Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 12:07 am

Dimanakah 'Tuhan' yang bersifat 20 'berada'?... adakah DIA masih duduk kat 'Kursi/ KERUSI' di Arash..

Sifat 20 Bagi ALLAH


BIL : 1
WUJUD
Ada


BIL : 2
QIDAM
Sedia

BIL : 3
BAQA
Kekal


BIL : 4
MUKHALAFATUHU LILHAWADIS
Tidak sama dengan yang baharu

BIL : 5
QIYAMUHUU BINAFSIH
Berdiri dengan dirinya sendiri


BIL : 6
WAHADAANIYAT
Esa


BIL : 7
QUDRAT
Kuasa


BIL : 8
IRADAT
Berkehendak menentukan


BIL : 9
ILMU
Mengetahui


BIL : 10
HAYAT
Hidup


BIL : 11:
SAMA'
Mendengar


BIL : 12
BASAR
Melihat


BIL : 13
KALAM
Berkata-kata


BIL : 14
QOODIRUN
Maha Kuasa


BIL : 15
MURIIDUN
Menentukan


BIL : 16
AALIMUN
Maha Mengetahui


BIL : 17
HAYUUN
Hidup


BIL : 18:
SAMI'UN
Mendengar.

BIL : 19
BASIIRUN
Melihat


BIL : 20:
MUTAKALLIMUN
Maha Berkata-kata

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  salik on Sun Oct 18, 2009 3:40 am

DIA MEMPERKENALKAN DI SEPERTI YANG DIBERITAKAN TENTANG NAMA NAMANYA

01 Ar-Rahman -Yang Maha Pemurah
02 Ar-Rahim -Yang Maha Mengasihi
03 Al-Malik -Yang Maha Menguasai
04 Al-Quddus -Yang Maha Suci
05 Al- Sallam -Yang Maha Selamat Sejahtera
06 Al-Mu'min -Yang Maha Melimpahkan Keamanan
07 Al-Muhaimin -Yang Maha Pengawal serta Pengawas
08 Al-Aziz -Yang Maha Berkuasa Copy From FADC
09 Al-Jabbar -Yang Maha Kuat
10 Al-Mutakabir -Yang Melengkapi Segala Ke Besarannya
11 Al-Khaliq -Yang Maha Pencipta
12 Al-Bari -Yang Maha Menjadikan
13 Al-Musawwir -Yang Maha Pembentuk
14 Al-Ghaffar -Yang Maha Pengampun
15 Al-Qahhar -Yang Maha Perkasa Copy From FADC
16 Al-Wahhab -Yang Maha Penganugerah
17 Al-Razzaq -Yang Maha Pemberi Rezeki
18 Al-Fattah -Yang Maha Pembuka Copy From FADC
19 Al-'Alim -Yang Maha Mengetahui
20 Al-Qabidh -Yang Maha Pengekang
21 Al-Basit -Yang Maha Melimpah Nikmat
22 Al-Khafidh -Yang Maha Perendah (Pengurang)
23 Ar-Rafi' -Yang Maha Peninggi
24 Al-Mu'izz -Yang Maha Mengasihi dan menghormati (Memuliakan)
25 Al-Muzill -Yang Maha Menghina
26 As-Sami' -Yang Maha Mendengar
27 Al-Basir -Yang Maha Melihat Copy From FADC
28 Al-Hakam -Yang Maha Mengadili
29 Al-'Adl -Yang Maha 'Adil
30 Al-Latif -Yang Maha Lembut serta Halus
31 Al-Khabir -Yang Maha Mengetahui
32 Al-Halim -Yang Maha Penyabar
33 Al-'Azim -Yang Maha Agung Copy From FADC
34 Al-Ghafur -Yang Maha Pengampun
35 Asy-Syakur -Yang Maha Bersyukur
36 Al-'Aliy -Yang Maha Tinggi serta Mulia
37 Al-Kabir -Yang Maha Besar
38 Al-Hafiz -Yang Maha Memelihara
39 Al-Muqit -Yang Maha Menjaga
40 Al-Hasib -Yang Maha Penghitung
41 Al-Jalil -Yang Maha Besar serta Mulia
42 Al-Karim -Yang Maha Pemurah
43 Ar-Raqib -Yang Maha Waspada Copy From FADC
44 Al-Mujib -Yang Maha Pengkabul
45 Al-Wasi' -Yang Maha Luas
46 Al-Hakim -Yang Maha Bijaksana
47 Al-Wadud -Yang Maha Penyayang
48 Al-Majid -Yang Maha Mulia Copy From FADC
49 Al-Ba'ith -Yang Maha Membangkitkan Semula
50 Asy-Syahid -Yang Maha Menyaksi
51 Al-Haqq -Yang Maha Benar
52 Al-Wakil -Yang Maha Pentadbir
53 Al-Qawiy -Yang Maha Kuat
54 Al-Matin -Yang Maha Teguh
55 Al-Waliy -Yang Maha Melindungi
56 Al-Hamid -Yang Maha Terpuji
57 Al-Muhsi -Yang Maha Penghitung
58 Al-Mubdi -Yang Maha Pencipta dari Asal
59 Al-Mu'id -Yang Maha Mengembali serta Memulihkan
60 Al-Muhyi -Yang Maha Menghidupkan
61 Al-Mumit -Yang Mematikan Copy From FADC
62 Al-Hayy -Yang Senantiasa Hidup
63 Al-Qayyum -Yang Hidup serta Berdiri Sendiri
64 Al-Wajid -Yang Maha Penemu
65 Al-Majid -Yang Maha Mulia
66 Al-Wahid -Yang Maha Esa
67 Al-Ahad -Yang Tunggal
68 As-Samad -Yang Menjadi Tumpuan
69 Al-Qadir -Yang Maha Berupaya
70 Al-Muqtadir -Yang Maha Berkuasa
71 Al-Muqaddim -Yang Maha Menyegera
72 Al-Mu'akhkhir -Yang Maha Penangguh
73 Al-Awwal -Yang Pertama Copy From FADC
74 Al-Akhir -Yang Akhir
75 Az-Zahir -Yang Zahir
76 Al-Batin -Yang Batin Copy From FADC
77 Al-Wali -Yang Wali / Yang Memerintah
78 Al-Muta'ali -Yang Maha Tinggi serta Mulia
79 Al-Barr -Yang banyak membuat kebajikan
80 At-Tawwab -Yang Menerima Taubat
81 Al-Muntaqim -Yang Menghukum
82 Al-'Afuw -Yang Maha Pengampun
83 Ar-Ra'uf -Yang Maha Pengasih serta Penyayang
84 Malik-ul-Mulk -Pemilik Kedaulatan Yang Kekal
85 Dzul-Jalal-Wal-Ikram -Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan
86 Al-Muqsit -Yang Maha Saksama Copy From FADC
87- Al-Jami' -Yang Maha Pengumpul
88- Al-Ghaniy -Yang Maha Kaya serta Serba Lengkap
89- Al-Mughni -Yang Maha Mengkayakan dan Memakmurkan
90 Al-Mani' -Yang Maha Pencegah
91 Al-Darr -Yang Mendatangkan Mudharat
92 Al-Nafi' -Yang Memberi Manfaat
93 Al-Nur -Yang bercahaya
94 Al-Hadi -Yang Memimpin dan Memberi Pertunjuk
95 Al-Badi' -Yang Maha Pencipta Yang Tiada BandinganNya
96 Al-Baqi -Yang Maha Kekal
97 Al-Warith -Yang Maha Mewarisi
98 Ar-Rasyid -Yang Memimpin
99 As-Sabur -Yang Maha Penyabar

Namanya Al Hadi.....Kita ABDUL HADI......Dia AR Rashid....Kita ABDUL RASHID........

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 4:48 am

BIL : 1
WUJUD
Ada

Siapa yg ada? Pernah ke nampak 'Tuhan' tu ada?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  salik on Sun Oct 18, 2009 5:01 am

Kalau tuhan tiada,,,,Masakan Ada Namanya.
Setiap yang bernama Pasti ada Yang empunya nama.

Sayyidina Ali tidak Akan solat selagi tidak melihat Allah.

Tapi Adakah dengan Mata Basar.....
Sudah tentu bukan.....Kerana telah Binasa sang bukit ketika dilihat Musa.

Bila Musa melihat Bukit binasa,
Maka Musa pun Binasa diri.
Setelah sedar kembali....Maka Bersujudlah MUSA Alaihissalam.

Bila kita Menjadi pokok
Jika ditiup angin kencang dan tombang pokok itu, tidak dapat ia bangun kembali.
BAgiku , lebih selamat jadi rumput.
walau di pijak , bangun kembali


Last edited by salik on Sun Oct 18, 2009 5:50 am; edited 1 time in total

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 5:23 am

Setelah sedar kembali....Maka Bersujudlah MUSA Alaihissalam.

Kepada siapa?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  salik on Sun Oct 18, 2009 5:42 am

Kepada Tuhan seru sekelian Alam .
Yang begitu berkuasa membinasakan bukit tadi.
Kerana Bukan Musa Yang membinasakan Bukit itu,
Yang Maha merkuasa yang berkata kata kepada musa.
Yang Menzahirkan keperkasaannya secara lemah lembut

164. Dan rasul-rasul yang sungguh telah Kami kisahkan tentang mereka kepadamu dahulu, dan rasul-rasul yang tidak Kami kisahkan tentang mereka kepadamu.
Dan Allah telah berbicara kepada Musa dengan langsung[381

Dalam berita/riwayat yang lain Allah bertanya Musa Alaihissalam( walaupun dah tahu pun)
Tahukah kamu hai Musa, Mengapa aku berbicara kepadamu dengan langsung,?
Maka berkata Musa,.......Hanya Allah yang lebih mengetahui,
Kerana engkau tidak marah

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 5:55 am

Musa AS.. Sebagai seorang nabi dan rasul... Mengapa beliau tidak mampu menjelaskan 'Tuhan' yang disembah beliau itu khusus kepada umatnya, dan kepada manusia seluruhnya? Main teka teki kot?

Atau adakah beliau sujud kepada 'api', atau bukit atau ??????????

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  salik on Sun Oct 18, 2009 6:06 am

Dah di terangkan pun,
Umatnya nak sembah lembu juga ketika itu.( ketika cerita itu berlaku)

Sebab umatnya nakkan tuhan yang nampak dengan matakepala.

kerana itulah tak di suruh cari tuhan.
Cari punya cari bila jumpa lembu emas.....disembahnya lembu mas.
yang di suruh mengingati tuhan.


Ah ...nie dah nak masuk cerita syariat nih.
Tapi tak per lah kan....
Didalam Makrifat pun Ada juga SYARIAT MAKRIFAT

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 6:37 am

Tuhan tidak memberikan jawapan yang tepat kepada setiap manusia. Mungkin dia hanya bermain-main dengan manusia????

Atau mungkin juga mitos dan asas untuk mengekalkan identiti dan rencana sosial.

[16:68] Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia"

[41:12] Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa. Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui

[10:87] Dan Kami wahyukan kepada Musa dan saudaranya: "Ambillah olehmu berdua beberapa buah rumah di Mesir untuk tempat tinggal bagi kaummu dan jadikanlah olehmu rumah-rumahmu itu tempat shalat dan dirikanlah olehmu sembahyang serta gembirakanlah orang-orang yang beriman".

[6:106] Ikutilah apa yang telah diwahyukan kepadamu dari Tuhanmu; tidak ada Tuhan selain Dia; dan berpalinglah dari orang-orang musyrik.

Maka darimanakah datangnya perbezaan wahyu = ladunni = ilham, kerana setiap ilmu pasti berawal dari AZ ZAT MUTLAQ?

Pelik bin ajaib....
Tuhan mewahyukan kepada lebah dan langit.. tapi tak mewahyukan kepada manusia2... yang dipilih hanya nabi2... Walhal manusia adalah sebaik2 kejadian.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  farquhar on Sun Oct 18, 2009 8:25 am

Merpati Putih wrote:Pelik bin ajaib....
Tuhan mewahyukan kepada lebah dan langit.. tapi tak mewahyukan kepada manusia2... yang dipilih hanya nabi2... Walhal manusia adalah sebaik2 kejadian.

salam tok...
nabi2 itu pada pandangan tok macamana???
bukan ke, nabi2 itu dikalangan manusia???
mungkin ade nabi2 selain dari manusia yg kita lum tahu....
silalah tok.....

farquhar

Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 11:49 am

Sdr faquhar,

Yang asyik akalnya tidak memerlukan kepada bicara/cerita. Adapun yang asyik kehewanan , maka ia memakai alat tutur yang bertubuh Huruf2.. mazhaf2, nabi2/ tukang membawa berita... untuk mengibaratkan bicara/cerita.

Manusia itu tidak dilahirkan berilmu, kerana tiada ujudnya. Manusia itu tipuan/ bahasa pinjaman bagi ZatNya. Adalah bidang Ariffin itu medalami ilmu mukasyafah, tanpa memperdulikan ilmu muamalat = ilmu ikutan2/ taqlid.

Kalimat2 menjadi berbeza2. Perkataan yang menerangkan berbeza2. Adapun 'yang benar' itu sendiri , kecuali Satu/ Esa// Tunggal, dan tidak tergambar bahawa Dia itu berbeza2. Adapun 'orang' yang mengumpulkan 'Nya2' dan kemudian mempersatukan 'Nya2' atau mengesakan 'Nya2', itulah kesempurnaanNya

Adapun erti nabi ialah 'yang memberi tahu/ yang bercerita'.
نَبِىٌّ daripada perkataan نَبَأَ واَنْبَأ ertinya memberitahu نَبَأَ بِ mengatur تَنَبّأَ ertinya mengaku nabi atau meramalkan نَبَأَ ج اَنْبَاءٌ ertinya berita/maklumat نُبُوْءَةٌ ونُبُوَّةٌ ertinya ramalan/ dugaan نَبَوِىٌّ ertinya kenabian ialah Yang menyampaikan maklumat/ yang meramalkan/ yang mengandaikan / yang mendugakan keaadaan sesuatu/ yang mempunyaai sangkaan2…Maka halusilah pengertian ini…Dan apakah bersifat benar, seuatu maklumat dengan dugaan/ sangkaan/ ramalan? اِسْتَنْبَأَ ertinya mencari berita.

sdr.. faham2 jer lah..... dari rumusan2 diatas: 'siapakah nabi sebenarnya?'... mungkin anda???????


hanya nabi yang zahir dan yang hadir mampu bercerita.

Usikum waiyaya bittaqwaallah.
Aku berwasiat kepada kamu2 dan juga diriku agar bertaqwa kepada 'TUHAN'.

Adakah nabi.. dari Mekah berkata atau siNaqib yang bersuara.. ketika pak bilal menyeru pak iman... ketika khutbah Jumaat?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  salik on Sun Oct 18, 2009 11:51 am

Tuhan tidak memberikan jawapan yang tepat kepada setiap manusia. Mungkin dia hanya bermain-main dengan manusia????

oh tidakkkk
Samasekali tidak.
Tuhan telah memberi jawapan yang tepat.
Hanya manusia tidak memerhatikan.
Kerana manusia lebih percayakan diri yang lain
Dan tidak yakin dengan apa yang ada pada dirinya sendiri.
kerana itulah banyak terjadi KETAKSUBAN YANG BERPANJANGAN....Dan bermacam macam Golongan.

Kerana Puncanya.........TAKSUB

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  salik on Sun Oct 18, 2009 11:56 am

[quote="Merpati Putih"]Sdr faquhar,

Adapun erti nabi ialah 'yang memberi tahu/ yang bercerita'.
نَبِىٌّ daripada perkataan نَبَأَ واَنْبَأ ertinya memberitahu نَبَأَ بِ mengatur تَنَبّأَ ertinya mengaku nabi atau meramalkan نَبَأَ ج اَنْبَاءٌ ertinya berita/maklumat نُبُوْءَةٌ ونُبُوَّةٌ ertinya ramalan/ dugaan نَبَوِىٌّ ertinya kenabian ialah Yang menyampaikan maklumat/ yang meramalkan/ yang mengandaikan / yang mendugakan keaadaan sesuatu/ yang mempunyaai sangkaan2…Maka halusilah pengertian ini…Dan apakah bersifat benar, seuatu maklumat dengan dugaan/ sangkaan/ ramalan? اِسْتَنْبَأَ ertinya mencari berita.

Ini pengetahuan baru bagi saya / buat saya.
tq tok.
To ni kalau tak di jolok , simpan jer senyap senyap.
Bagi ler sikit sikit kat Anak muda nie,,,,

Bagaimana dengan Ayat Lalqadja akum tu tok...Ada kaitan?

TELAH DATANG KEPADA KAMU SEORANG RASUL DARI DIRI KAMU SENDIRI

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 12:19 pm

sdr salik,

Faham2 jer lah.... (nanti mendatangkan fitnah)

Ini pengetahuan baru bagi saya,
tq tok.

Bagaimana dengan Ayat Lalqadja akum tu tok...Ada kaitan?

TELAH DATANG KEPADA KAMU SEORANG RASUL DARI DIRI KAMU SENDIRI

لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ

9:128 Sungguh telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin.


لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ

3:164 Sungguh 'Tuhan' telah memberi karunia kepada orang-orang yang beriman ketika Allah mengutus diantara mereka seorang rasul dari golongan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat 'Tuhan', membersihkan (jiwa) mereka, dan mengajarkan kepada mereka Al Kitab dan Al Hikmah. Dan sesungguhnya sebelum (kedatangan Nabi) itu, mereka adalah benar-benar dalam kesesatan yang nyata.


يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُوراً مُّبِيناً

4:174] Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu bukti kebenaran dari Tuhanmu. dan telah Kami turunkan kepadamu cahaya yang terang benderang
.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 12:48 pm

[quote]
Dan bukan sekadar nabi jer yang datang dari 'Diri yang Terperi'... bahkan keseluruhan 'apa' yang terbayang pada ingatan, terbit dari diriKU. Malaikat2, syaitan, ulama2.....Duniawiyah seluruhnya...

Telah dijadikan 'Insan'.. seBAIK2 'KEJADIAN' = 'TUHAN'

Kholifatul Fil Ardi... Bayangan 'TUHAN DIBUMI'
[/quote

Demikianlah, malaikat2, syaitan, di suruh sujud kepada Adam (jasad manusia), kerana 'tersedianya/ (QIDAM)' yang 'TERAHSIA' didalam sangkar/ cenkerang yang bergelar 'INSAN'..










Insan Dan Manikam
Artist: M Nasir




Ya insan yang hadir
Dengarkan semua
Ku isytiharkan dengan hati terbuka
Ya insan yang daif
Insaflah semua

Manikam yang di sangkakan
Bukan yang asli
Hanya seiras dan serupa

Ya insan yang hagas
Awasilah semua
Maya yang indah
Ada kudisnya
Jangan terpedaya

Angin yang membawa berita
Pancaindera yang memang lemah
Mudah terkeliru

Pak tua menangis sendiri
Mengenangkan nasib diri
Walaupun puas mencari
Namun belum ketemui


Cik Buyung riang selalu
Damai dan senang hati
Walaupun tak berusaha
Dia ketemui

Dia ketemui
Apa dicari
Dia ketemui
Yang abadi
Dia ketemui

Alam yang membawa cerita
Pancaindera yang memang lemah
Mudah terkeliru

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  farquhar on Sun Oct 18, 2009 9:24 pm

tok ...
bagaimana pula yang dikatakan ' zat rasul2 '...???
ape dia zat kerasulan tu...?

farquhar

Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Sun Oct 18, 2009 11:09 pm

Salam sdr faquhar,

Alulama' warisatul Anbia'..

Orang2 yang berilmu itu adalah perwaris nabi2.. Mengapa pula dikatakan orang2 berilmu itu perwaris nabi2..

Yang jelas orang yang berilmu yang mewarisi/ menuntut dan mengamalkan ilmu2 para nabi2 lah yang dikatakan perwaris... bukan kah begitu? Dan yang pastinya ulama'2 yang ini telah mendekat ketaraf nabi atau seolah2 nabi. ilmu2 adalah sifat kepada zat/ kedirian/ nafs.

Sifat adakah berbeza dari zat atau bercerai tanggal?

Bahkan setelah wafat nabi2.. siapakah yang menyampaikan ilmu2 warisan dari nabi? Yang jelas ialah ulama'2 yang 'seolah2 nabi sebenar' yang sedang bercerita. Dan 'intipati zat diri' sinabi dan juga ulama' tidak berbeza: AR RUH yang esa.

Tubuh manusia ' nabi dan ulama'' berelemen: darah, daging, cecair.. tidak mampu hidup, berkata, mendengar, melihat, merasa... melainkan di animasikan olih az zat/ AR RUH. Jadi adakah bezanya nabi2, para2 ulama', dan manusia2 ? andainya kita pergi kedaerah bicara ini.

'kita sedang menyaksikan bongkah ais, setelah mencair, barulah kita anggap dia air. Dan setelah menjadi menghalus, kita katakan ia wap/ kabus.. setelah terlerai kita katakan ia atom2 h2o... dan kemudian terlerai lagi kepada jirim halus, kita katakan ia ions, proton.

Dari mana datangnya perbezaan.. kerana kita juga beranimasi dengan AR RUH yang sama.


Tolong berikan analogi lain kalau tidak bersesuaian dengan pandangan sdr.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  farquhar on Mon Oct 19, 2009 12:54 am

ada tok...

zat rasul2

dari segi sifat :

a) Yang Wajib pada haq rasul

1) sidiq

2) Amanah

3) Tabligh

4) Fatonah

b) yan g Mustahil

1) Dusta

2) khianat

3) menyembunyikan

4) Bodoh

yang harus pada hak rasul

adalah harus bagi rasul2 itu bersifat/berperangai seperti manusia....
tiada jatuh mustahil mereka2 ( rasul ) berperangai seperti manusia.....

ini adalah kerana, telah dilihat oleh orang2 yg ' semasa / sewaktu ' dengannya bahawa mereka itu ( rasul )
berperangai seperti mereka seperti makan, minum , berumahtangga , beranak , beristeri dll....

bagi mereka yg kemudian daripada ' wafat ' rasul2 itu, telah mendengar ' perkhabaran ' daripada org ramai yg mustahil dustanya.....

dan pula....

tiada wajib pula rasul2 itu berperangai seperti manusia kerana....
jika wajib mestilah apa2 jua perangai sama ada 'baik' atau 'jahat' ada pada rasul...

yang demikian itu adalah mustahil.....

farquhar

Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Mon Oct 19, 2009 2:13 am

salam sdr faquhar,

SIFAT WAJIB< MUSTAHIL< HARUS bagi RASUL.

zat rasul2/ kedirian/ peribadi

A.
dari segi sifat :

a) Yang Wajib pada haq rasul

1) sidiq = benar

2) Amanah = berpegang pada janji2

3) Tabligh = menyampaikan

4) Fatonah
mengerti akansesuatu, cerdik dan mahir = فَطَنَ فَطُنَ فِطْنَةٌ

lekas, cedik, pintar. = فِطْنَةٌ ج فِطَنٌ

yang cherdik, yang pintar. = فَاطِنٌ ج فُطُنٌ

B.
b) yang Mustahil

1) Dusta

2) khianat

3) menyembunyikan

4) Bodoh

C.
yang harus pada hak rasul

adalah harus/ mungkin bagi rasul2 itu
*bersifat/berperangai seperti manusia....

tiada jatuh mustahil/ tidak mungkin mereka2 ( rasul )
*berperangai seperti manusia.....

Soalan: Adakah rasul ini 'Alghaib' yang seolah2 beperangai seperti manusia?

E.
ini adalah kerana, telah dilihat oleh orang2 yg ' semasa / sewaktu ' dengannya bahawa mereka itu ( rasul )

berperangai seperti mereka seperti makan, minum , berumahtangga , beranak , beristeri dll....

Soalan: Mereka seolah2 melihat rasul itu manusia dan beperangai seperti manusia seperti makan, minum, berumah tangga, beranak, beristeri dll...

Soalan: Bagaimana dengan diri kita? Tidakkah keseolahan2 ini ada pada kita?

F.
bagi mereka yg kemudian daripada ' wafat ' rasul2 itu, telah mendengar ' perkhabaran ' daripada org ramai yg mustahil dustanya.....

Soalan: Bagaimana sdr pastikan, perkhabaran dari orang ramai yang mustahil dustanya?

dan pula....

G.
tiada wajib pula rasul2 itu berperangai seperti manusia kerana....
jika wajib mestilah apa2 jua perangai sama ada 'baik' atau 'jahat' ada pada rasul...

Soalan: Siapakah rasul ini, andainya ia tidak beperangai seperti manusia?

H. yang demikian itu adalah mustahil.....

J: Adalah mustahil ianya rasul..kerana berbohong bahawa ia bukannya manusia. Bukan begitu ker?

Apa fahaman sdr. pada ayat2 diatas. Nanti kita bahaskan pelan2. Seakan2 sdr berpendapat 'zat/ nafs rasul itu bukannya manusia, tetapi beperangai/ bertopeng seperti manusia (mungkin malaikat kot?).


Jadi apakah bezanya dengan manusia2 lain dgn rasul.. kerana 'Kita' sama2 memakai topeng?


Last edited by Merpati Putih on Mon Oct 19, 2009 10:48 am; edited 1 time in total

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Mon Oct 19, 2009 2:31 am

Pada pandangan zahirnya/ pluralisma.. elemen jasad manusia, berelemen.. darah, daging, cecair, tulang.... Adakah elemen2 ini mampu beranimasi dengan sendirinya tanpa AR RUH/ AlGhaibal Ghuyub yang sebati padanya?.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  ferolled on Mon Oct 19, 2009 10:07 am

Tidak pernah ada TUHAN! Belajarlah daripada FIRAUN. That why MUSA harus dibunuh sedari awal lagi. FIRAUN cuba mencegah warisan cerita dongeng yang akan diperturunkan MUSA kepada sekalian alam.

Akhirnya MUSA ntah kemana? TUHAN ntah dimana?
Firaun masih ADA, di MESIR! farao

ferolled

Jumlah posting : 253
Registration date : 2008-11-20

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  mek on Mon Oct 19, 2009 10:47 am

Merpati Putih wrote:
BIL : 1
WUJUD
Ada

Siapa yg ada? Pernah ke nampak 'Tuhan' tu ada?
ada, YG TIADA drunken

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  zeromind on Tue Oct 20, 2009 9:32 pm

Soalan: Adakah rasul ini 'Alghaib' yang seolah2 beperangai seperti manusia?[/quote]

E.
ini adalah kerana, telah dilihat oleh orang2 yg ' semasa / sewaktu ' dengannya bahawa mereka itu ( rasul )

berperangai seperti mereka seperti makan, minum , berumahtangga , beranak , beristeri dll....

Soalan: Mereka seolah2 melihat rasul itu manusia dan beperangai seperti manusia seperti makan, minum, berumah tangga, beranak, beristeri dll...

Soalan: Bagaimana dengan diri kita? Tidakkah keseolahan2 ini ada pada kita?

F.
bagi mereka yg kemudian daripada ' wafat ' rasul2 itu, telah mendengar ' perkhabaran ' daripada org ramai yg mustahil dustanya.....

Soalan: Bagaimana sdr pastikan, perkhabaran dari orang ramai yang mustahil dustanya?

dan pula....

G.
tiada wajib pula rasul2 itu berperangai seperti manusia kerana....
jika wajib mestilah apa2 jua perangai sama ada 'baik' atau 'jahat' ada pada rasul...

Soalan: Siapakah rasul ini, andainya ia tidak beperangai seperti manusia?

H. yang demikian itu adalah mustahil.....

J: Adalah mustahil ianya rasul..kerana berbohong bahawa ia bukannya manusia. Bukan begitu ker?

Apa fahaman sdr. pada ayat2 diatas. Nanti kita bahaskan pelan2. Seakan2 sdr berpendapat 'zat/ nafs rasul itu bukannya manusia, tetapi beperangai/ bertopeng seperti manusia (mungkin malaikat kot?).


Jadi apakah bezanya dengan manusia2 lain dgn rasul.. kerana 'Kita' sama2 memakai topeng?
[/quote] Walaupun berperangai seperti manusia tetapi TIDAK MENDATANGKAN CACAT CELA PADA MARTABAT MEREKA

zeromind

Jumlah posting : 13
Registration date : 2009-07-13

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Merpati Putih on Tue Oct 20, 2009 10:07 pm

Jadi apakah bezanya dengan manusia2 lain dgn rasul.. kerana 'Kita' sama2 memakai topeng?

Walaupun berperangai seperti manusia tetapi TIDAK MENDATANGKAN CACAT CELA PADA MARTABAT MEREKA????

Soalan: 'Kan kah in satu keputusan/ jazam?' 'AKU' yang 'tersangkar' dijasad manusia/ Insan

Jawapan: Jd, 'Kedirian AKU' inilah Yang Ada, Sedia, Kekal, Bersalah2 dengan yang baharu (bayangan2 transformasi), Berdiri dengan sendiriNya, Wahdaniat (Esa).....

Sifat 20 adalah sifat maani yg tertuju kepada 'AKU' yang terpenjara di jisim Insan sementara menunggu kebebasan.

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  mek on Wed Oct 21, 2009 5:58 pm

errr brand topeng2 itu mungkin berbeda, ada yg cap ayam, ada cap crocodile, cap lada cap musang pun mungkin ada Laughing

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Sifat 20 Bagi 'TUHAN'

Post  Sponsored content Today at 5:54 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum