Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Page 6 of 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

View previous topic View next topic Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  tokbiru on Tue Sep 08, 2009 5:25 pm

ferolled wrote:
Merpati Putih wrote:AKAL ITU CAHAYA TUHAN. CAHAYA ITU SIFAT TUHAN. SIFAT TUHAN BUKAN LAIN DARI DIRINYA. JADI DIRI 'INSAN' ADALAH TUHAN. Jadi ta' payah lah cari lagi tuhan selain dari 'DIRI' yang 'TERPERI'.

TUAN-TUAN,

Sebelum Tuhan bersifat cahaya, apakah sifatNYA?

Masih menunggu jawapan ni.. Seperti halnya sebelum adanya kita, siapakah kita? Adakah kita adalah ibu bapak kita, dan mereka pula adalah tok nenek kita dan seterusnya moyang kita hingga sampai kepada adam.. atau hingga adam sebelum adam. Kita adalah kita yg awal dan akhir? Cuma wujud dalam illusi @ kesedaran yg berbeza ( ruang dan masa )..?

Adakah ZatMutlak itu dapat dirujuk kepada keadaan ( kamil-mukammil @ tubuh dan ruh ) sejak azali ( tanpa awal )...? Selainnya adalah illusi, spt menganggap awal diri itu berkondisi roh yang kemudian bersatu dgn jasad sebagai penciptaan terkahir (sempurna)..? bounce

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  tokbiru on Tue Sep 08, 2009 5:37 pm

Zat Mutlak? Apakah definasinya???
Kesendirian diri yg tak pernah terahir, tercipta dan tiada kewujudan...tiada bersifat dan berbekas?
Bagaimana untuk memahami perkara ini jika tidak berjasad? Dimana mutlaknya kesendirian tanpa kesempurnaan diri ( raga&sukma ).. bounce

Kalau kita menganggap jasad adalah illusi malah seluruh jagad raya semuanya illusi.. maka dari mana dtgnya illusi? Bukankah dr Zat yg sejati.. Jd adakah sesuatu yg tetap zat juga bole binasa.. "semuanya pasti binasa kecuali Wajah Tuhanmu".. Dimana mahu didalilkan erti 'wajah' jika tidak bersatu zat,sifat,asma dan afal sbg satu wujud 1 kesatuan yg ASA? bounce

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  tokbiru on Tue Sep 08, 2009 5:43 pm

Aku dapat memahami mungkinul wujud ( wujud illusi ) selepas adanya aku sebagai wajibul wujud ( wujud hakiki ).. Kamil diriku bukan dr roh dan jasad.. Tetapi seperti adanya aku pd tatkala ini.. Roh dan jasad hanya istilah dr pengertian ilmu semata2 untuk mencari jalan usul.. Tp pada hakikatnya, aku seperti aku. ( ibarat jarum dan besi ) Tiada bercerai tanggal. bounce

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Kochi on Sat Jan 02, 2010 10:36 am

salam merpati puteh.....
saya rasa terpanggil untuk bersama-sama berkongsi pendapat dalam ruangan ini, esanya allah pada sifat keAKUannya apa yg perlu difahami, perkara2 ini bukan hanya untuk mengetahui saje tetapi perlu di betulkan dengan hati...dalil yg menunjukkan allah itu Esa, Katakan lah ( Muhammad) allahitu Esa, soalannya... Ape ESA nya allah itu..............sila jawab...

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Saint Nicholas on Sat Jan 02, 2010 1:05 pm

tokbiru wrote:Aku dapat memahami mungkinul wujud ( wujud illusi ) selepas adanya aku sebagai wajibul wujud ( wujud hakiki ).. Kamil diriku bukan dr roh dan jasad.. Tetapi seperti adanya aku pd tatkala ini.. Roh dan jasad hanya istilah dr pengertian ilmu semata2 untuk mencari jalan usul.. Tp pada hakikatnya, aku seperti aku. ( ibarat jarum dan besi ) Tiada bercerai tanggal. bounce

Analog "Jarum dan besi" itu hanya sekedar untuk menyampaikan paham aja, bukan contohan yang sebenar2 contoh. Kan begitu?

Gue baru tamat baca kitab Durrun Nafis yg gue ketahui melalui Merpati Putih. (Beberapa tahun lalu gue pernah punya kitab Kasyful Asror. Walaupun ia kitab Islami, tp saya liat cocok aja sama ajaran Kristen Unitary). Apabila tuannya kitab mau bikin contoh, dikatakannya "sekedar untuk menghampirkan kpd paham jua, Maha Suci Alloh drpd sebarang tamsilan." Maksudnya analog2 yg dibicarakan itu tidak 100 persen menunjukkan apa yg coba dsampaikan.

Apakala kita mengumpakan Tuhan dan makhluk itu sebagai besi dengan jarum, ia sekedar untuk menghampirkan paham. Contoh besi dan jarum itu nggak sesuai 100 persen sama Tuhan Alloh dengan makhluk.

Dikata Alloh dan makhluk itu umpama besi dengan jarum. Hakikatnya jarum dan besi tiada berbeda. Itu memang bener. Tapi kalo dikaitkan dengan Allah dan makhluk, tidak sama Alloh dgn "besi" walaupun sama makhluk dgn "jarum". Kerna besi ialah benda maujud. Besi terpegaruh dengan terang gelap, warna, arah, posisi, bertepi, berbatas dsb. Padahal Alloh tidak terpegaruh dengan terang gelap, warna, arah, posisi, bertepi, berbatas dsb.

Oleh itu, melihat jarum dgn mata kepala, mmg bisa dilihat besi jarum itu dgn mata kepala. Kedua-duanya sama 100persen dr segi bahannya.

Tetapi, melihat makhluk dgn mata kepala, mana mungkin bisa diliat Alloh dgn mata kepala. Kerna bahan-bahannya enggak sama. Zat Alloh tiada berbahan, sedangkan zat makhluk terdiri drpd bahan2. santa

Saint Nicholas

Jumlah posting : 95
Registration date : 2008-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Saint Nicholas on Sat Jan 02, 2010 1:11 pm

Sedikit tambahan...

Besi dan jarum tiada terpisah, tapi bersekutu.
Sedangkan Alloh dan makhluk, tiada berpisah tiada bersekutu.
Kan ada bedanya?

Makanya, jarum dan besi ialah zat yg sama. Dlm bentuknya yg asal ia berupa besi, apabila ditempa maka jadinya jarum. Zat asal jarum dan zat besi ternyata sama 100 persen.
Sedangkan Alloh dan makhluk zat yg berbeda. Tuhan tetap Tuhan, makhluk tetap makhluk selamanya (kalo nggak silap saya ini ada disebut dlm kitab Kasyful Asror dan buku Ilmu Tasawuf karangan bapak Dr. Mustafa Zahri).

Saint Nicholas

Jumlah posting : 95
Registration date : 2008-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Saint Nicholas on Sat Jan 02, 2010 1:18 pm

Pada gue, otak/ akal memang bisa berpikir, namun kuasa berpikir itu diberi oleh Tuhan, dan Tuhan udah sedia tahu apa yg akan kita pikirkan sejak azali. Otak/ akal tidak punya sebarang kuasa utk berpikir, yg menganugerahkan kuasa berpikir itu ialah Tuhan.

Apakah Tuhan berpikir?
Jika Tuhan berpikir, maka Dia sama aja dgn makhluk, tidak layak menjabat Tuhan.
Sesiapa saja yg berikir, ialah makhluk. Kerna kerja berpikir sudah menunjukkan kelemahan. Berpikir memerlukan kronologi, masa, tercari-cari jawapan dsb. Sedangkan pengetahuan Tuhan tidak membutuhkan kronologi, masa, tercari2 dll. Tuhan sudah sedia tahu segala-galanya sejak azali tanpa dgn jelan berpikir. Tuhan tidak lemah walau 0.0000000000000001 peratus dan seterusnya. Mustahil Tuhan berpikir.

Tuhan yg berpikir (punya lemah) ataupun Tuhan yg maha sedia tahu?

............................

Gue menyembah Tuhan yang maha sedia tahu, enggak perlu kpd berpikir. Mustahil Tuhan berpikir.
santa

Saint Nicholas

Jumlah posting : 95
Registration date : 2008-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  T R I N I T Y on Tue Jan 19, 2010 2:35 pm

Otak adalah bersifat,
Ruhnya Akal.
Akal tidaklah mengetahui atau bersifat ilmu.
Ia sekadar pengurus ilmu yang datang dan yang keluar
dari tempat simpanannya.

Kemampuannya hanyalah mencari yang terbaik berdasarkan
ilmu yg.tersimpan.

Kalau mencuri adalah terbaik maka disampaikan lah kepada
segala hamba diri untuk melakukan.
Jika terdapat hukum,..maka diserahkan kembali pada hatinya
membuat keputusan terakhir.

Hati yg.lemah akan dihasut oleh naluri dan terpedaya.
Nafsu yg.kerjanya tidak perlu hukum akal dan dalil,
Kerana famulanya dah siap sedia ada.
1+1=2 ada kalanya di menyatakan 4-2 juga boleh dapat 2.
Pokoknya mesti 2.

Tu aje.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  salik on Tue Jan 19, 2010 10:28 pm

kalao tuhan berfikir,
bermakna tuhan mencari yang sebelumnya dia tidak ketahui., setelah fikir baru ketemui!!!
Adalah mustahil tuhan bersifat dengan mencari sesuatu
kerana dialah menjadikan sesuatu.


Salam bro Trinity
Baru balik dari honey moon ker

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  T R I N I T Y on Tue Jan 19, 2010 11:06 pm

Salam....juga untuk salik yg.setia.

Ilmu itu cahaya yg.menyuluh akal.
Bergantunglah pada ilmunya,sejauh mana
ia bercahaya...sejauh itulah akal berjalan.

Ibarat cahaya kilat yg.memancar dimalam gelap.
Jika menggunakan cahaya dari minyak zaitun,....tanpa
dinyalakan , sudah berkilauan pabila dipancar dari sang
matahari.

24:35

Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah
(Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu;

lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang)
laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak
dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja
disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya

(tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya -
memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api;
(sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda):

cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Fri Mar 05, 2010 9:55 am


_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Fri Mar 05, 2010 9:59 am


_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  nurhaq on Sun Aug 29, 2010 8:13 pm

ada orang memiliki OTAK tapi tak berAKAL... tapi mana mungkin yang tak memiliki OTAK boleh berAKAL (Berfikir)..... Arrow

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Yuzia on Wed Sep 01, 2010 10:27 am

nurhaq wrote:ada orang memiliki OTAK tapi tak berAKAL... tapi mana mungkin yang tak memiliki OTAK boleh berAKAL (Berfikir)..... Arrow

Yang memiliki OTAK tak berakal adalah budak2...jadilah seperti diaorg yg tak terhukum dengan rentak pentas dunia!!!!!

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  nurhaq on Wed Sep 01, 2010 10:35 pm

Yuzia wrote:Yang memiliki OTAK tak berakal adalah budak2...jadilah seperti diaorg yg tak terhukum dengan rentak pentas dunia!!!!!

bagaimana pula bagi yang tak punya otak..... adakah manusia boleh berakal/berfikir jika tak mempunyai otak......??

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Yuzia on Thu Sep 02, 2010 9:28 am

nurhaq wrote:
Yuzia wrote:Yang memiliki OTAK tak berakal adalah budak2...jadilah seperti diaorg yg tak terhukum dengan rentak pentas dunia!!!!!

bagaimana pula bagi yang tak punya otak..... adakah manusia boleh berakal/berfikir jika tak mempunyai otak......??


Yang tak mempunyai otak adalah bukan dalam kategori haiwaniah....manusia tak perlu otak utk berakal tetapi sudah menjadi undang2 alam @ program yg telah diadakan @ yg telah ditulis supaya haiwaniah akan berotak tetapi yg berakal@tanggung amanah hanya pada spesis manusia sahaja so dah lagu tu nak lagu mana lagi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  nurhaq on Fri Sep 03, 2010 10:23 pm

Yuzia wrote:manusia tak perlu otak utk berakal tetapi sudah menjadi undang2 alam @ program yg telah diadakan @ yg telah ditulis supaya haiwaniah akan berotak tetapi yg berakal@tanggung amanah hanya pada spesis manusia sahaja so dah lagu tu nak lagu mana lagi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

so.........kalau manusia takda otak pun masih boleh berakal.... sebab "manusia tak perlu otak untuk berfikir....." atau saja.... akal yang tak memerlukan otak (manusia) untuk berfikir (berakal)...... bounce

nurhaq

Jumlah posting : 47
Registration date : 2010-01-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Yuzia on Mon Sep 06, 2010 9:20 am

nurhaq wrote:
Yuzia wrote:manusia tak perlu otak utk berakal tetapi sudah menjadi undang2 alam @ program yg telah diadakan @ yg telah ditulis supaya haiwaniah akan berotak tetapi yg berakal@tanggung amanah hanya pada spesis manusia sahaja so dah lagu tu nak lagu mana lagi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

so.........kalau manusia takda otak pun masih boleh berakal.... sebab "manusia tak perlu otak untuk berfikir....." atau saja.... akal yang tak memerlukan otak (manusia) untuk berfikir (berakal)...... bounce

Manusia kena ada otak untuk berakal itu sudah menjadi undang2 alam atau sebagai penyataan/penzahiran akal, Memang akal tidak bergantung pada otak sebab akal adalah dari YG ESA.. Very Happy Otak akan hancur musnah sedangkan akal kekal.....

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  sampahabu on Sun Sep 19, 2010 1:02 am

fikir itu berasal dari luar otak!

sampahabu

Jumlah posting : 37
Registration date : 2010-08-18

View user profile

Back to top Go down

Beauty Distortion???

Post  Merpati Putih on Sun Nov 07, 2010 10:01 pm




If Obama could and can think, why he didn't marry a white and beautiful woman?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Merpati Putih on Tue Nov 29, 2011 6:38 pm





mampukah otak seperti ini berfikir?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  salik on Tue Nov 29, 2011 8:35 pm

mampukah otak seperti ini berfikir?

Confirm tak mampu.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Apakah OTAK/ atau AKAL 'MAMPU BERFIKIR?

Post  Sponsored content Today at 5:57 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 6 of 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum