KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Fri Jan 01, 2010 4:38 pm

Assalamualaikum...,

Setelah saya teliti ke atas semua hujah2 yang ada dalam laman web ini saya dapati ianya lebih kepada falsafah semata2...bukan tuan2 ingin beserta dengan Allah tapi hanya ingin menunjukkan kehebatan ilmu tuan2 sedangkan tuan2 sendiri x memahami apa yang sebenarnya Allah mengkehendaki dari kita. Very Happy


'Sesungguhnya Allah jualah yang memberi petunjuk pada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia jualah yang menyesatkan pada sesiapa yang Dia kehendaki'

Renung2kanlah.....selagi kita redha dengan allah, dan allah belum redha belum dikatakan kita ini sebagai hamba allah. sapertimana firman allah, wahai jiwa yang tenang, kembali lah kamu kepada aku dalam keadaan hal kamu redha dan aku redha, dan masukkan lah kamu dalam golongan hambaku kedalam syurga mana2 kamu kehendaki........

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Saint Nicholas on Sat Jan 02, 2010 12:04 am

Shalom aleikhim. santa

Saint Nicholas

Jumlah posting : 95
Registration date : 2008-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  shazlida on Sat Jan 02, 2010 12:15 am

Kochi wrote:Assalamualaikum...,

Setelah saya teliti ke atas semua hujah2 yang ada dalam laman web ini saya dapati ianya lebih kepada falsafah semata2...bukan tuan2 ingin beserta dengan Allah tapi hanya ingin menunjukkan kehebatan ilmu tuan2 sedangkan tuan2 sendiri x memahami apa yang sebenarnya Allah mengkehendaki dari kita. Very Happy


'Sesungguhnya Allah jualah yang memberi petunjuk pada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia jualah yang menyesatkan pada sesiapa yang Dia kehendaki'

Renung2kanlah.....selagi kita redha dengan allah, dan allah belum redha belum dikatakan kita ini sebagai hamba allah. sapertimana firman allah, wahai jiwa yang tenang, kembali lah kamu kepada aku dalam keadaan hal kamu redha dan aku redha, dan masukkan lah kamu dalam golongan hambaku kedalam syurga mana2 kamu kehendaki........

Salam sdr. Kochi yang dihormati,

Allah tu sebagai tuhan, sifatnya memilih-milih ker Question

shazlida

Jumlah posting : 161
Registration date : 2008-12-30

View user profile http://caturist.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Sat Jan 02, 2010 10:26 am

salam.....
memang allah hanya menerima barang yg baik saja dan tidak menerima barang yg buruk, yg memilih milih bukan sifatnya, untuk pengetahuan kamu sifat allah yg wajib diketahui hanya 20 saja dan memilih tu bukan sifat nye

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Saint Nicholas on Sat Jan 02, 2010 12:50 pm

Kochi wrote:salam.....
memang allah hanya menerima barang yg baik saja dan tidak menerima barang yg buruk, yg memilih milih bukan sifatnya, untuk pengetahuan kamu sifat allah yg wajib diketahui hanya 20 saja dan memilih tu bukan sifat nye

Gimana dengan "Berkehendak"? santa

Saint Nicholas

Jumlah posting : 95
Registration date : 2008-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Sat Jan 02, 2010 1:42 pm

salah sati sifat allah itu, adalah bersifat dgn kehendaknya( iradat), yg paling mustahak yang perlu kita faham, nak dibezakan samada kehandak kita ke atau kehendak allah, kalau tidak segala apa yg kita buat pasti rosak disisi allah

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Saint Nicholas on Sat Jan 02, 2010 4:23 pm

Kochi wrote:salah sati sifat allah itu, adalah bersifat dgn kehendaknya( iradat), yg paling mustahak yang perlu kita faham, nak dibezakan samada kehandak kita ke atau kehendak allah, kalau tidak segala apa yg kita buat pasti rosak disisi allah

Dari sudut hakikatnya:
Bukankah Dia meluruskan hamba2 yang dikehendaki-Nya dan menyesatkan hamba2 yg dikehendaki-Nya?
Bukankah Dia memasukkan sesiapa yang dikehendaki-Nya ke dlm sorga dan melemparkan sesiapa yg dikehendakinya ke dalam neraka?

Apakah sikap seperti ini boleh dikata 'memilih-milih'? santa

Saint Nicholas

Jumlah posting : 95
Registration date : 2008-12-27

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Sat Jan 02, 2010 4:40 pm

yes....
allah yg memilih sesiapa yg dikehendakinya dan allah jua yg berkehendaki sesiapa yg disesatkan...dgn syarat kita mesti tahu apakah jenis ilmunya terlebih dahulu bukaqn sekadar pengetahuan saja..kita mesti faham sejauh mana sifat kehendak allah itu..yg pastinya saudara tahu ke bagaimana sifat kehendak allah itu.... cheers

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

SALAM PERKENALAN , MENUJU JALAN RAHMAT

Post  Kalam Rabbani on Mon Jan 04, 2010 11:37 pm

Salam buat saudara-saudaraku yg beriman. Syukur kehadrat allah S.W.T kerana dengan qudrat dan iradatnya akhir2 ini semakin ramai yang berminat mencari allah iaitu pencipta @ pemilik akan segala sesuatu. Apa yang saudara2 utarakan diruangan ini semuanya dalam kupasan ilmu. Wah.. Hebatnya kalian semua. Adakah kalian berilmu? Ketahwilah sdr2ku sekalian, berilmu itu adalah salah satu sifat kesempurnaan allah. Persoalannya bolehkah kita bersifat dgn sifat sedemikian? Apa sahaja yang kalian faham@berilmu sekarang siapa yang AJARKAN? Cuba rujuk surah albaqoroh ayat 32 : Belajarlah kalian dalam mengenal diri.

Dalam satu hadis nabi bersabda: Bertafakur sejenak@sesaat adalah lebih baik dari ibadah 70 thn...!

Kalian semua berbicara tentang Tuhan? Persoalan yang nak dibangkitkan disini, bolehkah kita atas kapasiti sebagai manusia yang asalnya dari tanah yang sifatnya Lemah,miskin,hina dan bodoh ini untuk memperkenalkan tuhan, sedangkan allah menyebut dalam satu hadis Qudsi : 'Araftu Rabbi Birabbi'.. Sesungguhnya dengan aku mereka mengenal aku.. Fahamnya disini mesti dengan allah kita mengenal allah.. So, mcmana nak kenal allah?

Allah bfirman dlm surah al-'ankabut ayat 69 : " Barang siapa yang bermujahadah bersugguh-sungguh pada jalan kami, nescaya kami tunjukkan kepada mereka jalannya". Wahai sdr2 ku sekalian, kembalilah kalian kejalan Taqwa(berserah diri).

Ketahwilah bahawa Tuan punya ilmu itu ialah Allah, biarlah Allah shj yang berilmu. Bila kita berserah diri, allahlah yang mengajar kita akan tiap sesuatu.
Mari kita mujahadah disini. Mcmana kita nak mengenal allah?

Note : Biarlah hujah ada dalil quran dan hadis.

Salam perkenalan, menuju syurga rahmat...

Kalam Rabbani

Jumlah posting : 4
Registration date : 2010-01-04

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Merpati Putih on Tue Jan 05, 2010 12:27 am









Bilamana 'DIRI HAQIQAT' bersendirian, nescaya tiada kelihatan kerosakan, kebinasaan, kesilapan2 dan ragam2.. Dan tidak ada 'kerosakan serta kecelakaan' kecuali kerana kebiasaan melihat adanya manusia2 dan bermacam2 kehidupan dan keujudan.



Sesungguhnya, telah teratur rapinya alam buana. Manakala dikenali 'Yang Mengatur, keseluruhannya adalah Yang Maha Esa, jesteru itu telah teratur dengan rapi urusan2 pengaturan. TIDAK ADA KESILAPAN2 PERNAH TERJADI pada jaringan hayat.




'KEROSAKAN , KESILAPAN, KEBINASAAN. KESESATAN'... cumalah hal2 remeh, senisbah bagaimana cara persepsi seseorang, menterjemahkan erti kehidupan'



لَوْ لَانَ فِيْهَمَا آلِهَةٌ إِلاَ الله لَفَسَدَتَا الانبياء 23


kalau ada pada langit dan bumi 'pentadbir2'/ tuhan2 selain 'Tuhan Yang Esa', nescaya rosaklah tiap2 diantara kedua2nya.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  alif on Tue Jan 05, 2010 7:05 pm

Kochi wrote:Assalamualaikum...,

Setelah saya teliti ke atas semua hujah2 yang ada dalam laman web ini saya dapati ianya lebih kepada falsafah semata2...bukan tuan2 ingin beserta dengan Allah tapi hanya ingin menunjukkan kehebatan ilmu tuan2 sedangkan tuan2 sendiri x memahami apa yang sebenarnya Allah mengkehendaki dari kita. Very Happy


'Sesungguhnya Allah jualah yang memberi petunjuk pada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia jualah yang menyesatkan pada sesiapa yang Dia kehendaki'

Renung2kanlah.....selagi kita redha dengan allah, dan allah belum redha belum dikatakan kita ini sebagai hamba allah. sapertimana firman allah, wahai jiwa yang tenang, kembali lah kamu kepada aku dalam keadaan hal kamu redha dan aku redha, dan masukkan lah kamu dalam golongan hambaku kedalam syurga mana2 kamu kehendaki........


sy amat beminat dgn hujah sdr kochi dan sy ingin bertanya pd sdr kochi mcm nk berserte allah

alif

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-05

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  alif on Tue Jan 05, 2010 7:24 pm

Kalam Rabbani wrote:Salam buat saudara-saudaraku yg beriman. Syukur kehadrat allah S.W.T kerana dengan qudrat dan iradatnya akhir2 ini semakin ramai yang berminat mencari allah iaitu pencipta @ pemilik akan segala sesuatu. Apa yang saudara2 utarakan diruangan ini semuanya dalam kupasan ilmu. Wah.. Hebatnya kalian semua. Adakah kalian berilmu? Ketahwilah sdr2ku sekalian, berilmu itu adalah salah satu sifat kesempurnaan allah. Persoalannya bolehkah kita bersifat dgn sifat sedemikian? Apa sahaja yang kalian faham@berilmu sekarang siapa yang AJARKAN? Cuba rujuk surah albaqoroh ayat 32 : Belajarlah kalian dalam mengenal diri.

Dalam satu hadis nabi bersabda: Bertafakur sejenak@sesaat adalah lebih baik dari ibadah 70 thn...!

Kalian semua berbicara tentang Tuhan? Persoalan yang nak dibangkitkan disini, bolehkah kita atas kapasiti sebagai manusia yang asalnya dari tanah yang sifatnya Lemah,miskin,hina dan bodoh ini untuk memperkenalkan tuhan, sedangkan allah menyebut dalam satu hadis Qudsi : 'Araftu Rabbi Birabbi'.. Sesungguhnya dengan aku mereka mengenal aku.. Fahamnya disini mesti dengan allah kita mengenal allah.. So, mcmana nak kenal allah?

Allah bfirman dlm surah al-'ankabut ayat 69 : " Barang siapa yang bermujahadah bersugguh-sungguh pada jalan kami, nescaya kami tunjukkan kepada mereka jalannya". Wahai sdr2 ku sekalian, kembalilah kalian kejalan Taqwa(berserah diri).

Ketahwilah bahawa Tuan punya ilmu itu ialah Allah, biarlah Allah shj yang berilmu. Bila kita berserah diri, allahlah yang mengajar kita akan tiap sesuatu.
Mari kita mujahadah disini. Mcmana kita nak mengenal allah?

Note : Biarlah hujah ada dalil quran dan hadis.

Salam perkenalan, menuju syurga rahmat...


wasalam

sy ingin bertanya pd sdr dgn apa kite nk kenal allah

alif

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-05

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kalam Rabbani on Tue Jan 05, 2010 9:34 pm

Salam perkenalan buat sdr alif dan sdr2ku yang beriman...

Saya jwb soalan sdr dengan firman allah dlm surah AL-Kahfi ayat 110 : "Barang siapa yang ingin bertemu dengan tuhannya, Hendaklah ia mengerjakan kebajikan dan JANGANLAH DIA MEMPERSEKUTUKAN SESUATU APA PUN DLM BERIBADAH KEPADANYA.

Faham dari ayat ini, (cuba renung dan mintalah petunjuk dari sisi allah bila membaca kalam ini, kerana dialah pemiliknya!)
Allah beritahu kita semua bahawa sesiapa yang berharap akan pertemuan dengan tuhannya (tak disebutpun samada didunia@akhirat!) perlulah kita berbuat kebajikan dan dengan kebajikan@ibadah@amalan yang diperlakukan itu hendaklah ianya tidak mempersekutukan allah dengan sesuatu. Kesimpulannya, PRASYARAT yang allah tetapkan kepada sesiapa yang ingin mengenalinya@bertemunya JGNLAH KAMU MENSYIRIKKAN ALLAH DGN SESUATU APA JUA PUN! Inilah yang dinamakan kunci @ 'turning point' dalam perjalanan menuju perkenalan dgnnya.

Persoalannya, apa itu syirik?
Syirik itu bermaksud : Sesuatu yang dilakukan samada baik pada adab @ buruk pada adabnya, kita mendua,menyama @ menyengutukan allah dengan sesuatu samada secara sedar atau sebaliknya.

Mcmana nak faham apa yang disyirikkan?
Yakni, kita menduakan allah pada zat, menyamakan allah pada sifat, menyengutukan allah dalam ibadah.

Dalam perjalanan mengenal allah, terlebih dahulu kita perlu mengenali allah ini pada sifat2 kesempurnaannya terlebih dahulu. Ianya tdpt dalam ilmu usuluddin yang membahaskan tentang ilmu sifat 20. Sebelum itu sdr2ku sekalian, sebelum membicarakan tentang ilmu usuluddin ini perlulah kita mengetahwi tentang hukum akal,adab dan adat. Hendaknya akal kita tunduk pada dalil Quran dan Hadis. (Jgn letak akal didepan, mesti akal follow Quran)
kerana Quran itu tidak ada keraguan padanya, ianya merupakan panduan bagi mereka yang inginkan hidayah dari allah (albaqoroh ayat 2).

Kupasan ini buat renungan saudara2ku yang ingin bertaqwa dan hendak beriman kepada allah.

Jawapan ringkas buat saudara alif : Kita hendaklah mengenali ALLAH itu pada 4 perkara: Dr segi ilmu usuluddin, allah itu wajib dikenal pada zat(dirinya), sifat(kelakuannya) af'al(perbuatannya) dan asmak(namanya)....

Wassalam... KALAM RABBANI (asalku dari tanah!!?).




sunny

Kalam Rabbani

Jumlah posting : 4
Registration date : 2010-01-04

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  alif on Tue Jan 05, 2010 9:57 pm

salam kalam rabani

mcm mane syirikkan allah pd zat ,sifat,asmak,afaal

alif

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-05

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  beruk on Tue Jan 05, 2010 11:08 pm

Kochi wrote:Assalamualaikum...,

Setelah saya teliti ke atas semua hujah2 yang ada dalam laman web ini saya dapati ianya lebih kepada falsafah semata2...bukan tuan2 ingin beserta dengan Allah tapi hanya ingin menunjukkan kehebatan ilmu tuan2 sedangkan tuan2 sendiri x memahami apa yang sebenarnya Allah mengkehendaki dari kita. Very Happy


'Sesungguhnya Allah jualah yang memberi petunjuk pada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia jualah yang menyesatkan pada sesiapa yang Dia kehendaki'

Renung2kanlah.....selagi kita redha dengan allah, dan allah belum redha belum dikatakan kita ini sebagai hamba allah. sapertimana firman allah, wahai jiwa yang tenang, kembali lah kamu kepada aku dalam keadaan hal kamu redha dan aku redha, dan masukkan lah kamu dalam golongan hambaku kedalam syurga mana2 kamu kehendaki........

sesiapa yg ingin beserta dgn Allah jgn sesekali menggunakan falsafah-falsafah ,pemikiran rasional juga harus dilempar jauh-jauh..!!!

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  salik on Wed Jan 06, 2010 3:24 am

Insan


Last edited by sam on Mon Mar 29, 2010 4:20 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Thu Jan 07, 2010 3:53 pm

assalamualikum shazlida...

Salah sati sifat allah itu, adalah bersifat dgn kehendaknya( iradat), yg paling mustahak yang perlu kita faham, nak dibezakan samada kehandak kita ke atau kehendak allah, kalau tidak segala apa yg kita buat pasti rosak disisi allah. Cuba kita lihat pula apa kfirman allah dalam al-quran..sesungguhnya allah memberi petunjuk pada sesiapa yg dikehendakinya, dan menyesatkan pada sesiapa yg dikehendakinya. Sebab itu kita wajib mengenal allah pada sifat-sifat kesempurnaannya. adakah shazlida ketahui sifat sifat kesempurnaan alllah itu...apa macam boleh faham ke...?

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  spanjunk on Thu Jan 07, 2010 8:25 pm

salik wrote:Bahawa.

Insan itu adalah Rahsia Ku.

OOOO Rahsia ku,

Ku tu siapa?

Ku tu merujuk pada Allah lah , sebab ayat tu Ayat Allah.

Oooo,,,Jadiknya Insan itu adalah rahsia Allah ler.

Jawab: Yer Lah

Rahsia Apa?,,,Apa yang rahsianya tuu?

AKU LAH RAHSIANYA.

oooooo Jadiknya :::::;TERDAPAT RAHSIA ALLAH PADA INSAN.

1-1=0
1+1=1....tepung campur gula = roti.
bukannya tepung campur gula bersamaan tepunggula.

Air+jasad+diri+wuduk+doa+baju + kain + sejadah+niat+Takbir=solah....sol...ah

salamunkaulanminrabbinrahim...

oooo... solat
kalau selawat pula macamana tuan salik....???
wakakakaka...

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  salik on Fri Jan 08, 2010 3:56 am

Selawat ....


Last edited by sam on Mon Mar 29, 2010 4:20 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

beza menyebut nama allah dan mempertahankan akidah

Post  Kochi on Fri Jan 08, 2010 12:52 pm

Salam buat semua............

Jika anda hendak tahu pendirian Islam bukanlah dengan falsafah-falsafah tentang akar bahasa itu dan ini yang diutamakan. Rujuk terdahulu apa kata al-Quran dan al-Sunnah. Lepas itu kita bincang hukum-hukum berkenaan berpandukan dari kedua-dua sumber tersebut.

Kadang-kala kesilapan kita dalam mempertahankan perkara yang tidak begitu penting, boleh melupakan kita kepada isu yang lebih penting. Isu yang terpenting bagi saya adalah kefahaman mengenai keadilan dan kerahmatan Islam yang mesti sampai kepada setiap rakyat negara ini, muslim atau bukan muslim. Supaya gambaran negatif yang salah terhadap Islam dapat dikikis dari minda-minda mereka yang keliru.

Di samping itu, hendaklah kita jelas bahawa yang membezakan akidah Islam dan selainnya bukanlah pada sebutan, atau rebutan nama Allah, sebaliknya pada ketulusan tauhid dan penafian segala unsur syirik. Di samping, kita mesti bertanya diri kita: mengapakah kita sentiasa merasakan kita akan menjadi pihak yang tewas jika orang lain memanggil tuhan Allah? Mengapakah kita tidak merasakan itu akan lebih memudahkan kita menyampaikan kepada mereka tentang akidah Islam?. Maka, apakah isu ini bertitik tolak dari nas-nas Islam, atau kebimbangan disebabkan kelemahan diri umat Islam itu sendiri?

Jika kita membaca Al-Quran, kita dapati ia menceritakan golongan musyrikin yang menentang Nabi Muhammad s.a.w juga menyebut nama Allah dan al-Quran tidak membantah mereka, bahkan itu dijadikan landasan untuk memasukkan akidah Islam yang sebenar.

Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!” (Surah al-Zukhruf ayat 87-88).

Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

Ayat-ayat ini, bahkan ada beberapa yang lain lagi menunjukkan al-Quran tidak membantahkan golongan bukan muslim menyebut Allah sebagai Pencipta Yang Maha Agung. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w disuruh untuk mengucapkan kesyukuran kerana mereka mengakui Allah. Apa yang dibantah dalam ayat-ayat ini bukanlah sebutan nama Allah yang mereka lafazkan, sebaliknya ketidak tulusan tauhid yang menyebabkan akidah terhadap Allah itu dipesongkan atau bercampur syirik.

Justeru, soal bukan muslim mengakui Allah tidak dibantah oleh Islam, bahkan kita disuruh bersyukur kerana pengakuan itu. Cuma yang dibantah ialah kesyirikan mereka. Umpamanya, jika kita mendengar bukan muslim menyebut “Allah yang menurunkan hujan, atau menumbuhkan tumbuhan”, maka kita tentu gembira kerana dia mengakui kebesaran Allah.

Maka, ketika Allah menceritakan peranan peperangan dalam mempertahankan keamanan dan kesejahteraan manusia,

Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40).

Ayat ini mengakui tempat-tempat ibadah itu disebut nama Allah. Adapun berhubung dengan orang Kristian,

Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).

Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.

Justeru itu kita lihat, orang-orang Kristian Arab memang memakai perkataan Allah dalam Bible mereka, juga buku-buku doa mereka. Tiada siapa pun di kalangan para ulama kaum muslimin sejak dahulu yang membantahnya. Jika ada bantahan di Malaysia, saya fikir ini mungkin atas alasan-alasan setempat yang saya sebutkan pada awal tadi. Cuma yang diharapkan, janganlah bantahan itu akhirnya memandulkan dakwah Islam dan menjadikan orang salah faham terhadap agama suci ini.

Saya selalu bertanya sehingga bilakah kita orang islam begitu defensive, tidak memiliki anti-bodi dan tidak mahu berusaha menguatkannya dalam diri? Akhirnya, kita terus bimbang dan takut kepada setiap yang melintas. Padahal itu bukan sifat Islam. Islam agama yang ke hadapan, misi dan intinya sentiasa disebarkan.

Sehingga Allah menyebut: (maksudnya):“Dan jika seseorang dari kalangan musyrikin meminta perlindungan kepadamu, maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke tempat yang selamat. Demikian itu (perintah tersebut) ialah kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam). (Surah al-Taubah ayat 6).

Ada orang tertentu yang berkata kepada saya: nanti orang Islam keliru kerana sebutan nama Allah itu sama antara mereka dan Islam. Lalu rosak akidah orang Islam kita nanti. Saya berkata kepadanya: “Jikalaulah sebutan nama tuhan itulah yang menentukan akidah Islam, tentulah golongan musyrikin Mekah tidak memerlukan akidah yang dibawa oleh Nabi s.a.w. Mereka telah sekian lama memanggil tuhan dengan panggilan Allah.

Lihatlah bapa Nabi kita Muhammad bernama ‘Abdullah yang bermaksud hamba Allah. Tentu sekali bapa baginda lahir pada zaman jahiliah sebelum kemunculan baginda sebagai rasul. Nama itu dipilih oleh datuk Abdul Muttalib yang menjadi pemimpin Quraish pada zaman dahulu. Quraish pada zaman jahiliah juga bertawaf dengan menyebut: LabbaikalLahhumma yang bermaksud: Menyahut seruanMu ya Allah!

Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:

“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.

Tuan-tuan ini hanyalah pandangan saya untuk tuan-tuan merenung kembali sejauh mana kita memahami serta mempetahankan akidah berpandukan hukum-hukum dari al-quran dan hadis. Semoga kita sama-sama mengambil iktibar dari apa yg berlaku..... study

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  beruk on Fri Jan 08, 2010 1:07 pm

Kochi wrote:assalamualikum shazlida...

Salah sati sifat allah itu, adalah bersifat dgn kehendaknya( iradat), yg paling mustahak yang perlu kita faham, nak dibezakan samada kehandak kita ke atau kehendak allah, kalau tidak segala apa yg kita buat pasti rosak disisi allah. Cuba kita lihat pula apa kfirman allah dalam al-quran..sesungguhnya allah memberi petunjuk pada sesiapa yg dikehendakinya, dan menyesatkan pada sesiapa yg dikehendakinya. Sebab itu kita wajib mengenal allah pada sifat-sifat kesempurnaannya. adakah shazlida ketahui sifat sifat kesempurnaan alllah itu...apa macam boleh faham ke...?

bagaimana pula dgn kehendak manusia dgn kehendak Allah...kan namanya juga kehendak??

apa kerana kehendak manusia tdk sesempurna kehendak Allah??..

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Fri Jan 08, 2010 1:52 pm

Assalamualaikum sdra beruk....

Bila kah kita hendak membezakan diantara kehendak allah dan kehendak manusia(makhluk). Ketahui lah sdra bila kedudukan, kehendak manusia itu tadi adalah nafsu dan kehendaklah allah terletak pada Iradat. Cuba kita lihat apa kata allah dalam al-quran berbunyi " Semua terjadi sesuatu dialam ini adalah kehendak aku ". Nak ikut apa kata allah ke atau nak ikut kata manusia, masih nak bertaklik lagi ke.... Sleep

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  beruk on Fri Jan 08, 2010 3:19 pm

Kochi wrote:Assalamualaikum sdra beruk....

Bila kah kita hendak membezakan diantara kehendak allah dan kehendak manusia(makhluk). Ketahui lah sdra bila kedudukan, kehendak manusia itu tadi adalah nafsu dan kehendaklah allah terletak pada Iradat. Cuba kita lihat apa kata allah dalam al-quran berbunyi " Semua terjadi sesuatu dialam ini adalah kehendak aku ". Nak ikut apa kata allah ke atau nak ikut kata manusia, masih nak bertaklik lagi ke.... Sleep

Muaalaikum salam. Tn Kochi Very Happy Very Happy
Taklik ialah perkataan Arab yang memberi maksud (dalam bahasa Melayu) bergantung, tergantung atau bergantungan.

apa pula beza nafsu makhluk dgn iradat Allah tuan Kochi yg arif??..

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Kochi on Fri Jan 08, 2010 8:55 pm

salam sdra beruk....

Taklik bermaksud... kepercayaan kita bergantung pada orang lain percaya, ataupun Iman sandaran, percaya atas apa yg orang lain percaya. kalau dari bahasa...Maksudnya " Aku dengar orang berkata "( Bertaklik ). Yang mana lebih baik.. iman terus dgn allah ke atau masih nak bertaklik...

Sekiranya ada kehendak makhluk nama nafsu, manakala kehendak allah Iradat..maksud kita ada pilihan pada kita. Iradat atau kehendak adalah sifat allah...saya ingin bertanyakan pada sdra makhluk boleh memakai sifat tuhan ke....? sila jwb.... confused

Kochi

Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  beruk on Fri Jan 08, 2010 11:24 pm

Kochi wrote:salam sdra beruk....

Taklik bermaksud... kepercayaan kita bergantung pada orang lain percaya, ataupun Iman sandaran, percaya atas apa yg orang lain percaya. kalau dari bahasa...Maksudnya " Aku dengar orang berkata "( Bertaklik ). Yang mana lebih baik.. iman terus dgn allah ke atau masih nak bertaklik...

Sekiranya ada kehendak makhluk nama nafsu, manakala kehendak allah Iradat..maksud kita ada pilihan pada kita. Iradat atau kehendak adalah sifat allah...saya ingin bertanyakan pada sdra makhluk boleh memakai sifat tuhan ke....? sila jwb....


bergantung kpd tuhan nak membenarkan atau tdk??..kan Tuhan berkuasa atas segala-galanya!!..tiada apa yg mustahil bagiNya..Melainkanlah Tuhan yg membataskan sifat manusia, atau manusia yg membataskan sifat Tuhan ??..



'Sesungguhnya Allah jualah yang memberi petunjuk pada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia jualah yang menyesatkan pada sesiapa yang Dia kehendaki'

beruk

Jumlah posting : 303
Registration date : 2008-12-30

View user profile

Back to top Go down

Re: KEFAHAMAN TENTANG TUHAN

Post  Sponsored content Today at 3:12 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum