'KONSEP IKHLAS'

Page 1 of 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

View previous topic View next topic Go down

'KONSEP IKHLAS'

Post  Merpati Putih on Tue Oct 21, 2008 10:36 am

Apakah jalan2 yang patut di tempuhi untuk mencapai 'IKHLAS"?. Luahkan perasaan anda, agar jiwa kita terjurus kepada 'ALLAH'.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting: 2448
Registration date: 08/08/2008

View user profile

Back to top Go down

ADA KAH ANDA IKHLAS DALAM BERAMAL?

Post  Merpati Putih on Tue Oct 21, 2008 11:02 am

 Ikhlas

• Kami memperkatakan tentang perumpamaan taqlid/ ikutan/ tiruan gerak hati , untuk maksud mendekati diri kepada Allah (at-Taqarrub ) . Akan tetapi bercampur dengan penggerak yang lain. Umpamanya; ria’ atau lain2nya dari keberuntungan2 diri.

Contohnya:
• Berpuasa ia, agar memperolihi manfaat dengan menjaga dari kekenyangan. Diperolihi dengan puasa serta maksud mendekatkan diri kepada Allah.

• Ia memerdekakan seorang budak/hamba supaya terlepas dari perbelanjaannya dan keburukan peribadinya.

• Ia melakukan ‘ibadat Haji, (a) Supaya sehat badannya, dengan gerak perjalanan jauh. (b) Agar ia melepaskan dirinya dari kejahatan/ huruhara yang ada pada negerinya . (c) Atau ia lari dari musuhnya ditempatnya.

• Atau ia bosan dengan isteri dan anak2nya, dengan kesibukan yang dihadapinya, lalu ia bermaksud untuk beristirehat beberapa hari.

• Atau ia berperang supaya membiasakan dirinya dan memperlajari sebabnya dan cara2nya.

• Ia mengerjakan solat dimalam hari pada maksud menolakan ketiduran dari dirinya, supaya ia dapat memperhatikan isterinya atau keenderaannya.

• Atau ia mencari ilmu, supaya mudah kepadanya mencari harta, atau ia mulia diantara keluarganya. Atau tanah ladangnya atau harganya terjaga dengan kemulian ilmu dari kelobaannya.

• Atau ia menyebuk dirinya dengan pelajaran dan memberi nasihat, supaya ia terlepas dari kepedihan ‘berdiam diri dan kebosanan’, dan berolih kesenangan dengan keenakan berbicara.

• Atau ia menanggung atau melayani ulama’ atau orang sufi atau syeikh atau guru2, supaya adalah hormatnya itu sempurna dimata gurunya dan manusia. Atau memperolihi dengannya kesenangan duniawiyah

• Ia memuliakan dan menghurmati gurunya, supaya ia memperolihi ilmu yang ‘dimaksudkannya’ dan mendapat kepercayaan gurunya.

• Ia berkawan, agar ia memperolihi kesenangan didunia.

• Atau ia menulis mash-haf (al-Quran) , agar dengan kerajinannya menulis itu membaguskan/mencantikan tulisannya.

• Atau ia mengerjakan haji dengan berjalan kaki, agar meringankan dari dirinya akan penyewaan keenderaan.

• Atau ia mengambil udhu’ supaya ia bersih atau memperolihi kedinginan.

• Ia merawikan hadith, supaya dikenal dengan tinggi isnad hadith.

• Atau ia ber’itiqaf (berdiam untuk ‘ibadat), supaya ringan penyewaan tempat tinggal.

• Atau ia berpuasa supaya meringankan dirinya, berbolak-balik pada mememasak makanan, atau supaya dapat ia melapangkan masa untuk aktiviti yang lain.Lalu ia tidak disibukan denga urusan makanan.

• Atau ia bersedekah kepada orang yang meminta, supaya orang yang meminta itu tidak mengacaunya.

• Atau ia mengunjungi orang sakit, supaya ia dikunjungi ketika ia sakit. Atau ia berta’ziah pada orang kematian, supaya dita’ziah orang jenazah2 keluarganya.

• Atau ia berbuat baik’ supaya ia dikenal dengan orang yang berbuat baik, disebutkan dipandang orang dengan mata kebaikan dan kemulian.

• Manakala awalnya bermakasud mendekatai diri kepada Allah, Tetapi bertambah pada sesuatu lintasan diminda . Dan dengan lintasan2 yang demikian amal itu menjadi lebih ringan. Maka dengan sebab2 itu maka amalnya terkeluar dari batas ‘KEIKHLASAN’.

• Melainkan difaham, adalah tiap sesuatu itu Zat keTuhanan semata. Perhatikan kasyaf2/ Lantas2/ tembus2 penglihatan pada pengertian ikhlas pada alam Al-Malakut/ alam, terbit dari maksud khayalan yang difahami dari bentuk huruf/ TUBUH IKHLAS. .

• Diumpamakan dengan khimar/ kaldai itu, sangat keji dalam hal perkerjaan, bagi tujuan yang lain daripada pengertian Zat mutlaq, kerana ‘tidak mendapat jalan pengenalan kapada Zat semata’,. maka ia memilih tipudaya Zat, walaupun berkehendak kepada ‘CAHAYA ZAT’ itu sendiri.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting: 2448
Registration date: 08/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  Merpati Putih on Mon Nov 24, 2008 11:01 pm

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

[98:5] Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan keta'atan dan bagiNya agama yang lurus1596, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.

اتَّبِعُوا مَن لاَّ يَسْأَلُكُمْ أَجْراً وَهُم مُّهْتَدُونَ

[36:21] Ikutilah orang yang tiada minta balasan kepadamu; dan mereka adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting: 2448
Registration date: 08/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  negro41 on Sat Dec 20, 2008 2:25 am

Merpati Putih wrote:وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

[98:5] Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan keta'atan dan bagiNya agama yang lurus1596, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.

اتَّبِعُوا مَن لاَّ يَسْأَلُكُمْ أَجْراً وَهُم مُّهْتَدُونَ

[36:21] Ikutilah orang yang tiada minta balasan kepadamu; dan mereka adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.

Nggak ada yang ikhlas pak , sebab aku pernah bertanya pada saorang teman , samasa santai2 solat tarawikh , kalau Tuhan tidak adakan pahala , adakah ada yang mengerjakan solat , biji mata hampir terpancut keluar memandang kearah aku affraid , Kerana neraka lah jugak mereka2 itu mengerjakan nya pale
sebagaimana lurusnya ugama itu , bagitu jugak lah selurus bendul itu penganut2nya bertaklid. Crying or Very sad

negro41

Jumlah posting: 115
Registration date: 20/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 3:02 am

Manusia sembahyang kerna adanya syurga dan neraka.

Kalau ada syurga jer camner pulak? hendak kah dia sembahyang?

Kalau ada neraka jer camner pulak? hendak kah dia sembahyang?

Kalu dua2nya tak ada, tak payah lah sembahyang. Ada kah begitu?

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting: 2448
Registration date: 08/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  negro41 on Sat Dec 20, 2008 3:14 am

Merpati Putih wrote:Manusia sembahyang kerna adanya syurga dan neraka.

Kalau ada syurga jer camner pulak? hendak kah dia sembahyang?

Kalau ada neraka jer camner pulak? hendak kah dia sembahyang?

Kalu dua2nya tak ada, tak payah lah sembahyang. Ada kah begitu?

Adakah kedua2nya tak ada Basketball

negro41

Jumlah posting: 115
Registration date: 20/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 3:32 am

negro41 wrote:Adakah kedua2nya tak ada Basketball

Sekiranya 'ada' buktikan lah. Jika 'ta' ada' pun kena buktikan 'ta' ada'. Jangan buktikan dari yang didengar2. Exclamation

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting: 2448
Registration date: 08/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  negro41 on Sat Dec 20, 2008 3:36 am

Merpati Putih wrote:
negro41 wrote:Adakah kedua2nya tak ada Basketball

Sekiranya 'ada' buktikan lah. Jika 'ta' ada' pun kena buktikan 'ta' ada'. Jangan buktikan dari yang didengar2. Exclamation

Bukti hanyalah untok satu keyakinan dan kepercayaan , adakah maksud tiada bukti tiada yakin dan tiada percaya Question

negro41

Jumlah posting: 115
Registration date: 20/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  Merpati Putih on Sat Dec 20, 2008 6:05 am

negro41 wrote:Bukti hanyalah untuk satu keyakinan dan kepercayaan , adakah maksud tiada bukti tiada yakin dan tiada percaya Question

Tak ada bukti, mana ada datang nya keyaqinan dan percaya, melainkan buat2 jer yaqin dan percaya. Ada ker orang yang macm ni? Atau belasah jer, apa na' kira2 lagi!!!

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting: 2448
Registration date: 08/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  ferolled on Tue Dec 23, 2008 6:12 pm

Merpati Putih wrote:
negro41 wrote:Bukti hanyalah untuk satu keyakinan dan kepercayaan , adakah maksud tiada bukti tiada yakin dan tiada percaya Question

Tak ada bukti, mana ada datang nya keyaqinan dan percaya, melainkan buat2 jer yaqin dan percaya. Ada ker orang yang macm ni? Atau belasah jer, apa na' kira2 lagi!!!

Syurgakah syurga itu sekira ketika di dalamnya peryt kita memulas atau gigi geraham kita bedenyut2?
Nerakakah neraka itu sekira kepanasannya dirasakan nyaman bak dipinggir gunung riglet?

...dan adakah terlengkapnya syurga dan neraka berkait dengan rasa dan persaan kita? Question

ferolled

Jumlah posting: 252
Registration date: 20/11/2008

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  Merpati Putih on Tue Dec 23, 2008 9:15 pm

ferolled wrote:...dan adakah terlengkapnya syurga dan neraka berkait dengan rasa dan perasaan kita? Question

Sekiranya ada ungkapan 'syurga', maka ianya dikaitkan dengan sesuatu yang happy.

Sekiranya ada senikata 'neraka', maka ianya dikaitkan dengan sesuatu yang menyedihkan.

Sekiranya tiada binaan2 kata pada perasaan, maka lenyaplah 'syurga dan neraka' sesudah lenyapnya perasaan. Inilah yang dimaksudkan 'NIRVANA' olih sang Buddha.

Buddha ni ada sikit 'psikik' dalam filosofinya , 'kerana ia lupa ketika ia hidup'. Arrow

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting: 2448
Registration date: 08/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  ferolled on Wed Dec 24, 2008 12:25 pm

Merpati Putih wrote:
ferolled wrote:...dan adakah terlengkapnya syurga dan neraka berkait dengan rasa dan perasaan kita? Question

Sekiranya ada ungkapan 'syurga', maka ianya dikaitkan dengan sesuatu yang happy.

Sekiranya ada senikata 'neraka', maka ianya dikaitkan dengan sesuatu yang menyedihkan.

Sekiranya tiada binaan2 kata pada perasaan, maka lenyaplah 'syurga dan neraka' sesudah lenyapnya perasaan. Inilah yang dimaksudkan 'NIRVANA' olih sang Buddha.

Buddha ni ada sikit 'psikik' dalam filosofinya , 'kerana ia lupa ketika ia hidup'. Arrow

NIRVANA said NEVERMIND.
(Album yang bermodal USD365 tetapi meraih jualan jutaan DOLAR)
NEVERMIND mean tak apa maka apalagi hantam sajalah!

Kurt Donald Cobain berkata "Grunge is Dead".
Sedangkan pada masa yang sama dia mendendangkan lagu2 grunge!
Mungkinkah Kurt berahsia tentang DEAD?

Kesudahannya dia dijumpai DEAD bersama kesan tembakan di kepala.

ferolled

Jumlah posting: 252
Registration date: 20/11/2008

View user profile http://www.ondakompun.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  mek on Wed Dec 24, 2008 6:11 pm

negro41 wrote:
Merpati Putih wrote:Manusia sembahyang kerna adanya syurga dan neraka.

Kalau ada syurga jer camner pulak? hendak kah dia sembahyang?

Kalau ada neraka jer camner pulak? hendak kah dia sembahyang?

Kalu dua2nya tak ada, tak payah lah sembahyang. Ada kah begitu?

Adakah kedua2nya tak ada Basketball

ada & tiada hanyalah ragamNya jua, pernyataan pada keesaan sunny sunny

mek

Jumlah posting: 267
Registration date: 20/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  negro41 on Thu Dec 25, 2008 4:48 pm

Merpati Putih wrote:
ferolled wrote:...dan adakah terlengkapnya syurga dan neraka berkait dengan rasa dan perasaan kita? Question

Sekiranya ada ungkapan 'syurga', maka ianya dikaitkan dengan sesuatu yang happy.

Sekiranya ada senikata 'neraka', maka ianya dikaitkan dengan sesuatu yang menyedihkan.

Sekiranya tiada binaan2 kata pada perasaan, maka lenyaplah 'syurga dan neraka' sesudah lenyapnya perasaan. Inilah yang dimaksudkan 'NIRVANA' olih sang Buddha.

Buddha ni ada sikit 'psikik' dalam filosofinya , 'kerana ia lupa ketika ia hidup'. Arrow

Syurga bagi langau adalah najis , madu pula adalah nerakanya

Neraka bagi lebah adalah Najis , madu pulak adalah syurganya

negro41

Jumlah posting: 115
Registration date: 20/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 'KONSEP IKHLAS'

Post  Merpati Putih on Thu Dec 25, 2008 6:48 pm

negro41 wrote:Syurga bagi langau adalah najis , madu pula adalah nerakanya

Neraka bagi lebah adalah Najis , madu pulak adalah syurganya

Syurga langau, biarlah syurga langau, asalkan syurga. Kalau madu pun macam neraka, menakutkan tu!!! pirat

_________________
KeAKUANKU SENTIASA ESA.

Merpati Putih
Admin

Jumlah posting: 2448
Registration date: 08/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Page 1 of 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum