PENGERTIAN 'AR RUH'

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  Merpati Putih on Wed Jan 07, 2009 11:19 am

[quote="mek"]
Bunyi macam REINCARNATION saja Question Biar betul tok?[/size]

Bunnyi nyer jer macam reincarnation, tetapi apa yang ada pun yang na' di 'reincarnatekan' ?

itu hindu gitu, ruh & segalanya mati gitu dari dulu , kini & selamanya gitu Sleep Sleep

'Hindu' pun dah lenyap entah kemana perginya...infiniti '0' lah katakan. jocolor

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 31, 2009 3:02 am

Siapakah yang bergelar manusia.Lalu manusia berkata...AKU adalah makhluk tuhan.
Akhirnya manusia yang menyatakan diri AKU itu tidak menjumpai AKU yg.berada didalam
diri.

Siapa aku.Mana mungkin aku menyatakan aku RUH.Ataukah aku dan ruh.Ruh itu aku atau
aku adalah ruh.Yang mana satu atau tiada suatu pun betul.

Jadi siapa ruh tu dan bagaimana konsepnya dalam tubuh zahir.?

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  kungkalikung on Tue Mar 31, 2009 11:52 am

Tiada nisbah perbezaan2 pada 'Akuan2', kerana setiap akuan sesungguhnya terbit dari yang ESA



AR RUMI: Katakan AKU ADALAH ENGKAU.

SESUNGGUHNYA AKU ADALAH TUHAN,TIADA TUHAN KECUALI AKU.

Keluruhan ZArah ujud adalah sifat KedirianKU. SifatKU bukan lain dari diriKU

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 31, 2009 12:55 pm

Bagaimana anda boleh terpengaruh dengan kata2 dari orang lain sedangkan anda tidak mempercayai selain
diri anda.?

Untuk manusia tegak atas pendirian mestilah berdiri atas hakikat sendiri dan bersama-sama yang wajib wujud.
Aku tidak perlu menyalahkan pendapat orang lain kerana itu bukan aku.Itu cara dia mengenali dirinya dan
belum menyampai mengenali yang sebenarnya wujud yang tidak dapat disifatkan.

Aku dapati dan aku menyakini bahawa sesungguhnya ada wujud asli dari wujud aku.Kerana aku pernah
meminta sesuatu dari yang ghaib itu lalu diberinya mengikut hajat ku.Jadi aku kenali diri ku wujud kerana
wujudnya dan sentiasa bersamanya.

Andai kata Rumi meminta sebatang rokok lalu tuhan memberinya,..pasti Rumi akan meminta banyak lagi dari
rokok itu.Sebelum ini manusia telah diberikan jalan itu lalu mereka lebih sesat.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 31, 2009 1:06 pm

Aku tidak dapat mengatakan bahawa aku adalah ayah ku atau ibu, walau pun aku dari darah dagingnya dari
sel2nya yang disalirkan.Ayah ku juga tidak dapat mengatakan bahawa aku adalah dirinya.Namun hakikat
hanyalah berasal dari keduanya.

Nama aku dan nama ayah ku tak dapat dipisahkan melainkan aku dilupakan untuk mengenali diri ku.Namun
ayah ku tetap mengenali anaknya biar pun wajah semakin berubah.Seorang anak sukar mengenali ayahnya
sekiranya ia tidak pernah melihat wajah ibu bapanya sejak kecil.

Apabila seorang anak yg.terpisah sebegitu lama ditemukan kepada ayahnya,...maka siapakah yg.akan
menyatakan bukti dan tanda pengenalan.Si anak mengenal ayah atau ayah lebih dulu mengenali anaknya?

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  Merpati Putih on Tue Mar 31, 2009 2:54 pm

APA YANG ANDA FAHAM DARI MAKSUD AR RUH? he.. he.. Evil or Very Mad

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 31, 2009 3:39 pm

Ar Ruh adalah nur diatas nur,kejadian atas kewujudan.
Apakah maksud DI CIPTA dengan TERCIPTA?

Sesuatu dan cahayanya tak berpisah.Jika cahaya itu hilang,..
apakah cahaya tu berada dalam tempat penghasilannya.
Cahaya menjelaskan kewujudan.

Umpama cahaya matahari yg.menjelaskan wujudnya matahari.
Namun berbeza dengan bulan yg.bercahaya.Sedangkan bulan
tiada mempunyai cahayanya seperti dilihat waktu purnamanya.
Tapi pantulan bulan itu dapat membiaskan cahayanya sesolah
olah ia mempunyai cahaya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Tue Mar 31, 2009 7:07 pm

Dimana nak cari kuasa letrik yg.mengalir.Dalam lampu ke atau dalam dawai.Tak pakai
dawai pun letrik boleh mengalir dalam udara dalam air.

Bila jumpa jana kuasa pun tak jumpa tenaga letriknya.Bila janaletrik digerakkan,maka terhasil
kuasa lertik.

Apakah gelung2 janaletrik tu yg.mencipta kuasa letrik.Pakai tenaga solar pun boleh hasilkan
tenaga letrik.Apakah solar atau matahari itu mencipta letrik.

Semuanya adalah alat untuk menerima arus letrik sedangkan letrik tu tak bertempat dan tak memerlukan
bekas.Bekas hanya alat untuk peraturan hukum letrik dalam menyatakan wujudnya.

Kalu tiba2 tak ada angin tak ada ribut,...manusia asik terkena letrik aje,...huh,pening kepala nak kaji.
Mulalah dikatakan HANTU.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

RE: PENGERTIAN "AR RUH".

Post  salik on Wed Apr 01, 2009 12:07 am

laailaahaillallahmuhammadrasulullah


Last edited by salik on Tue Jun 30, 2009 1:28 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Wed Apr 01, 2009 1:03 am

Nasihatnya memang lah begitu.Andai kata ada orang yang kenal tentang ruh sekalipun tak
memberi apa2 erti dan pengajaran pada pendengar,..melainkan boleh membawa kepada
kemudaratan dan terpesong akidah.

Khiasan dan perumpamaan biasa digunakan oleh nabi dalam memahamkan para pengikut yg.
bertanya.Tuhan pun membuat perumpamaan tentang dirinya.Yang menjadi salah apabila hanya
tau melalui cerita dan teori.Lalu disampaikan pada orang lain seolah-olah dia tau.Begitu juga
dengan ilmu ketuhanan.Ramai yg.belajar mengenal setakat ilmu tanpa pengalaman penyaksian.

Bila ditanya lebih halus,..mulalah melarikan diri atau mula menokok tambah ilmu yg.tak benar.
Sebab itu,..jika nak mula kena habiskan.Kalau tak tau bertanya.Bila tak jawab mungkin kerana tak
tau atau kena berahsia.Hanya kepada ahli yg.mempunyai hak dan izin.Boleh dikenali dengan
kunci2 yang dibawa masing2.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Thu Apr 02, 2009 6:41 pm

Setiap orang yg.terjebak dalam pencarian dan ilmu kerohanian akan berjumpa dgn.persoalan RUH.
Bagaimana manusia terdahulu tau berita tentang RUH.

Kaum yang jahil dan tidak pernah bertemu dan tau membaca buku telah mempercayai kewujudan
semangat ghaib yg.dikatakan ada dalam sesuatu tubuh atau jasad.Samada pokok,batu,haiwan
air dan dimana jua.Sehingga kepercayaan itu menjadi kuat dan membentuk pelbagai amalan
pemujaan dan sembahan.

Amalan mereka telah berkembang ke pengetahuan manusia berilmu dan mereka juga terjebak
lalu ingin mengkaji dan mencari kebenarannya.

Sehingga kini pelbagai fenomena kejadian dan pembuktian secara kebatinan telah memperkuatkan
kepercayaan terhadap jiwa ghaib yg.wujud tanpa bertubuh dan rupa.Kejadian2 manusia dirasuk,
diganggu dan kuasai oleh jiwa ghaib dan beberapa ujikaji menggunakan lensa canggih telah
menguatkan bukti kewujudan.

Lalu manusia mula merujuk buku2 dan kitab yang dipercayai bahan ilmu tertua dan terdahulu
menuliskan ilmunya sebelum ada penulisan2 lain.Kitab tuhan adalah yg.terawal sebagai ilmu
berbentuk tulisan dan tiada seorang pengarang pun yang mendakwa bahawa itu adalah karangan
mereka termasuk para nabi yg.mewarisi kitab itu.

Dengan kenyataan dari kitab tuhan manusia mula mencari pengertian RUH dan persamaannya
dengan jiwa2 ghaib yg.lain seperti JIN dan Syithan.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Fri Apr 03, 2009 10:50 pm

apakah yang manusia2 ini ingin mengertikan?
tidakkah mereka merasakan kehadirannya?
setiap denyutan menggambarkannya?
walaupun tiada objek yang dilihat?
mengalir ke setiap pepenjuru?
ruangan yang kosong?
satu transformasi?
berbagai wajah?
sisi dan arah?
berdaya?
ARADI?
sifar?
diri?
o

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Fri Apr 03, 2009 11:42 pm

FIRMAN ALLAH DALAM HADIS QUDSI :
AKULAH YANG MENCIPTAKAN KAMU,,
MEMBENTUKMU ATAS TUJUH ANGGOTA BADAN.,(7)
ATAS TUJUHPULUH SENDI.,(70)
SERATUS EMPATPULUHLAPAN ( 148) TULANG.,
TIGA RATUS ENAMPULUH URAT(360) DAN
SERATUS DUAPULUH EMPAT RIBU AKAR RAMBUT 124000,
DI KEDUA TANGAN .,KEDUA KAKI.,KEDUA MATA.,KEDUA TELINGA DAN LAIN LAIN ANGGOTA BADAN
SEDANGKAN KEHIDUPAN ITU SEMUA HANYALAH DENGAN ???????????????????????????SATU RUH

MAKA DEMIKIAN PULA HAL NYA DENGAN ARASY ,
KURSI,SURGA,NERAKA LAUH MAHFUDH,QALAM,LANGIT ,BUMI SUNGAI SUNGAI ,LAUT LAUT ,
PARA NABI PARA MALAIKAT ,JIN DAN MANUSIA,
DARI ARASY KE BUMI ADA BERMACAM MACAM JENIS DAN RUPA,
PADAHAL PENCIPTANYA HANYALAH SATU:
IAITU????????????????? ALLAH YANG MAHA ESA DAN MAHA BERKUASA.,.


Last edited by salik on Sat Jul 18, 2009 6:45 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Sat Apr 04, 2009 12:04 am

salik wrote:FIRMAN ALLAH DALAM HADIS QUDSI :
AKULAH YANG MENCIPTAKAN KAMU,,
MEMBENTUKMU ATAS TUJUH ANGGOTA BADAN.,(7)
ATAS TUJUHPULUH SENDI.,(70)
SERATUS EMPATPULUHLAPAN ( 148) TULANG.,
TIGA RATUS ENAMPULUH URAT(360) DAN
SERATUS DUAPULUH EMPAT RIBU AKAR RAMBUT 124000,
DI KEDUA TANGAN .,KEDUA KAKI.,KEDUA MATA.,KEDUA TELINGA DAN LAIN LAIN ANGGOTA BADAN
SEDANGKAN KEHIDUPAN ITU SEMUA HANYALAH DENGAN ???????????????????????????SATU RUH

MAKA DEMIKIAN PULA HAL NYA DENGAN ARASY ,
KURSI,SURGA,NERAKA LAUH MAHFUDH,QALAM,LANGIT ,BUMI SUNGAI SUNGAI ,LAUT LAUT ,
PARA NABI PARA MALAIKAT ,JIN DAN MANUSIA,
DARI ARASY KE BUMI ADA BERMACAM MACAM JENIS DAN RUPA,
PADAHAL PENCIPTANYA HANYALAH SATU:
IAITU????????????????? ALLAH YANG MAHA ESA DAN MAHA BERKUASA.,.

KIRA.. KAJI.. FIKIR....HADIS BEGINI SUDAH HAMPIR TIADA.....CARI CARI CARI
JOM PERHATI DIRI.......AIR BOLEH MENJADI BERMACAM MACAM....YE KER...
TAPI DAH JDI DAH....JADI APA?....JADI DIRI KAMU SENDIRI.
DARI SETITIK AIR MANI..........
DARI AIR ....JADI DARAH
DARI AIR.....JADI DAGING
DARI AIR ....JADI RAMBUT
DARI AIR.....JADI TULANG
DARI AIR ....JADI GIGI
DARI AIR ....JADI URAT
DARI AIR.....JADI KUKU
DARI MANA DATANG AIR????..

SALAM.............
AIR YANG MENJADI KAMU..........
emm..
perlu kah saya menyatakannya???
jadik kamu udah nanya....

AIR ITU TERBIT DARI SATU 'TRANSFORMASI' KEDUA IBU BAPA KAMU....
YANG DIWAKTU ITU SEDANG 'BERTRANSFORMASI MENYATU
'....

jadik air itu sendiri ' tertransformasi ' menjadi kamu deh....
jangan dinafikannya....
enggak percaya kamu nanya aja ama kedua ' orang tua ' mu...
nah....
ini yang hakiki dong....
ini cerita pendek aja ya....
jika mahu ' full story '...
kamu nanya aja sendiri ama mereka......
tapi hati2 ya nanya....

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Sat Apr 04, 2009 12:25 am

laailaahaillallahmuhammadrasulullah


Last edited by salik on Tue Jun 30, 2009 1:29 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Sat Apr 04, 2009 12:47 am

salik wrote:Air datang dari SATU kesatuan lelaki dan perempuan
dari SATU lorong yang datang dari bekas....
dalam air ada benih
benih yang melalui 99 tulang belakang dari ubun ubun manusia
usul usul usul.......usul......HATI HATI MENGENAL DIRI

selamat tinggal ilmu.

bila 66 berdiri....
berlakulah 99 'transformasi' bagi diri....

asal 6' usul 9'...

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 04, 2009 1:14 am

Jadi yg.selalu membahasakan diri AKU tu,..diri yg.mana seh?
Bila aku ada DIA tiada.Bila Dia ada aku tiada.
Mana bisa 2 dalam satu.
Tapi bisa gak,..kalu aku itu bayang2nya,sifat dan afaalnya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Sat Apr 04, 2009 1:40 am

SELAMAT TINGGAL ILMU...HEHE


Last edited by salik on Sat Jul 18, 2009 6:46 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 04, 2009 1:58 am

Darah daging manusia ada pertalian dari kedua ibu bapa,datok nenek dan moyang2.
Tapi bagaimana terjadinya buruk atau baiknya hati semasa proses darah dimulakan
untuk menjadi seketul hati lalu dibungkus.

Kata tuhan,..kalau baik hatinya maka baiklah semuanya sedangkan manusia itu belum
lahir dan menjalankan kehidupan dunia?Bagaimana hati boleh jadi kotor atau bersih.

Kita dinyatakan bahawa ruh yg.dimasukan bersifat bersih.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Sat Apr 04, 2009 2:08 am

ROH TETAP SUCI BERSIH


Last edited by salik on Sat Jul 18, 2009 6:46 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Sat Apr 04, 2009 2:22 am

bagaimana ini manusia....
bercerita panjang lebar dari hadis sampai ke firman....
lalu belum tahu selamatnya...
apa yang selamat....
enggak apa2 deh syafaat masih ada...
jika kau mahu....



MAKA carilah...
diri...
bayang2...
daya...

hakikatnya 'primary' dan 'secondary' memang selalu berbeza pendapatan....
kami tidak pernah bercerai walau sesaat darimu walaupun ditengah padang paada pukul 9 pagi atau malam....
kerana tanpa kami....
TIADA DAYA DAN UPAYA MU.....


1+30+30+5 = 66 carilah jika ada daya dan upaya.....
manusia emang enggak pernah punya daya upaya melainkan Allah jua

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 04, 2009 2:31 am

Tapi 7 peringkat tu hanyalah susunan untuk membuat perbandingan nafsu terendah
pertengahan dan nafsu terdidik.

Tapi,..yg.saya faham,nafsu ne tak akan boleh dibuang atau dimatikan sifatnya.Tambah
pula nak di didik.Nafsu hanya pura2 tidur dan hanya menunggu peluang dan masa yg.
sesuai untuk bertindak.

Jadi bagaimana pula dikatakan nafsu tu telah jadi baik dan duduk tahaf ke 7.Masa nak
buat manusia ne,..setan dok perati.Didapatinya tak ada suatu tempat pun boleh dia
duduk.Melainkan pada nafsu.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  salik on Sat Apr 04, 2009 2:57 am

SALAM DARI TUHAN YANG PENGASIH.......SURAH YASSIN.


Last edited by salik on Tue Jun 30, 2009 1:30 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 04, 2009 3:22 am

La...kata nak kupas mengupas,hurai menghurai.Bila ada pokok kenalah ada daun2nya,bunga2nya,
kalau dapat sampai ada buahnya.

Kalu nak senang ambil saja sebatang kayu dan gariskan ketanah.Buat garisan lurus dan katakan...
Ini lah jalan yg.lurus. Very Happy

Sebenarnya aku nak sambut seruan tuan merpati.Tapi dia tah kemana.Yang datang transfomer.
Belum datang X Man lagi. Very Happy

Walau apa pu aku sangat gembira dengan kamu semua. Very Happy

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  prime on Sat Apr 04, 2009 3:42 am

MANUSIA OH MANUSIA....
masih tidak boleh menerima kenyataan....
apabila bercerita tentang gembira....
ia senyum...
bila bercerita tentang sedih ia nagis....
bila bercerita tentang hamba....
lagaknya seperti hamba....
bila bercerita tentang tuhan.....
lagaknya seperti tuhan yang bercerita
sedangkan tuhan itu tidak boleh diserupakan dengan yang lain......
bil;a bercerita tentang rasul....
maka dialah rasul pilihan itu......
sedangkan dia sendiri tidak pernah sezaman....
BILA BERCERITA TENTANG MA'LAIKAT SEAKAN2 DIALAH MALAIKAT....
BILA BERCERITA TENTANG SYAITAN....
MAKA DIALA SEBENAR SYAITAN YANG BERKATA2....
KERANA DIA TERLALU KENAL SYAITAN / IBLIS....
SEPERTI PENAH DUDUK SERUMAH...

TUAN2...
HANYA WALI MENGENAL WALI.....
SAITAN JUGA MENGENAL SYAITAN....
MAKA NAFSU LAGI LAH KENAL NAFSU....
BUKANKAH INI SEMUA MERUPAKAN SATU 'TRANSFORMASI' DIRI????


WALAUPUN IA MERUPAKAN TINDAKAN YANG DI LUAR SADAR.....
SEDANGKAN IA BERSOLAT PUN MASIH 'TIADA BERJUMPA AKAN TIANG AGAMA'.....
SIAPA YANG HAMBA...? SIAPA YANG MENGHAMBA?
SIAPA YANG SEMBAH? SIAPA YANG MENYEMBAH?
SIAPA MA'LAIKAT? SIAPA SYAITAN? SIAPA BUNIAN? SIAPA JIN? KALAU DH SEMUANYA TRANSFORMASI DIRI???

prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGERTIAN 'AR RUH'

Post  Sponsored content Today at 5:56 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum