PENGERTIAN 'AR RUH'

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Sat Apr 04, 2009 3:50 am


prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 04, 2009 3:53 am

Loo...lu bilang wajah2 tak terhingga.Sekarang lo pula nafi.
Kan watak2 lakunan namanya...apa masih mendustakan?
Begitu juga dengan ikon kamu tu.Kenapa perlu dibesar -besarkan.
Tulisan kamu tu,...kenapa perlu di BOLT kan.

Jadi,...kita serupa.Apa yg.kamu nampak pada diri lakunan aku,
adalah kamu juga.

Aku yg.hanya menjalankan tugas.Hanya dia tau apa yg.aku lakukan
dan apa yg.tersembunyi dalam niat ku.

Kalau tak ada angin tak kan pokok bergoyang.Dulunya ada si berok
boleh tolong goyang2 pokok.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Sat Apr 04, 2009 4:00 am

laailaahaillallahmuhammadrasulullah


Last edited by salik on Tue Jun 30, 2009 1:30 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Sat Apr 04, 2009 4:14 am

salik wrote:eh....datang lagi aku nihhh.
IBLIS SAMA MANUSIA MEMANG SERUMAH....HAHA
SEBELUM ROH DIMASUKKAN DALAM JASAD ADAM
IBLIS DAH ROUND DULU CARI TEMPAT TINGGAL DALAM TUBUH ADAM.
DAH JUMPA TEMPAT DIA...APA LAGI NGAK MAU KELUAR DIHHH.
SAMPAI SEKARANG ADA NIHH.....

ADER ORANG TUU KAN...TADI KOSONG...SEKARANG DAH BERHURUF....
KAH KAH KAH...
DUDUK SEADANYA..HIHIHI
SELAMAT TINGGAL ILMU

seperti yang ku katakan...
hanya iblis mengenal iblis
Twisted Evil Twisted Evil



kosong itu satu ketetapan...
enggak pernah berubah

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Sat Apr 04, 2009 4:22 am

NII PERKATAAN YANG JADI MENGELIRUKAN
GIMANA "HANYA IBLIS MENGENAL IBLIS"
APA TUHAN NGAK KENAL SAMA IBLIS.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 04, 2009 4:26 am

Kosong itu titik.Tak ada titik tak ada keseimbangan.Jadi mana ada kosong pastinya DIA meliputi
semua.Dah ada titik baru la ada huruf.Kalu tak nak baca nun dan ba pun tak boleh.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Sat Apr 04, 2009 9:05 am

T R I N I T Y wrote:Kosong itu titik.Tak ada titik tak ada keseimbangan.Jadi mana ada kosong pastinya DIA meliputi
semua.Dah ada titik baru la ada huruf.Kalu tak nak baca nun dan ba pun tak boleh.
ruh itu sama dengan daya pak......
daya juga enggak buleh dicipta dan di musnahkan pak....
tetapi ia buleh berubah kepada bentuk2 yang berlainan
NYATA RUH ITU BAHARU...
manusia2 memang tiada upaya untuk mencipta daya/ruh pak...
kerana ruh itu 'kekal' yang mendatang....
datang nya dari tuhan juga pak.....

enggak ada kena mengena ama 'titik' maupun 'ayat'
bahkan lebih pula dari 'titik' ama 'ayat'


jika tiada daya/ruh....
bapak enggak bisa jadinya apa2 disini....
'kosong' itu cuma jasad 'adam'....
yang tanpa ruh/daya

jangan dikatakan nun dan ba aja yang enggak buleh dibaca....
tanpa daya/ruh semuanya gelap pak....

al-quran dan hadis juga sains pak...


prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  ferolled on Sat Apr 04, 2009 10:31 am

Di detik ini, Si Pencari Semangat Diri (Ketuhanan) banyak yang tampil dengan bahasa baru, gaya terkini.
Dan bagaimanakah dapat dibentuk cangkir agar dapat menakung si jernih air...

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Sat Apr 04, 2009 10:58 am

HAI...MAKIN MERIAH NIHH
Macammana pun Mr Ferrold...hanya cangkir yang tak pernah dimasuki kotoran yang akan dapat air bersih.
kalau cangkir pernak di masuki kotoran....macammana bersih pun...tetap berbekas ....
walaubagaimana pun ....kotor sikit sikit tu biasa lahhh...

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  shazlida on Sat Apr 04, 2009 11:11 am

ferolled wrote:Di detik ini, Si Pencari Semangat Diri (Ketuhanan) banyak yang tampil dengan bahasa baru, gaya terkini.
Dan bagaimanakah dapat dibentuk cangkir agar dapat menakung si jernih air...
Dunia dah 'transform'... guna aja cangkir 'reverse osmosis'. Arrow

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Sat Apr 04, 2009 1:14 pm

laailaahaillallahmuhammadurasulullah


Last edited by salik on Tue Jun 30, 2009 1:31 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 04, 2009 3:43 pm

Salam...salam...salam,
Semua yg.dihormati dan dikasihi Allah dan nabi,.....berbicaralah apa saja asal tidak mencemar
kesucian ZAT duli yg.maha suci.Asalkan tidak menyamakan Allah zat dengan makhluk dicipta.

Aku berbicara mengikut kehendak laman tuan merpati.Bukan tuan merpati putih tu tak tau
ilmu dan jalan ilmu.

Suatu refomasi,..dari sudut penyampaian ilmu,bebas mengeluarkan pendapat akal.Akal yg.terhad.
JIka akal itu diisi dengan RUH AL Quran necaya ia hidup dan mempunyai tempat tertinggi.

Jika hati sebagai bekas tidak diisi dengan nafsu ia akan bersih.Itulah tempat ilmu tuhan yg.paling
luas tak terhingga.Lebih luas dari alam semesta.

Tinggalkan serban,tinggalkan ilmu tok guru,tanggalkan jubah,.....berbicaralah sebagai hamba yg.
tiada upaya melainkan apa yg.Allah izinkan kepada jari2 ini untuk melukis kalamnya.

Semua pendapat adalah ilmu.Mungkin salah pada kita kerana tak sama jawabannya mengikut
ilmu kita.Tuhan tu,...maha luas ilmunya dan kalamnya.Diciptakan ruh yg.satu darinya dengan
pelbagai wajah.Itu lah tuhan Ar Rahman.Sebut apa saja namanya adalah Allah jua.

wassalam.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Sun Apr 05, 2009 4:37 pm

DAYA itu asalnya memang 'suci dan bersih' .tetapi manusia juga yang ngotorin. Manusia emangnya selalu bikin onar.
lihat aja 'baby' yang baru lahir kedunia. kulitnya halus dan bersih. enggak ada kesan lebam2 di dahinya.anak kecil emang suci dari dosa.tapi bila udah besar, dahinya itam2 lebam.mengapa ya? katanya kerana selalu sujud, sembahyang malam. lalu menjadi 'riak' dengan ilmu sembahyang yang mereka miliki. sedangkan orang lain yang enggak sembahyang malah dicerca kononnya ahli neraka katanya. adakah kerana 'sujudnya' terlalu lama sampai item2 dahinya?ataupun memang salah sujud?jika seribu orang yang sujud hakikatnya 'seribu' bentuk tuhan buleh diketemui.adakah islam itu sama seperti agama lain yang 'menyembah'?

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Sun Apr 05, 2009 7:11 pm

JANGAN LAH MACAM TU PRIME.....TERKADANG YANG DAHI HITAM TU PUN ADA YANG IKLAS.....
TERKADANG TU ADA JUGA YANG PENYAKIT KOLESTROL TINGGI PERJALANAN DARAH KURANG BAIK ...LALU KULIT MEREKA MUDAH LEBAM....
TAPI TAK DI NAFIKAN ADA YANG SENGAJA GESELKAN SUPAYA LEBAM.....PANDANG BAIK JER LAHHH.
TAK USAH DI HUKUMKAN MEREKA.....MEREKA DENGAN TRANSFORM MEREKA...
TAPI KALAU TERJUMPA ...NASIHAT JER.....KALAU TAK NAK DENGAR JUGAK BIAK PIIIII.
RASULULLAH DI BALING DENGAN BATU....DIA BALAS DENGAN HADIAH....
AMBIL YANG BAIK JER.....SUPAYA YANG KERUH DALAM DIRI BINASA.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Mon Apr 06, 2009 1:14 am

Ketajaman pada sebilah pisau adalah hasil usaha manusia dari ilham tuhan jua.Nabi Daud
diajar dengan ilmu besi dan dapat mencipta pedang.

Bila mana tercipta pedang,...maka tentu sekali ada tujuannya.Jika ketajaman itu melukakan
diri,..maka usah salahkan pedang atau tuhan yg.mengilhamkan untk buat pedang.Setiap dijadikan
telah ada hukum dan peraturannya.

Jadi yg.salah penggunanya yg.ingkar.Tak kira agama apa pun,...jika mereka berakal tentu boleh
bezakan yg.betul dan salah,baik dan buruk.

Walaupun agama tu banyak jenis mengikut pelbagai jenis umat,....namun terdapat amalan yg.
boleh dikatakan tidak berasaskan ajaran tuhan.Asasnya ialah mengeshakan tuhan dengan
cara selayaknya.

Umat islam jika tidak mengeshakan cara selayaknya,...maka boleh terjebak dengan syirik.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  shazlida on Mon Apr 06, 2009 1:32 am

Wahai Jiwa yang Bergetar, kita berdendang dulu ya...



Getaran Jiwa - P. Ramlee

Getaran Jiwa melanda hatiku
Tersusun nada Irama Dan Lagu
Walau hanya sederhana tetapi tak mengapa
Moga dapat membangkitkan
Sedarlah kamu wahai Insan

Tak mungkin hilang Irama dan Lagu
Bagaikan kembang sentiasa bermadu
Andai dipisah Lagu dan Irama
Lemah tiada berjiwa...
Hampa.


P/s: Manalah tau... kot2 dapat ilham...

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Mon Apr 06, 2009 1:53 am

Ha,..betul lah kata P.Ramli tu.Lagu dan irama bagai zahir dan batin.
Baru hidup watak batin dengan ada zahirnya.Begitu juga zahir kalau
tak ada batinnya hampa......

Kita minum dulu..!

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Mon Apr 06, 2009 1:55 am

Fuh...dah lama tak dengar lagu ne.
Dapat gak aku layan sambil baca posting. Cool

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

roh daya jasad

Post  dess on Tue Oct 06, 2009 9:33 pm

kamu semua sesat...
kamu semua binasa...
kamu semua celaka...

kamu tak suka yang aku kata...
kamu ubahlah nasib kamu kalau kamu tu tuhan...
kamu tu tuhan ke, tuhang ke, tuhe ???
kamu yang mana satu???

aku tahu, kamu semua tu TOKONG dan berhala hidup....
berhala yang batu tu pun tak ngaku dia tuhan
kamu pula yang orang tak angkat jadi berhala nak ngaku tuhan???

HA ha ha parmalat anjhing khamu shemua, E- elakkan dari, M= mengaku Tuhan, C= cari dulu ilmu, C=cari dulu Ilmu

La ilaha illah, Muhammad-ur- Rasulullah...

kamu semua mesti terbakar dengar kalimah ni...

dess

Jumlah posting : 1
Registration date : 2009-10-06

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Tue Oct 06, 2009 9:41 pm

dess wrote:kamu semua sesat...
kamu semua binasa...
kamu semua celaka...

kamu tak suka yang aku kata...
kamu ubahlah nasib kamu kalau kamu tu tuhan...
kamu tu tuhan ke, tuhang ke, tuhe ???
kamu yang mana satu???

aku tahu, kamu semua tu TOKONG dan berhala hidup....
berhala yang batu tu pun tak ngaku dia tuhan
kamu pula yang orang tak angkat jadi berhala nak ngaku tuhan???

HA ha ha parmalat anjhing khamu shemua, E- elakkan dari, M= mengaku Tuhan, C= cari dulu ilmu, C=cari dulu Ilmu

La ilaha illah, Muhammad-ur- Rasulullah...

kamu semua mesti terbakar dengar kalimah ni...



adakah daya2 bersama kamu....???
tiada daya dan upaya kamu melainkan kuasa Allah....

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  Merpati Putih on Wed Oct 07, 2009 7:39 am

dess wrote:kamu semua sesat...
kamu semua binasa...
kamu semua celaka...

kamu tak suka yang aku kata...
kamu ubahlah nasib kamu kalau kamu tu tuhan...
kamu tu tuhan ke, tuhang ke, tuhe ???
kamu yang mana satu???

aku tahu, kamu semua tu TOKONG dan berhala hidup....
berhala yang batu tu pun tak ngaku dia tuhan
kamu pula yang orang tak angkat jadi berhala nak ngaku tuhan???

HA ha ha parmalat anjhing khamu shemua, E- elakkan dari, M= mengaku Tuhan, C= cari dulu ilmu, C=cari dulu Ilmu

La ilaha illah, Muhammad-ur- Rasulullah...

kamu semua mesti terbakar dengar kalimah ni...


Hanya 'Tuhan' jer yg mampu mengaku diriNya 'Tuhan'.
Adakah ujud ini selain dari 'Tuhan'?..
Dan mampukah sdr dess berkata2 kalau tanpa AR RUH/ daya 'Tuhan'?
Apakah patut 'Tuhan' tak mahu mengaku diriNya Tuhan'?
Janganlah jadi 'Tuhan' yang memperdayakan diriNya.

Jangan terpedaya dengan 'kepercayaan' dan 'konsep' kepebagaian ujud yang seolah2 terpisah2/ terlerai sifat2, nama2, perbuatan2. Keberadaan kedirian Insan cuma esa, tanpa berbilang2. Kelibat keberadaan hanya konsep pemikiran kesendirian yang seni dan lenyap semata2. Keseluruhannya dilingkupi olih 'minda'/ persepsi. Tidak ada ujud kecuali diri sendiri yang berpersepsi, terperi dan terdiri dengan sendirinya.

Sdr dess n Muhammad n Adam cuma sebahgian dari mimpi2ku.

Kedirianku/ An-Nafs/ Ar Ruh/ Daya bukannya benda, kalau bukan benda ia adalah tanpa permulaan dan akhiran.

Ilmu apakah lagi yang na' dicari selain dari KeEsaan Illahi? (Pencipta fantasia Duniawiyah = Transformasi mimpi2 kerdil)

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  Yuzia on Wed Oct 07, 2009 9:34 am

dess wrote:kamu semua sesat...
kamu semua binasa...
kamu semua celaka...

kamu tak suka yang aku kata...
kamu ubahlah nasib kamu kalau kamu tu tuhan...
kamu tu tuhan ke, tuhang ke, tuhe ???
kamu yang mana satu???

aku tahu, kamu semua tu TOKONG dan berhala hidup....
berhala yang batu tu pun tak ngaku dia tuhan
kamu pula yang orang tak angkat jadi berhala nak ngaku tuhan???

HA ha ha parmalat anjhing khamu shemua, E- elakkan dari, M= mengaku Tuhan, C= cari dulu ilmu, C=cari dulu Ilmu

La ilaha illah, Muhammad-ur- Rasulullah...

kamu semua mesti terbakar dengar kalimah ni...


Saudara Dess,

Kamu faham ke apa yg kamu cakap??
Tiap2 ilmu ada ahlinya dan kefahamannya
Kalau tak faham jangan meletakkan hukum
Kalau cakap bawah hanya Allah sahaja yg boleh menghukum
Kita hanya hamba biar kami disini dengan ilmu kami
sekarang pun telah dihukum dengan dizahir nya kita dialam nyata kena menanggung amanah yg bukit pun tak sanggup pikul..
Jangan jadi org Kafir (kamu ingat org bukan Islam saja yg kafir ke???) kaji betul2 sebab senang sangat org sekarang menjatuhkan hukuman seseorg itu sesat tanpa sedar dia itu telah engkar (kafir adalah org yg engkar)
Untuk mu agama mu untukku agama ku

Yuzia

Jumlah posting : 59
Registration date : 2009-07-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  hafisabu on Wed Oct 07, 2009 12:58 pm

tuan dess, tuan merpati putih, tuan prime, tuan yuzia...
benar lah tu...

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  hafisabu on Wed Oct 07, 2009 2:58 pm

ar-ruh tu apa..?

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  hamim on Wed Oct 07, 2009 9:23 pm

hafisabu wrote:ar-ruh tu apa..?

' Amar Rabbi ' itu apa???
samalah tuh....

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  Sponsored content Today at 5:53 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum