KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  Merpati Putih on Fri Mar 12, 2010 12:21 am


_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Keliru.... Mengenal Diri

Post  Merpati Putih on Thu Aug 26, 2010 6:41 pm


_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  Emas on Sat Nov 13, 2010 8:22 pm

Nabi bersabda : Barangsiapa yang mengenal Dirinya maka sesungguhnya mengenal ia akan Tuhannya....

Apakah maksud Diri ini ?
Kenapa dikatakan mengenal Diri membolehkan kita mengenal Tuhan?
Apakah dia perjalanan dalam Mengenal Diri sehingga sampai kepada puncak Mengenal Diri?
Ramai yang menyangka mereka benar2 telah mengenal Diri lalu mengatakan sudah mengenal tuhannya
akan tetapi perjalanan mengenal Diri masihseparuh jalan dan masih belum tamat ? Kenapa perkara ini berlaku?Adakah kita merasa syok sendiri semata2 atau kita suka dikatakan telah mengenal diri lalu mengenal tuhan?
Jika kita sudah melalui dan tamat dalam perjalanan mengenal Diri , siapa pula yang dapat menentusahkan kita benar2 telah mengenal Diri
begitu juga perjalanan mengenal Tuhan?
Permulaan dalam perjalanan mengenal Diri itu apa?
Paling akhir dalam perjalanan mengenal DIRI itu apa dia?
Permulaan dalam perjalanan mengenal Tuhan itu apa?
Paling akhir dalam perjalana mengenal Tuhan itu apa dia?

Emas

Jumlah posting : 26
Registration date : 2010-11-13

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  entah on Mon Feb 07, 2011 1:42 pm

Emas wrote:Nabi bersabda : Barangsiapa yang mengenal Dirinya maka sesungguhnya mengenal ia akan Tuhannya....

Apakah maksud Diri ini ?
Kenapa dikatakan mengenal Diri membolehkan kita mengenal Tuhan?
Apakah dia perjalanan dalam Mengenal Diri sehingga sampai kepada puncak Mengenal Diri?
Ramai yang menyangka mereka benar2 telah mengenal Diri lalu mengatakan sudah mengenal tuhannya
akan tetapi perjalanan mengenal Diri masihseparuh jalan dan masih belum tamat ? Kenapa perkara ini berlaku?Adakah kita merasa syok sendiri semata2 atau kita suka dikatakan telah mengenal diri lalu mengenal tuhan?
Jika kita sudah melalui dan tamat dalam perjalanan mengenal Diri , siapa pula yang dapat menentusahkan kita benar2 telah mengenal Diri
begitu juga perjalanan mengenal Tuhan?
Permulaan dalam perjalanan mengenal Diri itu apa?
Paling akhir dalam perjalanan mengenal DIRI itu apa dia?
Permulaan dalam perjalanan mengenal Tuhan itu apa?
Paling akhir dalam perjalana mengenal Tuhan itu apa dia?

Orang yang tak bertanggungjawaplah mahu mengenal diri dan tuhan.

Tidakkah kamu sudah mengenalinya sejak dari awal lagi?

entah

Jumlah posting : 24
Registration date : 2011-02-07

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  T R I N I T Y on Wed Feb 09, 2011 4:11 am

Kenal diri maka kenal tuhan,.. maksudnya...mudah saja.
Bila kenal diri itu adalah dicipta maka ketahuilah tentang adanya pencipta.
Bila manusia tidak dapat jadi dengan sendiri maka yg.pencipta telah berdiri dari azali.
Setiap kenal kelemahan diri,..maka setiap itu kenal keesaan pencipta.

Penghujung dalam mengenal diri itu adalah "Aku yg.tiada upaya"...melainkan yg.mencipta AKU.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  entah on Wed Feb 09, 2011 10:47 am

T R I N I T Y wrote:Kenal diri maka kenal tuhan,.. maksudnya...mudah saja.
Bila kenal diri itu adalah dicipta maka ketahuilah tentang adanya pencipta.
Bila manusia tidak dapat jadi dengan sendiri maka yg.pencipta telah berdiri dari azali.
Setiap kenal kelemahan diri,..maka setiap itu kenal keesaan pencipta.

Penghujung dalam mengenal diri itu adalah "Aku yg.tiada upaya"...melainkan yg.mencipta AKU.

Maknanya awal kenal dan akhir itu kenal itu sama?
Kerana sebelum kenal AKU punca segala.. Akhir kenal pun AKU punca segala.

Adakah kita ini dituntut untuk mengenal? Atau dituntut untuk merasa?

entah

Jumlah posting : 24
Registration date : 2011-02-07

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  tuan haji on Thu Feb 10, 2011 2:57 am

]color=red]Maknanya awal kenal dan akhir itu kenal itu sama?
Kerana sebelum kenal AKU punca segala.. Akhir kenal pun AKU punca segala.

Adakah kita ini dituntut untuk mengenal? Atau dituntut untuk merasa?
[/color[/quote]]


salam...
Minta maaf jika saya mencelah disini....Mengenal Allah adalah wajib seperti Allah berkata " Aku suatu perbendaharaan yang tersembunyi, aku ingin dikenali maka dengan Aku mereka mengenal Aku " dan seperti doa Nabi Adam semasa selepas menunaikan haji ' Ya Allah...Ampunkan dosaku dan umatku' dan Allah membalasnya ' Wahai Adam...Dosa kamu telah aku ampunkan setelah kamu melakukan kesalahan tetapi dosa umat kamu tidak akan Aku ampunkan selagi mereka belum mengenal aku, Arif dengan aku dan membenarkan rasul2 Ku'..

Kesimpulannya, maka mengenal Allah adalah wajib bagi setiap umat... tongue

tuan haji

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  entah on Thu Feb 10, 2011 11:56 am

tuan haji wrote:
]color=red]Maknanya awal kenal dan akhir itu kenal itu sama?
Kerana sebelum kenal AKU punca segala.. Akhir kenal pun AKU punca segala.

Adakah kita ini dituntut untuk mengenal? Atau dituntut untuk merasa?
[/color
]


salam...
Minta maaf jika saya mencelah disini....Mengenal Allah adalah wajib seperti Allah berkata " Aku suatu perbendaharaan yang tersembunyi, aku ingin dikenali maka dengan Aku mereka mengenal Aku " dan seperti doa Nabi Adam semasa selepas menunaikan haji ' Ya Allah...Ampunkan dosaku dan umatku' dan Allah membalasnya ' Wahai Adam...Dosa kamu telah aku ampunkan setelah kamu melakukan kesalahan tetapi dosa umat kamu tidak akan Aku ampunkan selagi mereka belum mengenal aku, Arif dengan aku dan membenarkan rasul2 Ku'..

Kesimpulannya, maka mengenal Allah adalah wajib bagi setiap umat... tongue [/quote]

Terima kasih tuan haji. Bila sampai perintah wajib itu pada tuan haji? Adakah tuan haji mendengar Allah berkata-kata seperti dalam hadis qudsi yang tuan haji taipkan tersebut?

Sekiranya wajib mengenal Allah itu.. sampai manakah hadnya?

entah

Jumlah posting : 24
Registration date : 2011-02-07

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  T R I N I T Y on Fri Feb 11, 2011 4:51 am

Mengenal pada nama satu peringkat,
mengenal pada afaal satu peringkat,
mengenal pada sifat satu peringkat,

Mengenal melalui dalil akal...satu hal
mengenal mellaui dalil naqli...satu hal


Yang mengenal pada ZAT...DIA lah sendiri.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  entah on Fri Feb 11, 2011 8:58 am

T R I N I T Y wrote:Mengenal pada nama satu peringkat,
mengenal pada afaal satu peringkat,
mengenal pada sifat satu peringkat,

Mengenal melalui dalil akal...satu hal
mengenal mellaui dalil naqli...satu hal


Yang mengenal pada ZAT...DIA lah sendiri.

Topiknya mengenal ayam.

1. kenal huruf2 a.y.a.m
2. kenal bunyi ayam
3. kenal kelakuan ayam
4. kenal rupa ayam

Kenapa dari awal tidak dikenalkan rupa ayam itu dahulu? Kemudian barulah kelakuannya, bunyinya dan hurufnya? Sekadar mohon pencerahan.

entah

Jumlah posting : 24
Registration date : 2011-02-07

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  T R I N I T Y on Fri Feb 11, 2011 2:55 pm

entah wrote:
Topiknya mengenal ayam.

1. kenal huruf2 a.y.a.m
2. kenal bunyi ayam
3. kenal kelakuan ayam
4. kenal rupa ayam

Kenapa dari awal tidak dikenalkan rupa ayam itu dahulu? Kemudian barulah kelakuannya, bunyinya dan hurufnya? Sekadar mohon pencerahan.

Semua hal ada dalam satu dan tak terpisah.Pada nama ada rupa ada perbuatan dan ZATnya meliputi segala
sesuatu.Samada ghaib atau nyata.

Allah maha bijaksana mengajar manusia.Jika rupa ayam itu wujud dahulu...pastinya manusia akan memberi
nama bermacam macam.Maka nama ayam itu adalah ditetapkan....dan sifat serta perbutannya akan dikenali...
bersesuaian dan layak pada namanya AYAM.Kerana ada wajah burung yg.boleh mengelirukan perihal AYAM,
atau itek.Maka sifat dan perbuatan hanya untuk membedzakan.

Membezakan yg.mencipta dan yg.dicipta....walau pun sifat keduanya ada persamaan.Mengenal Aku dan DIA.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  salik on Sat Feb 12, 2011 12:18 am

Segala Dalil Telah Nampak Bernyata.
Aku tidak tahu tulis dan tidak tahu Membaca .

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  salik on Sat Feb 12, 2011 10:53 am

Aku kembali menjadi Bayi, Minuman ku adalah Susu, Sebagaimana Bayi menyusu dalam pelukan Ibu...Oh ibu, Terima kasih ku ucapkan padamu , kini Aku Bersama mu ....Terima Kasih Ibu...........Ibusawat

Dan Ana Hanya Mampu Menyampaikan Keroncong untuk Ana



salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  mek on Wed Feb 16, 2011 1:51 pm

T R I N I T Y wrote:Mengenal pada nama satu peringkat,
mengenal pada afaal satu peringkat,
mengenal pada sifat satu peringkat,

Mengenal melalui dalil akal...satu hal
mengenal mellaui dalil naqli...satu hal


Yang mengenal pada ZAT...DIA lah sendiri.
antara kenal & mengenal, tetaplah tiada bezanya
antara diri & tiada diri juga sama
tiada untung & tiada rugi
hanya kesedaran hakiki yg tiada membilang untung & rugi
lenyap dlm keheningan abadi drunken

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  mek on Wed Feb 16, 2011 1:54 pm

T R I N I T Y wrote:Mengenal pada nama satu peringkat,
mengenal pada afaal satu peringkat,
mengenal pada sifat satu peringkat,

Mengenal melalui dalil akal...satu hal
mengenal mellaui dalil naqli...satu hal


Yang mengenal pada ZAT...DIA lah sendiri.
tiada satu, tiada dua & tiada segala kecuali ketiadaan yg maha nyata walau dimana jua Sleep

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  T R I N I T Y on Tue Feb 22, 2011 1:28 am

Mengatakan suatu yg.tiada adalah suatu kepuraan kerana setiap
hakikat ada akan bersertanya suatu fitrah.Fitrah tidak terpisah
dengan entiti wujudnya.

Cahaya tidak mempunyai bayang bayang.Maka AKU jadikan bayang2
itu dari cahaya KU.Tidak pula akan wujud bayang2 jika tiada wajah KU.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  murah on Tue Feb 22, 2011 3:10 pm



Apabila berada di Gua Hira', baginda Nabi tidak tinggal di luar. Ada satu gua yang untuk memasukinya kena merangkak dan untuk tinggal di dalamnya tidak sesiapa pun bisa berdiri. Ia muat hanya untuk baginda duduk. Untuk berbaring jauh sekali. Pada orang yang biasa tinggal di gunung atau bukit mungkin akan arif akan apa itu erti gunung dan bukit? Tidak ada kesenangan dan keselesaan apa-apa di sana.

Di kejauhan nampak bukit-bukit batu yang tidak mendamaikan. Jadi, Nabi Muhammad saw bukan duduk bersenang-senang di dalam gua tersebut. Entah apa yang dikerjakan baginda tiada siapa yang tahu? Hanya apa yang dapat disimpulkan bahawa baginda nabi menahan nafsunya (beribadat) di sana. Baginda tidak memuja tempat itu, tetapi baginda memuja Allah swt. Cara dan ucapan baginda tiada riwayat yang menyatakan.

Sejak kecil lagi Nabi saw sudah bencikan berhala dan segala yang ada hubung kait dengan berhala. Baginda ingin sekali mengetahui yang hak dan baginda mencari jalan untuk ke sana. Menurut kata Dr Hussein Heykal lagi, beliau telah mendaki dan berdiri di banyak gunung yang indah dan besar. Beliau juga pernah berdiri di corong pengkaji bintang sambil menyaksikan kebesaran Allah saw di sana. Akan tetapi apabila dia berdiri di depan Gua Hira', lain sekali rasanya.

Dari tempat itu Nabi Muhammad saw mengikuti perjalanan ruh yang suci, yang maha kuat dan akan turun buat merobah sejarah umat buat selama-lamanya, di samping menyelamatkan sejumlah besar umat manusia yang tidak diketahui jumlahnya, selain daripada Allah swt.

Dari sana kelihatan besarnya alam Tuhan ini. Ayat-ayat Allah swt kelihatan lebih hebat, dahsyat dan lebih cantik daripada yang disangkakan sewaktu berada di bawah. Dari Gunung Hira' itu kelihatan Baitullah yang suci didirikan oleh Nabi Ibrahim dan Ismail, tempat orang melakukan tawaf, ruku' dan sujud. Semakin besarlah Allah swt dalam iman dan pemandangan mata kita melihat kekayaan dan keindahan alam yang dicipta-Nya.

Untuk masuk ke dalam, kena merangkak dan ada dua batu besar penghalang. Apabila melepasinya ia akan mendinding segala pemandangan yang di luar. Tiada apa yang kelihatan selain daripada gelap biarpun siang atau malam, dengan batu-batu besar di sekeliling; diulit suasana sunyi dan menyeramkan. Tiada satu pun yang menarik di situ, tetapi itulah tempat yang paling dicintai baginda Nabi sepanjang lima tahun sebelum kenabian baginda.

Keadaan di sana menyerlahkan jiwa besar baginda tanpa sebarang rasa takut. Suasana gelap itu menunjukkan sinar matahari dan gelap malam itu sama sahaja baginya. Malah bagi orang yang punya cahaya hati, cahaya malam gelap gelita itu terlebih baik daripada sinar terang cahaya siang yang banyak membawa manusia terpedaya olehnya.

Itulah tanda kekuatan jiwa baginda
http://ikanlepu.blogspot.com/2010/04/kerja-rasulullah-saw-dalam-gua-hira.html

murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  ifahuzir on Fri Mar 04, 2011 11:10 am

Hikhikhik..

Tajuknya "Kaedah".. Isi dalam dia tak ada satu pun kaedah yang dinyatakan...

Adakah ia memalukan atau bagaimana? Ikut la Toriqat.. Maarifat.. tu la jalan dia.. korang ni borak kosong jer.. bak kata orang melayu citer "just surface" jer.. Tak kemanaČ pun.. Haqikat pun tak masuk..

Bertaubat dan beristigfarlah.. Moha dipermudahkan dalam mendapat hidayah dan petunjuk.

Jazakallah..

ifahuzir

Jumlah posting : 47
Registration date : 2011-03-04

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  mek on Mon Mar 07, 2011 1:06 pm

hahahaha kaedah kaedah kaedah lagi ke??? masih belum sampai lagi ker?? masih mencari2 ker? hahaha
buangkan semua itulah kaedah tanpa kaedah hahahaha Twisted Evil Twisted Evil Evil or Very Mad

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  ifahuzir on Tue Mar 08, 2011 8:33 am

mek wrote:hahahaha kaedah kaedah kaedah lagi ke??? masih belum sampai lagi ker?? masih mencari2 ker? hahaha
buangkan semua itulah kaedah tanpa kaedah hahahaha Twisted Evil Twisted Evil Evil or Very Mad

Ape Yang nak cari? kalau yang nak dicari tu memang dah ada dimanaČ? hahahahahaha... Orang yang mencari ni, orang yang TAK YAKIN jer...

Kalau Allah dan Malaikat Sendiri pun berselawat Atas Nabi s.a.w. Sape je la Allah tuh kan? Jadi, Nak cari lagik watper????

ifahuzir

Jumlah posting : 47
Registration date : 2011-03-04

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  mek on Tue Mar 08, 2011 10:47 am

huh, tau tak per hahaha , jom rock n roll haha lailahaillAllahuMuhammadarasullullah drunken

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  ifahuzir on Tue Mar 08, 2011 10:56 am

mek wrote:huh, tau tak per hahaha , jom rock n roll haha lailahaillAllahuMuhammadarasullullah drunken

Rock?? hahahaha.. Sunnah banyak laie tak settle wei..

ifahuzir

Jumlah posting : 47
Registration date : 2011-03-04

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  kungkalikung on Wed Mar 09, 2011 12:17 am

jadikanlah diri ente 'tambi' kepada sunnah arab agar 'dikira' sebagai orang yang beriman.

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  ifahuzir on Wed Mar 09, 2011 9:19 am

kungkalikung wrote:jadikanlah diri ente 'tambi' kepada sunnah arab agar 'dikira' sebagai orang yang beriman.

Ops.. Maaf.. Bukan saya yang boleh jadikan Tuan "Tambi" kepada sunnah.. Allah jer yang boleh Buat seperti itu..

ifahuzir

Jumlah posting : 47
Registration date : 2011-03-04

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  salik on Wed Mar 09, 2011 10:40 am

Jika Masing masing sudah kenal Allah dan dah kenal diri. Jadi untuk meneruskan kehidupan yang sejahtera , kita ikutlah sunnah Rasul.( Syariat Rasul ) Insyallah Sejahteralah Diri Dan keluarga.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH2 MENGENAL DIRI.

Post  Sponsored content Today at 9:19 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum