MA'RIFAT' KETUHANAN

Page 7 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Wed Jul 15, 2009 5:11 am

kutip03 wrote:Kali pertama jumpa spunjunk, salik, prime merpati putih, murahsaya telah kenal siapa anda dan ini kali kedua kita bertemu di forum. confused

kutip nie dulunyer siaper

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kutip03 on Wed Jul 15, 2009 5:32 am

Hamba ALLAH yang perihatin

kutip03

Jumlah posting : 21
Registration date : 2009-07-15

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Wed Jul 15, 2009 10:34 pm

kutip03 wrote:Hamba ALLAH yang perihatin

Keperihatinan Anda amat di alu alukan,
Gua nie suka menyakat , buat orang orang marah....
Tapi kalau orang marah gua ....gua tak marah balik....gua sindir jek.

jangan kutip banyak banyak ilmu yerk
123 do re mi
apa nak jadi alif ba ta abc

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  hafisabu on Thu Jul 16, 2009 2:45 pm

salam nak tanya skit...
makrifat ketuhanan tu apa ye?
terima kasih..

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Jul 18, 2009 3:52 pm

makrifat tu sama dengan mak report

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sun Jul 19, 2009 4:54 am

Makrifah atau bermakrifat bukanlah suatu ilmu yang dapat dipelajari dari kitab2 atau petunjuk
guru.Ianya terjadi atas pembukaan2 mata hati.Melihat dengan yakin hakikat dalam sesuatu.
Apa yang dilihat bukanlah wujud kejadian,..tapi adalah wujud Allah zat.

Maka itulah ia menjadi fana dan tengelam dalam wujud Allah semata-mata.Namun hal itu tidaklah
dibukakan secara berpanjangan melainkan Allah bukakan dalam waktu yang singkat untuk anugerah
iman dan haqqul yakin.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  hafisabu on Mon Jul 20, 2009 11:32 am

terima kasih salik dan trinity..
semoga hakikat makrifat.. Very Happy

hafisabu

Jumlah posting : 47
Registration date : 2009-07-14

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  mek on Sat Jul 25, 2009 3:55 pm

salik wrote:
kutip03 wrote:Hamba ALLAH yang perihatin

Keperihatinan Anda amat di alu alukan,
Gua nie suka menyakat , buat orang orang marah....
Tapi kalau orang marah gua ....gua tak marah balik....gua sindir jek.

jangan kutip banyak banyak ilmu yerk
123 do re mi
apa nak jadi alif ba ta abc
apa abgnya salik menjumpai dlm ini forum lantas terus terlekat pada perihal makrifat ini? Question

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Jul 25, 2009 4:21 pm

mek wrote:
salik wrote:
kutip03 wrote:Hamba ALLAH yang perihatin

Keperihatinan Anda amat di alu alukan,
Gua nie suka menyakat , buat orang orang marah....
Tapi kalau orang marah gua ....gua tak marah balik....gua sindir jek.

jangan kutip banyak banyak ilmu yerk
123 do re mi
apa nak jadi alif ba ta abc
apa abgnya salik menjumpai dlm ini forum lantas terus terlekat pada perihal makrifat ini? Question

Ah,,,,tak jumpa ape ape pun Pak Mek
balik balik tengok CERMIN computer jek
Mak rifat tu bukan boleh di reka reka....Dia lekat sendiri

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  mek on Sat Jul 25, 2009 5:53 pm

salik wrote:Mak rifat tu bukan boleh di reka reka....Dia lekat sendiri
ooooo gitu, makanya apa yg lekat tersebut abg saliknya? Laughing

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat Jul 25, 2009 11:55 pm

mek wrote:
salik wrote:Mak rifat tu bukan boleh di reka reka....Dia lekat sendiri
ooooo gitu, makanya apa yg lekat tersebut abg saliknya? Laughing

Ah..pak mek nieeee.
udah gaharu cendana pula Very Happy

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  mek on Mon Jul 27, 2009 12:49 pm

dlm kegilaan akan nyata segala yg nyata tanpa bagaimana, dimana & mengapa dan kenapa! langkaui sekurang2nya 7 petala langit & bumi dgn kebijaksaan Laughing Laughing

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Tue Jul 28, 2009 10:20 am

mek wrote:dlm kegilaan akan nyata segala yg nyata tanpa bagaimana, dimana & mengapa dan kenapa! langkaui sekurang2nya 7 petala langit & bumi dgn kebijaksaan Laughing Laughing

betul betul ker langkau 7 petala langit tue pak mek...hehe
kalau Fantasi.....cuba lah masuk ke alam fantasi neraka pulak , tengok gimana keadaannya.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  mek on Tue Jul 28, 2009 11:44 am

1,2,3,4,5,6 ...............=1=.=Nil, which number are you looking at? Laughing

mek

Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Wed Jul 29, 2009 1:08 am

Asy Syuura (42)
-Verse 11-
فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ


(Dia) Pencipta langit dan bumi. Dia menjadikan bagi kamu dari jenis kamu sendiri pasangan-pasangan dan dari jenis binatang ternak pasangan- pasangan (pula), dijadikan-Nya kamu berkembang biak dengan jalan itu.
Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah yang Maha Mendengar dan Melihat.

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  Merpati Putih on Sat Sep 12, 2009 2:57 pm

siapa kata Aku ta' berjumpa ngan 'Tuhan Original'? Bahkan 'Tuhan Original' adalah 'sebatian' jasad Aku.

Bagaimanakah jasad dan anggotaKu berkata, melihat, merasa, mendengar, kalu bukan kuasa 'TUHAN'? Bolihkah jasad dan anggotanya berperihal hidup dengan sendirinya, tanpa force/ energy/ R RUH Ketuhanan yang sebati?

Tuhan dan rasul arab ko percaya, tapi 'Tuhan' yang nyata pada diri.. disingkirkan. Ko mmg tul2 buta kasut terompah.

Mana fakta2 ko ya!! chocolate jepun?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sun Sep 13, 2009 6:11 am

Terdapat dua jalan manusia sampai kepada jalan mengenal.Pertama dengan suluhan ilmu dan
memperalatkan akal fikiran.Kedua melalui kediriannya secara langsung tanpa dipengaruhi ilmu dan
alam wujud.

Jalan pengenalan secara langsung juga masih bercampur aduk kerana jiwa belum terpisah dari
pengaruh alam ilusinya.Namun kedua aliran itu berjalan serentak dan saling menjelaskan.
Allah telah membentuk keadaan itu sebagai fitrah dan jalan,hingga jiwa itu keluar dari dunia rekaan.

Konsep kembali kepada satu dari yang berbilang-bilang.Kembali yg.sempurna mengikut peraturannya.
Ia bukanlah suatu kembali melalui kefahaman ilmu dan teori atau jalan pintas.

Sekiranya ia kembali secara pintas,..sebenarnya ia telah terperangkap dalam ilusi dan sangkaan.
Ia sebenarnya menjadi tuhan yg.berbilang bilang,bertempat dan ditakluki masa.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  Merpati Putih on Sun Sep 13, 2009 11:41 am

cHoCOLaTe said...

Haiwan2 tak bersunat pun.. ta' mandi junub... daging2 ayam, rusa, lembu tak najis pulak dan halal dimakan.

tok batin..

apesal lak ko nak compare diri ko ngan binatang..?
ko binatang yer..
oo..
patot la..
kes3~~

____________________

ChokLat Jepun.. oi ChokLat Honsyu,

hadis arab
إن الإنسان حيوان ننطيق

Sesungguhnya Insan itu haiwan yang berkata2

Ko nih hanya tau makan shusi jer..
ko tak belajar bilogi ker..

Makan, minum, berak, kencing, berjimak, beranak pinak, tidur, bergerak n berkerja..... bukan ker sifat2 haiwan?

anggota2 tubuh manusia bukankah mempunyai kesamaan haiwan mamalia?

organ2 dalaman manusia berbezakah dengan haiwan2 mamalia?

Yang ko percaya cakap2 haiwan tuh wat pe? Yang memberi komen2 dlm blog nih semuanya 'manusia haiwaniyah' termasuklah tokbatin x/ Perawi/ moslem/... terutama syaitan arab.. ZaEr.

Ko berani ker!! tak mengaku yg ko tuh bukan haiwan?

Ko na' jadi orang arab tapi ta' membaca Quran dan hadis Arab mcm kelahiran haiwan2 arab...

ko dan aku haiwan yg bertopengkan manusia.

Ma'rifah2 manusia adalah ma'rifah haiwan, bernaluri haiwan yang sentiasa cuba menakluki satu sama lain

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2450
Registration date : 2008-08-08

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Mon Sep 14, 2009 6:03 pm

salam...

best jugak baca ayat baru bahasa baru nie,
hehe,,,,choklat jepun, terompah kayu,hahaha

nasib baik tak kluar ayat ,nasi kerabu , pelepah pisang , buah kelapa masam macam macam.

hehe confused

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Thu Sep 17, 2009 4:56 am

Apakah yg.menarik kita kepada makrifat jika tidak dikeranakan oleh alam2 ciptaan.
Kenapa kita memikirkan ciptaan dan diri sendiri bersangkutan dengan konsep pencipta.
Persoalan hanya dua.Apakah dicipta atau tercipta sendiri.

Jika dicipta...carilah pencipta.Jika tercipta sendiri carilah ulangan kejadian yg.dikatakan
boleh tercipta sendiri tanpa asas dan usul ciptaan.

Pastikan setiap yg.jadi sendiri adalah tidak mempunyai aturcara atau proses2 awal.

T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  tulis-tulis on Mon Nov 30, 2009 4:26 pm

Salam Tuan-tuan dan puan-puan.

Saya orang baru dalam forum. Ada sedikit irony bila terbaca berbagai2 fakta, ilmu, dan persepsi tentang topik, tapi MAKRIFAT itu sendiri adakah boleh tercapai dengan ilmu?

..cuma saya dari aliran ajaran sesat yang menyanggah ilmu dapat sampai kepada makrifah. Dan dalam isu "makrifatullah" pula, lebih banyak 'khutbah2' dan pendapat2 serta kelimuan...maka lebih jauh lah lagi dari matlamat tadi.

Makrifah tuhan ni kalau pun dapat di usahakan, takkan lah beserta akal sedang akal belum mampu membayangkan syurga/neraka... inikan pulak member kita tadi...

Kalaulah dapat tercapainya makrifah akan tuhan tu pun, lebih tepatnya dengan latihan....itu pun belum tentu bakal makrifah...

Hanya satu perspektif....

tulis-tulis

Jumlah posting : 9
Registration date : 2009-11-30

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Mon Nov 30, 2009 6:26 pm

[quote]
tulis-tulis wrote:Salam Tuan-tuan dan puan-puan.
Kalaulah dapat tercapainya makrifah akan tuhan tu pun, lebih tepatnya dengan latihan....itu pun belum tentu bakal makrifah...

kalau sakit , kena makan ubat
bila makan ubat sembuh lah sakit,
bila sembuh kerana makan ubat mulalah puji ubat yang bagus.
jangan sampai lupa dia yang cipta ubat sebelum dia diberi sakit.
dia juga yang suruh makan ubat.

Sesetengah orang, sakit pun tak makan ubat tapi sembuh juga,
Dia yang sembuhkan.

Latihan pun ,dia yang punya, makrifah pun dia yang punya, zikir dia yang punya ,
Dialah yang Haq.

Solat .......ku
Hidup .......ku
Mati........ ku
Allah semata mata Rabb sekelian Alam.

Arrow

entahlah

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  tulis-tulis on Mon Nov 30, 2009 9:48 pm

[quote="salik"]
tulis-tulis wrote:Salam Tuan-tuan dan puan-puan.
Kalaulah dapat tercapainya makrifah akan tuhan tu pun, lebih tepatnya dengan latihan....itu pun belum tentu bakal makrifah...

kalau sakit , kena makan ubat
bila makan ubat sembuh lah sakit,
bila sembuh kerana makan ubat mulalah puji ubat yang bagus.
jangan sampai lupa dia yang cipta ubat sebelum dia diberi sakit.
dia juga yang suruh makan ubat.

Sesetengah orang, sakit pun tak makan ubat tapi sembuh juga,
Dia yang sembuhkan.

Latihan pun ,dia yang punya, makrifah pun dia yang punya, zikir dia yang punya ,
Dialah yang Haq.

Solat .......ku
Hidup .......ku
Mati........ ku
Allah semata mata Rabb sekelian Alam.

Arrow

entahlah
Walaupun ilmu sepenuh lautan di curahkan kepada sang salik maupun si murid...tak mampu beliau mengetahui rasanya durian melainkan tidak mesti juga di masukkan durian ke mulut dan 'makrifah'lah dia akan si durian.

tulis-tulis

Jumlah posting : 9
Registration date : 2009-11-30

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Tue Dec 01, 2009 1:13 am

[quote]
tulis-tulis wrote:
Walaupun ilmu sepenuh lautan di curahkan kepada sang salik maupun si murid...tak mampu beliau mengetahui rasanya durian melainkan tidak mesti juga di masukkan durian ke mulut dan 'makrifah'lah dia akan si durian.

Kalau salik tiba tiba rasa durian pun kehairanan juga sebab masa itu tidak berilmu dengan ilmu durian.
Maka mengembaralah si salik mencari ilmu ingin mengetahui apakah yang di rasai si salik akan rasa yang enak itu.

Kemudian ilmu memberitahu " Begitulah rasanya durian " yang kulitnya berduri dan berdarah tangan apabila tidak di buka dengan cermat.

Setelah mengetahui ilmu , maka berusahalah salik dengan gaya ilmu yang di pelajari untuk menrasai durian. dan ketika itu durian tidak berbuah. Yang salik Ada hanya ilmu durian di hela kesana kemari sehingga bermimpi merasa buah durian,

Mimpi pun miiiimmmpppiii lah.
Asalkan dah pernah rasa durian dengan duriannya. Bukan dengan Ilmu Durian.


Laughing

salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Tue Dec 01, 2009 1:35 am

tulis-tulis wrote:Salam Tuan-tuan dan puan-puan.


Saya orang baru dalam forum. Ada sedikit irony bila terbaca berbagai2 fakta, ilmu, dan persepsi tentang topik, tapi MAKRIFAT itu sendiri adakah boleh tercapai dengan ilmu?

w' salam...
jemput la naik...
tok batin tak penah kunci pintu....
wakakakaka...
ceh! macam umah aku jek....
sori tok...
gua tolong layan tetamu....

..cuma saya dari aliran ajaran sesat yang menyanggah ilmu dapat sampai kepada makrifah. Dan dalam isu "makrifatullah" pula, lebih banyak 'khutbah2' dan pendapat2 serta kelimuan...maka lebih jauh lah lagi dari matlamat tadi.

ceritakanlah tentang kesesatan saudara serba sedikit supaya kami paham taraf kesesatan saudara.
adakah kesesatan juga dapat saudara perolehi tanpa ilmu? AKA ilmu/ajaran sesat???
adakah pernah saudara keluar rumah pada waktu pagi ( sebagai contoh shj ) dan pergi ke tempat awam supaya saudara dapat mngakui/mengimani " KESESATAN " saudara di khalayak ramai ( seperti mana saudara mengakuinya di FORUM ini)??? Dan juga mungkinkah ada mereka2 itu percaya/sama2 beriman tentang kesesatan saudara???TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN BAHKAN MEREKA AKAN MENGATAKAN BAHAWA SAUDARA SEBENARNYA..
SENGALLLLLLLL!!!!

wakakakaa.....
wakakakaka...
wakakakakaka....
wakakakakakaka.....

salam perkenalan saudara sesat sengalllllllll....
tak kemana pun kesesatan saudara tuh.......
sori naik lori....
takleh gurau dok surau....

wakakakaak.... i'm just kidding.....
bukan ke hidup ini cumalah senda gurau.....

Makrifah tuhan ni kalau pun dapat di usahakan, takkan lah beserta akal sedang akal belum mampu membayangkan syurga/neraka... inikan pulak member kita tadi...

Jadi apa yang saudara faham tentang MAKRIFAH nh???
syurga mahu pun neraka. Bentangkanlah....

Kalaulah dapat tercapainya makrifah akan tuhan tu pun, lebih tepatnya dengan latihan....itu pun belum tentu bakal makrifah...

latihan macamana yek...???
cubalah... kalau kita boleh kongsikan....
nak kene blajo nh.... kalau dh kene belajo tuh....
bukan ke carik ilmu namanya....
ilmu juga yek...
tak kemana2 pun ruang lingkupnya disini juga....

Hanya satu perspektif....
dh kira bertauhid nh....
satu yg macam nombor satu tu ker....???

jadi buang jek ilmu2 tu kalau nak masuk jalan tawakkal...
orang sesat larat sume pakai tawakkal jek...
ada berani ka....???
kalau x tau camne.... blajo jek ngan tok batin.....
wakakakakakaka.... gurau jek wak....
dia paling ekspert dalam sesat/menyesatkan disini....
wakakakakakaka..... gurau jek tok....
hantam sajalah labu.....

spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  Sponsored content Today at 3:12 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 7 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum