TUHAN dan DefinasiNYA

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  spanjunk on Thu Sep 10, 2009 10:19 pm

salam perkenalan kepada TOK " BLUE "..... wakakakakak macam kaki jek....
ibnu arabi ek?
bincang pasal agama tok nenek ker?
wakakakak....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  salik on Thu Sep 10, 2009 10:45 pm

Biasa lah tu
Nampaknya perbahasan semakin berilmiah
Mari kita lihat setakat mana bersinarnya hakikat,

Apakah debu bertukar menjadi permata.

Atau permata menjadi debu

Atau debu tetap debu dan permata tetap permata....

Atau diantara 99 Asma'nya ,

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  zali on Thu Sep 10, 2009 11:18 pm

spanjunk wrote:salam perkenalan kepada TOK " BLUE "..... wakakakakak macam kaki jek....
ibnu arabi ek?
bincang pasal agama tok nenek ker?
wakakakak....

mana ada agama lain...agama tok nenek la yang ada...
itu pun dah di belit habis oleh ular dalam semak...

manusia patut kena ikut tuhan...tak ada agama.
tak ada agama pun agama jugak...

pusing-pusing gitu je la dalam matrix nih

debu permata...permata debu...


Last edited by zali on Thu Sep 10, 2009 11:20 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : +)

zali

Jumlah posting : 282
Registration date : 2008-12-09

View user profile

Back to top Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  salik on Fri Sep 11, 2009 12:12 am

[quote="zali"]
spanjunk wrote:salam perkenalan kepada TOK " BLUE "..... wakakakakak macam kaki jek....
ibnu arabi ek?
bincang pasal agama tok nenek ker?
wakakakak....
mana ada agama lain...agama tok nenek la yang ada...
itu pun dah di belit habis oleh ular dalam semak...

kena belit barulah tersimpul kemas tuan zali
lagi banyak kena belit lagi kemas sampai tak leh kuar lagi dah...tul tak?

wau baris atas wa, kaf baris atas ka....wakaka.

Guru yang baca , murid bunyikan...
Tapi yang nampak bijak laksana ialah muridnya.
Guru relek jer , nampak ker tak nampak ker guru tetap bijaksana.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  spanjunk on Fri Sep 11, 2009 12:50 am

[quote="salik"]
zali wrote:
spanjunk wrote:salam perkenalan kepada TOK " BLUE "..... wakakakakak macam kaki jek....
ibnu arabi ek?
bincang pasal agama tok nenek ker?
wakakakak....
mana ada agama lain...agama tok nenek la yang ada...
itu pun dah di belit habis oleh ular dalam semak...

kena belit barulah tersimpul kemas tuan zali
lagi banyak kena belit lagi kemas sampai tak leh kuar lagi dah...tul tak?

wau baris atas wa, kaf baris atas ka....wakaka.

Guru yang baca , murid bunyikan...
Tapi yang nampak bijak laksana ialah muridnya.
Guru relek jer , nampak ker tak nampak ker guru tetap bijaksana.

bila hadap berhadapan.....
guru tak nampak dirinya melainkan murid aje yang dia nampak....
murid plak.... nampak guru nya semata2....
SEMUANYA LAKSANA KIRI DAN KANAN YANG SEMPURNA......
JANGAN MACAM ' GURU YAYA ' UDAH LE....
WAKAKAKAKAK....

DAUN SELASIH....
TAJALLINYA NAMA..........
TERIMA KASIH.... SAMA SAMA

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  tokbiru on Fri Sep 11, 2009 4:43 pm

spanjunk wrote:salam perkenalan kepada TOK " BLUE "..... wakakakakak macam kaki jek....
ibnu arabi ek?
bincang pasal agama tok nenek ker?
wakakakak....

Salam perkenalan juga buat Tn Kuda Kepang.. Jgn salah baca mantra sudahlah, nanti itu kuda punya henjut bole sakit pinggang oooo.. wakakaka wakakaka wakakaka.. ( wahh, layan jugak gelak mcm ni... )
apa2 pun, selamat bro.. bounce

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  tokbiru on Fri Sep 11, 2009 4:54 pm

Merpati Putih wrote:
zahir wujud Allah itu dalam rupa insan ini telah sedia terillusi iaitu wujud aku dan AKU.. Namanya syirik, iaitu mengadakan sesuatu (wujud lain) selainNya.. Mudahnya begini.. Siapakah Tuhan @ Allah tanpa aku yg berdiri ini. Siapa yg mewujudkan siapa? Allah yg mewujudkan aku atau aku yang mewujudkan Allah..

J: sya faham apa yang tokbiru matrikkan.... Tuhan yang wajibal ujud, tetapi kelihatan 'Insan'/ manusia pula yang mengambil tempatnya. (kerupaan jasad yang menyatakan ZAT). Sya tidak mempersoalkan apa yang tokbiru 'kasyafkan'. Dan apa yang sya jizbahkan juga tidak ada sesiapa yg dapat mempersoalkan... kerana ia sebahgian dari diri sya. Tidak berbezanya membaca huruf2 dengan membaca titik2 yang terbit darinya huruf2. Jangkauan perasaan seolah berbeza2, namun ia setara 'dialam Quddhus'.

Perasaan tidak menafikan keberadaan/ kebendaan/ jasad/ penampakan yg berlembaga, bahkan perasaan juga khasnya, menafikan keberadaan kerana kesentiasaan' ujudnya AZ ZAT.

Sya memahami pencapaian sdr kerana:

Hatiku mampu menerima aneka rupa *
Padang ragut bagi rusa2, biara bagi para rahib
kuil bagi berhala, ka‘bah bagi yang bertawaf *
papan tulis untuk Taurat, dan mushaf bagi al-Qur’an
Aku menganuti agama cinta, yang senantiasa ku hadapi *
langkahnya; itulah agamaku dan keimananku


Tetapi itu adalah lintasan ibn Arabi, namun bukanya sya.

'Berilmu atau tidak tetap dalam jaringan yg sama'.

Walau bagaimanapun kita teruskan kupasan2, yang mungkin mampu mencerna diri sya.

sya ta' pernah ketemui sesiapa, yg sya ketemui cuma perasaanKU semata2.

Terima kasih di atas perkongsian tok.. Selamat.. bounce

sya ta' pernah ketemui sesiapa, yg sya ketemui cuma perasaanKU semata2.

tokbiru

Jumlah posting : 120
Registration date : 2009-09-03

View user profile

Back to top Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  spanjunk on Fri Sep 11, 2009 11:07 pm

tokbiru wrote:
spanjunk wrote:salam perkenalan kepada TOK " BLUE "..... wakakakakak macam kaki jek....
ibnu arabi ek?
bincang pasal agama tok nenek ker?
wakakakak....

Salam perkenalan juga buat Tn Kuda Kepang.. Jgn salah baca mantra sudahlah, nanti itu kuda punya henjut bole sakit pinggang oooo.. wakakaka wakakaka wakakaka.. ( wahh, layan jugak gelak mcm ni... )
apa2 pun, selamat bro.. bounce

salamunkaulanminrabbinrahim....

wakakakaka.... masih berlegar lagi pada bentuk2 alwujud....
lepaskanlah.... bebaskanlah.......
walaupun terbentuk seperti beruk atau kuda ATAU BURUNG MERPATI.... cuma bentuk2/berhala yg majazi....
hakikatnya AKU adalah zat BAYANGAN semata2....

DAN APABILA LU MELIHAT MANA2 YANG 'BERNAMA'
SEPERTI ' BLUE KEBLUE'AN '...
KETIKA ITU TERSHUHUDLAH BAHAWA YANG ' MEMBLUEKAN ' ITU IALAH ' DIA ' SENDIRI.....
DAN ESANYA PADA MANA2 YG ' KE BLUEAN ' YANG ADA PADA ALAM INI
ADALAH ' PENZAHIRAN ' BAGI ASMA NYA SENDIRI.....

APABILA LU LIHAT SEORANG YG ' BLUE ' PADA GELARAN...
MAKA TERSHUHUDLAH LU BAHAWA YANG ' GELARAN BLUE ' ITU DARIPADA DIA JUGA....
DAN YANG ADA PADA 'HAMBANYA' ITU CUMA MENZAHIRKAN SATU TAJALLI/TRANSFORMASI ASMANYA.... YANG BERNAMA ' BLUE/BIRU '.....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  songkran on Sun Jan 03, 2010 6:19 pm

salam utk semua..........

Saya rasa ada sesuatu yang perlu semua ketahui, apakah tanggung jawab kita sebenarnya kepada allah didunia ini, apa tujuan allah jadikan kita....satu persoalan kepada semua penulis penulis dalam ruangan ini...kita lebih byk timbulkan persoalan tentang allah tetapi tidak pernah memikirkan apakah tanggung jawab kita...adakah kita semata-mata hidup untuk menguasai ilmu untuk menunjukkan pada dunia yg kita seorang pakar pemikir tentang ilmu ketuhanan (allah)...apa pun yg pasti allah tidak mahu ilmu tuan tuan yg tinggi melangit, apa yg allah mahukan hanyalah amalan yg sampai disisi allah....firman allah...hamba aku datang pada aku ibarat dosanya sebanyak buih dilaut, tetapkan aku ampunkan, tetapi dosa syirik pasti masuk neraka. jgn kita persoalkan tentang kewujudan tuhan...jgn kita persoalkan tentang soalan kubur...jgn kita persoalkan tentang sebanyak mana pahala yg cukup untuk sampai kepada allah....ape yg mustahak, sejauh mana kita muhasabah diri kepada allah...sejauh mana hati kita bersih dari sebarang kekotoran..dan sejauh mana martabat mengikhlaskan diri kepada allah samada dalam ibadah kita, hidup kita dan mati kita...hanya semata mata kerana allah... firman allah surah yassin ayat 82 berbunyi mengakuilah kesucian allah (dgn mengucap subhanallah) allah yg memilik dan menguasai sekelian sesuatu dan segala urusan dikembalikan kepadanya..apa yg pasti adakah kita telah mengakuinya...dan apakah yg wajib sebenarnya kita mesti mengaku sebelum kita menjalankan sesuatu apapun diatas muka bumi allah ini.. jgn jadi iman kita saperti mana iman kaum kaum kafir yg sentiasa percaya adanya tuhan
( Rububiah)..dan pada tuhan itu kita menyembahnya ( uluhiyyah)...? cuma yg membezakan kita dengan kaum kaum kafir hanya semata-mata pada ibadah sahaja...? Question Question Question Idea

songkran

Jumlah posting : 9
Registration date : 2010-01-02

View user profile

Back to top Go down

allah tidak melihat apa yg kamu buat....melihat pada hati

Post  songkran on Sun Jan 03, 2010 6:21 pm

salam utk semua..........

Saya rasa ada sesuatu yang perlu semua ketahui, apakah tanggung jawab kita sebenarnya kepada allah didunia ini, apa tujuan allah jadikan kita....satu persoalan kepada semua penulis penulis dalam ruangan ini...kita lebih byk timbulkan persoalan tentang allah tetapi tidak pernah memikirkan apakah tanggung jawab kita...adakah kita semata-mata hidup untuk menguasai ilmu untuk menunjukkan pada dunia yg kita seorang pakar pemikir tentang ilmu ketuhanan (allah)...apa pun yg pasti allah tidak mahu ilmu tuan tuan yg tinggi melangit, apa yg allah mahukan hanyalah amalan yg sampai disisi allah....firman allah...hamba aku datang pada aku ibarat dosanya sebanyak buih dilaut, tetapkan aku ampunkan, tetapi dosa syirik pasti masuk neraka. jgn kita persoalkan tentang kewujudan tuhan...jgn kita persoalkan tentang soalan kubur...jgn kita persoalkan tentang sebanyak mana pahala yg cukup untuk sampai kepada allah....ape yg mustahak, sejauh mana kita muhasabah diri kepada allah...sejauh mana hati kita bersih dari sebarang kekotoran..dan sejauh mana martabat mengikhlaskan diri kepada allah samada dalam ibadah kita, hidup kita dan mati kita...hanya semata mata kerana allah... firman allah surah yassin ayat 82 berbunyi mengakuilah kesucian allah (dgn mengucap subhanallah) allah yg memilik dan menguasai sekelian sesuatu dan segala urusan dikembalikan kepadanya..apa yg pasti adakah kita telah mengakuinya...dan apakah yg wajib sebenarnya kita mesti mengaku sebelum kita menjalankan sesuatu apapun diatas muka bumi allah ini.. jgn jadi iman kita saperti mana iman kaum kaum kafir yg sentiasa percaya adanya tuhan
( Rububiah)..dan pada tuhan itu kita menyembahnya ( uluhiyyah)...? cuma yg membezakan kita dengan kaum kaum kafir hanya semata-mata pada ibadah sahaja...? Question Question Question Idea

songkran

Jumlah posting : 9
Registration date : 2010-01-02

View user profile

Back to top Go down

Re: TUHAN dan DefinasiNYA

Post  Sponsored content Today at 1:52 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum