau fiber cabel.

Akal ne kiranya macam modem le.Bergantung pada modem apa.Lagi canggih lagi bagus.
Ha..ha...kalau dah siap software dan hardware nya,...apa lagi,...cuba try testlah.Berapa KHZ boleh
tangkap isyarat.Siaran kutub utara pun masuk dalam siaran.Haru biru jadinya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Wed Mar 11, 2009 10:10 am



Sdr Trinity,
Cubalah sdr bedah otak nih, apakah sebenarnya ada dalam daging yang seketul ni. Kemudian sdr ceritakan apakah yang difikirkan olih benda nih. Adakah sdr lihat sesuatu dari apa yang difikirkan didalamnya?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  T R I N I T Y on Wed Mar 11, 2009 11:28 am

Kalau dibedah secara saintifik....akan tau lah tentang saraf2 dan sel2.Setakat ne uji kaji
sain telah membuktikan pelbagai penemuan yang unik tentang otak.Otak boleh di up grade kan,
boleh di baiki,boleh dirosakkan.Walau apa pun ia ibarat sebuah memori proseser menerima data
dan mengarahkan anggota dalam bentuk tindak balas.

Pastinya ada suatu lebih halus dari otak yg.tersimpan dalam peti otak hingga ia boleh mengatasi
dan menguasai program yang dilakukan otak.

Bila manusia diberi suntikan dadah atau pelali,...otak tak dapat apa2 maklumat dan tak dapat
menganalisa apa2.Tapi dalam masa itu satu fenomena pengetahuan berlaku dan sedar tentang
kejadian dan mengambil peranan otak.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  T R I N I T Y on Sun May 10, 2009 4:59 am

Otak manusia sangat unik.Saintis masih belum dapat mengetahui ketetapan2 makenisma sel2
otak berkerja.Sistemnya adalah dicipta oleh penciptanya yang begitu tinggi kepakaran ilmunya.
Bahan2 makenismanya yg.sangat halus sehingga tak dapat ditiru.

Maka ciptaan otak yg.tecanggih itu dipasangkan oleh sang pencipta kepada makhluk bernama
manusia.Dengan adanya otak,tubuh manusia dapat berkerja dan berfungsi dengan sifat sebagai
manusia.Maka setiap otak yg.dicipta,akan diprogramkan bersama sifat2nya mengikut makhluk
yg.diciptakan.

Sebagai fungsi utama otak ialah menerima kod2 yg.dihasilkan oleh setiap saraf pengesan
dan secara auto ia mengeluarkan kod2 arahan.Namun otak hanya melakukan kerja apa yg.
telah diisikan sebagai programkan tampa ia mengetahui soal baik buruk,betul atau salah.

Dengan otak sahaja suatu makhluk tak jadi sempurna hidupnya,kerana ia akan membuat
kerja yang sama dan tak berkembang maju.Contohnya haiwan yg.berotak.

Untuk keupayaan diri makhluk itu,penciptanya memasukkan sebuah cip yg.tersimpan dengan
rapi dan tak dapat dikesan tempatnya iaitu akal.Akal untuk haiwan bermacam macam
program.Akal untuk manusia lebih istemiwa.Kerana ia mempunyai kelebihan mengadakan
programnya sendiri dan mengaturnya mengikut ilmu yg.diisikan.

Oleh itu manusia yg.mula berakal akan mula mempelajari sesatu.Sesuatu yg.dipelajari dari
hasil pengalaman hidupnya sebagai manusia,sebagai haiwan,sebagai tumbuhan,sebagai jin
dan pelbagai pengaruh persekitaran.

Maka otak mempunyai kebolehan menerima dan memberi,mengarah dan mengatur serta
memahami hukum alam kejadian.Sehinggalah semakin matang ilmu yg.diterokai akal itu,
maka semakin berkuasa dan berdayalah ia melakukan pelbagai kerja.

Maka tak heranlah kelebihan dan kekurangan seseorang itu jika dikatakan akalnya adalah
penyebab setiap apa yg.diamalkan.Jika ia tertarik kepada suatu pengaruh ilmu dan kebenarannya
maka ia akan berpegang pada fakta tersebut sehinggalah terdapat satu ilmu yg.mengatasi
fakta dan pengaruh sedia ada.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  spanjunk on Mon May 11, 2009 1:33 pm

SALAMUNKAULANMINRABBINRAHIM.....

DENGAN ' KUDRAH DAN IRADAH ' NYA....
MAKA TIADA YANG MUSTAHIL LAGI DIATAS MUKA BUMINYA....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  salik on Tue May 12, 2009 9:50 pm

spanjunk wrote:SALAMUNKAULANMINRABBINRAHIM.....

DENGAN ' KUDRAH DAN IRADAH ' NYA....
MAKA TIADA YANG MUSTAHIL LAGI DIATAS MUKA BUMINYA....


ALLAH TU GANJIL , DAN SUKA YANG GANJIL GANJIL.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Fri May 15, 2009 1:02 am



Sekiranya sdr2 faham 'Apakah yang ada dalam otak ini'?, nescaya setiap persoalan telah terjawab, maka telah tamatlah pencarian yang sdr cari2. Segala2nya telah beres sekiranya sdr2 memahami erti ALQUDDHUS. Suci, sesuci2nya dari alam duniawiyah.


Semoga sdr2 dapat memahaminya. Selamat mencoba.
Kalau masih lagi tidak dapat memahaminya, maka terpaksalah sdr2 mencari guru yang dapat menjelaskannya.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  T R I N I T Y on Fri May 15, 2009 1:13 am

Tak trill le hidup ne nanti,kalau tau cepat sangat.
Lebih seronok jawab teka teki dari melihat terus jawabannya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  salik on Fri May 15, 2009 1:14 am

DAH TAK DER APA DAH , SAJA SAJA CERITA
OTAK TU BOLEH BUAT SOUP TUH ,
LETAK KAT TANAH DI MAKAN ULAT.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  T R I N I T Y on Fri May 15, 2009 2:13 am

Tapi kalau ikut ilmu Alquran,..Allah suruh bedah hati tu.Lihat apa
dalam hati,kenal apa hati,macamana hati berfungsi.Kerana dikatakan
hati tu tempat meletakkan suatu yg.bersih suci.

Hanya hati yg.berkata benar jika dibandingkan dengan otak dan akal dan nafsu.
Kalau solat pun tangan memeluk hatinya,..tak pulak letak kat kepalanya... Very Happy

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  salik on Fri May 15, 2009 2:28 am

T R I N I T Y wrote:Tapi kalau ikut ilmu Alquran,..Allah suruh bedah hati tu.Lihat apa
dalam hati,kenal apa hati,macamana hati berfungsi.Kerana dikatakan
hati tu tempat meletakkan suatu yg.bersih suci.

Hanya hati yg.berkata benar jika dibandingkan dengan otak dan akal dan nafsu.
Kalau solat pun tangan memeluk hatinya,..tak pulak letak kat kepalanya... Very Happy

JANGAN BEDAH DENGAN PISAU LAK...KAN.
BEDAH LAH DENGAN PEDANG LAAILAAHAILLALLAH.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  salik on Fri May 15, 2009 2:43 am

T R I N I T Y wrote:
Kalau solat pun tangan memeluk hatinya,..tak pulak letak kat kepalanya... Very Happy


NAK GANTIKAN BALIK TULANG RUSUK YANG KENA CABUT PUN YER LAH JUGAK

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Sponsored content Today at 5:57 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum