PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Thu Oct 23, 2008 9:38 pm

Kita berlindung dengan Allah dari syirik2


Last edited by Merpati Putih on Sun Jan 18, 2009 5:22 pm; edited 1 time in total
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

TAUHID RUBUBIYAH

Post  Merpati Putih on Sat Oct 25, 2008 11:13 pm

Tauhid Rububiyah (beriman akan’ KEESAAN KEILLAHIAT’), itu belum cukup mantap sekiranya tanpa disertai dengan Iman atas ‘KEESAAN’ Karya dan Penguasaan Allah serta pengaturan dan pemilikanNya atas alam ini.

Karena “KESENDIRIAN” Allah menciptakan alam semesta ini.

BERKENHENDAK DIA’ kepada penolong atau pembantu dalam proses penciptaan dan pentadbiranNYA, merupakan pelanggaran dan pembatalan atas Tauhid terhadap ‘KEMAMPUAN Allah ini
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

TAUHID UBUDIYAH

Post  Merpati Putih on Sat Oct 25, 2008 11:36 pm

Tauhid ubudiyah : Tauhid Ibadah/ Al- muamalat ini, juga yang disebut sebagai “Tauhid Ubudiyah”. erti Tauhid ubudiyah adalah’ bahwa hanya Allah yang Esa itu saja yang patut di ibadahi makhluk, tanpa ada yang lain yang patut diibadahi, kecuali Allah yang Esa itu.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  mek on Thu Nov 20, 2008 10:34 am

syirik itu apabila adanya keduaan Basketball

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  negro41 on Thu Nov 20, 2008 11:38 am

mek wrote:syirik itu apabila adanya keduaan Basketball

Nak lari dari syirik , pegang lah yang ada hanya DIA , kalau DIA aja yang ADA , aku dan hang ni sapa Twisted Evil

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Fri Nov 21, 2008 7:14 pm

mek wrote:syirik itu apabila adanya keduaan Basketball

Apakah kaedah saudara tentang 'tanpa keduanya'. Walhal sakit kepala berkehendakan 'penadol'. Tuhan ta' pernah menunjukan diriNya.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Fri Nov 21, 2008 7:23 pm

Pegang lah yang ada hanya DIA Twisted Evil[/quote]

Apa nak dipegang kepada 'DIA', Dia ta' pernah berjumpa dengan sesiapa pun!!! Kalau tak percaya tanyalah kepada seluruh penduduk dunia:'Adakah kamu semua pernah berjumpa dengan 'TUHAN'?. Yang jelas jawabnya 'ta' pernah pun!!!'
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  mek on Sat Nov 22, 2008 9:26 am

Merpati Putih wrote:
mek wrote:syirik itu apabila adanya keduaan Basketball

Apakah kaedah saudara tentang 'tanpa keduanya'. Walhal sakit kepala berkehendakan 'penadol'. Tuhan ta' pernah menunjukan diriNya.
simple .. keduaan bermaksud ada yg lain selainNya, sakit kepala adalah rasa, penadol adalah ubat rasa walhal AKU bukanlah rasa juga ubat rasa namun AKUlah yg mengumpulkan segala yg saling bertentangan dlm diriKu sendiri Basketball

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Sat Nov 22, 2008 5:30 pm

Hilang segala 'sebab2' yang memeranjatkan DIRI affraid . Tidak kah 'sebab2' ini 'kedirian YANG TERPERI'?
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  mek on Tue Nov 25, 2008 12:48 pm

Merpati Putih wrote:Hilang segala 'sebab2' yang memeranjatkan DIRI affraid . Tidak kah 'sebab2' ini 'kedirian YANG TERPERI'?
syirik jali itu apabila sifat menyatakan yg ianya wujud & berdiri dgn sendiri, syirik khofi itu apabila sifat itu menyatakan yg ianya tak lain dari zat & tiada syirik itu apabila sifat itu tiada mewujudkan dirinya kecuali Zat ketunggalan semata2 yg wujud & keseluruhan itu hanyalah gambaran2 khayalan DiriNya dlm keAgunganNya sendiri sunny lol!

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  negro41 on Tue Nov 25, 2008 1:21 pm

mek wrote:
Merpati Putih wrote:Hilang segala 'sebab2' yang memeranjatkan DIRI affraid . Tidak kah 'sebab2' ini 'kedirian YANG TERPERI'?
syirik jali itu apabila sifat menyatakan yg ianya wujud & berdiri dgn sendiri, syirik khofi itu apabila sifat itu menyatakan yg ianya tak lain dari zat & tiada syirik itu apabila sifat itu tiada mewujudkan dirinya kecuali Zat ketunggalan semata2 yg wujud & keseluruhan itu hanyalah gambaran2 khayalan DiriNya dlm keAgunganNya sendiri sunny lol!

Kalau lakunan enggak dibayar , pelakun bisa ngondrong pak , ketika itu nggak bisa pikir lagi pasal syirik , sebab producer inginkan bagitu cheers

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Wed Nov 26, 2008 9:06 am

Kepercayaan 'kesendirian keTuhanan' tidak bolih berkompromi dengan 'melatah': Setelah jauh menerokai 'ufuk TAUHID', ulama' atau paderi tu aper puler benda nyer?
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  negro41 on Wed Nov 26, 2008 9:46 am

Merpati Putih wrote:Kepercayaan 'kesendirian keTuhanan' tidak bolih berkompromi dengan 'melatah': Setelah jauh menerokai 'ufuk TAUHID', ulama' atau paderi tu aper puler benda nyer?

Apabila dan setelah kesedaran diri keTuhanan bertapak kukuh lagi jazam , ungkapan kompromi , paderi , ulama dan Tauhid hanya lah sekadar ungkapan kata yang bersalutkan warna2 pelangi saja.

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Wed Nov 26, 2008 10:16 am

Mungkin agak 'keterlaluan' dalam membayangkan sesuatu yang bersifat 'imaginasi' yang dispesifikasi umpama debu2 yang berterbangan. untuk aaaaaaa....pe yer? affraid
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  negro41 on Wed Nov 26, 2008 10:39 am

Merpati Putih wrote:Mungkin agak 'keterlaluan' dalam membayangkan sesuatu yang bersifat 'imaginasi' yang dispesifikasi umpama debu2 yang berterbangan. untuk aaaaaaa....pe yer? affraid

Keterlaluan dalam berimiginasi adalah kecantekan dan kesempurnaan yang aku pamerkan untok aku melihat perihal kediriaan ku.

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Wed Nov 26, 2008 11:42 am

Ianya mcm2 jer 'kesenian' affraid 'PENDERITAAN ABADI'
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Wed Nov 26, 2008 12:58 pm

Apa2 je!! Belasah jer, membujur lalu, melentang patah, Yang berfikir tu bukannya berbilang2, hanya ader satu jer. Bukan ada orang lain yang mendengar, yang mendengar tu hanya diri sediri jer. Sleep
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  mek on Wed Dec 03, 2008 10:54 am

itulah realiti dlm mimpi ngeri Laughing Laughing Sleep

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Wed Dec 03, 2008 2:52 pm

'JIN ATAS JA', hantam saja. Letih juga rasanya mengolah mimpi2, walaupun ta' punya apa2 realiti.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Wed Dec 03, 2008 3:23 pm

Imaginasi bererti tajalli2 jaringan 'hayat'. Imaginasi berupakan 'kesempurnaan diri'.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  negro41 on Sat Dec 20, 2008 3:05 am

negro41 wrote:
Merpati Putih wrote:Mungkin agak 'keterlaluan' dalam membayangkan sesuatu yang bersifat 'imaginasi' yang dispesifikasi umpama debu2 yang berterbangan. untuk aaaaaaa....pe yer? affraid

Keterlaluan dalam berimiginasi adalah kecantekan dan kesempurnaan yang aku pamerkan untok aku melihat perihal kediriaan ku.

Dosa yang tidak diampunkan oleh Allah adalah Dosa syirik , menjauhinya dan menghindarkanya adalah bertujuan inginkan syurga , maka berkatalah sang kalbai Gulongan yang akan masuk syurga adalah gulongan yang kecil lagi sadikit Laughing aneh2 sungguh , dimana kah keikhlasan beribadat , apabila berbuat sesuatu mengharapkan sesuatu selain Allah tidak kah ianya jatuh syirik Basketball eh eh ..masuk neraka jugak sudah nya si kalbai ni

negro41

Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 7:28 am

Bolih tak agak2nya, kita tanya tuhan ni ' Oh! tuhan, kenapa kau jadikan aku syirik? INi kah kerja tuhan? Tuhan yang macam ini bolih buat masak lemak cili api oi!!!

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.
avatar
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Sifulan on Fri Jan 22, 2010 1:06 pm

Merpati Putih wrote:Bolih tak agak2nya, kita tanya tuhan ni ' Oh! tuhan, kenapa kau jadikan aku syirik? INi kah kerja tuhan? Tuhan yang macam ini bolih buat masak lemak cili api oi!!!
nak kedip mata pun dgn kudrat dan iradat allah......
kanau nak jadi syirik pun atas afaal sapa jugakkkkkk...... Laughing Question

Sifulan

Jumlah posting : 2
Registration date : 2010-01-08

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  T R I N I T Y on Fri Jan 22, 2010 2:21 pm

Sirik halus ke,..sirik kasar ke,..kita bungkus jadi satu aje.Lagi senang.
Berdasarkan pada ajaran Allah,....jangan beribadah kerana sesuatu makhluk.Hanya ibadah
itu kerana Allah semata-mata.

Jadi kita belajar macam mana ibadah yg.dimaksudkan kerana Allah dan bukan kerana diri kita sendiri.
Kan ke senang nak belajar.Tak le nak pi berguru lama sangat dalam gua ke,kat pondok...ke.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  alif on Sat Jan 23, 2010 4:49 pm

Sifulan wrote:
Merpati Putih wrote:Bolih tak agak2nya, kita tanya tuhan ni ' Oh! tuhan, kenapa kau jadikan aku syirik? INi kah kerja tuhan? Tuhan yang macam ini bolih buat masak lemak cili api oi!!!
nak kedip mata pun dgn kudrat dan iradat allah......
kanau nak jadi syirik pun atas afaal sapa jugakkkkkk...... Laughing Question

salam sdr sifulan

agak2 sdr sifulan kalau yang menjadikan syirik tu allah sape yang mensyirikkan allah nak kedip mata dgn kudrat dan iradat allah takkan mensyirikkan dgn kuasa dan kehendak kite tolong....lah jwb sdr sifulan scratch

alif

Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-05

View user profile

Back to top Go down

Re: PERBAHASAN TENTANG SYIRIK JALI DAN SYIRIK KHOFI

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum