HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  Merpati Putih on Sun Dec 14, 2008 8:22 am

Sila tampilkan soalan2 yang meranjau 'fikir' dalam membahaskan 'PERSOALAN2 Ketuhanan'. Dipersilakan saudara2 memberikan buah2 fikiran, agar dapat membantu rakan2 mencabar minda 'Insan'. Jangan merasa segan dan silu untuk bertanya2, dan jangan juga segan dan takut memberi jawapan2. Setiap soalan dan jawapan pasti ada 'negatif' dan 'positif', bahkan kedua2nya saling bertaut serta bersifat logik. Kita memerlukan unsur2 pertentangan ini untuk 'kerapian perbincangan'. Semoga kita sama2 mengalami 'keharmonian rasa'.


LUPAKAN TENTANG KARMA2, MARTABAT2..MANUSIA TANPA PEBEZAAN PADA HAQIQATNYA.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  negro41 on Sun Dec 14, 2008 10:26 pm

Merpati Putih wrote:
Sila tampilkan soalan2 yang meranjau 'fikir' dalam membahaskan 'PERSOALAN2 Ketuhanan'. Dipersilakan saudara2 memberikan buah2 fikiran, agar dapat membantu rakan2 mencabar minda 'Insan'. Jangan merasa segan dan silu untuk bertanya2, dan jangan juga segan dan takut memberi jawapan2. Setiap soalan dan jawapan pasti ada 'negatif' dan 'positif', bahkan kedua2nya saling bertaut serta bersifat logik. Kita memerlukan unsur2 pertentangan ini untuk 'kerapian perbincangan'. Semoga kita sama2 mengalami 'keharmonian rasa'.


LUPAKAN TENTANG KARMA2, MARTABAT2..MANUSIA TANPA PEBEZAAN PADA HAQIQATNYA.

Satu hadis QUDSI menyebut *الإنسان سري وسر سره وسري صفتي وصفتي لا غيري* Adalah Insan itu rahsiaKU, rahsiaKU rahsianya, rahsiaKU SifatKU ,SifaKU bukan lain dari DIRIKUو ‘jadi akal itu cahaya ALLAH, sifat kepada ZAT’ (SIFATKU bukan lain dari DIRIKU)

Sifat itu tidak bercerai dengan zat dan tidak bersekutu dengan nya , untok memisahkan keduanya adalah kapir hukumnya , untok mengatakan ianya sama jauh sekali kerana ( tidak bersekutu ) , ibarat matahari dengan cahayanya / bayang2 dengan empunya bayang , Maani - Maknawiyah , persoalan nya mintak Tok Batin jelaskan untok memecah kebuntuan ,boleh kah si sifat mengaku diri nya zat bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  Merpati Putih on Mon Dec 15, 2008 1:42 am

'SifatKU bukan lain dari DIRI KU'. Sangat terang lagi bersuluh. Berani mengaku dengan ta' berani sahaja. Kalau benar2 dah tahqik dan benar2 menyaksikan yang 'DIRI TERDIRI' sebenar2nya, dan tidak lain dari 'DIRI YANG TERPERI', maka wajib 'DIRI' mengaku, bahawa 'DIRI' bukannya lain dari 'TUHAN' yang dicari.

Yang jelasnya 'DIRI' adalah sendirian, sekiranya disaksikan di'ALAM QUDDUS'. Kiranya 'DIRI' kesendirian, kepada siapakah diri ini na' mengaku 'DIRI' nya 'TUHAN?'. Tidak ada manusia lain kecuali diri ini sahaja yang ujud, pada prinsipnya.

'DIRI' ini terganggu dan bercelaru, kerana kebiasaan melihat 'ada' mausia2 lain disekelilingnya, walaupun ia pasti manusia2 itu jelas ta' ada. affraid

Sifat, nama, perbuatan...serta kesuluruhan anggota tubuh/ jasad 'DIRI' bukalah lain dari 'ZAT', bahkan adalah 'ZAT', Saksikan dan fahamkan!!!, kiranya disaksikan betul2 pada alam minda/ Al Quddhus, anggota jasad bukanya lagi bersifat darah, daging, urat...tulang, tetapi bersifat lenyap 'ZAT'.

Kalaulah otak/ minda ini dibedah, nescaya kita akan lihat 'yang ada' hanya urat, darah, air, daging jer. Apakah ada pada otak/ minda/ Al Alam Al Quddhus ini, gambaran2 anggota badan padanya?. 'Tak ada' kan!!!

Kalau agaknya salah coretan ini tolong perbetulkan saya.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  negro41 on Mon Dec 15, 2008 8:45 am

Tidak lah kamu mendengar , Tidak lah kamu melihat , Tidak lah kamu berkata2 pada hakikatnya melainkan aku lah ( Allah ) yang mendengar , melihat dan berkata2.
Yang terlebih mendahului segalanya bahawa tidak lah Allah itu berkata2 sepertimana Makhluk berkata2 , kerana apa yang kita ketahui berkata2 Allah itu ianya tampa huruf dan suara.
Apa yang saya cuba hendak pahamkan , selain dari kita paham bahawa segala sifat maani Allah itu ditajali kan pada yang nyata , yang ianya bertujuan semata2 untuk melihat sendiri akan dirinya .
Pertanyaan saya , bagaimana process transmisi segala tajaliat itu berlaku , .. .. dipetik daripada posting Tok Batin yang lalu Ar RUH , pabila aku tiupkan RUH ku pada Adam maka berubah segala kedudukan daripada Kaku kepada pergerakan ( lebih kurang maksudnya bagitu ).
Peristiwa Muhammad Baginda Rasulullah di Gua HIRA , First chapter bagaimana melalui Jibril , Allah mengajar beliau akan surah Ikraq , Tidak bersuara dan Berhuruf tu Tok , Kalau turun/terjun dari langit sekali pun lambaran itu , pasti baginda tidak dapat buat apa2 ( macam tikus tengok besi ajalah ) kerana beliau tidak tahu meulis dan membaca.
Bagaimana tu tok , minta di perjelaskan.

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  Merpati Putih on Mon Dec 15, 2008 12:11 pm

Baginda Muhammad ni tak akan melihat dan 'yang pastinya beliau tak pernah melihat' lembaran wahyu yang 'direka2'nya sendiri. Dengan demikian tidaklah perlunya ilmu 'menulis dan membaca'. Keseluruhan kejadian 'terpusat' pada 'MINDA/ LOH/ PAPAN ingatan'. Dia tidak pernah sekali2 berjumpa dengan 'JIBRAIL'.

Saya juga bolih mengatakan 'saya pernah berjumpa dengan kartun2 yang tidak pernah ada sebelum ini dalam sejarah'.

Begitu juga dengan cereka 'matrix', yang tidak ada pada zaman lampau.

Kalau ada 'manusia', maka manusia itu sesungguhnya setiap saat menerima wahyu. Kalau tidaklah demikian bagaimanakan ia sangup beranimasi? Manusia tidak perlu membaca dan menulis 'ketika berlajar tatih/ berjalan diwaktu kecilnya.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  negro41 on Mon Dec 15, 2008 12:50 pm

Merpati Putih wrote:Baginda Muhammad ni tak akan melihat dan 'yang pastinya beliau tak pernah melihat' lembaran wahyu yang 'direka2'nya sendiri. Dengan demikian tidaklah perlunya ilmu 'menulis dan membaca'. Keseluruhan kejadian 'terpusat' pada 'MINDA/ LOH/ PAPAN ingatan'. Dia tidak pernah sekali2 berjumpa dengan 'JIBRAIL'.

Saya juga bolih mengatakan 'saya pernah berjumpa dengan kartun2 yang tidak pernah ada sebelum ini dalam sejarah'.

Begitu juga dengan cereka 'matrix', yang tidak ada pada zaman lampau.

Kalau ada 'manusia', maka manusia itu sesungguhnya setiap saat menerima wahyu. Kalau tidaklah demikian bagaimanakan ia sangup beranimasi? Manusia tidak perlu membaca dan menulis 'ketika berlajar tatih/ berjalan diwaktu kecilnya.

1. " Lembaran wahyu yang direka2nya sendiri " affraid

2. " Dia tidak pernah sekali2 berjumpa dengan Jibrail " affraid

3. " Cerita matrix yang tidak pernah ada pada zaman lampau "affraid

Tok Batin , Ketiga2 perkara yang tok sebutkan ni , jelas sangat ianya bertentangan dengan al quran ,

dan tidak kah percayakan Al quran itu adalah salah satu diantara rukun Iman.

Memang saya akui , apa yang didengar atau ditalbiahkan dari zaman ke zaman adalah dari mulut ke mulut dan tiada siapa yang boleh approve kan perkara2 itu benar.

jadi apa hujjah tok untok 3 perkara diatas bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  Merpati Putih on Mon Dec 15, 2008 1:17 pm

Just kerana kita lahir dikelompok2 'ISLAM', kita dipaksa membenarkan 'apa yang kita dengar2 dari timur, barat, selatan dan utara'. Berita2 'KEMUNGKINAN SAHAJA'.

Bagaimanakah sekiranya, kita lahir dari kelompok Kungfucius? Sudah pasti kita akan mengatakan 'ISLAM adalah ugama salah'. Kan kah begitu? alien

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  negro41 on Mon Dec 15, 2008 3:16 pm

Merpati Putih wrote:Just kerana kita lahir dikelompok2 'ISLAM', kita dipaksa membenarkan 'apa yang kita dengar2 dari timur, barat, selatan dan utara'. Berita2 'KEMUNGKINAN SAHAJA'.

Bagaimanakah sekiranya, kita lahir dari kelompok Kungfucius? Sudah pasti kita akan mengatakan 'ISLAM adalah ugama salah'. Kan kah begitu? alien

Oleh dikeranakan kita ni lahir didalam kelompok islam maka semestinya lah kita
mengatakan tiada ugama lain yang benar selain Islam.
Hidup turun menurun diajar berpandukan pada kitab Al quran yang mana ianya
dilihat sebagai kata2 Allah.
Saya percaya tok tidak menolak kesemua isi kandungan nya malah tok menggunakan
kesemuanya dalam penyampaian tok dalam blog TBS.
Tapi saya masih tak paham kenapa tok boleh berkata bahawa semuanya itu adalah
cerita matrix yang tidak ada pada zaman lampau , kisah gua hira yang saja direka2.
Walhal bila saya semak kesemua posting2 tok , Tok tidak lari dari menggunakan dalil2
mahu pun hadith sekalipun , yang mana dengan dalil2 itulah jugak Tok dapat mengenal apa dan
siapa kat itu Tuhan dan bagitu lah juga siapakah diri tok sebenar2nya.
Yang mana Pasti , kurang pasti ianya dapat dipelajari daripada ajaran2 ugama lain
selain Islam .
Beruntong kah kita menjadi orang Islam dan rugi kah mereka bagi yang bukan Islam.

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  Merpati Putih on Mon Dec 15, 2008 4:05 pm

Tidaklah berbezanya formula2/ dalil2/ tariqat2/ pertunjuk2 dalam menyampaikan maksud fahaman. Tercapainya maksud dengan memanjat anak2 tangga dalil. Tujuan memanjat adalah bagi 'kepastian'. Sekiranya 'kepastian' tercapai, maka formula2/ dalil/ tariqat...hanya tinggal memori silam, yang tak punya maksud apa2.

'Keuntungan dan Kerugian', tidak lagi menampakan nisbah perbezaan pada apa sahaja keadaan.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  negro41 on Mon Dec 15, 2008 4:48 pm

Di dalam Al Quran banyak terdapat ayat2 Mukhamat dan Mutasyabihat , ada yang paham dan banyak juga yang kelabu asap. Dan banyak lah juga terdapat ayat2 petunjok yang ianya kearah untok dipahami siapakah AKU , juga tidak ketinggalan yang akhirnya mengatakan " Aku adalah Kamishlihi saiyun " ( Bitting around the bush ).
Ceritanya mengelirukan tambahan pula keterangan ku dalam satu bahasa , Logiknya " Aku meliputi " persoalannya mengapakah aku berada dalam satu bahasa diantara banyak2 bahasa.

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  Merpati Putih on Mon Dec 15, 2008 5:26 pm

Manusia 'terpenjara' didalam istilah2 rasmiyah haiwan. Ini adalah 'TAQDIR' yang bersifat qahariyah. Kita kebiasaannya terkongkong dengan apa yang kita berlajar dan kemudian kita ia2kan, tanpa kemampuan 'mengeluarkan diri' dari kepompong kebiasaan.

Walau bagaimanapun tiada pernah berlaku kesilapan2 pada 'mimpi hayat', kerana pro dan kontra adalah bersifat sementara, sementara 'menunggu' terbuka hijab kepada 'KEAKUAN'. 'Setiap ujud' mempunyai kaedah 'KEAKUAN' yang tersendiri seolah2 tidak sedar 'DIRI' akan 'DIRI' Nya.

Ilmu 'Ketuhanan DIRI' adalah ilmu yang mencarik adat dan menyonsang dari 'KEBIASAAN/ teradisi'. Ini juga satu taqdir yang tidak dapat dielakan, kerana ia sebahgian dari buah hasil ma'rifah yang diketahui dari kajian demi kajian. 'Kemuncak pengetahuan ma'rifah ialah sesuatu yang ta' mampu disentuh olih fikiran dan kajian'. Shocked

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  ferolled on Tue Dec 16, 2008 1:11 pm

Merpati Putih wrote:Manusia 'terpenjara' didalam istilah2 rasmiyah haiwan. Ini adalah 'TAQDIR' yang bersifat qahariyah. Kita kebiasaannya terkongkong dengan apa yang kita berlajar dan kemudian kita ia2kan, tanpa kemampuan 'mengeluarkan diri' dari kepompong kebiasaan.

Walau bagaimanapun tiada pernah berlaku kesilapan2 pada 'mimpi hayat', kerana pro dan kontra adalah bersifat sementara, sementara 'menunggu' terbuka hijab kepada 'KEAKUAN'. 'Setiap ujud' mempunyai kaedah 'KEAKUAN' yang tersendiri seolah2 tidak sedar 'DIRI' akan 'DIRI' Nya.

Ilmu 'Ketuhanan DIRI' adalah ilmu yang mencarik adat dan menyonsang dari 'KEBIASAAN/ teradisi'. Ini juga satu taqdir yang tidak dapat dielakan, kerana ia sebahgian dari buah hasil ma'rifah yang diketahui dari kajian demi kajian. 'Kemuncak pengetahuan ma'rifah ialah sesuatu yang ta' mampu disentuh olih fikiran dan kajian'. Shocked

TOK,

Sepanas-panas api adalah api yang berada tengah, di kekelingi api kuning, api merah, api jingga dan api biru. Api terpanas itu tiada bewarna.
Sekeras-keras batu/tanah ialah berlian. Berlian meloloskan setiap cahaya yang melaluinya hinggakan cahaya-cahaya itu berlaga semasa sendiri dan kelihatan berlian itu kelihatan bersinar. Hakikatnya ia tidak bewarna.
Hitam air kopi dek biji kopi, coklat milo dek koko, kotor sungai dek sampah, biru laut dek langit. Sesungguhnya air tak bewarna.
Angin dimana-mana pun ia tidak bewarna.
Adakah setinggi-tinggi tahap tak bewarna? Berkeadaan lapang, tiada sempadan, berkeadaan seperti tiada?

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  mek on Tue Dec 16, 2008 1:25 pm

Adakah setinggi-tinggi tahap tak bewarna? Berkeadaan lapang, tiada sempadan, berkeadaan seperti tiada?
mana dia yg dimaksudkan? Basketball

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  zali on Wed Dec 17, 2008 11:42 am

saya nak bertanya dimana akhirnya kehidupan manusia ini?

dilahirkan...hidup...mati...alam sesudah mati...kemana selepas itu?

adakah dilahirkan semula?
adakah syurga/neraka?
kemana?

adakah kita merasakan apa yang kita rasakan sekarang ini selepas mati atau bagaimana?

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  negro41 on Wed Dec 17, 2008 12:06 pm

zali wrote:saya nak bertanya dimana akhirnya kehidupan manusia ini?

dilahirkan...hidup...mati...alam sesudah mati...kemana selepas itu?

adakah dilahirkan semula?
adakah syurga/neraka?
kemana?

adakah kita merasakan apa yang kita rasakan sekarang ini selepas mati atau bagaimana?

Datang nya entah dari mana , baleknya pun entah kemana

jangan dibakar diri itu dengan api , jangan pula direndam ianya dengan air

dari tiada kepada ada dan akhirnya tiada kembali , lenyap dalam lautan mimpi yang entah apa2

syurga dan neraka itu ada selagi ada langit dan bumi , dan manusia itulah yang menjadi bahan bakarnya..bila ye masanya tiada langit dan bumi??? bounce

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  nackea on Wed Dec 17, 2008 12:34 pm

negro41 wrote:
zali wrote:saya nak bertanya dimana akhirnya kehidupan manusia ini?

dilahirkan...hidup...mati...alam sesudah mati...kemana selepas itu?

adakah dilahirkan semula?
adakah syurga/neraka?
kemana?

adakah kita merasakan apa yang kita rasakan sekarang ini selepas mati atau bagaimana?

Datang nya entah dari mana , baleknya pun entah kemana

jangan dibakar diri itu dengan api , jangan pula direndam ianya dengan air

dari tiada kepada ada dan akhirnya tiada kembali , lenyap dalam lautan mimpi yang entah apa2

syurga dan neraka itu ada selagi ada langit dan bumi , dan manusia itulah yang menjadi bahan bakarnya..bila ye masanya tiada langit dan bumi??? bounce
TIADA langit dan bumi maka tiadalah MASA kerana tiadanya saat,minit,jam,hari,minggu,bulan dan tahun...maka tiadalah lagi subuh,zohor,asar,maghrib dan Isya' kerana sesungguhnya SOLAT itu adalah syariat yang ditentukan atas mukmin pada beberapa masa yang ditentukan. Selagi ada langit dan bumi maka hiduplah kamu di atasnya dengan beberapa peraturan2nya seperti bila lapar kena la makan Very Happy

nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  ferolled on Wed Dec 17, 2008 1:37 pm

nackea wrote:
negro41 wrote:
zali wrote:saya nak bertanya dimana akhirnya kehidupan manusia ini?

dilahirkan...hidup...mati...alam sesudah mati...kemana selepas itu?

adakah dilahirkan semula?
adakah syurga/neraka?
kemana?

adakah kita merasakan apa yang kita rasakan sekarang ini selepas mati atau bagaimana?

Datang nya entah dari mana , baleknya pun entah kemana

jangan dibakar diri itu dengan api , jangan pula direndam ianya dengan air

dari tiada kepada ada dan akhirnya tiada kembali , lenyap dalam lautan mimpi yang entah apa2

syurga dan neraka itu ada selagi ada langit dan bumi , dan manusia itulah yang menjadi bahan bakarnya..bila ye masanya tiada langit dan bumi??? bounce
TIADA langit dan bumi maka tiadalah MASA kerana tiadanya saat,minit,jam,hari,minggu,bulan dan tahun...maka tiadalah lagi subuh,zohor,asar,maghrib dan Isya' kerana sesungguhnya SOLAT itu adalah syariat yang ditentukan atas mukmin pada beberapa masa yang ditentukan. Selagi ada langit dan bumi maka hiduplah kamu di atasnya dengan beberapa peraturan2nya seperti bila lapar kena la makan Very Happy

Jika seseorang itu tidak bersolat adakah
a) Dia bukan seorang mukmin?
b) adakah syariat TUHAN tertanggal dari dirinya?
c) dimanakah daya mukmin untuk mensyariatkan solat?

dan..
d) Apakah SOLAT yang sebenar-benarnya.
e) Apakah perbuatan2 lain bukan satu syariat?

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  nackea on Wed Dec 17, 2008 1:54 pm

ferolled wrote:
nackea wrote:
negro41 wrote:
zali wrote:saya nak bertanya dimana akhirnya kehidupan manusia ini?

dilahirkan...hidup...mati...alam sesudah mati...kemana selepas itu?

adakah dilahirkan semula?
adakah syurga/neraka?
kemana?

adakah kita merasakan apa yang kita rasakan sekarang ini selepas mati atau bagaimana?

Datang nya entah dari mana , baleknya pun entah kemana

jangan dibakar diri itu dengan api , jangan pula direndam ianya dengan air

dari tiada kepada ada dan akhirnya tiada kembali , lenyap dalam lautan mimpi yang entah apa2

syurga dan neraka itu ada selagi ada langit dan bumi , dan manusia itulah yang menjadi bahan bakarnya..bila ye masanya tiada langit dan bumi??? bounce
TIADA langit dan bumi maka tiadalah MASA kerana tiadanya saat,minit,jam,hari,minggu,bulan dan tahun...maka tiadalah lagi subuh,zohor,asar,maghrib dan Isya' kerana sesungguhnya SOLAT itu adalah syariat yang ditentukan atas mukmin pada beberapa masa yang ditentukan. Selagi ada langit dan bumi maka hiduplah kamu di atasnya dengan beberapa peraturan2nya seperti bila lapar kena la makan Very Happy

Jika seseorang itu tidak bersolat adakah
a) Dia bukan seorang mukmin?
-> Bergantung pada iktikad jika kata tak wajib maka kafirlah dia jika lupa atau lalai boleh dimaafkan selagi tidak sengaja Cool
b) adakah syariat TUHAN tertanggal dari dirinya?
-> Bergantung pada iktikad di atas
c) dimanakah daya mukmin untuk mensyariatkan solat?
-> Tiada daya tetapi diberi daya untuk berfikir dengan waras berdasarkan takdir atas dirinya Very Happy
dan..
d) Apakah SOLAT yang sebenar-benarnya.
-> Solat itu ibadat sama seperti haji,zakat,puasa dsb
e) Apakah perbuatan2 lain bukan satu syariat?
-> Syariat yang bertentangan syara' di sebut mungkar dan selari dengan syara' disebut ibadat

nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  ferolled on Wed Dec 17, 2008 2:45 pm

nackea wrote:
ferolled wrote:
nackea wrote:
negro41 wrote:
zali wrote:saya nak bertanya dimana akhirnya kehidupan manusia ini?

dilahirkan...hidup...mati...alam sesudah mati...kemana selepas itu?

adakah dilahirkan semula?
adakah syurga/neraka?
kemana?

adakah kita merasakan apa yang kita rasakan sekarang ini selepas mati atau bagaimana?

Datang nya entah dari mana , baleknya pun entah kemana

jangan dibakar diri itu dengan api , jangan pula direndam ianya dengan air

dari tiada kepada ada dan akhirnya tiada kembali , lenyap dalam lautan mimpi yang entah apa2

syurga dan neraka itu ada selagi ada langit dan bumi , dan manusia itulah yang menjadi bahan bakarnya..bila ye masanya tiada langit dan bumi??? bounce
TIADA langit dan bumi maka tiadalah MASA kerana tiadanya saat,minit,jam,hari,minggu,bulan dan tahun...maka tiadalah lagi subuh,zohor,asar,maghrib dan Isya' kerana sesungguhnya SOLAT itu adalah syariat yang ditentukan atas mukmin pada beberapa masa yang ditentukan. Selagi ada langit dan bumi maka hiduplah kamu di atasnya dengan beberapa peraturan2nya seperti bila lapar kena la makan Very Happy

Jika seseorang itu tidak bersolat adakah
a) Dia bukan seorang mukmin?
-> Bergantung pada iktikad jika kata tak wajib maka kafirlah dia jika lupa atau lalai boleh dimaafkan selagi tidak sengaja Cool
b) adakah syariat TUHAN tertanggal dari dirinya?
-> Bergantung pada iktikad di atas
c) dimanakah daya mukmin untuk mensyariatkan solat?
-> Tiada daya tetapi diberi daya untuk berfikir dengan waras berdasarkan takdir atas dirinya Very Happy
dan..
d) Apakah SOLAT yang sebenar-benarnya.
-> Solat itu ibadat sama seperti haji,zakat,puasa dsb
e) Apakah perbuatan2 lain bukan satu syariat?
->

"Syariat yang bertentangan syara' di sebut mungkar dan selari dengan syara' disebut ibadat"
JADI, kemungkaraan jua satu syariat!
MAKA tidak sembahyang adalah syariat kemungkaran.
BAGAIMANA dengan kafir adakah ia satu syariat?

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  nackea on Thu Dec 18, 2008 11:20 am

Kafir itu iktikad bukan syariat Very Happy

nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  negro41 on Sat Dec 20, 2008 1:42 am

nackea wrote:Kafir itu iktikad bukan syariat Very Happy

Bukan kah ittikad dan kapir itu terletak dalam cerita2 syariaat Very Happy

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 3:55 am

negro41 wrote:Bukan kah ittikad dan kapir itu terletak dalam cerita2 syariaat Very Happy

'Itiqad itu dibangsakan pada hati (niat/ fikir). Syariat itu dibangsakan pada perbuatan (Fi'li). Kafir itu dibangsakan pada perkataan (Khauli).

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  ferolled on Sat Dec 20, 2008 2:00 pm

Merpati Putih wrote:
negro41 wrote:Bukan kah ittikad dan kapir itu terletak dalam cerita2 syariaat Very Happy

'Itiqad itu dibangsakan pada hati (niat/ fikir). Syariat itu dibangsakan pada perbuatan (Fi'li). Kafir itu dibangsakan pada perkataan (Khauli).

Semua dalam satu syariat.
Baik yang mungkar atau yang kafir. Yang bersolat maupun tidak.
Kerana semua menyatakan akan sifat yang telah disyariatkan oleh zat.
Oleh kerana ia bersifat perlulah ia bernama dan mempunyai kelakuannya/keadaan
(bagi membeza-bezakan jenis2 sifat - ilmu pembezaan (kalkulus).
Setelah tercantum kesemua ini, maka syumullah akan ia. Bolehlah dikatakan ISLAM, (boleh ke TOK?)
Maka, SI KAFIR itu pun sebenarnya ISLAM!

Adakah jalanku sesat sumpitlah akan daku. Akan ku kularutkan sumpitan itu ke dalam kesesatanku...
Sesatnya aku kerana tiada sempadan. Sesungguhnya itu telah disyariatkan.

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 3:16 pm

ferolled wrote:
Semua dalam satu syariat.
Baik yang mungkar atau yang kafir. Yang bersolat maupun tidak.
Kerana semua menyatakan akan sifat yang telah disyariatkan oleh zat.
Oleh kerana ia bersifat perlulah ia bernama dan mempunyai kelakuannya/keadaan
(bagi membeza-bezakan jenis2 sifat - ilmu pembezaan (kalkulus).
Setelah tercantum kesemua ini, maka syumullah akan ia. Bolehlah dikatakan ISLAM, (boleh ke TOK?)
Maka, SI KAFIR itu pun sebenarnya ISLAM!

Adakah jalanku sesat sumpitlah akan daku. Akan ku kularutkan sumpitan itu ke dalam kesesatanku...
Sesatnya aku kerana tiada sempadan. Sesungguhnya itu telah disyariatkan.

Sekiranya dibenarkan 'apa yang difikir olih AR RUH' yang bernama siferolled. Betulkab jer, 'siap'.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  mek on Thu Jan 15, 2009 12:26 pm

AKU bebas dari segalanya sunny

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'

Post  Sponsored content Today at 5:53 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum