MA'RIFAT' KETUHANAN

Page 2 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sat Mar 14, 2009 2:55 am

Bermakrifat kepada tuhan bukan melalui kata2 dan kenyataan.Walaupun tuhan menyatakan konsep
mengeshakan nya dan ahli2 yang telah mencapai kedudukan fana akan hilang lenyap dirinya dan yang
wujud hanya zat maha suci,...namun usaha perlu melalui jalan dan peraturan serta tidak membataklan
setiap jalan2nya.Syariat tetap syariat bagi alam zahir.Hakikat kerja akal,Makrifat kerja ruh.

Bila kita mengatakan bahawa semua kewujudan adalah tiada dan permainan akal,kita juga menidakkan kebenaran
tuhan diperingkat syariat dan tarikatnya kepada awam,
apakah itu telah membatalkan semua tauhid kita.

Sampai melalui jalan cerita juga termasuk ilusi dan khayalan.Sebenarnya kita berusaha menghilangkan apa yg.
kita anggap sebagai hijab2 untuk melihat kebenaran dan kita melihat kebenaran itu melalui bayangan hakikat.
Tapi kita tidak duduk dalam hakikat sebenar.

Jika kita benar,..cubalah terjun dari bangunan tinggi.Apakah kita masih mempunyai perasaan takut.Atau akal
kita mengatakan jangan terjun.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Wed Apr 22, 2009 3:32 am

Walaupun hakikat itu dilihat pelbagai wajah namun hakikatnya adalah DIA.
Selagi melihat hakikat dan terpedaya dengan hal2 hakikat maka terhijab juga.
Hakikat hanya kunci2 memasuki pintunya tanpa berbekalkan apa jua dari suatu yg.
baru dan tidak kekal.

Hakikat hanya sebagai pemusnah segala sesuatu yg.dinamakan batil.Batil adalah kerana
ianya sebenar tidak wujud melainkan sebagai tarikan-tarikan menuju kepintunya.Umpama
api yg.dilihat Musa sedangkan matlamatnya Allah ingin berkalam dengan Musa secara langsung.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Wed Apr 22, 2009 3:29 pm

Mamat oh mamat
Di rumah namanya.......................... Suami
Si anak panggil dia...........................Ayah
Di tempat kerja namanya........... ......Posmen
Pii Masjid namanya..........................Lebai Mamat
Dok mengajar Quran orang panggil .....Al ustaz
Pi Mekah orang panggil.................... Haji Mat.
Tolong ubat kan orang,orang pangil....Bomoh....hehe

Apa Hal la si Mamat nih banyak pulak namanya
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kungkalikung on Wed Apr 22, 2009 3:43 pm

Kalau ditanya kepada keseluruhan manusia dari dahulu, sekarang dan akan datang: "pernahkah kalian melihat dan mendengar 'TUHAN' berkata? Yang pasti jawabnya tidak.

Kalam musa adalalah kalam/ perkataan manusia. Kalam Muhammad adalah kalam manusia. Setiap kalam adalah kalam manusia. Yang mengulang2 kalam Alquran sekarang ini, adalah manusia.

Adakah kalam manusia dikatakan wahyu?
avatar
kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Wed Apr 22, 2009 4:35 pm

kalimah ” Faqad Arafah ” itu tiada akan menerima salah satu, melainkan suci zahir dan bathin
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Wed Apr 22, 2009 7:25 pm

salamunkaulanminrabbinrahim..



wakakakakkakaakkaka!!!
ni dia makrifahnya...
wakakakakaa

Payah-payah mencari bilah

Bilah ada di dalam buluh

Payah-payah mencari Allah

Allah sangat dekat dengan tubuh


ceritanya....
bila mata bertentang mata...
avatar
spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kungkalikung on Wed Apr 22, 2009 7:37 pm

free myspace comments

avatar
kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Wed Apr 22, 2009 9:24 pm

free myspace comments
avatar
spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Wed Apr 22, 2009 9:34 pm

WAKAKAKAKAKAKA.....aku pun nak ketaWE macam si panjang
waaaakakakakakak
Apa dah jadi sama itu Kuching......
Tunggu punya tunggu nak rokok sebatang...dah lama tak dapat
Sekaaaaaaali Dapat sekotak Daaaaa.
Fening...daaaaa
Velum habis hisap dah "MAKRIFAT" TERUS DAAAAA
WAAAKAKAKAKAK bounce
DAH BERAPA LAMA BRADER PANJANG CARI GAMBAR TU BARU JUMPERRRR DAAA
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Wed Apr 22, 2009 11:43 pm

tu la pasal....
sape kata tak leh dapat kencing la...
macha....
tani gedega....!!!
avatar
spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Fri Apr 24, 2009 5:55 am

Semua tau bahawa makrifah itu kurnia dari tuhan dan tidak akan didapat dengan jalan
tuntutan.Namun orang2 yang telah berminat memikirkan soal tuhan dan kehidupan alam
ciptaan akan menjumpai istilah dan jalan ceritanya.

Apakah semua mereka yang memikirkan soal ini mengetahui hal makrifah hanya dengan
mengatakan kurnia Allah atau mereka berhajat mencapainya dengan suatu usaha.
Apakah sebenarnya keistemewaan orang yang telah sampai kemakam makrifah dan apa
pula kedudukan yang tidak dikurniakan makrifah.?
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Fri Apr 24, 2009 8:29 pm

T R I N I T Y wrote:Semua tau bahawa makrifah itu kurnia dari tuhan dan tidak akan didapat dengan jalan
tuntutan.Namun orang2 yang telah berminat memikirkan soal tuhan dan kehidupan alam
ciptaan akan menjumpai istilah dan jalan ceritanya.

Apakah semua mereka yang memikirkan soal ini mengetahui hal makrifah hanya dengan
mengatakan kurnia Allah atau mereka berhajat mencapainya dengan suatu usaha.
Apakah sebenarnya keistemewaan orang yang telah sampai kemakam makrifah dan apa
pula kedudukan yang tidak dikurniakan makrifah.?

adakah gula itu manis?
ataupun yang manis adalah gula...
jika manis itu gula...
kenapa matinya semut kerana gula...
padahal gula adalah favourite bagi semut....

macamana nak cite...
rase didalam rase...
last2 baru tau
bahawa rase itu tiada....

walaupun tanpa gula...
manis tetap ade....
jadi....

' NIKMAT DARI TUHANMU YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?'
avatar
spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 1:29 am

kungkalikung wrote:
Kalau ditanya kepada keseluruhan manusia dari dahulu, sekarang dan akan datang: "pernahkah kalian melihat dan mendengar 'TUHAN' berkata? Yang pasti jawabnya tidak.

Kalam musa adalalah kalam/ perkataan manusia. Kalam Muhammad adalah kalam manusia. Setiap kalam adalah kalam manusia. Yang mengulang2 kalam Alquran sekarang ini, adalah manusia.

Adakah kalam manusia dikatakan wahyu?


24. Bahkan mereka mengatakan: " Dia (Muhammad) telah mengada-adakan dusta terhadap Allah ." Maka jika Allah menghendaki niscaya Dia mengunci mati hatimu; dan Allah menghapuskan yang batil dan membenarkan yang hak dengan kalimat-kalimat-Nya (Al Quran). Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala isi hati.

60. Dan pada hari kiamat kamu akan melihat orang-orang yang berbuat dusta terhadap Allah, mukanya menjadi hitam. Bukankah dalam neraka Jahannam itu ada tempat bagi orang-orang yang menyombongkan diri?

4. Dan orang-orang kafir berkata: "Al Quran ini tidak lain hanyalah kebohongan yang diada-adakan oleh Muhammad dan dia dibantu oleh kaum yang lain[1054]"; maka sesungguhnya mereka telah berbuat suatu kezaliman dan dusta yang besar.


(1054)Yang dimaksud oleh mereka dengan kaum yang lain itu ialah orang-orang yang sudah masuk islam.
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 25, 2009 3:40 am

Sebab tu nabi tak ajarkan ilmu makrifat dan ilmu nak kenal diri melainkan bahasa kiasannya
dan hadis kudsi.Kerana perihal makrifat ne adalah sangat luas dan tiada sempadan.
Jika berbahas dikalangan terbuka,..akibatnya sendiri tau le.

Tapi..bunga2 tu nak kena berhikmah dan berasas le serta bijaksana sini.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  prime on Sat Apr 25, 2009 5:11 am

T R I N I T Y wrote:Sebab tu nabi tak ajarkan ilmu makrifat dan ilmu nak kenal diri melainkan bahasa kiasannya
dan hadis kudsi.
Kerana perihal makrifat ne adalah sangat luas dan tiada sempadan.
Jika berbahas dikalangan terbuka,..akibatnya sendiri tau le.

Tapi..bunga2 tu nak kena berhikmah dan berasas le serta bijaksana sini.
apakah hadis nya?
avatar
prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 25, 2009 5:23 am

Kalau sdr.Prime mengetahui hadithnya silakan tulis.Kerana saya menulis ini hanya mengikut
ilham saja.Samada terdapat hadith atau tiada,...semoga Allah maafkan ketelanjuran itu.

Sebagaimana saya memikirkan soal hukum wajib yg.selama ini saya merasakan satu paksaan
Allah terhadap manusia.Sedangkan kenyataan yg.lain Allah kata bahawa Islam bukan paksaan.

Ini mengelirukan pemikiran saya.Puas saya minta penjelasan itu dari ustaz2 dan dan ahli ilmu,
namun tiada suatu jawaban dapat menenangkan hati.Saya merasakan amal selama ini seumpama
tak ikhlas.

Akhirnya saya mengetahui maksud wajib itu dan merasa kelazatan amal walaupun sedikit yg.
mampu dilakukan.Jadi ini lah tujuan makrifat supaya setiap nafas itu difikirkan zikirnya kerana
terdapat kurnia setiap detik keluar dan masuknya.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 5:42 am

6. Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri[1200] dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmim dan orang-orang Muhajirin, kecuali kalau kamu berbuat baik[1201] kepada saudara-saudaramu (seagama). Adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (Allah).

surah al ahzab.......COPY PASTE YANG BENAR

BERILMU DISERTAKAN DENGAN ZIKIR ALLAH AKAN MEMBUAHKAN MUTIARA YANG ASLI
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  prime on Sat Apr 25, 2009 8:28 am

salik wrote:6. Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri[1200] dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmim dan orang-orang Muhajirin, kecuali kalau kamu berbuat baik[1201] kepada saudara-saudaramu (seagama). Adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (Allah).

surah al ahzab.......COPY PASTE YANG BENAR

BERILMU DISERTAKAN DENGAN ZIKIR ALLAH AKAN MEMBUAHKAN MUTIARA YANG ASLI
bukan yang itu bung..
maksud saya yang ini, tentang ilmu MAKRIFAT dan ILMU KENAL DIRI... adakah HADITH KHUDSINYA, kalau ada dong sila pamerkan buat tatapan semua... mungkin bisa ditambah pengetahuannya...

trinity wrote:T R I N I T Y wrote:Sebab tu nabi tak ajarkan ilmu makrifat dan ilmu nak kenal diri melainkan bahasa kiasannyadan hadis kudsi.Kerana perihal makrifat ne adalah sangat luas dan tiada sempadan.
Jika berbahas dikalangan terbuka,..akibatnya sendiri tau le.

Tapi..bunga2 tu nak kena berhikmah dan berasas le serta bijaksana sini.

lalu siapa nabi ya...
dengar aja cerita ...
ketemu juga enggak bisa...
betul ka enggak bisa?
Lahir2 aja bukan zaman nabi...
tapi zaman cyberrrr.....
sekarang nabi ada lagi enggak?
kalu ada siapa ya?
kalau enggak ada, enggak salahkah kalau kurang kepimpinannya manusiawi?
avatar
prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 9:45 am

prime wrote:
salik wrote:6. Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri[1200] dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmim dan orang-orang Muhajirin, kecuali kalau kamu berbuat baik[1201] kepada saudara-saudaramu (seagama). Adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (Allah).

surah al ahzab.......COPY PASTE YANG BENAR

BERILMU DISERTAKAN DENGAN ZIKIR ALLAH AKAN MEMBUAHKAN MUTIARA YANG ASLI
bukan yang itu bung..
maksud saya yang ini, tentang ilmu MAKRIFAT dan ILMU KENAL DIRI... adakah HADITH KHUDSINYA, kalau ada dong sila pamerkan buat tatapan semua... mungkin bisa ditambah pengetahuannya...

trinity wrote:T R I N I T Y wrote:Sebab tu nabi tak ajarkan ilmu makrifat dan ilmu nak kenal diri melainkan bahasa kiasannyadan hadis kudsi.Kerana perihal makrifat ne adalah sangat luas dan tiada sempadan.
Jika berbahas dikalangan terbuka,..akibatnya sendiri tau le.

Tapi..bunga2 tu nak kena berhikmah dan berasas le serta bijaksana sini.

lalu siapa nabi ya...
dengar aja cerita ...
ketemu juga enggak bisa...
betul ka enggak bisa?
Lahir2 aja bukan zaman nabi...
tapi zaman cyberrrr.....
sekarang nabi ada lagi enggak?
kalu ada siapa ya?
kalau enggak ada, enggak salahkah kalau kurang kepimpinannya manusiawi?







KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD SAW
KHUTBAH INI DISAMPAIKAN PADA 9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH
DI LEMBAH URANAH, GUNUNG ‘ARAFAH

Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!!

Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.
Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba’, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba’ hendaklah dibatalkan mulai sekarang. Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah solat lima kali sehari, berpuasalah di Bulan Ramadhan, tunaikanlah zakat dan harta kekayaan kamu dan kerjakanlah ibadah haji sekiranya mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak ada seorangpun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan amal soleh.
Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yang telah kamu lakukan. Oleh itu, awasilah tindak-tanduk kamu agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.
Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kepada orang lain dan hendaklah orang yang lain itu menyampaikannya pula kepada orang lain dan begitu seterusnya. Semoga orang yang terakhir yang menerimanya lebih memahami kata-kataku ini dari mereka yang mendengar terus dariku.
Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya aku telah sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu.
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 9:49 am

SIA SIA LAH ORANG YANG DIKURNIAKAN ILMU DAN YANG MENGAKU UMAT MUHAMMAD SEKIRANYA MEMBIARKAN SAHAJA KATA KATA zindiq.


Last edited by salik on Sat Jul 18, 2009 3:48 pm; edited 2 times in total
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 11:36 am

عَنْ أَبِي هُرَیْرَةَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنِ صَخْرٍ رَضِىَ الله عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى ا لله
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ یَقُوْلُ : (( مَا نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ فَاجْتَنِبُوْهُ وَمَا أَمَرْتُكُمْ بِهِ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ، فَإِنَّمَا
أَهْلَكَ الَّذِیْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ آَثْرَةُ مَسَائِلِهِمْ وَاخْتِلاَفُهُمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِمْ )) رواه البخاري ومسلم.
Daripada Abu Hurairah
Rasulullah SAW bersabda:
Apa-apa yang aku larang kamu melakukannya, maka hendaklah kamu menjauhinya, dan apa-apa yang
aku perintahkan kamu melakukannya, maka lakukanlah seberapa daya kamu. Sesungguhnya umat yang
terdahulu daripada kamu telah binasa lantaran banyak persoalan dan banyak perselisihan mereka
terhadap Nabi-nabi mereka.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  prime on Sat Apr 25, 2009 6:47 pm

salik wrote:SIA SIA LAH ORANG YANG DIKURNIAKAN ILMU PARA WALI DAN YANG MENGAKU UMAT MUHAMMAD SEKIRANYA MEMBIARKAN SAHAJA KATA KATA MAKIAN TERHADAP ALLAH DAN RASULNYA.
tiada daya dan upaya mereka melainkan kuasa ALLAH jua..
lalu siapa yang' mencaci ' dan siapa yang dicaci...
siapa yang maki dan siapa yang memaki...
bukankah syurga dan neraka telah disediakan...
memang udah diberitahukan...
mintalah apa sahaja, lalu Allah kabulkan..
minta yang baik diberinya baik,
minta jahat diberinya jahat...
lalu apa yang perlu digusarkan lagi

IYA DONG..........
BARANGKALI TERLUPA YA...
MINTA YANG BAIK DAPAT YANG BAIK DAN......
BALASNYA JUGA BAIK....

MINTA JAHAT...
DAPATNYA YANG JAHAT...
BALASNYA JUGA JAHAT...

BAGI YANG PERCAYALAH...
ENGGAK PERCAYA ENGGAK APA2....
BAGAIMANA KALAU SEMUANYA ENGGAK ADA....
YA, ENGGAK RUGI APA2 SIH....
JIKA ADA.....BAGAIMANA???
PASTINYA ADA YANG RUGI....
SIAPA YA??????????????

SESUNGGUHNYA WALI2 ALLAH ITU TIADA BAGI MEREKA MERASA TAKUT DAN BERSEDIH HATI...
avatar
prime

Jumlah posting : 129
Registration date : 2009-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 7:16 pm

prime wrote:
salik wrote:SIA SIA LAH ORANG YANG DIKURNIAKAN ILMU PARA WALI DAN YANG MENGAKU UMAT MUHAMMAD SEKIRANYA MEMBIARKAN SAHAJA KATA KATA MAKIAN TERHADAP ALLAH DAN RASULNYA.
tiada daya dan upaya mereka melainkan kuasa ALLAH jua..
lalu siapa yang' mencaci ' dan siapa yang dicaci...
siapa yang maki dan siapa yang memaki...
bukankah syurga dan neraka telah disediakan...
memang udah diberitahukan...
mintalah apa sahaja, lalu Allah kabulkan..
minta yang baik diberinya baik,
minta jahat diberinya jahat...
lalu apa yang perlu digusarkan lagi

IYA DONG..........
BARANGKALI TERLUPA YA...
MINTA YANG BAIK DAPAT YANG BAIK DAN......
BALASNYA JUGA BAIK....

MINTA JAHAT...
DAPATNYA YANG JAHAT...
BALASNYA JUGA JAHAT...

BAGI YANG PERCAYALAH...
ENGGAK PERCAYA ENGGAK APA2....
BAGAIMANA KALAU SEMUANYA ENGGAK ADA....
YA, ENGGAK RUGI APA2 SIH....
JIKA ADA.....BAGAIMANA???
PASTINYA ADA YANG RUGI....
SIAPA YA??????????????

SESUNGGUHNYA WALI2 ALLAH ITU TIADA BAGI MEREKA MERASA TAKUT DAN BERSEDIH HATI...



LALU DIBIARKAN SAjA MEREKA ...KITA USAH KATA APA APA
SEHINGGA BUMI YANG BERKATA KATA,,,,LANGIT BERKATA KATA
POKOK BERKATA KATA , IKAN DI AIR BERKATA KATA.
MULUT MANUSIA DI TUTUP AJA SIHHHHHHHH

RASULULLAH ADALAH SUFI,WALI,NABI,RASUL
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sat Apr 25, 2009 7:28 pm

Terdapat orang2 selepas nabi yang diberi ilmu dan mewarisi tugasnya.Namun terdapat pelbagai
kekeliruan ajaran yang mana benar dan tersasar.Ajaran tarikat yg.ada zaman akhir ini juga telah
dipertikaikan.Ulama yang ada diseluruh dunia juga berselisih pendapat tentang hukum dan sunnah.

Namun itu hanyalah soal cabang dan ranting saja.Apa yg.ditakuti ialah soal berakidah.
Walau pun tauhidnya sama,..akidah telah tersilap atau salah maka akan berlaku hal syirik halus.
Sirik nyata senang diketahui,..tapi syirik halus sukar disedari kerana peringkat itu dikatakan
seseorang akan jumpa diantara 2 kebenaran dan perlu memilih yang haq.

Haq adalah bermaksud yang mengatasi segala kebenaran akal dan ilmu.Manusia hari ini juga dapat
menunjukan ilmu2 batin yg.boleh memikat manusia.Orang yang melihat kelebihan itu akan
menganggap mereka sebagai wali2 Allah atau orang2 alim yg.berilmu.

Sebab itu nabi tidak banyak menunjukkan ilmu2 keajiban mukjizat walaupun ia boleh melakukan
dengan hanya memohon pada Allah.Nabi telah melakukan contoh terbaik dan sesuai untuk
akhir zaman yang mana akal manusia memerlukan fakta asas berfikir dan kelogikan.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Apr 25, 2009 7:35 pm

TAPI JANGANLAH SEPERTI KATA PEPATAH.

BILA DAPAT GADING BERTUAH....TANDUK TIDAK BERGUNA LAGI.

LAAILAHAILLALLAH MUHAMMADURRASULULLAH.
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum