MA'RIFAT' KETUHANAN

Page 4 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  murah on Mon Apr 27, 2009 12:38 am



BERKATA AS SHEIK ABDUL QADIR AL JAELANI

Wahai saudaraku marilah kita ingat, tidak lama lagi kita akan meninggalkan dunia dan kamu tidak membawa apa apa,
Akibat sesuatu yang kamu simpan dan kamu sukai itu akan di Ambil.Kamu akan mendapatkan murka dan penyesalan sebagai ganti kegembiraan yang pernah kamu alami.
Wahai diriku yang lupa,wahai yang hina ingatlah Kita tidak diciptakan untuk dunia,tapi diciptakan untuk akhirat,
Wahai diriku yang lupa daratan! Keinginan mu hanya memperturutkan Shawat,menikmati kelazatan dan mengumpulkan harta melampaui batas.Inderamu kamu sibukkan bermain main.
Jika peringatan akhirat dan kematian memperingatkan mu , kamu hanya berkata “kehidupanku semakin susah” .Peringatan Akhirat iaitu “uban”yang tumbuh di kepala.Akan tetapi kamu mencukur atau mewarnakannya kembali.

Kesempurnaan merupakan sirri yang berada diantara anak Adam dan tuhannya.

Sirri ibarat burung,sedangkan hati ibarat sangkarnya,
Hati ibarat burung,dan jasad ibarat sangkarnya.
jasad ibarat burung dan kubur ibarat sangkarnya.
Kubur adalah sangkar hati yang mesti dimasuki oleh setiap manusia.

TERIMA KASIH KERANA PINJAMKAN LAGU ITU
NIKMAT


murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Mon Apr 27, 2009 1:04 am

Bila dah sampai bab menceritakan hal makrifah,..maka kena tinggalkan segala ilmu,
falsafah,akal,sifat dan perbuatan dan segala nama.

Sekarang berbicara lah Zat dan Nurnya.
Weh...aku disini cari le aku kalau mampu.
Diri mu sendiri tak dapat dilihat masakan engkau dapat melihat aku.

Apa yg.kau lihat hanyalah sifat dan perbuatan menunjukkan Wujud Aku.
Apakah perlakuan sifat itu menunjukkan wujudnya engkau.
Apa yang engkau ada?

Cerita la sikit,..apa yang engkau ada.....??

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  murah on Mon Apr 27, 2009 1:14 am

Saudara ku
Kita semua adalah sama,tidak kira apa bangsa kulit dan rupa.
Kenalilah Allah s.a.w Jangan mendurhakainya,redhalah atas ketentuan takdirnya,
Jangan engkau engkari.Kenalilah Al haq Azzawajaalla Melalui ciptaannya.
Dialah yang maha pencipta.

sesungguhnya dia tidak di tanya tentang apa yang di perbuatnya , namun kitalah yang di tanya.

murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Mon Apr 27, 2009 1:32 am

salamunkaulanminrabbinrahim..



MENGGENGGAMKU....
DENGAN KUASAMU........
BILAKAH AKAN BERHENTI BICARA.....
UNTUK MELIHAT....
APA YANG MELANDA...

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Mon Apr 27, 2009 2:38 am

Ilmunya yang tidak terhad dan akan terus berbicara.
Setiap detik akan ada yang tercipta dan akan ada yang didilenyapkan.
Perkara yang berulang-ulang dengan wajah berlainan.

Hanya kalam yang berbicara, itulah cara menceritakan
sedikit yang diketahui membentuk zikir2 juga.

Apa yang telah ditetapkan akan terus tetap dan tidak bertambah.
Kerjakan solat 5 waktu sehari semalam tak akan menjadi 6 waktu.

Namun manusia meringankan soal sunat2nya,fardhu kifayahnya,
kerana di amal itu terdapat banyak kurnia bagi mereka yg.ikhlas.

Makrifat adalah ilmu yg.sempurna yang dapat mengatasi kebatilan
dunia yang dicipta banyak hiburan yang melalaikan.

Mana mungkin amal akan meningkat mutunya jika yang dilihat
wujud itu dunia.Hanya akal mentahkikkan dengan sekuatnya agar
iman itu tidak goyang sementara datang keyakinan.

Dengan makrifat,..dunia dan akhirat dapat dijalani tanpa disesatkan
oleh sesiapa pun.Kerana perjalanannya jelas dapat membezakan.

Biarlah jasad mengerjakan syariatnya sementara jiwa sentiasa mengeshakannya.
Setiap kabar dari jiwa yang bermakrifah akan disampaikan kepada tubuhnya
sebagai berita gembira.

Wahai tubuh,..sesungguhnya engkau telah ku selamatkan dari bakaran api.
Maka aku akan memakainya semula dialam barzah dan akhirat nanti.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  murah on Mon Apr 27, 2009 3:06 am

YANG BENAR TETAP BENAR WALAU DI PERTIKAIKAN
YANG SALAH TETAP SALAH WALAU DI SELINDUGKAN

Walaupun pakaian tak seindah mana,
Tetapi keindahan akan terserlah pada senyuman Very Happy

murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Mon Apr 27, 2009 3:23 am

Alangkah zalimnya manusia,..apabila ia beroleh makrifah lalu
jasadnya ditinggalkan merana.Hanya dia saja yang ingin merasa kenikmatan itu,
sementara tubuhnya teranaya.

Sesungguhnya Allah menyatakan bahawa itu adalah pakaian.Yang dicipta
Allah bermula dari segumpal darah dan membentuk hati dan disaluti oleh
daging,tulang dan kulitnya.Dengan pakaian itu mengenalkan perihal wujud mu.
Dari hati itu mencerminkan keperbadian mu.

Maka aku melihat pada kerja hati itu.Apakah semakin hitam atau dipelihara
bersihnya agar aku isikan ilmu dari sisi ku.Mana mungkin sezarah ilmu ku
untuk bekas yang kotor.

Hanya dengan suluhan hati akan hidup akal yang tunduk kepadanya.Yang tau
memahami pencipta dan yang diciptakan.Yang wujud sendiri dan wujud baharu.

Mana mungkin dikatakan kewujudan ini fantasi dan ilusi sedangkan jiwa itu bergantung
segala sifat2nya dan berharap pada wujud dirinya yg.ghaib.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  murah on Mon Apr 27, 2009 3:46 am

Amat kesian sekali,
Dimana letaknya akal dan budi,

Bila Sang Raja Menghadiahkan kuda,
kuda di belai ber hari hari.

kuda kenderaannya untuk keistana,
Buat berbakti pada raja,

Bila raja rasa suka,
Diangkat menjadi menteri di istana,

Bila raja sudah cinta,
Diajak Tinggal bersama diistana,

Tapi bila bersama raja,
Rasa diri bagaikan Raja,

Pabila raja singkirkan ia
Baru teringat dimanakah Kuda.



murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Mon Apr 27, 2009 3:54 pm

Ada yang mengatakan akhirat itu suatu olokan tuhan atau datang dari akal
manusia.Manusia terdahulu mengada-adakan momokan itu sebagai jalan terakhir
membenteras kejahilan dan kekejaman penguasa zalim.

Namun sejarah berlakunya pelbagai mukjizat dan keajaiban itu adakah boleh dilakukan
oleh nabi2 terdahulu untuk memomokan akal manusia.Akhir zaman masih ada ilmu2 ghaib
dari kejahatan dan kebaikan untuk dikaji sedalamnya dari manakah sumber kejadiannya.
Bagaimana teori ilusi itu pula berkesan menjawabnya.

Ilusi dan fantasi sememangnya teori akal.Melalui proses rakaman pandang dengar
dan memprosesnya dalam memori otak.Akal adalah suatu alat mentafsir kelogikan.
Namun program logik akal tentunya dicipta khas dan canggih untuk dijadikan penganalisa.
Akal mampu meyakini kewujudan suatu yg.ghaib seperti angin,gas2,jisim,zarah.

Bergeraknya alat2 batin dalam diri jiwa tentunya memerlukan kuasa pengerak umpama
medan megnet dan arus daya.

Jadi manusia terbatas dalam mentafsirkan daya dan kuasa itu kerana ia menolak penglibatan
pencipta daya atau menyekat arus tersebut dari masuk campur.Akhirnya daya yang ada akan
kehabisan dan ia mulai menjadi tidak berupaya.Kerana akal itu perlu membuka salurannya
dan menghubungkan kepada punca daya nya.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Tue Apr 28, 2009 12:44 am

Orang yang mencapai makrifah juga tidak sunyi dari perbagai persoalan.Namun itu bukan
tandanya mereka tidak beriman atau imannya lemah.

Para nabi2 terdahulu juga begitu.Mereka lebih dekat dengan tuhan dan menjadi insan kesayangan
yang terpilih untuk misi2 khas.Mereka juga selalu berbual-bual dengan tuhan secara peribadi.
Mereka juga sentiasa bimbang.Bimbang jika tersilap menjalankan tugas dan terpedaya dengan
bisikan nafsu....sedangkan mereka telah dijamin akan pertolongan Allah.

Maka jauhlah bezanya orang2 yg.hanya mendapat makrifah secara usaha membersihkan dirinya
dengan harapan Allah memberinya suatu ilmu yang dapat menyuluh jalan yg.benar.

Insan yg.masuk kejalan makrifah sebenar tidak berbekalkan apa2 usaha.Jika ada,...maka perlu
ditinggalkan dibelakangnya sehingga ia melupainya segala pengaruh barang yang bergelar makhluk
atau barang yg.baharu.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Tue Apr 28, 2009 1:30 am

SALAMUNKAULANMINRABBINRAHIM...






25. Dan Kami tidak mengutus seorang rasulpun sebelum kamu melainkan Kami wahyukan kepadanya: "Bahwasanya tiada Tuhan (yang hak) melainkan Aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan Aku."

Dengan tersingkapnya ' TABIR RAHSIA '........
WAJAH KITA JELAS TERBAYANG...
Dan 'TERPECAH'!!!!!!!!!!!!!!
CERMIN MIMPI....
Menjadi Sinar Pelangi............

HANYA KEYAKINAN IMAN DAPAT MERESTUI
HAQIQAT CINTA YANG SEJATI..............

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Tue Apr 28, 2009 1:36 am

laruttttttttttttttttt.[i]

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Tue Apr 28, 2009 1:46 am

WAKAKAKAKAKAKAKA

BELUM TIME KITA NAK BUKAK BAJU!!!!!!!!!!!!!!!!
SO........ PAKAI AJE LA DULU........
JANGAN MERAPU......
BIKIN FENING ORANG........
SAMPAI MASA NANTI......
SELAMAT TINGGAL JAKET KULIT KU YANG KUCINTAIIIIIIII
WAKAKAKAKAKAKAKAKA
LARUTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Tue Apr 28, 2009 4:31 am

Jaket kulit yang dipakai bila merempit dijalan raya,hingga habis
terkoyak rabak bila terbang macam superman.
Tapi...merempit lagi dengan jeket besi pulak... Very Happy

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Tue Apr 28, 2009 9:45 am

Di Petik Dari Kitab Ihya Ulumiddin.Firman Allah Kepada nabi DAWUD a.s

Hai Dawud !: “Yang paling memalukan Hamba Kepada ku , ialah apabila Ia merasa kaya daripadaKu.
Yang paling kasih sayang adanya Aku dengan hambaku ialah apabila Ia membelangkangi Aku.
Yang paling mulia apa yang ada sisiku , ialah apabila ia kembali kepada ku”.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kungkalikung on Tue Apr 28, 2009 10:29 am

EGO adalah punca segala kesengsaraan. Senibahasa dan kata2 adalah punca segala kekeliruan.

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Tue Apr 28, 2009 3:02 pm

Maka itu lahirkan falsafah tasauf moden,yang ringkas,padat dan difahami sesuai dengan kamus
dewan bahasa....berkonsepkan ilmu sain ala islam ,bukan bahasa ahli ilmu yang fana dan melarut
perasaan.Very Happy

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Tue Apr 28, 2009 3:52 pm

sign fater lifin orlen
ther eshen demern orlen
by farwhear un that uf thi or khen stron


ghashacher

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Tue Apr 28, 2009 5:33 pm

Laa...bahasa greek ke bahasa ethen ne.. Very Happy

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Tue Apr 28, 2009 7:48 pm

salik wrote:sign fater lifin orlen
ther eshen demern orlen
by farwhear un that uf thi or khen stron


ghashacher
salamunkaulanminrabbinrahim

wakaakakkaka...
alo brader cakap sorang2 ke ape nh?
ko sorang la ajek yg paham....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Tue Apr 28, 2009 9:03 pm

spanjunk wrote:
salik wrote:sign fater lifin orlen
ther eshen demern orlen
by farwhear un that uf thi or khen stron


ghashacher
salamunkaulanminrabbinrahim

wakaakakkaka...
alo brader cakap sorang2 ke ape nh?
ko sorang la ajek yg paham....

hehehehe
itu kulit bahasa biak pii sama dia
gua baru nak belaja bahasa irish....berbelit belit lidah.
sendiri faham jek.

erik ther fon...moun da mern na
bei thin thes mo lern dros hinain...ish blead fur roud

Allah maha kaya.....macam macam bahasa
itik cakap dengan ayam pun manusia faham

kakakakaka

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Tue Apr 28, 2009 9:26 pm

salik wrote:
spanjunk wrote:
salik wrote:sign fater lifin orlen
ther eshen demern orlen
by farwhear un that uf thi or khen stron


ghashacher
salamunkaulanminrabbinrahim

wakaakakkaka...
alo brader cakap sorang2 ke ape nh?
ko sorang la ajek yg paham....

hehehehe
itu kulit bahasa biak pii sama dia
gua baru nak belaja bahasa irish....berbelit belit lidah.
sendiri faham jek.

erik ther fon...moun da mern na
bei thin thes mo lern dros hinain...ish blead fur roud

Allah maha kaya.....macam macam bahasa
itik cakap dengan ayam pun manusia faham

kakakakaka

kalau kucing pakai senapang ngan burung merpati berbual macamana lak?
kembar tak seiras daaaaaa....
tu blum campor beruk lagi..... Laughing

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Tue Apr 28, 2009 9:44 pm

spanjunk wrote:
salik wrote:
spanjunk wrote:
salik wrote:sign fater lifin orlen
ther eshen demern orlen
by farwhear un that uf thi or khen stron


ghashacher
salamunkaulanminrabbinrahim

wakaakakkaka...
alo brader cakap sorang2 ke ape nh?
ko sorang la ajek yg paham....

hehehehe
itu kulit bahasa biak pii sama dia
gua baru nak belaja bahasa irish....berbelit belit lidah.
sendiri faham jek.

erik ther fon...moun da mern na
bei thin thes mo lern dros hinain...ish blead fur roud

Allah maha kaya.....macam macam bahasa
itik cakap dengan ayam pun manusia faham

kakakakaka

kalau kucing pakai senapang ngan burung merpati berbual macamana lak?
kembar tak seiras daaaaaa....
tu blum campor beruk lagi..... Laughing

HEHE
LAK LAK LAK...NAFI NAFI NAFI
NAFI PUNYA NAFI.....NAFI TERUS[quote]

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kungkalikung on Wed Apr 29, 2009 4:35 am

cari punya cari, ilmu masih ta' berjumpa. Jangan sesat larat dalam hutan ilmu dah ler!!!

kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Wed Apr 29, 2009 5:34 am

Mencari ilmu memangnya tak jumpa kerana dari amal samada betul atau salahnya akan
jadilah ilmu.Kalau dikatakan ilmu itu terdapat pada perkabaran,dari penulisan,..jika tak
mengalaminya pun tak menjadi ilmu.

Nak jadikan ilmu dan yg.dikatakan berilmu,...kenalah rasa.Rasa itulah ilmu.Bila dituliskan tentang
rasa itu maka jadilah cerita.

Bagaimana boleh dikatakan ilmu jika seumur hidup asyik rasa kopi manis.Cubalah minum kopi
tanpa gula pulak,...lepas tu minum air gula jek.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  Sponsored content Today at 3:14 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum