SEJARAH KETUHANAN

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  Merpati Putih on Tue Mar 10, 2009 3:21 am

Manusia ta' pernah berbuat kesilapan, kan begitu?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 10, 2009 3:43 am

Kesilapan hanyalah perkataan untuk mentafsirkan akibat buruk yg.berlaku atas kejahilan.
Manusia jahil sebenarnya tidak membuat kesilapan.Dunia banyak mengandungi pelbagai
bahaya.Bahaya yg.nyata dan yg.tersembunyi.Dalam kesempurnaan juga terdapat bahaya.

Manusia perlu berani dan terus berjalan.Samada dalam gelap atau dalam cahaya.Hingga
ia menjadi cahaya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Wed Apr 22, 2009 2:40 am

Sejarah itu antara DIA dan DIA.Bermulanya ciptaan siang dan malam maka bermulalah
perhitungan masa.Di ciptanya bayangannya yang mewajahkan sifat2nya.Yang menunjukkan
perbuatannya untuk setiap nama2nya.

Namun yg.memujinya tidak mampu melihat penciptanya.Kerana ciptaan itu adalah sifatnya dan
namanya yg.menunjukkan perbuatan dan keberkuasaannya saja.

Maka diperlihatkan kekuasaan itu kepada hakikatnya sendiri.Namun hakikat itu juga tidak dapat
bermakrifat dan sendirian serta kehairanan atas wujudnya.
Maka....berfirmanlah pencipta kepada hakikatnya hingga terjalin kefahaman pencipta dan yg.
tercipta.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  salik on Thu Apr 23, 2009 1:56 am

PERTANYAAN NII DAH DI TANYA DAH ZAMAN NABI.
TAK YAH KAJI LAA PASAL ZAT TUUU

NANTI MASUK SURGA PULAK........


ORANG GILA ADALAH AHLI SURGA YANG BERTEBARAN DI MUKA BUMI

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Thu Apr 23, 2009 2:25 am

Nak kaji pun tak diciptakan nya alat untuk mengetahui.
Tapi bagaimana mula datangnya perihal isu zat ne.
Apakah dari maklumat nabi,maklumat alquran atau
direka2 oleh ahli ilmu ketuhanan.

Jika ada perkataan tentu ada maknanya,...walaupun tak
dapat difahami wajahnya.
Jadi apakah maksud zat dari sudut bahasa dan loghatnya.

Maksud pertanyaan bukan mengkaji zat tuhan tapi zat kejadian2.
Sebagaimana kita katakan tentang ada sifat,adalah perbuatannya dan
diberi nama namanya setiap ciptaan.

Apakah setiap kejadian tiada mempunyai unsur zatnya atau kejadian
itu hanya perlu sifat dan afaalnya dan namanya saja tanpa perlu zat.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  salik on Thu Apr 23, 2009 3:06 am

Suka hati kau lah sudinnn!!!!!

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Thu Apr 23, 2009 3:26 am

Jangan mengalah lagi,...ilmu tak akan habis2 kerana setiap detik
Allah itu menunjukkan sifatnya yg.terus mencipta.Setiap ciptaan
bukan saja2,..melainkan menambahkan ilmu kepada hambanya
yg.benar2 berhajat untuk duduk dalam surga tanpa keindahan
melainkan melihat wajahnya.

Sememangnya kita tak akan jumpa wajah sebenarnya didunia
melainkan yg.dilihat adalah wajah sifat,perbuatan dan nama2nya
setiap ciptaannya.Itulah bayang2 cerminnya untuk dipelajari dan tak
lebih dari itu.

Apakah matlamat pengeshaan sebenar jika bukan matlamatnya mengeshakan
zat maha suci.Itu sebabnya kita belum dikatakan selamat dari syirik halus
lagi tersembunyi jika tidak memahami kaedah tauhid zat.

Memahami kaedah tentu diharuskan dalam peringkat ilmu dan akal.
Dikatakan syariat,tarikat,hakikat dan makrifat tak berpisah.
Sifat,afaal dan asma juga tak berpisah dengan zat.
Jadi kenapa perbahasan ahli selalunya terbatas bila sampai kepada zat.

Allah telah menyatakan bahawa tiada pemisah dan hijab yg.mampu
menghalang hamba yg.nak kenal akan DIA.Jadi bagaimana kita telah
mengujudkan tembok halangan tu.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 5:58 am

Merpati Putih wrote:Kebiasaan manusia akan mencari2 ‘TUHAN’ yang ghaib, yang tak dikenalinya. Yang jelasnya ‘TUHAN GHAIB’ ini, pasti pekak, bisu, buta…bakhil. Cubalah saudara minta sebatang rokok dari tuhan ni, ‘agak2nya dapat ke tidak?’

Kalau nak cari tuhan, carilah yang nyata dikenali, berkata2, melihat, mendengar. Question


15. Barangsiapa yang menyangka bahwa Allah sekali-kali tiada menolongnya di dunia dan akhirat, maka hendaklah ia merentangkan tali ke langit, kemudian hendaklah ia melaluinya, kemudian hendaklah ia pikirkan apakah tipu dayanya itu dapat melenyapkan apa yang menyakitkan hati nya

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sun Apr 26, 2009 3:34 am

Apa yg.ingin kita ketahui...belum dapat memahami pelbagai aktiviti alam semesta.
Apakah kaitan planet2 disekeliling matahari yang banyak itu sedangkan bumi sekecil ini
dijadikan tuhan sebagai planet yang aman damai.Tumbuh segala tumbuhan dan hidup segala
kehidupan yang dapat menikmati keamanan yang seketika cuma.

Manusia yang sekecil ini telah diberi penghormatan untuk memahami kejadian2 yang diluar
akal dan kuasanya.Manusia meninjau jauh ke alam semesta raya.Hinggakan mereka dapat
mengetahui bahawa bintang2 yang menghias langit ini sebenarnya menjadi pedoman kepada
kehidupan.

Mereka pergi lebih jauh lagi dan melepasi alam bintang2 itu.Mereka melihat pelbagai keanihan
yang tak dapat difahami kenapa ia berlaku dan apa urusannya.Hal yang dikaji oleh manusia
sebenarnya telah berlaku berbilion tahun dan mudah dikatakan tiada had masa yg.boleh
ditentukan tentang kewujudan nya.

Alquran dan kitab tuhan memberi gambaran itu dan hanya memfokaskan ilmu dan akal
manusia hanya hidup di bumi sekecil ini saja.Manusia akan tau dari aktiviti diluar alamnya
untuk memahami tentang Zat Maha Berkuasa.

Manusia hanyalah bentuk kehidupan yang dicipta,yang diwajahkan dengan kesempurnaan
sifat2nya.Tuhan yang mempunyai ARSHI tempat berpusat kerajaannya.Manusia yang ditempatkan
pula di planet bumi yang sejahtera dan selamat dari bahaya2 alam semesta diluar sana.

Bumi yang dikatakan pernah diancam oleh pukulan hebat batu gergasi yang memberi kesan
perubahannya.Maka langit2 diciptakan sebagai pelindung dan membentuk zon yang selamat.
Roh2 manusia tidak akan dapat melepasinya dan manusia tidak mampu mencipta alat untuk
melepasinya.

Kembalikan jiwa ini sepenuhnya untuk memahami kedudukan sebenar.Kembali tanpa membawa
sesuatu sebagaimana manusia yang lahir tidak mempunyai pakaian.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  spanjunk on Sun Apr 26, 2009 9:02 pm

SALAMUNKAULANMINRABBINRAHIM...

sejarah ketuhanan itu telah DINAFIKAN....
kerana DIA YANG MAHA BERKUASA...
ADALAH 'DIA',.... QADIM LAGI AZALI...
MANA LAH ADE YANG LEBIH DAHULU DARIPADANYA UNTUK BERCERITA....
JIKA ADA YANG MENGAKU MENDAHULUINYA MAKA YANG ITU ADALAH ' BATHIL '.....
'SIKENCING' YANG BERSIFAT ' PENGENCING '
MAKA HANCINGLAH SATU BADAN.......
WAKAKAKAKAKKAKAKAKAKA
WAKAKAKAKAKAKAKKAKAKAWAKAKAKAK


TAHU SETAKAT YANG ' DIBERITAHU AJEK '

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  murah on Sun Apr 26, 2009 9:19 pm

Kesian ku baca tulisan merpati tuh.
Agaknya dia tak tahu kot,tapi buat buat tahu,

Kalau terus terang dia kata dia tak tahu senang sikit cerita,
tapi macam dia tahu banyak tentang ketuhanan??
Baru ku tahu akalnya sedang diracuni...
Orang tua tua kata.....kalau murid jatuh guru boleh angkat
tapi kalau guru jatuh.....kena bangun sendiri ..
pasai apa guru merasa pandai sangat???...kesian...mudahan tuhan sedarkan dari lamunan mimpi Kosong

murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  spanjunk on Sun Apr 26, 2009 9:32 pm

DIA TAHU TUH...
TAPI TAHU TAKAT YG DIBERITAHU AJEK!!!
DAH TOK GURU DIA AJO YANG MACAM TUH.......

ROH DAN ZAT ITU NYATA BERBEZA....
ROH ITU NYATA BERBILANG2.....
ZAT SEMEMANGNYA MUTLAQ....

PECAH MOLEKUL JADIK ATOM...
SAMBUNG ATOM JADIK MOLEKUL...
KALAU ATOM ITU SEMEMANGNYA SEMUA SAMA AJEK, DAH LAMA IA TIADA KERANA...
MELARUT LAH DIA ...
TIADALAH ISTILAH ATOM MAHUPUN MOLEKUL....
WAKAKAKAKAKAKAKKAKA

ELEH! PALING KUAT PUN NANTI DIA CAKAP SEMUANYA TIADA....
WAKAKAKAKAKAK
SEMUA HANYA ILUSI, FANTASI, HOLOGRAM..
WAKJAKAKAKA
NAK TUNJUK KAT SAPE ILUSI FANTASI HOLOGRAM TUH........???
WAKAKAKAKAKKA
HAKIKATNYA AKU YANG ADE....
YANG TINGGAL HANYA AKU............
MAKA TUNJUKLAH KAT AKU.........
WAKAKAKAKAKAKAK

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  murah on Mon Apr 27, 2009 1:04 am

Saudara Ku.
Ketahuilah, "Naqal" tidak dapat di hasilkan oleh aqal.
"Nash " tidak dapat meninggalkan qias.
Suatu yang sudah jelas tidak perlu di perjelaskan lagi.
Apalagi halnya berdasarkan prasangka atau pengakuan.
Harta benda orang lain tidak boleh diambil dengan pengakuan.
tanpa diperkuatkan oleh saksi

murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  spanjunk on Fri May 01, 2009 9:34 pm

salamunkaulanminrabbinrahim...

cukuplah aku sebagai saksinya...
maka aku bersaksi........
maka saksikanlah.....................




Ada yang tertinggal
Setelah terbenam Mentari

Ada yang tertinggal
Setelah kering air di kali


Alam telah menyakinkan
Kau mesti pergi
Kau mesti...

Alam telah menyakinkan
Kau mesti kembali...

Bagai yang telah dijanjikan Illahi....
Ada yang tertinggal
Setelah musnah semua mimpi


Kekal selamanya
Cintaku dengan cahaya mu

Kekal selamanya
Tetap dalam ingatanku


Lemas dalam rindu
Tenggelam dalam tangisan

Engkau telah pergi
Tapi masih ada...

Yang kau tinggalkan dalam kalbuku
Yang tinggal...
AKU.......



ALLAHHUMMA'SALLIALA'MUHAMMAD
WA'ALA'ALI'MUHAMMAD....

DIA YANG BAHARU TELAH LAMA KEMBALI
yang tinggalllllll.....
AKU.......

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  salik on Fri May 01, 2009 9:56 pm

ALLAHHUMMA'SALLIALA'MUHAMMAD
WA'ALA'ALI'MUHAMMAD....

DIA YANG BAHARU TELAH LAMA KEMBALI
yang tinggalllllll.....
AKU.......
[/quote]

SUBHANALLAH...SUBHANALLAH ....SUBHANALLAH
WALAUPUN YANG BAHARU TELAH LAMA KEMBALI
TAPI...............

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  kungkalikung on Fri May 01, 2009 10:04 pm

بي كان ما كان بي يكون ما يكون

Dengan 'AKU' apa yang telah ada, dan dengan 'AKU' apa yang akan ada.

AlGhaibul Ghuyub ---> Fantasia/ mimpi2 ----> AlGhaibul Ghuyub.

Tiada sifat (zat mutlaq) ---> ada sifat (sifat, nama, Af'al) ---> tiada sifat (zat mutlaq)

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  salik on Fri May 01, 2009 11:11 pm

Inilah Ilmu yang dinamakan Laut Ujudullah yang amat luas dan dalam yang tidak dapat dicapai oleh akal siapapun, dan tidak akan tersurat lagi oleh tulisan dan tiada akan pernah terucap lagi dengan kalam

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  murah on Fri May 01, 2009 11:22 pm


murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sat May 02, 2009 3:38 am

Jika tahan mengharunginya pintu akan dibukakan.Allah menyediakan derjat2 yg.sangat
banyak.Harunginya tanpa diketahui oleh peneroka2 lain.Masuk kehadratnya adalah secara
peribadi.Tanpa membawa suatu bekalan kerana segala bekalan telah habis digunakan
dalam perjalanan.

Segala ilmu dan akal,segala amal dan kebaikan serta kejahatan sudah tiada disitu.
Namun anda juga tidak ketemui apa2 disana melainkan terpinga-pinga.
Anda akan melihat semua peringkat alam dan mengotakan segala janji2 dan mengetahui
segala rahsia.

Jika anda dibenarkan kembali maka anda membawa segala amanah dan rahsia.Akan ketahuilah
apa misi dijadikan.Anda tetap hidup yg.sama namun umpama jiwa yg.kosong.Anda akan
kembali berlakun dan menanti hari yg.dijanjikan.

Semua umat ada hari penamatnya.Semua dunia ada hari kemusnahannya.Ciptaan akan
tetap terus wujud dan anda akan menjadi pemerhati2nya.

Entahlah...aku tak tau nak kata apa....melainkan aku ingin duduk jadi pemerhati yg.selamat
selama-lamanya dan bergembira bersama-sama pencipta yg.terus mencipta tiada kesudahannya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  salik on Sat May 02, 2009 7:25 pm

Tiada Tiada Tiada........Ilah.........ilah....HANYA....ALLAH..

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  spanjunk on Sat May 02, 2009 9:20 pm

salik wrote:SUBHANALLAH...SUBHANALLAH ....SUBHANALLAH
WALAUPUN YANG BAHARU TELAH LAMA KEMBALI
TAPI...............

Tapi masih ada...
Yang kau tinggalkan dalam kalbuku
Yang tinggal...
AKU.......

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  salik on Sat May 02, 2009 9:37 pm

spanjunk wrote:
salik wrote:SUBHANALLAH...SUBHANALLAH ....SUBHANALLAH
WALAUPUN YANG BAHARU TELAH LAMA KEMBALI
TAPI...............

Tapi masih ada...
Yang kau tinggalkan dalam kalbuku
Yang tinggal...
AKU.......

MAKA APABILA TELAH SAMPAI
TIDAK ADA PERMINTAAN ATAU PERCAKAPAN
TIADA KEINGINAN
MEMAKAN APA YANG DI SAJIKAN
MENGAMBIL APA YANG DIBERIKAN


KECUALI BILA DI TAWARI
MAKA NYATAKANLAH KEINGINAN
SEMATA MATA DI PERINTAH
BUKA
N KERANA MEMILIH

MEMINTA HANYA DIWAKTU JAUH
ADAPUN DI WAKTU D
EKAT?
DIAM.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sun May 03, 2009 2:09 am

Mengenal sejarah bermula dari ilmu kalamnya hingga bertemu pencipta sejarahnya.
Dari sana turunlah kembali untuk membetulkan sejarah2 mengikut pandangan afaal
dan sifatnya.

Lalui semula pintu2 yg.tertinggal kali ini dengan redha.Tanpa persoalan,tanpa runggutan,
tanpa memikirkan segala asbab,segala kurnia.Ibarat orang yg.sedang berpuasa yg.melihat
keindahan dan kelazatan beraneka jenis makanan.Sedangkan semasa tak berpuasa. tidaklah demikian.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  nackea on Sun May 31, 2009 1:31 am

Tuhan mana la ada sejarah..apa punya topik da ?

nackea

Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  tokbiru on Wed Sep 23, 2009 1:46 pm

Tuhan itu persis seperti alien..
Jesteru sejarahnya juga cukup panjang untuk difahami. bounce

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: SEJARAH KETUHANAN

Post  Sponsored content Today at 5:55 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum