KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Sat Jan 09, 2010 7:49 pm

salam sdra beruk....

Inikah jwp sdra yg masukkan kedalam ruangan ini....

bergantung kpd tuhan nak membenarkan atau tdk??..kan Tuhan berkuasa atas segala-galanya!!..tiada apa yg mustahil bagiNya..Melainkanlah Tuhan yg membataskan sifat manusia, atau manusia yg membataskan sifat Tuhan ??..

'Sesungguhnya Allah jualah yang memberi petunjuk pada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia jualah yang menyesatkan pada sesiapa yang Dia kehendaki'

faham bdk sekolah klu mcm ini...?

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  beruk on Sat Jan 09, 2010 9:28 pm

Kochi wrote:salam sdra beruk....

Taklik bermaksud... kepercayaan kita bergantung pada orang lain percaya, ataupun Iman sandaran, percaya atas apa yg orang lain percaya. kalau dari bahasa...Maksudnya " Aku dengar orang berkata "( Bertaklik ). Yang mana lebih baik.. iman terus dgn allah ke atau masih nak bertaklik...


Tn Kochi

kalo begitu semua Bertaklik lah yer!! sebab iman/kepercayaan hanyalah kepercayaan turun-temurun..

sesiapa yg lahir dlm Islam akan berkata Islam lah betul, lahir dlm Shiah maka Shiah lah the best mazhab lain semua salah , bukankah ini semua juga "Bertaklik"...iman kerana terpengaruh??..

saya memang budak sekolah tp sekolah sikit jer.. confused confused

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  shazlida on Sun Jan 10, 2010 12:07 am

Kochi wrote:assalamualikum shazlida...

Salah sati sifat allah itu, adalah bersifat dgn kehendaknya( iradat), yg paling mustahak yang perlu kita faham, nak dibezakan samada kehandak kita ke atau kehendak allah, kalau tidak segala apa yg kita buat pasti rosak disisi allah. Cuba kita lihat pula apa kfirman allah dalam al-quran..sesungguhnya allah memberi petunjuk pada sesiapa yg dikehendakinya, dan menyesatkan pada sesiapa yg dikehendakinya. Sebab itu kita wajib mengenal allah pada sifat-sifat kesempurnaannya. adakah shazlida ketahui sifat sifat kesempurnaan alllah itu...apa macam boleh faham ke...?

"Shazlida adalah satu2nya sifat kesempurnaan Allah. Tanpa Shazlida tidak akan ujud Allah." Boleh ker 'kefahaman' yang macam ni Tuan Kochi?

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Sun Jan 10, 2010 12:32 am

salam shazlida...

Memang benar yg dikatakan yg makhluk itu ada \lah sifat kesempurnaan allah. wlaubagimana pun sifat kesempurnan allah itu dimana duduknya pada kta...Tanpa allah kita tidak wujud. bukan " Tanpa Shazlida tidak akan ujud Allah " Sebab itu saya berpegang kepada keESAan allah semata.

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  salik on Sun Jan 10, 2010 12:35 am

Kochi wrote:salam.....
memang allah hanya menerima barang yg baik saja dan tidak menerima barang yg buruk, yg memilih milih bukan sifatnya, untuk pengetahuan kamu sifat allah yg wajib diketahui hanya 20 saja dan memilih tu bukan sifat nye

Ada ker hadis yang mengatakan bahawa Wajib mengetahui hanya 20 Sifat Allah???
Sifat Allah tu hanya 20 jer kerr

1. Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa.
2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu
3. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan
4. dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia."

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  shazlida on Sun Jan 10, 2010 12:50 am

Kochi wrote:salam shazlida...

Memang benar yg dikatakan yg makhluk itu ada \lah sifat kesempurnaan allah. wlaubagimana pun sifat kesempurnan allah itu dimana duduknya pada kta...Tanpa allah kita tidak wujud. bukan " Tanpa Shazlida tidak akan ujud Allah " Sebab itu saya berpegang kepada keESAan allah semata.

Jika berpegang kepada keESAan Allah semata, untuk apa diujudkan Shazlida/Kochi?

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  alif on Sun Jan 10, 2010 2:44 am

salam sdr salik

sy ingin bertanya sdr salik apa esanya allah........ dan mcm mana esa.......

alif

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-05

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  salik on Sun Jan 10, 2010 4:50 am

YANG ADA DI DUNIA HANYA JASAD YANG PERLU DI SEMPURNAKAN.


Last edited by sam on Mon Mar 29, 2010 4:21 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  beruk on Sun Jan 10, 2010 12:53 pm

shazlida wrote:

Jika berpegang kepada keESAan Allah semata, untuk apa diujudkan Shazlida/Kochi?

Adakah berpegang kpd KeEsaan Allah juga hanyalah Bertaklik.??.."ikut org lain pegang/ kata" confused confused

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Sun Jan 10, 2010 10:21 pm

salam shazlida.....

ada kochi/shazlida tak ESA le........ affraid

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  alif on Mon Jan 11, 2010 4:08 pm

salam sdr salik

kalau sdr salik kate biar allah sahaja berilmu abis tu sdr salik terang kat saya ni bukan ke kalau sdr salik kate sdr berilmu sdr salik menyamakan allah dgn sifat ilmu (syirik) kalau sdr salik kate sdr bodoh yg sdr salik terang ni bukan mengatahui ke (megaku allah atau tuhan) tlg jawab Question

alif

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-05

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  salik on Mon Jan 11, 2010 8:30 pm

dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah


Last edited by sam on Mon Mar 29, 2010 4:22 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  tokbiru on Mon Jan 11, 2010 10:27 pm

salik wrote:
alif wrote:salam sdr salik

kalau sdr salik kate biar allah sahaja berilmu abis tu sdr salik terang kat saya ni bukan ke kalau sdr salik kate sdr berilmu sdr salik menyamakan allah dgn sifat ilmu (syirik) kalau sdr salik kate sdr bodoh yg sdr salik terang ni bukan mengatahui ke (megaku allah atau tuhan) tlg jawab Question

BIAR ALLAH SAHAJA YANG BERILMU.

Itu adalah ayat penyerahan dalam ertikata bahawa Ilmu adalah haq Allah ( Milik Allah), Jadi serah kan sahaja
pada Allah . Bahawa ilmu ,kepandaian kebijaksanaan adalah miliknya.
Jadi bila sudah serah " BIARKAN ALLAH YANG BERILMU" , bukankah ilmu adalah sifat Allah.
Takkan sudah serah nak ambil balik.
Yang serah pun kuasanya / darinya , mengambil pun darinya juga.
Kita Apa Yang Ada?...Tolong Jawab???

Ilmu/hayat / sama' / basar / kalam. ..........sifat 20 ( 20 dari sifat Allah)

dan salik tak kata salik berilmu pong....Tolong Jawab??? Very Happy


2. Al Baqarah

Ayat Kursi
255. Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi[161] Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

18. Al Kahfi
65. Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami[886].


11. Huud
14. Jika mereka yang kamu seru itu tidak menerima seruanmu (ajakanmu) itu maka ketahuilah, sesungguhnya Al Quran itu diturunkan dengan ilmu[713] Allah, dan bahwasanya tidak ada Tuhan selain Dia, maka maukah kamu berserah diri (kepada Allah)?

Nak serah ker tak nak???....bukan salik tanya tetapi Allah Tanya tuu??
Manusia nie perasan jer Akil , Tuhan kata dia yang punya , manusia nak mengaku manusia punya.
Manusia nie nak berebut dengan tuhan agaknya??? tolong jawab

Salam sdr salik,
Saya agak keliru dgn dengan pandangan sdr ttg keberadaan manusia/hamba. Sdr merujuk kpd sifat 20 dlm perbahasan ini, bahawa segalanya sifat Allah, jadi apa apa yg dapat diwakilkan kepada manusia/hamba? Kemudian dikatakan manusia itu cuma sekadar 'perasaan' pula. Utk pengetahuan sdr, sekiranya sdr terlepas pandang, elemen2 yg berkait dengan perasaan sendiri sudah pasti tercakup ia dalam sifat2 spt ilmu, hayat,sama,basar ( hal2 keinderaan )... Kerna wujud perasaan itu sendiri berkait langsung dengan interaksi sekelian hal yg saya disebutkan tadi. Secara sengaja atau tidak, kenyataan tsbt telah mengiyakan wujud insan/manusia/hamba di samping Allah yg mana pada perbahasan asalnya Wujud pada nafsiah itu lawannya adum/adam/kosong. Sila permudahkan. terima kasih. scratch

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  salik on Mon Jan 11, 2010 11:17 pm

salam

Bukan perasaan...tok biru...tapi perasan.
dan yang mengiya / melupakan /menghijab / menjadikan manusia merasa kehambaan / mengingati dirinya /
melupakan / .........mana ada kuasa yang lain tok biru.

sekiranya sdr terlepas pandang, elemen2 yg berkait dengan perasaan sendiri sudah pasti tercakup ia dalam sifat2 spt ilmu,

sudah barang tentu tok biru, apa yang terkait , semuanya tercakup dalam sifat ilmu , bukan seperti lagi tetapi sememangnya.

ilmuuuuu ilmuuuuu.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  tokbiru on Mon Jan 11, 2010 11:34 pm

Oh, begitu.. maaf lah sdr salik, penglihatan yg diusia senja begini mmg selalu terkhilaf.. Shocked

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  farquhar on Tue Jan 12, 2010 10:13 am

tokbiru wrote:Oh, begitu.. maaf lah sdr salik, penglihatan yg diusia senja begini mmg selalu terkhilaf.. Shocked

bagi yg melihat dengan " MATA " kekhilafan adalah PASTI!!!
biasa la tu tokblue... Razz

farquhar

Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  tokbiru on Tue Jan 12, 2010 1:17 pm

farquhar wrote:
tokbiru wrote:Oh, begitu.. maaf lah sdr salik, penglihatan yg diusia senja begini mmg selalu terkhilaf.. Shocked

bagi yg melihat dengan " MATA " kekhilafan adalah PASTI!!!
biasa la tu tokblue... Razz

Pada mata kasar mahupun pd mata hati itu adalah hal yg serupa, nilai sebuah kekhilafan cuma ada pada yg melihat wujudnya perbezaan dari mata2 sangkaan. Bahkan tiadapun kepastian dari sebuah kepastian.

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  tokbiru on Tue Jan 12, 2010 1:20 pm

Bukankah perasan itu sendiri terbit dr perasaan?? Kalau terkhilaf lagi, silalah betulkan.. cherry

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  farquhar on Tue Jan 12, 2010 9:13 pm

tokbiru wrote:
farquhar wrote:
tokbiru wrote:Oh, begitu.. maaf lah sdr salik, penglihatan yg diusia senja begini mmg selalu terkhilaf.. Shocked

bagi yg melihat dengan " MATA " kekhilafan adalah PASTI!!!
biasa la tu tokblue... Razz

Pada mata kasar mahupun pd mata hati itu adalah hal yg serupa, nilai sebuah kekhilafan cuma ada pada yg melihat wujudnya perbezaan dari mata2 sangkaan. Bahkan tiadapun kepastian dari sebuah kepastian.

KASAR dan HALUS tidak perlu DIBEZAKAN lagi, kerana TELAH NYATA PLURALISME....

PENCIPTA... melambangkan SINGULARISME, SEBAGAI simboliknya setiap CIPTAAN...
CIPTAAN pula sememangnya PLURALISME sebagai akar KEPADA PENYATUAN...

JIKA TELAH KETEMUI KESERUPAAN maka tiada "HARUS" diharfiahkan diantara dua...SANGKAAN2 CUMA PERMAINAN AQLIAH YANG JELAS BERSANGKA2 MENGIKUT QADA DAN QADARNYA SEBAGAI " PENIMBANG TARA "


sebegitulah jua " KEPASTIAN " yang qada dan qadarnya " PASTI " melainkan DITIADAKAN akan " KEPASTIANNYA "
Mad

farquhar

Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  tokbiru on Tue Jan 12, 2010 10:48 pm

Pada hal yang makrifah itu, dua keadaan padanya :

1) Wahdah fil kasrah ( pandang yg satu pd yg banyak )
2) Kasrah fil wahdah ( pandang yg byk pada yg satu )

Adapun pada yg pertama itu, berhukumlah ia selayaknya pada apa yg tersyariat/terpamir padanya. Dan adapun yg kedua itu menilik ia barang yg satu hingga lebur segala yg adum. Bahkan pada keduanya itu tiadalah bersalahan. Bahkan itulah perwakilan pada hal yg bersifat dengan sifat 'HAYAT'.

Dan barang apa yg bersifat ia dengan sifat HAYAT, berkehendaklah ia pada makan dan minum, tidur dan jaga. Dan pada yang demikian itu terzahirlah Ia (wajibal wujud) sebagai kesempurnaanNya pada wujudNya yang Ghaibul Ghuyub. Dan demikian padaNya itu tidaklah bersalahan pada Asanya itu yg tidak berkehendak kepada makan dan minum, jaga yg tidak tidur. Bahkan padaNya itu mencakupi ia sekelian hal yg tidak terkecuali suatu pun diatas keberadanNya.

"Dan tiadalah sesekali Tuhanmu itu meninggalkan mu Ya Muhd! Bahkan pada kelibatmu itu sebagai dalil kepada keterliputanNya ke atas wujud dirimu. Bersyahadatlah sebagai tanda penyaksianmu."

Bermulalah al-kesah tatkala diri bersaksi ke atas diri. Hilanglah rupa yg bertopeng majazi, Naik saksi memuji diri, tanda kasih muafakatnya di sini. Berita gembira diusung dirai, pada jelata rakyat didahului, alangkah raja berdaulat kembali. 'wahai mata lihatlah HAKIKI, wahai telingan dengarlah HAKIKI, wahai lidah ucaplah HAKIKI, bersatu memandang mahkota Illahi, pesonanya melebur seluruh inderawi.

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  farquhar on Wed Jan 13, 2010 7:05 am

tokbiru wrote:Bukankah perasan itu sendiri terbit dr perasaan?? Kalau terkhilaf lagi, silalah betulkan.. cherry

..cuma sangka - sangkaan bagi AQAL didalam erti " KEKHILAFAN "....
TERNYATA AQLIAH MASIH DITAKLUKI OLEH YANG " MENGHIDUPKAN " AQAL/OTAK/FIKIRAN ITU SENDIRI.tidak bisa ia menghilangkan simboliknya "???????????????????????????"


[b]tiada "KEPASTIAN" apabila " DITIADAKAN "........[/b]

farquhar

Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  HAQ I'M on Sat Jan 16, 2010 12:38 am

Saint Nicholas wrote:
Kochi wrote:salah sati sifat allah itu, adalah bersifat dgn kehendaknya( iradat), yg paling mustahak yang perlu kita faham, nak dibezakan samada kehandak kita ke atau kehendak allah, kalau tidak segala apa yg kita buat pasti rosak disisi allah

Dari sudut hakikatnya:
Bukankah Dia meluruskan hamba2 yang dikehendaki-Nya dan menyesatkan hamba2 yg dikehendaki-Nya?
Bukankah Dia memasukkan sesiapa yang dikehendaki-Nya ke dlm sorga dan melemparkan sesiapa yg dikehendakinya ke dalam neraka?

Apakah sikap seperti ini boleh dikata 'memilih-milih'? santa

salam...nie first aku posting kat sini....mintak maaf awal2,aku x reti berhujah.......

buat saudara nicholas,
mase bile plak Allah nie memilih milih......sebab x de bende pon yang nak dipilih Allah nie....kalau maen pilih2 Allah x adil ar macam tu......macam nie la.....rase2nye,orang yang Allah sesatkan, diorang tahu x yang diorang sesat? pastu,orang yang mendapat petunjuk plak,rase2nye diorang tahu x diorang nie di jalan yang benar?

cube ikhlas dgn Allah....mesti dapat jawab punye.......

nie aku nak bermadah plak....


kalau nak tahu macam mane yang dikatakan 'HAQ'
carik la satu kesalahan yang tiada hukumannya

kalau nak tahu macam mane yang dikatakan 'bATHIL'
carik la satu kebaikan yang tiada ganjarannya...

HAQ I'M

Jumlah posting : 3
Registration date : 2010-01-15

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  salik on Sat Jan 16, 2010 3:58 am

tokbiru wrote:Pada hal yang makrifah itu, dua keadaan padanya :
"Dan tiadalah sesekali Tuhanmu itu meninggalkan mu Ya Muhd! Bahkan pada kelibatmu itu sebagai dalil kepada keterliputanNya ke atas wujud dirimu. Bersyahadatlah sebagai tanda penyaksianmu."

Bermulalah al-kesah tatkala diri bersaksi ke atas diri. Hilanglah rupa yg bertopeng majazi, Naik saksi memuji diri, tanda kasih muafakatnya di sini. Berita gembira diusung dirai, pada jelata rakyat didahului, alangkah raja berdaulat kembali. 'wahai mata lihatlah HAKIKI, wahai telingan dengarlah HAKIKI, wahai lidah ucaplah HAKIKI, bersatu memandang mahkota Illahi, pesonanya melebur seluruh inderawi.

Maaf tok Biru,
Salik berminat betul la dengan Madah tok nie..
Biao salik Edit balik bentuk dan rupanya ya...hehe

"Dan tiadalah sesekali Tuhanmu itu meninggalkan mu Ya Muhammadd!
Bahkan pada kelibatmu itu sebagai dalil kepada keterliputanNya ke atas wujud dirimu.
Bersyahadatlah sebagai tanda penyaksianmu."


Bermulalah al-kesah tatkala diri bersaksi ke atas diri.

Hilanglah rupa yg bertopeng majazi,

Naik saksi memuji diri, tanda kasih muafakatnya di sini.

Berita gembira diusung dirai, pada jelata rakyat didahului,

Alangkah raja berdaulat kembali.

Wahai mata lihatlah HAKIKI,

Wahai telingan dengarlah HAKIKI,

Wahai lidah ucaplah HAKIKI,

Bersatu memandang mahkota Illahi,

Pesonanya melebur seluruh inderawi.



Berkata Muhammad DI Sana.

Segala TaHiyyat , Berkat selawat dan salam Untuk Mu Ya Allah.

Tuhan Berfirman.

Assala Mualaika Ayyuhannabiy....Segala Rahmat Allah Dan Berkat Hanya Untuk Mu.

Muhammad Berkata.

AssalaMu Alaina Wa Ala Ibadillah Hissoooolihinn.

AshaduAllaaailaahaillallah, Wa ashhadu Anna Muhammadurrasulullah.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  alif on Sat Jan 16, 2010 3:25 pm

[quote="salik"][quote="alif"]salam sdr salik

Kita manusia Yang Ada pada kita hina miskin lemah bodohl

dan salik tak kata salik berilmu pong....
apa beze mengaku tuhan dan tidak megaku tuhan tidak ke same

ape dalil alquran yang kite ni hina

aku jadi manusia dengan air yang hina

ape dalil yang kite ni miskin

7 petala langit dan 7 petala bumi hak milik aku

ape dalil yang kite ni lemah

aku berkuasa setiap2 sesuatu

ape dalil yang kite ni bodah

2. Al Baqarah

[quote]Ayat Kursi
255. Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi[161] Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

dan salik tak kata salik berilmu pong....
memang sdr salik tidak megaku tapi pada perbuatan megaku same sdr salik dengan firaun beze sdr salik dengan firaun mengaku tuhan pada lidah dan sdr salik tidak megaku pada perbuatan farao

Nak serah ker tak nak usah nak memang dah serah dah bodoh dah
Manusia nie perasan jer Akil , Tuhan kata dia yang punya , manusia nak mengaku manusia punya.
Manusia nie nak berebut dengan tuhan agaknya

orang yang megaku pandai yang megaku dia ni berilmu

alif

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-05

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  salik on Sat Jan 16, 2010 4:19 pm

Firaun Pun Fiiiraaauuunn lah saudara Akil.
Yang berkuasa keatas firaun pun Allah Jugak.

Kalau Allah Nak Masukkan SiFiraun salik ni ke neraka, Salik nak mintak satu jer,
salik Nak masuk Bersama sama dengan Allah. drunken

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Sponsored content Today at 3:13 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum