MA'RIFAT' KETUHANAN

Page 5 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Wed Apr 29, 2009 9:41 am

Memang Tak di nafikan dalam usaha mencari ilmu dengan niat yang tidak iklas MENUJU TUHANNYA akan tersesat
didalam Hutan ilmu.
Ini kerana ada banyak sebab manusia itu mencari ilmu.
Ada yang mencari ilmu ugama kerana nak jadi ustaz
ada yang mencari kerana nak jadi imam/bilal/etc
Ada yang mencari kerana berkehendakkan kehebatan /kebal/angkat pokoh kelapa/pecah batu dengan tangan
dan maaaaaacham macham.
Ada yang mencari kerana telah pernah diberi minum seteguk KOPI oleh tuhannya. lalu tercari cari apakan sebenarnya yang di rasakannya.
Jadi adalah menjadi tanggung jawab kepada orang yang telah Tinggi Makammya menerangkan secara jelas kepada pencari ilmu akan Apakah TUJUAN dan PERHENTIANNYA. ( Kena Berjumpa guru yang Ahli)
Kalau diterangkan kepada mereka yang baru tercari cari supaya buang kitab dan tiada segalagalanya.
Al nasib lah habih ditinggalkannya takyah zikir/solat/zakat/haji/.......RANAP jadinya.
sedangkan Allahyarham TOK KENALI diberitakan sentiasa dengan tasbih memuji muji tuhannya dengan bacaan QULHUALLAHUAHAD.
sesetengah orang sampai kemakam Khyusuk tapi tidak tawadduk....ada yang tawadduk tetapi tidak REDHA
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Wed Apr 29, 2009 1:52 pm

Peringkat pertama kita lalui ialah syariat.Syariat adalah kerja tubuh yang mencapai
kepada kurnia taat.Jika taat telah diperolehi zahirnya,..maka dengan mudah batin
menerima didikan Allah.

Tarikat adalah jalan2 yang banyak.Sebagai umat Muhammad maka tarikatnya berasaskan
sunnah dan syariatnya.Ilmunya dari hadith dan Alquran.Jalan nabi adalah jalan tasauf yang lebih
afdal dan mempunyai panduan yg.kukuh jika dibandingkan dengan ajaran2 guru yg.belum
dikenal pasti dan bercampur aduk dengan palsafah2 yang belum difahami.

Tujuan bertasauf hanyalah jalan usaha membersihkan hati dan memperbaiki mutu amal soleh.
Agar amal tidak kerana sesuatu yg.lain walaupun berniat dengan usaha itu akan menjadikan ia
terselamat dan dikasihi tuhan.

Orang syariat masuk surga kerana amalannya.Orang hakikat masuk surga kerana Rahmat Allah.
Oleh itu jangan lihat pada usaha sikit atau banyak,..tapi lihat pada ketetapan niat awal dan
akhir tidak berubah.

Allah sentiasa menguji dalam setiap makam2 yg.ingin dikurniakan.Semakin tinggi semakin
halus ujiannya,..hingga seseorang menjadi keliru bilamana memilih diantara dua kebaikan.
Kedua2 kurnia itu adalah hajat yg.dicari dan sangat dihajati.Namun diberi pilihan satu antaranya.

Makrifah mempunyai pelbagai wajah.Gerak atau resa juga makrifah.Memahami ilmu juga
makrifah.Namun makrifah tidak mencapai hingga melihat Allah secara langsung melainkan
melalui tabir dan bayangan sifat2 kebesarannya.

Sifat2 kebesaran juga bukan dapat dijadikan ukiran pengenalan sebenar,..namun ia membuka
pandangan hakikat.Yang mana sudut kefahaman akan berlaku secara pantas tanpa ada
keraguan dan was-was.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kungkalikung on Wed Apr 29, 2009 1:56 pm

Tok kenali cuma mayat dan nama yang berjalan ketika ada 'hayat'. Siapakah Tok kenali kalau tanpa 'KITA' yang juga mayat yang digerakan?.

وَلَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ

[30:26] Dan kepunyaan-Nyalah siapa saja yang ada di langit dan di bumi. Semuanya hanya kepada-Nya tunduk.

Apakah tasbih dan sembahyang itu hanya dikaitkan dengan rukun 13?

قُلْ إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَمَّا جَاءنِيَ الْبَيِّنَاتُ مِن رَّبِّي وَأُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ

[40:66] Katakanlah : "Sesungguhnya aku dilarang menyembah sembahan yang kamu sembah selain Allah/ TUHAN setelah datang kepadaku keterangan-keterangan dari Tuhanku; dan aku diperintahkan supaya tunduk patuh kepada Tuhan semesta alam.

تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَـكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيماً غَفُوراً


[17:44] Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada suatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.

يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ

[21:20] Mereka sentiasa bertasbih malam dan siang tiada henti-hentinya.

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ

audio[24:41] Tidaklah kamu tahu bahwasanya Allah: kepada-Nya bertasbih apa yang di langit dan di bumi dan (juga) burung dengan mengembangkan sayapnya. Masing-masing telah mengetahui (cara) sembahyang dan tasbihnya, dan Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.

سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

[57:1] Semua yang berada di langit dan yang berada di bumi bertasbih (menyatakan kebesaran Allah). Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana.


Banyak lagi ayat yang menunjukan 'KERTERPAKSAAN" 'ubudiyah dalam setiap segi dan perihal2.. Jadi siapakah kita untuk menghina dan memperolok2kan orang lain?
avatar
kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Wed Apr 29, 2009 2:46 pm

Berbalik kepada diri


Last edited by salik on Sat Jul 18, 2009 7:10 am; edited 1 time in total
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Wed Apr 29, 2009 3:17 pm

[quote="kungkalikung
Apakah tasbih dan sembahyang itu hanya dikaitkan dengan rukun 13?


Kalau pertanyaan yang sebegini baru lah seronok dan jernih jadinya.
yang saya nampak,solat itu kesemuanya didalam rukun 13, dan tasbih bermacam macam.
tapi tak mampu menerengkan dengan bahasa.
mungkin saudara boleh terangkan untuk pemahaman semua,
Atau mungkin saya salah,maka terangkanlah dimana salah dan apa yang benarnya<?? Very Happy[quote]

SESUNGGUHNYA SOLAT ITU MENCEGAH DARI PERBUATAN KEJI DAN MUNGKAR DAN MENGINGATI ALLAH ITU LEBIH UTAMA DARI YANG LAIN LAIN
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Wed Apr 29, 2009 11:12 pm

Macam ada kaitan dengan tubuh badan jek.
Agaknya laaa.
Apa pun silakan sdr.Kongxkong kita huraikan sikit.
Klu2 pun jadik le.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  murah on Thu Apr 30, 2009 10:10 pm

SEBAGAIMANA PELAKUAN KITA DALAM SOLAT
BEGITULAH PERILAKU KITA DI LUAR SOLAT
seandainya dalam solat tak mengingati Allah,begitulah di luar
kalau dalam solat rakus , begitulah di luar solat
Rukun 13 juga akan berlaku di luar solat....yeke

murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Thu Apr 30, 2009 11:59 pm

Aku cuba kira bahagian tulang tubuh bermula dari
Dua bahagian tulang tapak tangan,
Dua bahagian tulang lengan,
Dua bahagian tulang atas lengan,
Dua bahagian tulang paha,
Dua bahagian tulang betis,
Dua bahagian tulang tapak kaki
dan
Satu set tulang belakang dari kepala sampai tongkeng.

Ha..ha...nampak macam 13 bahagian jek.
Habih tu... apa kena mengena dengan kajian sifir kehidupan yerk.
Nampaknya tulang2 tu yg.banyak buat pergerakan.
Kalau salah satu hilang dari tulang2 tu,..nampaknya cacatlah pergerakan solat.

Ne dah macam ahli kajihayat ala islam plak...
Belum masuk cerita simbul huruf dalam badan lagi tuh..
Pening kepala nanti...
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  murah on Fri May 01, 2009 12:25 am

T R I N I T Y wrote:Aku cuba kira bahagian tulang tubuh bermula dari
Dua bahagian tulang tapak tangan,
Dua bahagian tulang lengan,
Dua bahagian tulang atas lengan,
Dua bahagian tulang paha,
Dua bahagian tulang betis,
Dua bahagian tulang tapak kaki
dan
Satu set tulang belakang dari kepala sampai tongkeng.

Ha..ha...nampak macam 13 bahagian jek.
Habih tu... apa kena mengena dengan kajian sifir kehidupan yerk.
Nampaknya tulang2 tu yg.banyak buat pergerakan.
Kalau salah satu hilang dari tulang2 tu,..nampaknya cacatlah pergerakan solat.

Ne dah macam ahli kajihayat ala islam plak...
Belum masuk cerita simbul huruf dalam badan lagi tuh..
Pening kepala nanti...

ko criter lah lagi
apa kaitannya, kalau dah ada 13 tulang dengan 7 anggota kena lah buat baru lengkap.
[quote]

murah

Jumlah posting : 71
Registration date : 2009-04-26

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Fri May 01, 2009 12:36 am

[quote="murah"]
T R I N I T Y wrote:Aku cuba kira bahagian tulang tubuh bermula dari
Dua bahagian tulang tapak tangan,
Dua bahagian tulang lengan,
Dua bahagian tulang atas lengan,
Dua bahagian tulang paha,
Dua bahagian tulang betis,
Dua bahagian tulang tapak kaki
dan
Satu set tulang belakang dari kepala sampai tongkeng.

Ha..ha...nampak macam 13 bahagian jek.
Habih tu... apa kena mengena dengan kajian sifir kehidupan yerk.
Nampaknya tulang2 tu yg.banyak buat pergerakan.
Kalau salah satu hilang dari tulang2 tu,..nampaknya cacatlah pergerakan solat.

Ne dah macam ahli kajihayat ala islam plak...
Belum masuk cerita simbul huruf dalam badan lagi tuh..
Pening kepala nanti...

ko criter lah lagi
apa kaitannya, kalau dah ada 13 tulang dengan 7 anggota kena lah buat baru lengkap.

Angkat takbir tuh bentuknya dah macam orang surrender.....menyerah diri sambil menyebut Allahu Akbar.
dalam kehidupan , buat apa apa pun surrender lah dengan Allah , jadi ker tak jadi ker ,biasa jek.

Alfatihah tu PEMBUKAAN. ....
dalam hidup pun kena buka ...nak makan buka,kencing buka,melahirkan anak buka,,,,erm...buka,semua kena buka.....pintu hati pun kena buka terima ilmu,[quote]
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Fri May 01, 2009 3:31 am

Ada pun orang pandai...ha,,
teruskan cerita,..nanti aku tolong tambah sikit2 dah le.


Tujuh anggota plak...adakah dimaksudkan,...
kepala,telinga.mata,hidung,mulut,tangan dan kaki?
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Fri May 01, 2009 3:50 am

tal ler pandai sangat,,kalau ada orang tambah boleh ler.
tujuh anggota zahir tapak tangan, lutut ,tapak kaki muka...gitu lah gamak nyer
tapi ada satu anggota yang tak berganjak dari awal solat hingga salam seandainya kita ikut solat saranan rasulullah...menunjjukkan kesempurnaan dan jalan yang lurus...aper yerk??
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Fri May 01, 2009 6:51 pm

Katanya...Ibu jari kaki kanan yg.terpacak.Biar ribut taufan
melanda,..namun ibu jari ku tetap pada pendiriannya.... Wink
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kungkalikung on Fri May 01, 2009 7:02 pm

Setiap zarah persepsi terjurus kepada kehadiran Zat yang MAHA ESA. Tiada cerita2 buruk dan baik terkhayal kecuali Zat yang Maha Tunggal.. tiada engkau dan Aku kecuali Zat Yang maha Kesendirian. Tiada Nabi, tiada malaikat, tiada ulama2, tiada mu'jizat.. tiada syurga, tiada neraka, tiada hidup, tiada mati, tiada taat, tiada kedurhakaan. Dan demikianlah Muhammad s.a.w diutuskan untuk memberi tahu kepada seluruh alam. Ahad.. Ahad.. Ahad.. Esa.. Esa..


فأين تولوا فثم وجه الله

Dimana sahaja kamu hadapkan wajahmu disana wajah Allah.

Tidak ada selain dari ALLAH. Yang ada cuma zat, sifat, asma', af'al Tuhan. Sifat, asma', af'al yang larut olih zat yang maha Tunggal. Tiada seseuatu/ makhluk2 disamping ketunggalanNYA.
avatar
kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Fri May 01, 2009 8:55 pm

kungkalikung wrote:
Setiap zarah persepsi terjurus kepada kehadiran Zat yang MAHA ESA. Tiada cerita2 buruk dan baik terkhayal kecuali Zat yang Maha Tunggal.. tiada engkau dan Aku kecuali Zat Yang maha Kesendirian. Tiada Nabi, tiada malaikat, tiada ulama2, tiada mu'jizat.. tiada syurga, tiada neraka, tiada hidup, tiada mati, tiada taat, tiada kedurhakaan. Dan demikianlah Muhammad s.a.w diutuskan untuk memberi tahu kepada seluruh alam. Ahad.. Ahad.. Ahad.. Esa.. Esa..


فأين تولوا فثم وجه الله

Dimana sahaja kamu hadapkan wajahmu disana wajah Allah.

Tidak ada selain dari ALLAH. Yang ada cuma zat, sifat, asma', af'al Tuhan. Sifat, asma', af'al yang larut olih zat yang maha Tunggal. Tiada seseuatu/ makhluk2 disamping ketunggalanNYA.

salamunkaulanminrabbinrahim...


ZAT itu MUTLAQ....
Dan RUH itu nyata BERBILANG2....
BUKANKAH BEGITU...

ZAT ITU TIADA AWAL DAN TIADA AKHIRNYA..
KEKALNYA MUTLAQ....
RUH ITU BERAWAL NAMUN TIADA BERAKHIRNYA...
KEKALNYA ARADI/MENDATANG.....


BUKANKAH BEGITU...
avatar
spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Fri May 01, 2009 11:42 pm

ADA ORANG LIHAT KULIT....
ADA ORANG LIHAT ISINYA...
YANG MANA BERHARGA.......?
avatar
spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat May 02, 2009 12:08 am

spanjunk wrote:ADA ORANG LIHAT KULIT....
ADA ORANG LIHAT ISINYA...
YANG MANA BERHARGA.......?


TIADA YANG DIJADIKAN SIA SIA.....HEHE
LIHAT KULIT , NAMPAK ISI.
HEHE
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  T R I N I T Y on Sat May 02, 2009 2:33 am

Bila kita terjebak dengan persoalan ketuhanan maka kita akan berusaha
memahami soal itu sampai penghujungnya walau diketahui akan jawaban
dan hasil pencariannya yang bakal diketahui.

Umat terdahulu telah pun memasuki hal pencarian misteri ketuhanan.Kerana
dunia ini penuh misteri dan pelbagai kejadian yg.menarik perhatian akal memikirkan.
Tak semua orang yg.berminat memikirkan hal ini dan tak semua yg.memikirkan hal
ini pula berjaya menemui suatu yang menjelaskan.

Hal mengenal diri dan konspirasi ketuhanan telah kian lama menghantui pemikiran
ahli fikir dan ahli ilmu.Dinegara barat,..ahli kaji pelbagai ilmu juga memikirkan hal yg.
sama.Pelbagai bentuk telah diusahakan oleh mereka dan kita orang2 di asia melakukan
dengan jalan kerohanian dan ilmunya.

Dengan hasil kajian teknologi mereka kita sewajarnya mengambil iktibar dan berfikir lebih
profesional dalam mempelajari ilmu ini.

Apa sebenarnya yg.kita ingin ketahui adalah terpulang pada perjalanan sejarah diri masing2.
Setiap seorang mempunyai matlamatnya dan prinsipnya dalam hal ketuhanan ini.
Untuk belayar dan mengembara dilautan yg.tak berpantai ini perlulah memileki ketabahan,
kekuatan semangat,pelbagai sudut ilmu pengetahuan dan apa jua sumber.

Keyakinan bertuhan yg.dilalui oleh setiap kumpulan adalah berbeza.Ahli ilmu penyelidikan
kejadian ada caranya dan yg.mempelajari ilmu kerohanian juga ada kaedahnya.

Maka kita tanya pada diri,..apakah yg.menarik kita memasuki ilmu ini.Tentunya ada suatu
sebab.Persoalannya kenapa tidak semua manusia berminat memikirkan soal ini secara
mendalam melainkan mereka menerima saja apa yg.dikatakan benar soal tuhan dan
akan menentangnya bila ada kenyataan yg.bercanggah.Lebih mendukacitakan lagi bila
sesetengah pengikut agama terlalu lurus bendul dan menyanggah pendapat yg.dikatakan
terpesong dan sesat.

Kita boleh menyedari perihal manusia2 yg.beragama pada zaman ini dan kebanyakan mereka
adalah beramal secara ikutan dan takut membuat sebarang pendekatan ilmiah secara lebih
profesional.
avatar
T R I N I T Y

Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kungkalikung on Sat May 02, 2009 12:04 pm

Selagi 'Manusia' masih merasakan bahawa dunia dan akhirat ini 'ada', maka 'manusia' akan terus bercerita tentang mimpi2 sedihnya.. dan tidak akan ada akhirnya. Persoalan2 akan timbul pada detik2 hayatnya. 'Manusia' akan terus bercerita tentang, tuhan, dirinya, ma'rifat2, ilmu, selamat, sesat, hidup, mati, nabi, malaikat, syaitan, zat, sifat, asma', afaal..... KECUALI BAGI 'MANUSIA' yang telah PUTUS/ LARUT MA'RIFATnya kepada ujud zat semata, tanpa huruf, suara, bentuk


avatar
kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  hamim on Sat May 02, 2009 1:11 pm

kungkalikung wrote:
Selagi 'Manusia' masih merasakan bahawa dunia dan akhirat ini 'ada', maka 'manusia' akan terus bercerita tentang mimpi2 sedihnya.. dan tidak akan ada akhirnya. Persoalan2 akan timbul pada detik2 hayatnya. 'Manusia' akan terus bercerita tentang, tuhan, dirinya, ma'rifat2, ilmu, selamat, sesat, hidup, mati, nabi, malaikat, syaitan, zat, sifat, asma', afaal..... KECUALI BAGI 'MANUSIA' yang telah PUTUS/ LARUT MA'RIFATnya kepada ujud zat semata, tanpa huruf, suara, bentuk



Akibat kekafiran dan buah keimanan

150. Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada Allah dan rasul-rasul-Nya, dan bermaksud memperbedakan[373] antara (keimanan kepada) Allah dan rasul-rasul-Nya, dengan mengatakan: "Kami beriman kepada yang sebahagian dan kami kafir terhadap sebahagian (yang lain)", serta bermaksud (dengan perkataan itu) mengambil jalan (tengah) di antara yang demikian (iman atau kafir), ( ANNISSA 150 )

[373]. Maksudnya: beriman kepada Allah, tidak beriman kepada rasul-rasul-Nya.

151. merekalah orang-orang yang kafir sebenar-benarnya. Kami telah menyediakan untuk orang-orang yang kafir itu siksaan yang menghinakan.

NGAKU BERIMAN PADA ALLAH TAPI TIDAK BERIMAN PADA RASUL......MASIH BELUM SEMPURNA.........

siapa yang mengajar kamu tentang IMAN... ISLAM.... EHSAN....??? ternyata SEEKOR KUCING YANG MEMBAWA SENAPANG YANG TIADA BOLEH DIHARAP... AJAR ISI TANPA KULITNYA...

TANPA NAMA WAL SIFAT BAGAIMANA BERDIRINYA AF'ALLLNYA...?
SEDANGKAN ZAT ITU KETERLARUTAN NAMA,SIFAT DAN AF'ALLL YANG NYATA TIADA BERCERAI...........
SEPERTI MASAK ' ASAM PEDAS ' YANG TIADA MASAM WAL PEDASNYA....
LALU APA YANG ADA....?
MASIH BELUM SEMPURNA.............


ALLAH ITU RAJA DIATAS RAJA....
MUHAMMAD SAW ITU PESURUHNYA.........
RAJA YG TANPA PESURUH...
BERAJAKAH IA?

hamim

Jumlah posting : 94
Registration date : 2009-02-01

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Sat May 02, 2009 1:16 pm

SALAMUNKAULANMINRABBINRAHIM...
BISMILLAHHITAWAQQAL'TUALALLAH.... LA HAULAWALAQUATAILLABILLAHIL'ALIYUL'AZIM....


semua adalah kehendaknya... tuntutlah, bergurulah....
manusia memang suka meminta... maka mintalah....
biar berpuluh2 guru.... maka bergurulah...
biar berjuta2 zikirnya..... maka zikirlah...
cari mencari....


JIKA BUKAN HAQ MU... MAKA SIA2...
UMPAMANYA.... SELAGI ENGKAU TIDAK MENYERAHKAN DIRI MU KEPADA-NYA... SIRNA... SIRNA...SIRNA....
avatar
spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kungkalikung on Sat May 02, 2009 1:38 pm

Ada pula yang melompat bila sikucing melepaskan tembakkanya.
WA KAH KAH...

Selamat memanjangkan mimpi2 sedih.

avatar
kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  salik on Sat May 02, 2009 2:01 pm

si kuching tu tembak pakai peluru penabur.....habis orang terkena.


Duduknya di atas daratan
Cerita nya tentang dalam lauatan
Kalau duduknya didalam lautan,Mana dia nak boleh cerita.
avatar
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  kungkalikung on Sat May 02, 2009 2:25 pm

Bertafakkur dan merasa berjinak2 dengan bermunajah (berbisik2) dengan Allah Ta'ala.. menjauhkan diri daripada berbisik2 tentang makhluk. Menggunakan waktu menyingkap segala sirr (rahsia Kesendirian Tuhan), tentang dunia dan akhirat, alam langit dan bumi, yang ta' terlihat olih pancaindera (alam malakut)


Syurga, neraka, nabi, malaikat, akhirat cuma makluk2 (sifat2 KeTuhanan) yang majazi. Untuk apa kita berbicara tentang hal majazi (keterpedayaan)?

avatar
kungkalikung

Jumlah posting : 99
Registration date : 2009-03-28

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  spanjunk on Sat May 02, 2009 2:43 pm

kungkalikung wrote:Ada pula yang melompat bila sikucing melepaskan tembakkanya.
WA KAH KAH...

Selamat memanjangkan mimpi2 sedih.




KUCING BAWA TIDUR....
SINGA BAWA NGIGAU.....


kadang2 RUH tuh cuma PERASAN/berfantasi JEK!!!...
almaklumlah...


"Subbuuhun qudduusun rabbul malaaikati warruuhu." ("Maha suci dan Mahakudus, Tuhan malaikat dan ruh).



Masih belum sempurna

Kulitku tebal... ku kebal... ingatku kebal...
Hanya berbual makan angin kembung perut mual...
Resah dan tidak senang... hidup tak pernah lenang...
Ku schizo paranoia takut pecah tembelang


Kuhunuskan keris musuh ada pistol
Tradisi kekalkan adaptasi harus betul
Tujuh baris keramat tujuh garis penamat
Baik berpada biar jahat asal selamat


Ramai saudaraku yang baik telah dipijak

Kulit tak besalin walau saling ganti baju
Pandang sini pandang sini
Ku berbahasa baku kata kata nahu
Himpun jadi satu
Mantera beradu dengan irama dan lagu


Akhirnya sempurna...
avatar
spanjunk

Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18

View user profile

Back to top Go down

Re: MA'RIFAT' KETUHANAN

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 5 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum